ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2021 року ЛуцькСправа № 140/7400/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу Грудківський про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (далі - позивач, Управління) звернулося з позовом про зобов`язання ліквідаційну комісію Сільськогосподарського виробничого кооперативу Грудківський (далі - СВК Грудківський , відповідач) включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області в сумі 186540,13 грн (сто вісімдесят шість тисяч п`ятсот сорок гривень тринадцять копійок) в реєстр вимог кредиторів у першу чергу та проміжний ліквідаційний баланс.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне страхування СВК Грудківський 09 травня 2002 року зареєстроване як страхувальник зі сплатою обов`язкових страхових платежів у Камінь-Каширському відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Волинській області, правонаступником якого є Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 06 червня 2021 року було внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - СВК Грудківський в результаті її ліквідації (внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації) та у відповідача виникли зобов`язання перед Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області щодо сплати капіталізованих платежів, розрахованих відносно потерпілого на підприємстві.
Зокрема, позивач вказує, що із працівницею СВК Грудківський ОСОБА_1 06 грудня 1962 року стався нещасний випадок пов`язаний з виробництвом, що підтверджується актом №1 за формою Н-1 від 07 грудня 1962 року. Відповідно до виписки із акту огляду у ЛТЕК від 06 лютого 2004 року потерпілій встановлено 40% втрати працездатності та ІІІ групу інвалідності, безстроково.
Згідно Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року №986 та даних Державної служби статистики України про середню тривалість життя жінок та чоловіків по Україні за 2019 рік, Управління здійснило розрахунок капіталізованих платежів для виплати їх у майбутньому потерпілій ОСОБА_2 в сумі, що разом становить 186540,13 грн (сто вісімдесят шість тисяч п`ятсот сорок гривень тринадцять копійок).
Позивач листами від 10 червня 2021 року надіслав на юридичну адресу підприємства та фактичну адресу знаходження ліквідаційної комісії СВК Грудківський заяву від 10 червня 2021 року №01-18/1229 про визнання грошових вимог, яка була отримана головою ліквідаційної комісії Козак П.С. 14 червня 2021 року, однак відповідач по закінченню граничних строків передбачених частиною шостою статті 105 Цивільного Кодексу України (далі - ЦК України) відповіді на таку заяву не надав.
Посилаючись на частину третю статті 112 ЦК України, нормами якої передбачено, що у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутись до суду із позовом до ліквідаційної комісії, позивач просить задовольнити позовні вимоги повністю.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 27 липня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в даній адміністративній справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами (арк. спр. 24).
Копію ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 27 липня 2021 року відповідач отримав 04 серпня 2021 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (арк. спр. 29), однак у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву не подав, про причини такого неподання суду не повідомив.
У зв`язку із ненаданням відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд, керуючись вимогами частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), дійшов висновку про можливість розгляду даного спору за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 КАС України дану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами, з урахуванням строків, визначених статтею 258 КАС України.
Суд, перевіривши доводи позивача у заяві по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
СВК Грудківський 09 травня 2002 року зареєстроване у Камінь-Каширському відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Волинській області, як платник страхових внесків, що підтверджується страховим свідоцтвом від 12 травня 2009 року (арк. спр. 9).
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань СВК Грудківський з 06 червня 2021 року знаходиться стані припинення, внесено рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації. Вимоги кредиторів розглядаються до 04 серпня 2021 року (арк. спр. 30).
Як убачається із матеріалів справи Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області надіслало на юридичну адресу підприємства та фактичну адресу знаходження ліквідаційної комісії СГ ВК Грудківський заяву від 10 червня 2021 року про визнання грошових вимог, яка була отримана відповідачем 14 червня 2021 року, однак по закінченню граничних строків передбачених частиною шостою статті 105 ЦК України відповіді на таку заяву надано не було (арк. спр. 10).
Відзиву на позов, заперечень з приводу вказаних обставин або доказів на їх спростування відповідач суду не подав.
Позивач не погоджуючись із такими діями СГ ВК Грудківський звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.
Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначено Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування №1105-ХІV від 23 вересня 1999 року (далі - Закон №1105-ХІV).
Пунктом 5 частини першої статті 11 Закону №1105-ХІV встановлено, що джерелами формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пункт 1 частини першої статті 35 Закону України №1105-ХІV визначає, що страхуванню від нещасного випадку підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.
Частина перша статті 42 Закону України №1105-ХІV вказує, що сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячного заробітку, що потерпілий мав до ушкодження здоров`я.
Як вбачається із акту за формою Н-1 від 07 грудня 1962 року із працівницею СВК Грудківський ОСОБА_1 06 грудня 1962 року стався нещасний випадок пов`язаний з виробництвом (арк. спр. 6).
Відповідно до витягу із акту огляду у ЛТЕК про результати визначення ступеню втрати професійної працездатності в процентах, потреби у додаткових видах допомоги від 06 лютого 2004 року, за результатами огляду потерпілій встановлено 40% втрати працездатності та ІІІ групу інвалідності, безстроково (арк. спр. 7, 19).
Згідно постанови Камінь-Каширського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області від 29 березня 2021 року №07007/725708/72/61, потерпіла ОСОБА_1 перебуває на обліку з 01 березня 2004 року, має зареєстрований страховий випадок трудове каліцтво, що стався 06 грудня 1962 року. За висновком МСЕК від 06 лютого 2004 року серія 65-Б №224165 потерпілій встановлена стійка втрата професійної працездатності 40% та ІІІ група інвалідності безстроково.
З урахуванням зазначеного та на підставі Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування вказаною постановою вирішено призначити потерпілій ОСОБА_1 перераховану щомісячно страхову виплату в розмірі 2024,09 грн та проводити виплату з 01 березня 2021 року безстроково (арк. спр. 8).
Згідно з статтею 59 Господарського кодексу України припинення суб`єкта господарювання здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до частини першої статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Частиною першою статті 110 ЦК України визначено, юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Судом установлено, що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 06 червня 2021 року було внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - СВК Грудківський в результаті її ліквідації, а відтак у відповідача виникли зобов`язання перед Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області щодо сплати капіталізованих платежів відносно потерпілої ОСОБА_1 .
Постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року №986, затверджено Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (далі - Порядок № 986).
Відповідно до пункту 1 Порядку № 986 здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.
Нормами пункту 2 Порядку №986 визначено, що капіталізація платежів являє собою визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
Відповідно до пункту 3 Порядку №986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
Пунктами 4, 5 Порядку №986, якими передбачено, що капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином:
1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності;
2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;
3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;
4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.
Капіталізація платежів перед застрахованими особами щодо витрат на професійне навчання або перекваліфікацію потерпілого за індивідуальною програмою реабілітації (якщо з часу встановлення ступеня втрати професійної працездатності минуло не більше одного року) проводиться із розрахунку середньомісячного заробітку протягом строку, визначеного програмою реабілітації.
Судом установлено, що на підставі вищезазначених норм та з урахуванням листа Державної служби статистики України від 30 липня 2020 року №011-3189 про середню тривалість життя жінок, та чоловіків по Україні за 2019 рік (арк. спр. 11-14), позивачем здійснено розрахунок капіталізованих платежів для розрахунку з потерпілим на виробництві, що станом на 01 червня 2021 року становить 186540,13 грн (сто вісімдесят шість тисяч п`ятсот сорок гривень тринадцять копійок) (арк. спр. 5).
Як визначено частиною шостою статті 105 ЦК України кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
За змістом частини третьої статті 110 ЦК України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Згідно з частиною восьмою статті 111 ЦК України ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
Відповідно до пункту першої частини першої статті 112 ЦК України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно з частинами третьою - четвертою статті 112 ЦК України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи. Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред`явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно.
Матеріалами справи підтверджується, що позивачем надіслано на юридичну адресу СВК Грудківський заяву від 10 червня 2021 року про визнання грошових вимог, яка була отримана відповідачем 14 червня 2021 року, однак по закінченню граничних строків передбачених частиною шостою статті 105 ЦК України відповіді на таку заяву відповідачем надано не було, а відтак відповідна вимога Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області задоволена не була.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 27 липня 2021 року відповідача було зобов`язано надати належним чином засвідчену копію листа (відповіді, рішення), за результатами розгляду заяви позивача про визнання грошових вимог від 10 червня 2021 року №01-18/1229, однак СВК Грудківський відзиву на позов та витребовуваних судом документів не надало.
Статтею 1205 ЦК України визначено, що у разі припинення юридичної особи, зобов`язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників; у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відтак, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що позовна вимога щодо зобов`язання СВК Грудківський включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області в сумі 186540,13 грн (сто вісімдесят шість тисяч п`ятсот сорок гривень тринадцять копійок) в реєстр вимог кредиторів у першу чергу та проміжний ліквідаційний баланс є підставна та підлягає до задоволення.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи наведене, витрати позивача - суб`єкта владних повноважень зі сплати судового збору за звернення до суду із даним позовом із відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 72-77, 244-246, 255, 263, 291, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування суд
ВИРІШИВ:
Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, площа Київський майдан, 6, ідентифікаційний код юридичної особи 41317393) до Сільськогосподарського виробничого кооперативу Грудківський (44521, Волинська область, Камінь-Каширський район, село Грудки, ідентифікаційний код юридичної особи 03736612) про зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Зобов`язати Сільськогосподарський виробничий кооператив Грудківський включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області в сумі 186540,13 грн (сто вісімдесят шість тисяч п`ятсот сорок гривень тринадцять копійок) в реєстр вимог кредиторів у першу чергу та проміжний ліквідаційний баланс.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.
Суддя В.І. Смокович
Повний текст судового рішення складено 27 вересня 2020 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2021 |
Оприлюднено | 01.10.2021 |
Номер документу | 100000701 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні