ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/1913/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби України (далі - відповідач-1), Головного управління ДПС у Чернівецькій області (далі - відповідач-2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії регіонального рівня Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області, про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2061596/41836195 від 23.10.2020 року - про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 26.06.2020 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області № 60362/41836195/2 від 06.11.2020 року, яким залишено скаргу № 9284317688 від 31.10.2020 року без задоволення;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 19 від 26.06.2020 року Товариства з обмеженою з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд , датою її подання.
1.2. Ухвалою суду від 26.04.2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі без повідомлення учасників справи.
1.3. Ухвалою суду від 24.05.2021 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Державної податкової служби України про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
1.4. 07.06.2021 року згідно ухвали суду допущено заміну відповідача - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 43143196) на його правонаступника - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 44057187).
1.5. 18.05.2021 року до суду від Головного управління ДПС у Чернівецькій області надійшов відзив на позовну заяву та 21.05.2021 року надійшов відзив від Державної податкової служби України.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2.1. 26.06.2020 року ТОВ ДС Оіл Трейд виписано та направлено до Державної податкової служби України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 19.
2.2. Однак, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрації податкових накладних відмовлено у реєстрації вищевказаної податкової накладної.
2.3. Позивач вважає рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної протиправним, що і обумовило звернення до суду з цим позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
3.1. Відповідно до змісту позову та доданих до нього матеріалів, позиція позивача обґрунтовується наступним.
3.2. Так, представник позивача вказує, що 06.09.2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Мартін Трейд та Товариством з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд було укладено Договір поставки № 06/09-1-МТ, відповідно до якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупцю нафтопродукти (Товар), а Покупець зобов`язується прийняти і сплатити їх вартість на умовах даного Договору.
3.3. На виконання Договору поставки нафтопродуктів № 06/09-1-МТ від 06.09.2019 року покупцем - ТОВ ДС Оіл Трейд направлено Постачальнику Заявку на відвантаження товару № 0000011356, видано видаткову накладну № 2833 від 26.06.2020 року та товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 1916 від 26.06.2020 року.
3.4. 18.06.2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ДС Оіл Трейд» та Товариством з обмеженою відповідальністю Преміум Текс було укладено Договір поставки нафтопродуктів № 1-Р, відповідно до якого ТОВ ДС Оіл Трейд зобов`язується передати у власність Покупця нафтопродукти, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах визначених договором.
3.5. Пунктом 1.2. Договору поставки нафтопродуктів № 1-Р від 18.06.2020 року передбачено, що вид нафтопродуктів (найменування), одиниці виміру та кількості Товару, що підлягає передачі за цим договором, визначаються Сторонами у відповідних заявках та відображаються в рахунках - фактурах, видаткових накладних. Відповідно до п. 2.1. Поставка Товару здійснюється залізничним та/або автотранспортом. Постачання Товару здійснюється на умовах Міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів ІНКОТЕРМС в редакції 2020 року.
3.6. На виконання Договору поставки нафтопродуктів № 1-Р від 18.06.2020 року покупцем - ТОВ Преміум Текс направлено постачальнику Заявку на відвантаження товару. Після чого покупцю виставлено рахунок на оплату № 12 від 26.06.2020 року, видано видаткову накладну № 18 від 26.06.2020 року та товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 0000-000018 від 26.06.2020 року.
3.7. 01.07.2020 року, покупець - ТОВ Преміум Текс відповідно до платіжного доручення № 447 від 31.07.2020 року здійснив проплату згідно виставленого рахунку № 12 від 26.06.2020 року.
3.8. Крім того, для виконання Договору поставки нафтопродуктів № 1-Р від 18.06.2020 року, що укладений між ТОВ ДС Оіл Трейд та ТОВ Преміум Текс , між ТОВ Євро Нафта К і ТОВ ДС Оіл Трейд 01.06.2020 року укладено Договір про надання послуг по перевезенню вантажів № 64, відповідно до якого Перевізник зобов`язується за узгоджену плату доставити довірений йому Замовником (чи зазначеним Замовником Відправником) вантаж до пункту призначення і видати його Замовнику (чи зазначеному Замовником Одержувачу). На виконання зазначеного договору між ТОВ Євро Нафта К і ТОВ ДС Оіл Трейд складено акт надання послуг № 483 від 26.06.2020 року.
3.9. Після чого, позивачем, 26.06.2020р. складено податкову накладну за № 19 та в передбачений законом строк, направлено її засобами телекомунікаційного зв`язку до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
3.10. Однак, Через систему електронного документообігу M.E.Doc на електрону адресу позивача надійшла квитанція № 19 від 26.06.2020 р., реєстраційний номер документа № 9165701779, в якій зазначено, документ прийнято, реєстрація зупинена.
3.11. Підставами для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних стало наступне: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.06.2020 р. № 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку» . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
3.12. Позивачем 21.10.2020 р. через систему електронного документообігу M.E.Doc подано до Комісії ГУ ДПС у Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, Повідомлення № 5 про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого на підтвердження реальності здійснення господарської операції по податковій накладній № 19 від 26.06.20920 р. додано сканкопії первинних документів.
3.13. За результатами розгляду поданих Позивачем документів, Комісією ГУ ДПС у Чернівецькій області прийнято рішення № 2061596/41836195 від 23.10.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 19 від 26.06.2020 року в ЄРПН.
3.14. Однак, вважає, що відмова в реєстрації податкової накладної є протиправною, оскільки господарські операції поставки нафтопродуктів ТОВ Преміум Текс були реальними та надавали право зазначеному контрагенту за їх рахунок формувати податковий кредит по ПДВ. Реальність наданих послуг підтверджується доданими до даної позовної заяви копіями заявок на відвантаження товару, виставлених рахунків, видаткових накладних та товарно-транспортних накладних.
3.15. Також вказує, що вищезазначене рішення оскаржене в адміністративному порядку до органу ДПС України. Рішенням ДПС України № 60362/41836195/2 від 06.11.2020 року скарга ТОВ ДС Оіл Трейд залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Позиція відповідачів
3.16. Згідно поданого до суду відзиву на позовну заяву представник відповідача-2 зазначає про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення. В обґрунтування своєї позиції наводить положення Податкового кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , постанови Кабінету Міністрів України від 19.12.2010 року №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» , наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , на підставі яких, зокрема, встановлено алгоритм дій ДПС України щодо віднесення господарських операцій до переліку ризикових, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної, проведення перевірок, проведення реєстрації.
3.17. Так, зазначає, що з переліку документів, наданих платником для підтвердження реальності господарської операції по податковій накладній № 19 від 26.06.2020 року вбачається, що платником податку, в порушення п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не надано усіх необхідних документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, а надані ТОВ ДС Оіл Трейд пояснення спростовуються доданими до них документами.
3.18. До наданого Повідомлення ТОВ ДС Оіл Трейд подано підтверджуючі документи відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 не в повному обсязі, а саме: згідно умов договору: кількість, асортимент та ціна товару зазначається у Додатку до договору, який є невід`ємною частиною договору (п. 1.1 Договору поставки №06/09-1-МТ від 06.09.2019 року), п.2.2. та п.2.3 вказаного договору передбачено, що поставка здійснюється в строк за адресою, яка вказана у Додатку. Однак, до первинних документів поданих на розгляд Комісії щодо ПН №19 від 26.06.2020 року, реєстрацію якої зупинено подано Додаток (типову форму) без реквізитів та заповнених даних відповідно до п. 1.1 та п. 2.2. Договору.
3.19. Крім того, слід зазначити, що транспортування товару здійснено на підставі договору №64 від 01.06.2020 року, при цьому не надано документальних підтверджень сплати за надані послуги з перевезення, згідно п. 4.1. та замовлення на перевезення згідно п.3.2. вищезазначеного Договору.
3.20. Вищенаведені факти унеможливлюють підтвердження Комісією реальність проведених господарських операцій між ТОВ ДС Оіл Трейд та ТОВ Преміум Текс .
3.21. Згідно відзиву відповідача-1 його представник просить відмовити у задоволені позову з аналогічних доводів, що зазначені у відзиві відповідача-1.
3.22. Окрім того, представник відповідача-1 стверджує, що скасування рішення комісії з питань розгляду скарги на рішення № 2061596/41836195 від 23.10.2020 р. не несе жодних наслідків та не є підставою для реєстрації податкової накладної №19 від 26.06.2020 року.
ІV. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
4.1. Товариство з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд , згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є юридичною особою, зареєстрованою 28.12.2017 року за місцезнаходженням: 60413, Чернівецька обл., Глибоцький р-н., с. Волока, вул. Гагаріна, буд. 78, код ЄДРПОУ 41836195. Основний вид діяльності - 46.12. Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (а.с. 20).
4.2. Згідно витягу з Реєстру платників податку на додану вартість № 1924034500010 ТОВ ДС Оіл Трейд з 01.09.2019 року зареєстроване як платник податку на додану вартість (а.с. 21).
4.3. У зв`язку із здійсненням господарської операції, а саме реалізації товару (паливо дизельне) ТОВ ДС Оіл Трейд виписано та направлено до Державної податкової служби України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №19 від 26.06.2020 року на загальну суму 97328,00 грн (в тому числі ПДВ - 16221,33 грн.) (а.с. 67).
4.4. Аргументами сторін підтверджується, що за результатами перевірки вищезазначеної податкової накладної, контролюючим органом надіслано ТОВ ДС Оіл Трейд квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН №19 від 26.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8. Критерії ризиковості платника податку. Також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
4.5. Реалізовуючи право на подачу пояснень, позивач надіслав контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків, реєстрацію яких зупинено, від 21.01.2020 року №5. При цьому, у бланку електронного документа вказаного повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено у графі пояснення зазначено наступне: Основним видом діяльності ТОВ ДС Оіл Трейд є посередництво в торгівлі нафтопродуктів згідно із ліцензією на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний номер №990614201901665. Згідно видаткової накладної №18 та товарно-транспортної накладної №18 від 26.06.2020 р. відвантажено паливо дизельне ДП-Л-Євро5 в кількості 6160 л. на загальну суму 97328,00 грн. 26.06.2020 року податковою накладною №19 відображено зобов`язання з ПДВ за зазначеною операцією (а.с. 69). Окрім цього, надано пояснення щодо діяльності підприємства у довільній формі та на підтвердження реальності здійснення господарської операції по податковій накладній № 19 від 26.06.2020 року додано сканкопії первинних документів (а.с. 70-89).
4.6. За наслідками розгляду вказаного повідомлення, пояснень та наданих позивачем документів Комісією Головного управління ДПС у Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрації податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №2061596/41836195 від 23.10.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 26.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 90-91).
Підставою для відмови у реєстрації поданої позивачем податкової накладної в оскаржуваному рішенні зазначено ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
4.7. Судом також встановлено, що ТОВ ДС Оіл Трейд 23.10.2020 року подано скаргу на вищевказане рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в якій просило його скасувати (а.с. 92). Однак рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 60362/41836195/2 від 06.11.2020 року скаргу залишено без задоволення, а рішення комісій регіонального рівня про відмову реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (а.с. 117).
V. ПОЗИЦІЯ СУДУ
5.1. Так предметом оскарження у цій справі є рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації поданої ТОВ ДС Оіл Трейд податкової накладної та рішення Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги ТОВ ДС Оіл Трейд .
Отже, при розгляді цієї справи, суд надасть зазначеним рішенням Головного управління ДПС у Чернівецькій області та ДПС України оцінку на предмет відповідності чинним нормативно-правовим актам, через призму верховенства права.
5.2. Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).
5.3. Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 року 1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.
Метою зазначеного було покращення інвестиційного клімату в Україні за рахунок спрощення податкової системи та адміністрування податків, що матиме позитивний вплив на економічне зростання, залучення інвестицій та створення нових робочих місць (див. зміст пояснювальної записки до проекту Закону).
5.4. Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
5.5. За правилами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
5.6. Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
5.7. Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
5.8. Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010 року, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 204 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
5.9. Згідно з пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
5.10. Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
5.11. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року №1165 (набула чинності з 01.02.2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
5.12. Згідно з вимогами пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
5.13. Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
5.14. При цьому, згідно пункту 2 Порядку №1165 під ризиком порушення норм податкового законодавства розуміється ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
5.15. У відповідності до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
5.16. Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
5.17. Таким чином, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.
5.18. Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
5.19. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
5.20. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
5.21. Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №19 від 26.06.2020 року слугувало те, що платник податку відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (див. пункт 4.4 рішення).
5.22. Суд, зазначає, що на момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної №19 від 26.06.2020 року, такі Критерії визначені додатком 1 до Порядку №1165.
Так, додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
5.23. Отже, пункт 8 додатку 1 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування
5.24. Відтак, аналіз пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у платника податку такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності платника податку вказаному критерію слід навести розрахунок показника за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
5.25. Водночас, пункт 11 Порядку №1165 передбачає зазначення у квитанції пропозиції щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації
5.26. Отже, аналізуючи зазначене слід прийти до висновку, що підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є наявність об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
5.27. Тобто, господарська операція має бути реальною, впливати на активи підприємства та породжувати податкові зобов`язання.
5.28. Крім цього, слід прийти до висновку, що податкове законодавство України, чинне на час формування у цій справі квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, містило вимоги до змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, які є конкретними та не можуть носити абстрактний характер.
5.29. Натомість, судом встановлено, що при зупиненні реєстрації податкових накладних у квитанціях відсутній конкретний перелік необхідних документів, що має бути наданий платником для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, наявні лише посилання на п.201.16. ст. 201 ПК України, що унеможливлює встановити конкретно яким критеріям ризиковості, переліченим в зазначеному вище пункті 8 Критеріїв ризиковості платника податку відповідає позивач.
5.30. Вказане свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам пункту 11 Порядку №1165.
5.31. Пунктом 6 вказаного Порядку також визначено, що комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
5.32. Відтак, суд зазначає, що відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до вимог Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
5.33. З огляду на матеріали справи, судом встановлено, що реалізовуючи право на подачу пояснень, позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів щодо податкової накладної №19 від 26.06.2020 рок, реєстрацію якої зупинено, які на переконання представника позивача свідчать про реальність здійсненої ТОВ ДС Оіл Трейд .
5.34. Однак, як встановлено судом вище, позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку із ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
5.35. У даному разі, з метою забезпечення логічності та зрозумілості, суд надасть оцінку реальності господарської операції, після чого надасть оцінку правомірності підстав, які зазначені у оскаржуваному рішенні.
5.36. Водночас суд зазначає, що відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, такий суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
5.37. З викладеного слідує, що відповідачі не можуть посилатись на докази, які не були підставою для прийняття рішення про відмову позивачу в реєстрації податкових накладних.
Щодо реальності господарської операції між ТОВ ДС Оіл Трейд та ТОВ Преміум Текс
5.38. ТОВ ТОВ ДС Оіл Трейд , будучи господарським товариством, здійснює підприємницьку діяльність з метою отримання прибутку. З врахуванням зазначеного, у цій справі необхідно провести аналіз операцій щодо реалізації ТОВ ДС Оіл Трейд товару згідно укладених з контрагентами договорів, через призму мети отримання прибутку.
5.39. При цьому суд зазначає, що у даному разі не йде мова про отримання податкової вигоди, всупереч положень ПК України.
5.40. Судом у цій справі встановлено, що податкову накладну №19 від 26.06.2020 року на загальну суму 97328,00 грн (в тому числі ПДВ - 16221,33 грн.) складено у зв`язку із продажем ТОВ Преміум Текс товару.
5.41. Так, між ТОВ ДС Оіл Трейд та ТОВ Преміум Текс укладено договір поставки нафтопродуктів № 1-Р від 18.06.2020 року, відповідно до якого ТОВ ДС Оіл Трейд (постачальник) зобов`язується передати у власність ТОВ Преміум Текс (покупець) нафтопродукти, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах визначених договором (а.с. 49-52).
5.42. На реалізацію умов договору поставки нафтопродуктів № 1-Р від 18.06.2020 року видано видаткову накладну № 18 від 26.06.2020 року щодо реалізації товару (паливо дизельне ДП-Л-Євро5 в кількості 6160 л.) на загальну суму 97328,00 грн. (в тому числі ПДВ - 16221,33 грн.) та оформлено товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 0000-000018 від 26.06.2020 року (а.с. 53-54).
5.43. Окрім цього, судом також встановлено, що на підставі платіжного доручення №447 від 31.07.2020 року ТОВ Преміум Текс здійснено оплату в розмірі 327000,00 грн за поставлений йому товар згідно договору поставки нафтопродуктів № 1-Р від 18.06.2020 року (а.с. 59). При цьому, суд зазначає, що згідно наявних у матеріалах справи виписки по рахунках ТОВ ДС Оіл Трейд за період з 01.06.2020 року по 17.08.2020 року та акту звірки взаємних розрахунків між ТОВ Преміум Текс та ТОВ ДС Оіл Трейд оплату по товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 0000-000018 від 26.06.2020 року на загальну суму 97328,00 грн. здійснено ТОВ Преміум Текс 26.06.2020 року (а.с. 55-57).
5.44. Отже, аналізуючи викладене у своїй сукупності, враховуючи логічність та розумність проведеної позивачем господарської операції, метою якої є отримання прибутку, з урахуванням наданих контролюючим органам з метою реєстрації податкової накладної первинних документів по господарській операції, суд вважає, що така господарська операція щодо реалізації ТОВ ДС Оіл Трейд товару ТОВ Преміум Текс є реальною. У матеріалах справи наявні первинні документи, які підтверджують понесенні позивачем витрати у зв`язку із виконанням ним умов договору поставки нафтопродуктів, аналіз та синтез яких свідчить про їх змістову логічність з наведеними вище первинними документами, якими документовано господарську операцію між ТОВ ДС Оіл Трейд та ТОВ Преміум Текс . При цьому, у зв`язку із придбанням товару ТОВ Преміум Текс має право на податковий кредит, однак його реалізувати не може у зв`язку з відмовою в реєстрації податкової накладної.
5.45. Водночас, відповідачі у цій справі не надали суду жодного доказу фіктивності цієї господарської операцій, при цьому суд зауважує, що підставою для зупинення податкової накладної є наявність об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
Щодо ненадання позивачем первинних документів по здійсненій господарській операції
5.46. Так, в оскаржуваному позивачем рішенні підставою для відмови у реєстрації податкової накладної вказано ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
5.47. У першу чергу, суд звертає увагу на те, що реалізовуючи право на подачу пояснень, позивач надіслав контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків, реєстрацію яких зупинено.
5.48. Так, судом встановлено, та не заперечувалось відповідачами в ході розгляду справи, що позивачем до контролюючого органу разом із поясненнями подано, зокрема, копії таких документів: договір поставки нафтопродуктів № 1-Р від 18.06.2020 року; видано видаткову накладну № 18 від 26.06.2020 року; товарно-транспортну накладну № 0000-000018 від 26.06.2020 року; платіжне доручення №447 від 31.07.2020 року; виписку по рахунках ТОВ ДС Оіл Трейд за період з 01.06.2020 року по 17.08.2020 року та акт звірки взаємних розрахунків між ТОВ Преміум Текс та ТОВ ДС Оіл Трейд .
5.49. Зазначене у своїй сукупності спростовує позицію відповідача-1 щодо відсутності у позивача первинних документів щодо здійснення господарських операції по укладеному між ТОВ ДС Оіл Трейд товару ТОВ Преміум Текс договору. Більше того, у матеріалах справи наявні документи, які підтверджують факт транспортування товару по господарській операції, яка досліджена у цій справі. А тому, суд вважає вказану підставу для відмови у реєстрації податкових накладних нормативно необґрунтованою.
5.50. Водночас, представники відповідачів у відзивах обґрунтовують правомірність дій щодо відмови у реєстрації поданої ТОВ ДС Оіл Трейд податкової накладної тим, що до наданого Повідомлення ТОВ ДС Оіл Трейд подано підтверджуючі документи відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 не в повному обсязі, а саме: згідно умов договору: кількість, асортимент та ціна товару зазначається у Додатку до договору, який є невід`ємною частиною договору (п. 1.1 Договору поставки №06/09-1-МТ від 06.09.2019 року), п.2.2. та п.2.3 вказаного договору передбачено, що поставка здійснюється в строк за адресою, яка вказана у Додатку. Однак, до первинних документів поданих на розгляд Комісії щодо ПН №19 від 26.06.2020 року, реєстрацію якої зупинено подано Додаток (типову форму) без реквізитів та заповнених даних відповідно до п. 1.1 та п. 2.2. Договору.
5.51. Такі підстави для відмови у реєстрації поданої ТОВ ДС Оіл Трейд податкової накладної жодним чином не відображені у оскаржуваному рішенні № 2061596/41836195 від 23.10.2020 року.
5.52. Однак, адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності («виправдання» ) свого рішення.
5.53. Окрім цього, щодо відсутності та дефектності, на переконання представників відповідачів, певних первинних документів, якими документована господарська операція, то у даному разі суд вважає за необхідне навести наступні висновки Верховного Суду щодо правозастосування:
- наявність або відсутність окремих документів, як і деякі помилки чи неточності у їх оформленні, не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце (відбулися), а певні недоліки в заповненні первинних документів носять оціночний характер (постанова Верховного Суду від 22.05.2020 року, справа №804/9510/15);
- відсутність та/або дефектність документів на транспортне перевезення не є безумовною підставою ставити під сумнів здійснення господарських операцій (постанова Верховного Суду від 04.06.2020 року, справа №340/422/19);
- наявність належно оформлених первинних документів є обов`язковою ознакою господарської операції, однак не єдиною. По своїй правовій суті господарська операція є операція, яка змінює зміст активів платника податку, а первинні документи лише підтверджують факт її проведення. Основною первинною ознакою господарської операції є її реальність, а наявність первинних документів є вторинною, похідною ознакою. Належне документальне оформлення господарської операції відповідними первинними документами не свідчить про безумовну їх відповідність самому змісту операції. Правові наслідки створює саме господарська операція, а не первинні документи (постанова Верховного Суду від 25.09.2019 року, справа №520/11437/18).
За таких підстав, суд вважає, що відповідачами, як суб`єктами владних повноважень не надано жодних доказів, які слугували б підставою для прийняття оскаржуваного рішення № 2061596/41836195 від 23.10.2020 року, як і не надано доказів, які б вказували на наявність ознак відповідності ТОВ ДС Оіл Трейд критерію ризиковості платника податку.
Стосовно рішення комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про залишення скарг на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін суд зазначає наступне.
6.52. Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набула чинності з 01.02.2020 року), також затверджено також Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарг).
6.53. Так, згідно вказаного Порядку скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. Не підлягають адміністративному оскарженню рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, оскаржені платником податку в судовому порядку. Скарга подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном (додаток 1). Платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена (пункти 3-5, 11).
6.54. У свою чергу, у відповідності до пункту 12 Порядок розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
6.55. Як встановлено судом, ТОВ ДС Оіл Трейд подано скаргу на рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в яких просило його скасувати, однак рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №60362/41836195/2 від 06.11.2020 року скаргу залишено без задоволення, а рішення комісій регіонального рівня про відмову реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (а.с. 117).
6.56. Водночас, з урахуванням того, що Комісією Головного управління ДПС у Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрації податкових накладних або відмову в такій реєстрації протиправно прийнято оскаржувані рішення, а тому такі підлягають скасуванню, суд вважає, що рішення Комісії ДПС України за результатом розгляду скарги не несе жодних наслідків для ТОВ ДС Оіл Трейд . Відтак, суд не вбачає за необхідне визнавати його протиправним та як наслідок скасовувати.
VІ. ВИСНОВКИ СУДУ
6.1. Відповідно до частин 1, 2 статті 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
6.2. Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
6.3. У пункті 50 рішення Європейського суду з прав людини «Щокін проти України» (№ 23759/03 та № 37943/06) зазначено про те, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним. Говорячи про «закон» , стаття 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року посилається на ту саму концепцію, що міститься в інших положеннях цієї Конвенції (див. рішення у справі «Шпачек s.r.о.» проти Чеської Республіки» (SPACEK, s.r.o. v. THE CZECH REPUBLIC № 26449/95). Ця концепція вимагає, перш за все, щоб такі заходи мали підстави в національному законодавстві. Вона також відсилає до якості такого закону, вимагаючи, щоб він був доступним для зацікавлених осіб, чітким та передбачуваним у своєму застосуванні (див. рішення у справі «Бейелер проти Італії» (Beyeler v. Italy № 33202/96).
6.4. Суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
6.5. При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
6.6. Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (Заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
6.7. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
6.8. Відповідачами не доведено суду правомірність прийняття оскаржуваного позивачем рішення № 2061596/41836195 від 23.10.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 26.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому суд вважає, що позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
6.9. За таких обставин, суд вважає, що рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрації податкових накладних № 2061596/41836195 від 23.10.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 26.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
6.10. Разом з цим, суд зазначає, що згідно частини 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
6.11. Таким чином, суд вважає, що в даному випадку належним способом захисту порушених прав позивача буде визнання протиправним і скасування оскаржуваних рішень та зобов`язання відповідача-2 - Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 19 від 26.06.2020 року, подану на реєстрацію позивачем, датою її подання.
6.12. Водночас, у цій справі суд дійшов висновку, що не підлягають задоволенню вимоги позивача щодо визнання протиправним та скасування рішення Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №60362/41836195/2 від 06.11.2020 року.
6.13. За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає задоволенню частково з підстав викладених у його мотивувальній частині.
6.14. Суд також зазначає, що згідно Постанови Верховної ради України від 17.07.2020 року № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів Глибоцький район Чернівецької області ліквідовано та утворено Чернівецький район, в тому числі і у складі територій Глибоцької селищної територіальної громади. Відтак, вірним місцезнаходженням Товариства з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд є: 60413, Чернівецька обл., Чернівецький р-н., с. Волока, вул. Гагаріна, буд. 78.
VІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
7.1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
7.2. З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №124 від 21.04.2021 року (а.с. 19).
7.3. Суд звертає увагу на те, що позов задоволено частково. Водночас, задоволенню у цій справі не підлягають похідні вимоги, а відтак вказане не тягне за собою стягнення на користь позивача судових витрат (судового збору) у зменшеному розмірі. Оскільки позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних саме рішенням комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Чернівецькій області, суд стягує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 2270,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області.
7.4. Доказів понесення інших витрат суду надано не було.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2061596/41836195 від 23.10.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд № 19 від 26.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариства з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд податкову накладну № 19 від 26.06.2020 року, датою її подання.
4. В іншій частині у задоволенні позову відмовити.
5. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області судові витрати у вигляді сплаченого згідно платіжного доручення №124 від 21.04.2021 року судового збору у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю ДС Оіл Трейд (60413, Чернівецька обл., Чернівецький р-н., с. Волока, вул. Гагаріна, буд. 78, код ЄДРПОУ 41836195).
Відповідач-1 - Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Відповідач-2 - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (58013, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 200-А, код ЄДРПОУ 44057187).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2021 |
Оприлюднено | 06.10.2021 |
Номер документу | 100073849 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні