КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 вересня 2021 року м. Київ
Унікальний номер справи № 381/2160/19
Апеляційне провадження 22-ц/824/12023/2021
Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
судді - доповідача: Махлай Л.Д.,
суддів: Немировської О.В., Ящук Т.І.
при секретарі: Гойденко Д.В.
сторони
позивач Заступник керівника Фастівської місцевої прокуратури
в інтересах держави в особі
Державної служби України з питань геодезії,
картографії та кадастру
відповідачі Головне управління Держгеокадастру у Київській області
Сокирко Назар Олегович
приватний нотаріус
Обухівського районного нотаріального округу
Щур Надія Романівни
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Фастівського міськрайонного суду Київської області від 01 червня 2021 року та на додаткове рішення Фастівського міськрайонного суду Київської області від 10 червня 2021 року, які ухвалені під головуванням судді Ковалевської Л.М., у справі за позовом заступника керівника Фастівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , приватного нотаріуса Обухівського районного нотаріального округу Щур Надії Романівни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 про визнання недійсними наказів, скасування державної реєстрації права власності та витребування земельних ділянок,
в с т а н о в и в :
у червні 2019 року заступник керівника Фастівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру звернувся до суду з позовом до ГУ Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , приватного нотаріуса Обухівського районного нотаріального округу Щур Н.Р., в якому просив визнати недійсними накази ГУ Держгеокадастру у Київській області від 10.08.2017 № 10-14567/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14523/15-17-сг, від 09.08.2017 № 10-14165/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14584/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14575/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14582/15-17-сг, якими затверджено проекти землеустрою та надано у власність ОСОБА_7 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0349, ОСОБА_6 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0328, ОСОБА_9 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0343, ОСОБА_4 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0348, ОСОБА_3 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0350, ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0345, площею 2 га кожному для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0407 площею 50 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області; витребувати на користь держави в особі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру земельні ділянки з кадастровими номерами 3224980800:01:004:0349, 3224980800:01:004:0328, 3224980800:01:004:0343, 3224980800:01:004:0348, 3224980800:01:004:0350, 3224980800:01:004:0345, загальною площею 12 га, які є частиною земельної ділянки площею 50 га з кадастровим номером 3224980800:01:004:0407 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області.
В обґрунтування позову зазначав, що під час опрацювання Фастівською місцевою прокуратурою Публічної кадастрової карти України в рамках здійснення заходів представницької діяльності встановлені порушення вимог земельного законодавства під час передачі у власність земельної ділянки, розташованої на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області, а саме, що ГУ Держгеокадастру у Київській області ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 затверджено проекти землеустрою та передано у власність земельні ділянки площею 2 га, кожна, на території Великогуляківської сільської ради для ведення особистого селянського господарства. На підставі зазначених наказів державним реєстратором Святопетрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області зареєстровано право власності на земельні ділянки. В подальшому, на підставі договорів купівлі-продажу земельних ділянок, вказані земельні ділянки були продані ОСОБА_1 .
Крім цього, ОСОБА_3 продав земельну ділянку ОСОБА_8 , яка в свою чергу продала її ОСОБА_1 . Відповідно до інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ГУ Держгеокадастру у Київській області було раніше надано у власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, а саме: ОСОБА_7 на території Світильнівської сільської ради Броварського району, ОСОБА_6 на території Світильнівської сільської ради Броварського району, ОСОБА_5 на території Шибенської сільської ради Бородянського району, ОСОБА_4 на території Світильнівської сільської ради Броварського району, ОСОБА_3 на території Світильнівської сільської ради Броварського району, ОСОБА_2 на території Піщанської сільської ради Білоцерківського району. Вказані громадяни на час видачі ГУ Держгеокадастру у Київській області наказів, використали своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання. У зв`язку з чим, накази ГУ Держгеокадастру у Київській області підлягають визнанню недійсними, державна реєстрація права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку підлягає скасування, а також витребуванню на користь держави.
Рішенням Фастівського міськрайонного суду Київської області від 01.06.2021 позов задоволено. Визнано недійсними накази ГУ Держгеокадастру у Київській області від 10.08.2017 № 10-14567/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14523/15-17-сг, від 09.08.2017 № 10-14165/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14584/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14575/15-17-сг, від 10.08.2017 № 10-14582/15-17-сг, якими затверджено проекти землеустрою та надано у власність ОСОБА_7 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0349, ОСОБА_6 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0328, ОСОБА_5 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0343, ОСОБА_4 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0348, ОСОБА_3 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0350, ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0345, площею 2 га кожному для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області. Скасовано державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0407 площею 50 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області. Вирішено питання судових витрат.
Додатковим рішенням Фастівського міськрайонного суду Київської області від 10.06.2021 витребувати на користь держави в особі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру із незаконного володіння ОСОБА_1 земельні ділянки з кадастровими номерами 3224980800:01:004:0349, 3224980800:01:004:0328, 3224980800:01:004:0343, 3224980800:01:004:0348, 3224980800:01:004:0350, 3224980800:01:004:0345 загальною площею 12 га, які є частиною земельної ділянки площею 50 га з кадастровим номером 3224980800:01:004:0407 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, ОСОБА_1 через представника подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову. Посилається на неправильне застосування норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи. А саме, суд помилково зазначає, що треті особи, які не заявляють самостійних вимог використали своє право на безоплатне отримання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення. Громадяни вперше використали своє право на безоплатну приватизацію земельних ділянок, зареєструвавши право власності на земельні ділянки на підставі наказів і подальшому були йому продані, зазначене узгоджується із ст.. 125, 126 ЗК України. Копії оспорюванних наказів, подані до суду в такому вигляді, що з них неможливо отримати інформацію, яка належить до предмета доказування, а також ці копії наказів не належно засвідчені, не розбірливо зазначено посаду, прізвище та ініціали, підпис та дата. Суд залишив поза увагою клопотання про витребування у Фастівської місцевої прокуратури оригіналів оскаржуваних наказів. Крім того, у матеріалах справи відсутні накази, за якими продавці земельних ділянок використали своє право на безоплатне отримання у власність земельних ділянок до отримання спірних земельних ділянок.
У судовому засіданні представник апелянта ОСОБА_10 підтримав апеляційну скаргу та просив її задовольнити.
Інші учасники справи у судове засідання не з`явилися, про день та час розгляду справи повідомлялися у встановленому законом порядку у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розгляд справи у їх відсутності, за правилами ч. 2 ст. 372 ЦПК України.
Вислухавши доповідь судді, пояснення осіб, які з`явилися в судове засідання, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ГУ Держгеокадастру у Київській області затверджено проекти землеустрою та передано у власність земельні ділянки площею 2 га, кожна, на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району для ведення особистого селянського господарства, а саме: ОСОБА_6 на підставі наказу від 10.08.2017 № 10- 14523/15-17-сг - земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0328, ОСОБА_2 на підставі наказу від 10.08.2017 № 10-14582/15-17-сг - земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0345, ОСОБА_5 на підставі наказу від 09.08.2017 № 10-14165/15-17-сг - земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0343, ОСОБА_7 на підставі наказу від 10.08.2017 № 10-14567/15-17-сг - земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0349, ОСОБА_4 на підставі наказу від 10.08.2017 № 10-14584/15-17-сг - земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0348, ОСОБА_3 на підставі наказу від 10.08.2017 № 10-14575/15-17-сг - земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0350.
На підставі вищезазначених наказів державним реєстратором Святопетрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області зареєстровано право власності вищевказаних осіб на земельні ділянки з кадастровими номерами 3224980800:01:004:0328, 3224980800:01:004:0345, 3224980800:01:004:0343, 3224980800:01:004:0349, 3224980800:01:004:0348, 3224980800:01:004:0350.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Держаному реєстрі Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, міститься інформація про реєстрацію земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства за громадянами:
ОСОБА_7 на підставі наказу від 27.07.2017 №10-13279/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:014:0201, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017;
ОСОБА_6 на підставі наказу від 31.07.2017 №10- 13551/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:015:0038, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017;
ОСОБА_5 на підставі наказу від 09.08.2017 №10- 14145/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221088600:05:004:0505, площею 2 га на території Шибенської сільської ради Бородянського району Київської області. Дата реєстрації 15.09.2017;
ОСОБА_4 на підставі наказу від 27.07.2017 №10-13315/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:015:0003, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017;
ОСОБА_3 на підставі наказу від 27.07.2017 №10-13338/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:015:0013, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017;
ОСОБА_2 на підставі наказу від 17.05.2017 №10- 8241/15-17-сг, з кадастровим номером: 3220484900:03:015:0005, площею 2 га на території Піщанської сільської ради Білоцерквського району Київської області. Дата реєстрації 22.05.2017.
Вказане свідчить про те, що ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 на час видачі ГУ Держеокадастру у Київській області наказів 10.08.2017 року № 10-14584/15-17-сг, № 10- 14523/15-17-сг, № 10-14165/15-17-сг, № 10-14584/15-17-сг, № 10-14575/15-17-сг, № 10-14582/15-17-сг використали своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду користування.
Відповідно до договорів купівлі-продажу земельних ділянок від 22.02.2018 № 144, від 22.02.2018 № 145, від 22.02.2018 № 150, від 22.02.2018 № 135, від 22.02.2018 № 146, ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 отримані ними у власність земельні ділянки з кадастровими номерами 3224980800:01:004:0349; 3224980800:01:004:0348; 3224980800:01:004:0345; 3224980800:01:004:0343; 3224980800:01:004:0328 продали ОСОБА_1 . На підстав договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.09.2017 № 1242 ОСОБА_3 продав свою земельну ділянку ОСОБА_8 , яка в свою чергу на підставі договору купівлі-продажу від 20.04.2018 № 391 продала її ОСОБА_1 (кадастровий номер 3224980800:01:004:0350).
Відповідно до Публічної кадастрової карти та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за рахунок об`єднання земельних ділянок з кадастровими номерами 3224980800:01:004:0349, 3224980800:01:004:0348, 3224980800:01:004:0345, 3224980800:01:004:0343, 3224980800:01:004:0328, 3224980800:01:004:0350 сформовано земельну ділянку загальною площею 50 га з кадастровим номером 3224980800:01:004:0407.
Рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.10.2018 № 43466795, державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Щур Н.Р. проведено державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3224980800:01:004:0407 за ОСОБА_1 .
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що спірні земельні ділянки були передані у власність третім особам з порушенням вимог земельного законодавства, а тому останні не мали право на розпорядження цими земельними ділянками.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; прийняття спадщини; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно до ч. 1- 4 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюються шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення.
Згідно з ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України.
Статтею 15-1 ЗК України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері земельних відносин належить, зокрема ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, проведення державної експертизи землевпорядної документації, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи, наділені повноваженням передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, у власність або користування для всіх потреб.
У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектарів.
Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відтак порядок одержання безоплатно у власність земельної ділянки громадянами України за положеннями ст. 118-122 ЗК України вкдлючає такі послідовні стадії:
1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносній у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення.
Системний аналіз наведених норм права, якими врегульовано процедуру безоплатного отримання земельних ділянок, свідчить про те, що всі дії відповідних суб`єктів земельно - правової процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення кінцевого результату у вигляді отримання земельної ділянки у приватну власність.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, міститься інформація про реєстрацію земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства за громадянами: ОСОБА_7 на підставі наказу від 27.07.2017 № 10-13279/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:014:0201, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017; ОСОБА_6 на підставі наказу від 31.07.2017 №10- 13551/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:015:0038, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017; ОСОБА_5 на підставі наказу від 09.08.2017 № 10- 14145/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221088600:05:004:0505, площею 2 га на території Шибенської сільської ради Бородянського району Київської області. Дата реєстрації 15.09.2017; ОСОБА_4 на підставі наказу від 27.07.2017 №10-13315/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:015:0003, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017; ОСОБА_3 на підставі наказу від 27.07.2017 №10-13338/15-17-сг, з кадастровим номером: 3221288400:07:015:0013, площею 2 га на території Світильнівської сільської ради Броварського району Київської області. Дата реєстрації 16.08.2017; ОСОБА_2 на підставі наказу від 17.05.2017 №10- 8241/15-17-сг, з кадастровим номером: 3220484900:03:015:0005, площею 2 га на території Піщанської сільської ради Білоцерквського району Київської області. Дата реєстрації 22.05.2017.
Доводи апеляційної скарги про те, що у матеріалах справи відсутні вищезазначені накази колегія суддів не може визнати обгрунтованими, оскільки саме ці накази стали підставою для внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.
Ні треті особи, ні будь - які інші особи не оспорювали дії державного реєстратора щодо безпідставності внесення записів до Реєсту . До того ж треті особи не подавали будь - яких заперечень та не оспорювали обставини, викладені у позовній заяві як щодо набуття земельних ділянок за вищевказанами наказами, так і щодо набуття земельних ділянок за оспорюваними наказами.
За вказаних обставин суд першої інстанції дійшов правильних висновків про те, що ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 на час видачі ГУ Держеокадастру у Київській області наказів 10.08.2017 № 10-14584/15-17-сг, № 10- 14523/15-17-сг, № 10-14165/15-17-сг, № 10-14584/15-17-сг, № 10-14575/15-17-сг, № 10-14582/15-17-сг уже використали своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду користування та не мали права на безоплатне отримання у власність земельних ділянок за оспорюваними наказами.
Натомість ГУ Держгеокадастру у Київській області затверджено проекти землеустрою та передано у власність спірні земельні ділянки площею 2 га кожна на території Великогуляківської сільської ради Фастівського району Київської області для ведення особистого селянського господарства та не здійснено перевірку, що ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 уже було раніше надано у власність земельні ділянки для ведення селянського господарства. Останні ж ці обставини приховали. Зазначені особи, подаючи вперше заяви до органу виконавчої влади про отримання землі сільськогосподарського призначення для ведення особистого господарства та оформивши всі необхідні документи, достовірно усвідомлювали та бажали завершення процедури безоплатної приватизації земельних ділянок сільськогосподарського призначення, подали відповідний пакет документів до ГУ Держгеокадастру у Київській області для його затвердження та очікували на кінцеве рішення, яке є необхідним для остаточного набуття права власності на землю даного цільового призначення. Отже, на момент подання ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 вдруге аналогічних заяв до ГУ Держгеокадастру у Київській області про надання земельних ділянок на території Фастівського району Київської області для ведення особистого селянського господарства вже існували обгрунтовані перешкоди у повторній реалізації ідентичних прав на землю.
Копії оспорюваних наказів знаходяться у матеріалах справи (а.с. 104-109 т. 1). У зазначених документах зазначено як осіб, відносно яких вони прийняті, так і розмір та кадастровий номер земельних ділянок, їх цільове використання та місцезнаходження.
Відтак доводи апеляційної скарги про те, що копії наказів неможливо прочитати суперечать матеріалам справи.
Копії наказів надані ГУ Держгеокадастру у Київській області. Саме на підставі цих наказів вносилися записи до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно зі ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , за якими на підставі цих наказів зареєстровано право власності на спірні земельні ділянки будь - яких заперечень про те, що наявні у матеріалах справи копії наказів не відповідають оригіналу документа не висловлювали та не оспорювали дії державного реєстратора щодо реєстрації права власності за ними на підставі цих наказів.
Крім того, зазначені накази у електронному вигляді містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у реєстраційних справах об`єктів вказаного нерухомого майна.
Оригінали наказів вилучені у ГУ Держгеокадастру у Київській області працівниками СВ Дарницького УП ГУНП м. Києві в рамках кримінального провадження № 120100020007520 від 06.07.07.
За вказаних обставин сама по собі відсутність у матеріалах справи оригіналів оспорюваних наказів не свідчить про необгрунтованість чи незаконність рішення суду, оскільки суд першої інстанції ухвалив рішення на підставі наданих сторонами належних та допустимих доказів та оцінив ці докази в їх сукупності. До того ж апеляційна скарга не містить посилань на те, що обставини справи встановлені судом неправильно.
Незважаючи на те, що особи отримали спірні земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства протягом шести місяців після отримання земельних ділянок вони їх відчужили.
Так, відповідно до договору купівлі - продажу від 22.06.2018 ОСОБА_7 продав земельну ділянку ОСОБА_1 за ціною 74 985 грн.
Відповідно до договору купівлі - продажу від 22.06.2018 ОСОБА_4 продав земельну ділянку ОСОБА_1 за ціною 74 983 грн.
Відповідно до договору купівлі - продажу від 22.06.2018 ОСОБА_2 продав земельну ділянку ОСОБА_1 за ціною 74 980 грн.
Відповідно до договору купівлі - продажу від 22.06.2018 ОСОБА_5 продав земельну ділянку ОСОБА_1 за ціною 76 530 грн.
Відповідно до договору купівлі - продажу від 22.06.2018 ОСОБА_6 продав земельну ділянку ОСОБА_1 за ціною 74 984 грн.
ОСОБА_3 19.09.2017 продав земельну ділянку ОСОБА_8 , а вона за договором купівлі - продажу від 22.04.2018 продала цю ділянку ОСОБА_1 за ціною 78 660 грн.
Надалі спірні земельні ділянки були об`єднані в одну та сформовано земельну ділянку загальною площею 50 га з кадастровим номером 3224980800:01:004:0407, яка зареєстрована на праві власності за ОСОБА_1 .
Враховуючи, що первинні набувачі спірних земельних ділянок набули ці земельні ділянки у незаконний спосіб, який лише, за формальними ознаками мав вигляд законного, витребування земельних ділянок та повернення їх у власність держави з урахуванням незаконного набуття права власності на цю ділянку не суперечать загальним принципам і критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном. Тому таку ділянку можна витребувати у кінцевого набувача як незаконного володільця відповідно до статті 388 ЦК України.
Доводи представника апелянта про те, що ОСОБА_1 є добросовісним набувачем спірних земельних ділянок за вказаних вище обставин не можна визнати обгрунтованими.
До того ж на запитання суду представник апелянта не надав відповіді про те, з яких джерел ОСОБА_1 стало відомо про продаж спірних земельних ділянок.
За таких обставин колегія суддів прийшла до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним і обґрунтованим і не може бути скасоване з підстав, викладених у апеляційній скарзі.
Керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 375, 381-383 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Фастівського міськрайонного суду Київської області від 01 червня 2021 року та на додаткове рішення Фастівського міськрайонного суду Київської області від 10 червня 2021 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня проголошення постанови до Верховного Суду шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до цього суду з підстав, визначених у ст. 389 ЦПК України.
Повний текст постанови виготовлений 30.09.2021.
Головуючий Л. Д. Махлай
Судді О. В. Немировська
Т. І. Ящук
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2021 |
Оприлюднено | 01.10.2021 |
Номер документу | 100016669 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Київський апеляційний суд
Махлай Людмила Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні