Справа № 562/3787/19
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ У К Р А Ї Н И
"27" вересня 2021 р.
Здолбунівський районний суд Рівненської області
у складі: головуючого судді Кушніра О.Г.,
секретар судового засідання Парфенюк Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м.Здолбунів Рівненської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, Здолбунівського відділу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа, як не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, -
в с т а н о в и в:
У поданій заяві позивач ОСОБА_1 просить визнати протиправним та скасувати рішення Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області №817 від 10 грудня 2018 року щодо передачі у власність земельної ділянки з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва в межах с.Ільпінь площею 0,12га, кадастровий номер 5622680600:03:001:0292 громадянину ОСОБА_2 , судові витрати покласти на відповідачів.
В обґрунтування своїх вимог позивач покликається на те, що з 2005 року на підставі укладених договорів оренди, які неодноразово продовжувалися рішеннями Здолбунівської міської ради Рівненської області, востаннє до 01 березня 2017 року, вона орендувала земельну ділянку для городництва площею 344 м 2 , що знаходиться в районі АДРЕСА_1 . Після закінчення вказаного строку вона продовжувала користуватися орендованою земельною ділянкою. Заперечень щодо користування ділянкою від будь-якого органу місцевого самоврядування не надходило, а тому строк дії договору оренди автоматично продовжено на три роки, тобто до 01 березня 2020 року. Дізнавшись про перебування земельної ділянки у віданні Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, на початку літа 2019 року вона звернулася із заявою щодо передачі орендованої земельної ділянки у власність, однак їй було відмовлено з підстав передачі спірної ділянки у власність ОСОБА_2 за рішенням №817 від 10 грудня 2018 року. На час прийняття оскаржуваного рішення межі населеного пункту с.Ільпінь Богдашівською сільською радою не приймали та інвентаризація земель не проводилася. Відомості в Державному земельному кадастрі про земельну ділянку з кадастровим номером 5622680600:03:001:0292 відсутні. ОСОБА_2 є власником ще двох земельних ділянок з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва , які розташовані на території Богдашівської сільської ради та набуті не на підставі договорів. А тому оскаржуване рішення є протиправним, оскільки порушує не лише встановлений порядок набуття права власності на землю, але й таке, що безпідставно надає переваги у безоплатному отриманні земельної ділянки у власність.
У відзиві на позов Богдашівська сільська рада Здолбунівського району Рівненської області просить у задоволені позову відмовити, мотивуючи тим, що сільська рада надаючи ОСОБА_2 спірну земельну ділянку діяла правомірно та в межах наданих повноважень. Спірна ділянка ніколи не належала до земель міста Здолбунів, що підтверджується викопіюванням з генерального плану села Ільпінь. На якій підставі Здолбунівська міська рада надавала в оренду ОСОБА_1 належну територіальній громаді Богдашівської сільської ради земельну ділянку невідомо.
Відповідач Здолбунівський відділ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області відзив на позов не подавав.
У письмових поясненнях третя особа ОСОБА_2 просить у задоволені позову відмовити, мотивуючи тим, що позивач не надала доказів належності їй спірної земельної ділянки, а тому її права не є порушеними. Богдашівська сільська рада надаючи йому спірну земельну ділянку, яка ніколи не належала до земель міста Здолбунів, діяла правомірно та в межах наданих повноважень, що підтверджується викопіюванням з генерального плану села Ільпінь. На час передачі йому земельної ділянки дія договору оренди для позивача була припинена, а твердження про наявність у його власності інших земельних ділянок є безпідставні, оскільки ніколи до цього йому не надавалася безоплатно земельна ділянка для ведення садівництва.
У відповіді на відзив позивач не погодився з наведеними відповідачем та третьою особою аргументами, вказуючи на те, що ними не подано належних доказів затвердженого генерального плану с.Ільпінь та належності спірної земельної ділянки Богдашівській сільській раді.
Сторони та третя особа в судове засідання не з`явилися, хоча про дату, час і місце судового засідання повідомлялися належним чином відповідно до вимог ст.128 ЦПК України, клопотань про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю прибуття з поважних причин не надходило.
Згідно поданих заяв представник позивача позовні вимоги підтримує повністю, а відповідач та третя особа вимоги не визнають, просять розглянути справу без їх участі.
З`ясувавши обставини та вивчивши матеріали справи, суд дійшов такого висновку.
Відповідно до положень ст.15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист цивільного інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного судочинства.
Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені ч.2 ст.16 ЦК України.
Таким способом може бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (п.10 ч.2 ст.16 ЦК України).
Установлено, що рішенням Здолбунівської міської ради Рівненської області №1162 від 26 квітня 2005 року ОСОБА_1 надано в оренду терміном на три роки до 01 січня 2008 року земельну ділянку площею 344 м.кв. по АДРЕСА_1 для ведення індивідуального городництва за рахунок земель запасу.
06 квітня 2005 року Здолбунівська міська рада уклала з ОСОБА_1 договір оренди земельної ділянки - рілля, що знаходиться в межах АДРЕСА_1 , загальною площею 344 м 2 , про що в книзі реєстрації договорів зроблений запис за №15-05.
За умовами вказаного договору спірну земельну ділянку передано в оренду для ведення городництва. Договір укладено терміном на 3 роки, починаючи з дати реєстрації, та по закінченню терміну орендар має переважне право на поновлення договору на новий термін, однак у цьому разі орендар повинен повідомити орендодавця про бажання щодо продовження дії договору на новий термін не пізніше ніж за три місяці до його закінчення (п.2.2 договору оренди).
Рішеннями Здолбунівської міської ради Рівненської області №762 від 21 березня 2008 року, №122 від 16 березня 2011 року, №1084 від 19 березня 2014 року дію договору оренди земельної ділянки площею 0,0344 га відповідно до договору №15-05 продовжено до 01 березня 2017 року.
Доказів звернення ОСОБА_1 до Здолбунівської міської ради (орендодавця) до закінчення продовження строку про бажання щодо продовження дії договору на новий термін та наявності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про продовження дії договору оренди №15-05 після 01 березня 2017 року позивач не надав.
Рішенням Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області №924 від 23 липня 2019 року у задоволенні заяви ОСОБА_1 про надання земельної ділянки площею 0,0344 га для ведення особистого селянського господарства в с.Ільпінь (навпроти житлового будинку) відмовлено у зв`язку з тим, що рішенням сільської ради №817 від 10 грудня 2018 року земельна ділянка передана у власність ОСОБА_2 .
Указаним оскаржуваним рішенням Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області №817 від 10 грудня 2018 року ОСОБА_2 затверджено проект землеустрію щодо відведення земельної ділянки площею 0,12 га (кадастровий номер 5622680600:03:001:0292) для ведення індивідуального садівництва в межах с.Ільпінь та надано йому у власність вказану ділянку за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення (рілля), розташовану в межах с.Ільпінь на території Богдашівської сільської ради.
З наданого відповідачем викопіювання з генерального плану с.Ільпінь Здолбунівського району Рівненської області вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 5622680600:03:001:0292 як за існуючою межею так і за проектною знаходиться в межах села Ільпінь, водночас, належних та допустимих доказів на спростування цих обставин позивач не надав.
А відповідно до ст.ст.12, 81 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності і кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставі своїх вимог або заперечень.
Відповідно до положень ст.2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно ст.4 Закону України Про оренду землі орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ч.1 ст.6 Закону України Про оренду землі ).
Згідно частин 1, 9 ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно ч.1 ст.31 Закону України Про оренду землі договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.
Аналогічні положення містяться і в п.4 зазначеного вище договору оренди №15-05, в якому також сторонами передбачено, що підставою припинення договору, зокрема, є закінчення його терміну.
Відповідно до частин 6-8 ст.33 Закону України Про оренду землі (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із:
- власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);
- уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу .
Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.
Належних та допустимих у розумінні ст.ст.77-78 ЦПК України доказів продовження користування спірною земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди та укладення додаткової угоди про поновлення договору оренди, яка мала бути укладена сторонами в місячний строк в обов`язковому порядку, позивач не надав.
Згідно положень ч.1 ст.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 ЗК України).
Відповідно до ч.3 ст.116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
За змістом ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 гектара, а для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Указані норми безоплатної передачі ОСОБА_2 у власність земельної ділянки для ведення садівництва рішенням Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області №817 від 10 грудня 2018 року не перевищені.
Згідно витягів з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та свідоцтв про право власності від 22 березня 2013 року належні ОСОБА_2 на праві приватної власності земельні ділянки з кадастровими номерами 5622680600:08:001:0188, 5622680600:08:001:0189, 5622680600:08:001:0190 були зареєстровані з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та в подальшому їх цільове призначення за заявою власника на підставі розпорядження голови Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області №416 від 07 жовтня 2013 року змінено на ведення садівництва.
Такі обставини зміни цільового призначення земельних ділянок не можуть розцінюватися як одержання громадянином вказаних вище земельних ділянок для ведення садівництва із земель державної і комунальної власності в порядку та в межах норм безоплатної приватизації, передбачених положеннями ст.116, 121 ЗК України, оскільки на час зміни цільового призначення ці земельні ділянки перебували у приватній власності ОСОБА_2 .
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивачем є недоведеними, а тому в задоволенні позову слід відмовити повністю.
На підставі наведеного та керуючись ст.ст.258-273, 351 - 355 ЦПК України, суд
у х в а л и в:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Богдашівської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, Здолбунівського відділу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа, як не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено до Рівненського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 /тридцяти/ днів з дня його проголошення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності новою редакцією Цивільного процесуального кодексу України (п.15.5 Перехідних положень ).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя:
Суд | Здолбунівський районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2021 |
Оприлюднено | 01.10.2021 |
Номер документу | 100030151 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Здолбунівський районний суд Рівненської області
Кушнір О. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні