Рішення
від 05.10.2021 по справі 360/862/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

05 жовтня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/862/21

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Аланд про визнання протиправними дій та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

24.02.2021 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Аланд (далі третя особа), відповідно до якого, з урахуванням уточнення від 01.04.2021 (а.с.39-46), позивач просить суд:

- визнати протправними дії приватного виконавця та скасувати постанову приватного виконавця виконавчого округу м.Києва Клименка Р.В. про відкриття виконавчого провадження ВП № 63531385.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 09.02.2021 за місцем роботи позивач отримав постанову відповідача про звернення стягнення на заробітну плату в сумі 16467,68 грн. З зазначеної постанови ОСОБА_1 дізнався про відкрите виконавче провадження № 63531385 щодо стягнення з позивача на підставі виконавчого напису приватного нотаріуса Житомирського міського нотаріального округу Київської області Горай О.С. № 37404 від 08.09.2020 боргу у розмірі 10851,89 грн. З урахуванням усіх виплат в межах вказаного виконавчого провадження відповідачем винесено постанови про арешт коштів боржника та звернення стягнення на заробітну плату в розмірі 16467,68 грн.

Позивач зауважує, що жодного повідомлення від приватного виконавця він не отримував, про відкриття виконавчого провадження дізнався з постанови про звернення стягнення на заробітну плату.

Вважає постанову про відкриття виконавчого провадження протиправною з підстав того, що місце проживання та місце отримання доходів боржника не відноситься до виконавчого округу, на території якого приватний виконавець Клименко Р.В. здійснює діяльність, та відомості щодо якого внесені і містяться в Єдиному реєстрі приватних виконавців України. Оскільки виконавчі документи у виконавчому провадженні № 63531385 прийнято до виконання відповідачем не за місцем проживання, постанова відповідача, на думку позивача, є такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 01.03.2021 позовну заяву ОСОБА_1 до приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Аланд залишено без руху (арк. спр. 18-20).

Ухвалою суду від 22.03.2021 продовжено процесуальний строк на усунення недоліків позовної заяви ОСОБА_1 (арк. спр. 35-36).

Ухвалою суду 06.04.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено розглядати справу у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін, із врахуванням особливостей провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, встановлених статтею 287 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України); витребувано від приватного виконавця докази (арк. спр. 48-49).

Ухвалою суду від 13.04.2021 застосовано до приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича заходи процесуального примусу у вигляді тимчасового вилучення доказів для дослідження судом, провадження у справі зупинено до закінчення виконавчого провадження з вилучення доказів для дослідження судом (арк. спр. 57-58).

Ухвалою суду від 24.05.2021 поновлено провадження по справі (арк. спр. 115).

Ухвалою суду від 24.05.2021 зупинено провадження у справі до набрання законної сили рішенням Верховного Суду у справі № 380/9335/20 (арк. спр. 121-122).

Ухвалою суду від 05.10.2021 поновлено провадження по справі.

Від приватного виконавця 14.06.2021 через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач заперечує проти позову, в бґрунтування відзиву зазначено таке (арк. спр. 139-144).

06 листопада 2020 року стягувач - Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Аланд звернулося до приватного виконавця із заявою № 20098380 від 26 жовтня 2020 року про примусове виконання рішення, в якій просив відкрити виконавче провадження з примусового виконання виконавчого напису № 37404 від 08 вересня 2020 року, виданого приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, про стягнення з боржника ОСОБА_1 коштів у розмірі 14362,44 гривень.

У відповідності до ст.ст. 24, 26 Закону України Про виконавче провадження 09 листопада 2020 року приватним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 63531385.

Відповідно до чинного законодавства, якщо місце проживання, перебування боржника - фізичної особи та місцезнаходження боржника - юридичної особи або місцезнаходження майна боржника розташовано в окрузі, в якому приватний виконавець здійснює діяльність, та відповідно на яку розповсюджуються відповідна компетенція цього приватного виконавця, він має право прийняти до виконання відповідні виконавчі документи та відкрити виконавче провадження.

Так, у заяві стягувача та у виконавчому написі № 37404 від 08 вересня 2020 року, виданому приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, вказано дві адреси боржника, а саме: адреса місця реєстрації: АДРЕСА_1 та адреса проживання: АДРЕСА_2 .

Стягувач - Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Аланд скориставшись правом, наданим йому ч. 1 ст. 24 Закону України Про виконавче провадження , надав перевагу зазначеному у виконавчому написі місцю проживання боржника, а саме: АДРЕСА_2 , що перебуває у виконавчому окрузі, у якому здійснює діяльність приватний виконавець Клименко Роман Васильович.

Висновок щодо адреси місця проживання боржника - ОСОБА_1 зроблений приватним виконавцем на підставі виконавчого документа - виконавчого напису № 37404 від 08 вересня 2020 року, виданого приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, в якому зазначена та ж адреса, що і у заяві стягувача.

Зауважив, що зазначення у виконавчому написі № 37404 від 08 вересня 2020 року, виданому приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, серед іншого, місця проживання чи перебування фізичної особи - боржника відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України Про виконавче провадження є обов`язковою вимогою до виконавчого документа.

Крім того, зі змісту абзацу 11 пункту 3 розділу III Інструкції з організації примусового виконання рішень вбачається, що виконавче провадження відкривається за місцем проживання/перебування боржника, зазначеним у виконавчому документі та чітко встановлено у якому випадку мають бути надані додаткові документи, що підтверджують місце проживання/перебування останнього.

Так, даною нормою встановлено, що у разі пред`явлення виконавчого документа до органу державної виконавчої служби або приватного виконавця за місцем проживання чи перебування боржника - фізичної особи, місцезнаходженням боржника - юридичної особи, адреса якого відрізняється від адреси, зазначеної у виконавчому документі, до заяви про примусове виконання рішення стягувач має додати документ/копію документа, який підтверджує, що місцезнаходженням боржника - юридичної особи або адресою проживання чи перебування боржника - фізичної особи є територія, на яку поширюється компетенція органу державної виконавчої служби, або територія виконавчого округу приватного виконавця.

У спірному ж випадку, місце проживання боржника ОСОБА_1 , що зазначене у заяві стягувача про примусове виконання рішення, а саме: АДРЕСА_2 збігається з місцем проживання боржника, зазначеним у виконавчому написі.

Тобто, наведене положення Інструкції передбачає обов`язок виконавця перевіряти відомості щодо боржника, наведені стягувачем в інших, окрім виконавчого документа заявах, в разі якщо вони суперечать відомостям виконавчого документа. Обов`язок перевіряти відомості виконавчого документа Інструкцією не передбачений.

Законом України Про виконавче провадження , Інструкцією з організації примусового виконання рішень, затвердженою Міністерством юстиції України від 02 квітня 2012 року № 512/5 (зі змінами), чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом, не передбачено обов`язку приватного виконавця вимагати від стягувача документи на підтвердження інформації, що зазначена у виконавчому документі.

Із наведеного слідує, що приватний виконавець у випадку, коли у виконавчому документі зазначена адреса проживання боржника, що знаходиться у його виконавчому окрузі, при прийнятті такого виконавчого документа на виконання не вправі вимагати від стягувана підтверджуючі документи, а відтак єдиним належним та допустимим доказом місця проживання боржника є виконавчий документ - виконавчий напис № 37404 від 08 вересня 2020 року, виданий приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем.

Разом з цим, звернув увагу суду на те, що вчинення виконавчого напису (складення виконавчого документа) перебуває в межах повноважень відповідного нотаріуса, як і відповідальність за правильність наведених в ньому даних, а правомірність дій нотаріуса не є предметом спору та не підлягають оцінці у рамках даної адміністративної справи.

Позивач фактично не погоджується із інформацією, зазначеною у виконавчому документі, однак, на час вирішення даного судового спору виконавчий напис № 37404 від 08 вересня 2020 року є чинним.

При прийнятті виконавчого документа до виконання приватним виконавцем було здійснено перевірку виконавчого напису на відповідність вимогам, передбаченим ст. 4 Закону України Про виконавче провадження , за наслідками якої прийнято виконавчий документ на виконання.

Таким чином, виконавчий напис нотаріуса слугував підставою для відкриття спірного виконавчого провадження. Оскільки до приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича надійшов виконавчий документ - виконавчий напис № 37404 від 08 вересня 2020 року, виданий приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, у якому зазначено, що боржник - ОСОБА_1 проживав у межах виконавчого округу м. Києва, у приватного виконавця не було підстав для повернення виконавчого документа стягувану, у зв`язку із пред`явленням не за місцем виконання.

Крім того, до відкриття виконавчого провадження, приватний виконавець має право лише перевірити виконавчий документ на відповідність вимогам, передбаченим ст. 4 Закону України Про виконавче провадження , що приватним виконавцем і було зроблено.

При цьому, з огляду на положення п. 6 ч. 4 ст. 4 Закону №1404-VІІІ приватний виконавець при отриманні заяви про примусове виконання рішення перевіряє дотримання вимог до виконавчого документа та наявність у виконавчому документі відомостей, визначених в частині 1 статті 4 Закону №1404-VІІІ, та повертає виконавчий документ стягувачу без прийняття його до виконання, якщо він не відповідає вимогам частини 1 статті 4 Закону № 1404-VIII.

Однак, повноваженнями на здійснення перевірки достовірності вказаних у виконавчому документі відомостей приватний виконавець не наділений.

Щодо не направлення позивачу постанови про відкриття виконавчого провадження зазначив, що приватним виконавцем відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України Про виконавче провадження , направлено постанову на адреси боржника, що зазначені у виконавчому документі, а саме на адресу реєстрації: АДРЕСА_1 рекомендованим поштовим відправленням за № 0209421662238 та на адресу проживання: АДРЕСА_2 рекомендованим поштовим відправленням за№ 0209421807970, підтверджується копіями списків згрупованих поштових відправлень з фіскальними чеками.

Враховуючи вищезазначене, вважає дії приватного виконавця щодо винесення постанови про відкриття виконавчого провадження такими, що відповідають нормам чинного законодавства, а твердження боржника - безпідставними, внаслідок чого просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Третя особа правом надання пояснень щодо позову не скористалась.

У судове засідання сторони не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, позивачем в позовній заяві заявлено клопотання про розгляд справи за його відсутності (арк. спр. 3, 22, 23).

Керуючись положеннями частини дев`ятої статті 205, частиною третьою статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , з 22 січня 2002 року зареєстрований за адресою проживання є: АДРЕСА_1 , що підтверджується копією паспорта на ім`я позивача (арк. спр. 9).

ТОВ Фінансова компанія Аланд (код ЄДРПОУ 42642578, місцезнаходження: 01033, м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 14, офіс 301) є стягувачем у виконавчому провадженні ВП № 63531385, яке перебуває на виконанні у приватного виконавця Клименка Р.В.

Клименко Роман Васильович є приватним виконавцем виконавчого округу міста Києва, посвідчення від 30.09.2019 року № 0415, адреса місцезнаходження: 02094, місто Київ, вулиця Юрія Поправки, 6, офіс 31, що підтверджено відомостями з Єдиного реєстру приватних виконавців.

Згідно наданих відповідачем матеріалів виконавчого провадження вбачається, що на виконанні у приватного виконавця перебуває виконавче провадження № 63531385 з виконання виконавчого напису від 08 вересня 2020 року № 37404, виданого приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, про стягнення з боржника ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; місце проживання: АДРЕСА_2 ) на користь ТОВ Фінансова компанія Аланд (правонаступник згідно договору відступлення прав вимоги за кредитними договорами 11/08/2020-ФА від 11.08.2020 (код ЄДРПОУ 42642578, місцезнаходження: 00133, м.Київ, вул.Саксаганського, буд. 14, офіс 301) заборгованості в сумі 14362,44 гривень.

Згідно заяви ТОВ Фінансова компанія Аланд про примусове виконання рішення, в ній зазначено дві адреси боржника ОСОБА_1 , адреса за місцем реєстрації: АДРЕСА_1 ; адреса за місцем проживання: АДРЕСА_2 (арк. спр. 84).

Постановою приватного виконавця від 09 листопада 2020 року відкрито виконавче провадження № 63531385 з виконання виконавчого напису № 37404, виданого приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, про стягнення з боржника ОСОБА_1 на користь ТОВ Фінансова компанія Аланд заборгованості в сумі 14362,44 гривень (арк. спр. 92-93).

Вказану постанову про відкриття виконавчого провадження надіслано позивачу за адресою, що зазначені у виконавчому документі, а саме за адресою реєстрації: АДРЕСА_1 рекомендованим поштовим відправленням за № 0209421662238 та за адресою проживання: АДРЕСА_2 рекомендованим поштовим відправленням за № 0209421807970, що підтверджується копіями списків згрупованих поштових відправлень з фіскальними чеками (арк. спр. 149-156). Разом з тим, доказів вручення постанови позивачу матеріали справи не містять.

Дослідженням постанови про відкриття виконавчого провадження від 09 листопада 2020 року ВП № 63531385 встановлено, що в ній вказано такі адреси боржника - місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; місце проживання: АДРЕСА_2 .

Постановою приватного виконавця від 02 лютого 2021 року у ВП № 63531385 звернуто стягнення на доходи боржника ОСОБА_1 (арк. спр. 103-104).

Не погоджуючись із постановою приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Р.В. від 09 листопада 2020 року про відкриття виконавчого провадження №63531385, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги позивача, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України від 02.02.2016 № 1404-VIII Про виконавче провадження (далі - Закон № 1404-VIII, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 3 Закону №1404-VІІІ примусовому виконанню підлягають рішення на підставі виконавчих написів нотаріусів.

Частиною першою статті 4 Закону №1404-VIIІ визначено вимоги до виконавчого документа, зокрема, у виконавчому документі зазначаються адреса місця проживання чи перебування (для фізичних осіб).

Пунктом 10 частини четвертої статті 4 Закону №1404-VIIІ встановлено, що виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо виконавчий документ пред`явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю.

Частинами першою, другою статті 5 Закону №1404-VІІІ передбачено, що примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів .

Приватний виконавець здійснює примусове виконання рішень, передбачених статтею 3 цього Закону, крім винятків, установлених цією частиною.

Частиною першою статті 18 Закону №1404-VІІІ встановлено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Згідно з частиною п`ятою статті 18 Закону №1404-VІІІ під час виконання рішень виконавець має право на безпосередній доступ до інформації про боржників, їхнє майно, доходи та кошти, у тому числі конфіденційної, яка міститься в державних базах даних і реєстрах, у тому числі електронних.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону №1404-VІІІ сторони виконавчого провадження та прокурор як учасник виконавчого провадження мають право ознайомлюватися з матеріалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знімати копії, заявляти відводи у випадках, передбачених цим Законом, мають право доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження, право оскаржувати рішення, дії або бездіяльність виконавця у порядку, встановленому цим Законом, надавати додаткові матеріали, заявляти клопотання, брати участь у вчиненні виконавчих дій, надавати усні та письмові пояснення, заперечувати проти клопотань інших учасників виконавчого провадження та користуватися іншими правами, наданими законом.

Відповідно до частин першої та другої статті 24 Закону №1404-VІІІ виконавчі дії провадяться державним виконавцем за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцезнаходженням його майна. Право вибору місця відкриття виконавчого провадження між кількома органами державної виконавчої служби, що можуть вчиняти виконавчі дії щодо виконання рішення на території, на яку поширюються їхні функції, належить стягувачу.

Приватний виконавець приймає до виконання виконавчі документи за місцем проживання, перебування боржника - фізичної особи, за місцезнаходженням боржника - юридичної особи або за місцезнаходженням майна боржника.

Частиною першою статті 28 Закону №1404-VІІІ встановлено, що копії постанов виконавця та інші документи виконавчого провадження доводяться виконавцем до відома сторін та інших учасників виконавчого провадження, надсилаються адресатам простим поштовим відправленням або доставляються кур`єром, крім постанов про відкриття виконавчого провадження, про повернення виконавчого документа стягувачу, повідомлення стягувачу про повернення виконавчого документа без прийняття до виконання, постанов, передбачених пунктами 1-4 частини дев`ятої статті 71 цього Закону, які надсилаються рекомендованим поштовим відправленням. Боржник вважається повідомленим про початок примусового виконання рішень, якщо йому надіслано постанову про відкриття виконавчого провадження за адресою, зазначеною у виконавчому документі.

Документи виконавчого провадження надсилаються стягувачу та боржнику за їхніми адресами, зазначеними у виконавчому документі. У разі зміни стороною місця проживання чи перебування або місцезнаходження документи виконавчого провадження надсилаються за адресою, зазначеною у відповідній заяві сторони виконавчого провадження.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 02.06.2016 № 1403-VIII Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів (далі - Закон № 1403-VIII, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), завданням органів державної виконавчої служби та приватних виконавців є своєчасне, повне і неупереджене виконання рішень, примусове виконання яких передбачено законом.

За змістом частини першої статті 4 Закону № 1403-VIII діяльність органів державної виконавчої служби та приватних виконавців здійснюється з дотриманням принципів: 1) верховенства права; 2) законності; 3) незалежності; 4) справедливості, неупередженості та об`єктивності; 5) обов`язковості виконання рішень; 6) диспозитивності; 7) гласності та відкритості виконавчого провадження та його фіксування технічними засобами; 8) розумності строків виконавчого провадження; 9) співмірності заходів примусового виконання рішень та обсягу вимог за рішеннями.

Згідно з частиною другою статті 4 Закону № 1403-VIII державний виконавець та приватний виконавець повинні здійснювати свою професійну діяльність сумлінно, не розголошувати в будь-який спосіб професійну таємницю, поважати інтереси стягувачів, боржників, третіх осіб, не принижувати їхню гідність.

Статтею 16 Закону № 1403-VIII визначено, що приватним виконавцем може бути громадянин України, уповноважений державою здійснювати діяльність з примусового виконання рішень у порядку, встановленому законом. Приватний виконавець є суб`єктом незалежної професійної діяльності.

Відповідно до частин першої, другої і шостої статті 25 Закону № 1403-VIII визначено, що виконавчим округом є територія Автономної Республіки Крим, області, міста Києва чи Севастополя.

Приватний виконавець має право приймати до виконання виконавчі документи, місце виконання яких відповідно до Закону України Про виконавче провадження знаходиться у межах Автономної Республіки Крим, області або міста Києва чи Севастополя, у яких розташований його виконавчий округ.

Виконавчі дії у виконавчих провадженнях, відкритих приватним виконавцем у виконавчому окрузі, можуть вчинятися ним на всій території України.

Статтею 3 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (далі - Закон № 1382-IV) визначено, що:

місце перебування - адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік;

місце проживання - житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини;

реєстрація - це внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Частиною другою статті 2 Закону 1382-IV встановлено, що реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.

За змістом статті 6 Закону 1382-IV реєстрація місця проживання здійснюється тільки за однією адресою. У разі якщо особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює реєстрацію місця проживання за однією з цих адрес за власним вибором. За адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону України від 20 листопада 2012 року Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус № 5942-VI (далі Закон №5942-VI) Єдиний державний демографічний реєстр - це електронна інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, захисту, обробки, використання і поширення визначеної цим Законом інформації про особу та про документи, що оформлюються із застосуванням засобів Реєстру, із забезпеченням дотримання гарантованих Конституцією України свободи пересування і вільного вибору місця проживання, заборони втручання в особисте та сімейне життя, інших прав і свобод людини та громадянина.

Єдиний державний демографічний реєстр ведеться з метою ідентифікації особи для оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсними та знищення передбачених цим Законом документів. Єдиний державний демографічний реєстр у межах, визначених законодавством про свободу пересування та вільний вибір місця проживання, використовується також для обліку інформації про реєстрацію місця проживання чи місця перебування.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 7 Закону 5942-VI до Реєстру вноситься додаткова змінна інформація про місце проживання, про народження дітей, про шлюб і розірвання шлюбу, про зміну імені, у разі наявності - інформація про податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платників податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків) або повідомлення про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган), а також про місце роботи та посаду (у разі оформлення посвідчення члена екіпажу).

З аналізу наведених норм діючого законодавства вбачається, що у виконавчому провадженні місце проживання боржника відіграє важливу роль як для визначення виконавчого округу, в якому має здійснюватися виконавче провадження, так і для можливості реалізації боржником своїх прав і виконання обов`язків у виконавчому провадженні.

За статтею 19 Закону України Про виконавче провадження на боржника покладено низку обов`язків (зокрема повідомляти виконавцю про повне чи часткове самостійне виконання рішення, а також про виникнення обставин, що обумовлюють обов`язкове зупинення вчинення виконавчих дій, своєчасно з`являтися на вимогу виконавця, допускати в установленому законом порядку виконавця до житла та іншого володіння, приміщень і сховищ, що належать йому або якими він користується, для проведення виконавчих дій), виконання яких передбачає перебування у безпосередній близькості до місця вчинення виконавчих дій.

У зв`язку з цим, примусове виконання рішень має бути певним чином наближеним, прив`язаним до місця проживання/перебування боржника що, окрім іншого, дасть змогу останньому (чи принаймні створить йому відповідні умови) належним чином реалізовувати свої права та обов`язки як учасника виконавчого провадження.

При цьому, вказаним Законом передбачено право стягувача обирати місця відкриття виконавчого провадження між органами державної виконавчої служби, що можуть вчиняти виконавчі дії щодо виконання рішення на території, на яку поширюються їхні функції, але наголошує, що таке право не має нівелювати права боржника, передбачені статтею 19 Закону.

В силу частин першої та другої статті 4 Закону №1403-VIII приватний виконавець повинен здійснювати свою професійну діяльність сумлінно, поважати інтереси стягувачів, боржників, третіх осіб, не принижувати їхню гідність, а також повинен дотримуватися принципів верховенства права, законності, справедливості, неупередженості та об`єктивності.

Також, в силу положень статті 16 Закону №1403-VIII приватний виконавець є особою, уповноваженою державою на примусове виконання рішень, тобто є суб`єктом владних повноважень, на дії якої поширюються вимоги, встановлені статтею 2 КАС України.

Зокрема, суб`єкти владних повноважень мають приймати рішення (вчиняти дії) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно, розсудливо та неупереджено.

Щодо відсутності у чинному законодавстві вимог щодо здійснення виконавчого провадження виключно за місцем реєстрації боржника, суд зазначає наступне.

Законом України Про виконавче провадження встановлено, що виконавчі дії провадяться державним виконавцем за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцезнаходженням його майна (частина перша статті 24 Закону). Водночас визначення місця проживання та місця перебування наведено у Законі №1382-IV, відповідно до якого місцем проживання є житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини.

Виходячи з приписів статті 6 Закону №1382-IV, місце проживання підлягає обов`язковій реєстрації, тобто Закон №1382-IV пов`язує місце проживання особи насамперед із зареєстрованим місцем проживання. Таким чином, факт реєстрації особою свого місця проживання безумовно свідчить про те, що особа обрала певну адресу місцем свого проживання. Законом не заборонено особі мати декілька місць проживання, але у будь-якому випадку адреса, зареєстрована особою у встановленому порядку, виходячи з положень частини десятої статті 6 Закону, є офіційною адресою, а отже, особа правомірно очікує, що за цією адресою з нею буде вестися офіційне листування, а також вчинятимуться й інші юридичні дії, що пов`язані з місцем її проживання.

Отже, відкриття виконавчого провадження у виконавчому окрузі, до якого належить зареєстрована адреса місця проживання боржника, відповідатиме принципу юридичної визначеності, вимогам, установленим частиною другою статті 2 КАС України та вимогам статті 24 Закону України Про виконавче провадження .

Частина друга статті 24 Закону України Про виконавче провадження пов`язує місце виконання рішення приватним виконавцем з фактичним місцем проживання, перебування боржника - фізичної особи та місцезнаходженням боржника - юридичної особи, а не з адресою, зазначеною у виконавчому документі, як це, наприклад, закріплено у частині першій статті 28 Закону України Про виконавче провадження .

Що стосується місця проживання боржника, яке незареєстроване у встановленому законом порядку, то таке місце проживання боржника, в силу відсутності в нього офіційного характеру, має бути повідомлено самим боржником (що відповідатиме принципу вільного вибору місця проживання, встановленому Законом №1382-IV) або підтверджено належним чином з урахуванням принципу офіційного з`ясування обставин, оскільки просте зазначення будь-якої адреси без перевірки відповідних обставин не робить цю адресу саме адресою місця проживання особи у розумінні Закону №1382-IV.

Зазначене відповідає правовому висновку Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян Касаційного адміністративного суду, викладеному у постанові від 15 липня 2021 року по справі № 380/9335/20 (адміністративне провадження № К/9901/6782/21) щод

Матеріалами справи підтверджено, що у виконавчому написі міститься інформація як про адресу реєстрації боржника ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), так і про адресу місця проживання ( АДРЕСА_2 ). При цьому, у кредитному договорі, на підставі якого було вчинено виконавчий напис, зазначено адресу проживання та адресу реєстрації боржника: АДРЕСА_1 (арк. спр. 85-86).

Отож з установлених обставин справи вбачається, що нотаріусом під час вчинення виконавчого напису самостійно зазначено адресу АДРЕСА_2 , як адресу місця проживання боржника ОСОБА_1 .

Суд ураховує, що при вчиненні виконавчого напису нотаріус не встановлює відповідних обставин, адже не викликає особу, не спілкується з нею та не отримує від неї жодної інформації.

Аналізуючи положення статей 9, 18 Закону №1404-VІІІ, положення статті 27 Закону №1403-VIII, а також положення Закону України Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус №5942-VI, Верховний Суд у постанові від 15 липня 2021 року по справі № 380/9335/20 дійшов висновку про те, що виконавець має реальну можливість перевірити місце знаходження боржника шляхом перевірки необхідної інформації у Єдиному демографічному реєстрі або шляхом запиту до відповідного органу реєстрації місця перебування та місця проживання особи. Такі дії відповідатимуть вимогам частини другої статті 2 КАС України, яких приватний виконавець має дотримуватись.

Відсутність прямого обов`язку приватного виконавця перевіряти адресу проживання боржника не спростовує необхідності дотримання ним принципів верховенства права; законності; незалежності; справедливості, неупередженості та об`єктивності; диспозитивності; гласності та відкритості виконавчого провадження та його фіксування технічними засобами; розумності строків виконавчого провадження; співмірності заходів примусового виконання рішень та обсягу вимог за рішеннями, які визначені частиною першою статті 4 Закону України Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів та кореспондуються з положеннями частини другої статті 2 КАС України, на відповідність яким суд перевіряє рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень.

В іншому випадку, нез`ясування адреси проживання боржника може мати наслідком порушення прав боржника, що виражатиметься у штучному створенні перешкод для вчинення боржником дій, зазначених у статті 19 Закону України Про виконавче провадження (ознайомлюватися з матеріалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знімати копії, заявляти відводи, надавати додаткові матеріали, заявляти клопотання, брати участь у вчиненні виконавчих дій тощо).

Суд наголошує, що відсутність прямої вказівки в Законі України Про виконавче провадження на обов`язок виконавця перевіряти місце проживання боржника не повинна слугувати інструментом ймовірних порушень прав боржника з боку виконавця - суб`єкта владних повноважень.

Положення пункту 10 частини четвертої статті 4 Закону №1404-VIIІ передбачають, що виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо виконавчий документ пред`явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю.

Виходячи із системного аналізу цієї норми в сукупності з іншими положеннями Закону №1404-VII можна дійти висновку, що надання триденного терміну для вирішення питання щодо повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання спрямоване саме на необхідність перевірки органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем, зокрема і відповідності зареєстрованого місця проживання боржника - фізичної особи адресі боржника, вказаної у виконавчому документі, і належності такого зареєстрованого місця проживання виконавчому округу, на який поширюються повноваження приватного виконавця.

На підставі викладеного суд зазначає, що саме лише зазначення місця проживання, яке не має жодного взаємозв`язку з особою боржника, не може вважатися достатньою підставою для прийняття виконавчого документа приватним виконавцем, територіальний округ якого охоплює місце виконання, визначеного за цією адресою.

Відповідні висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 31.03.2021 в справі №380/7750/20.

Таким чином, за встановлених обставин у цій справі визначення місця виконання виконавчого документа щодо позивача (як фізичної особи-боржника) має відбуватися за зареєстрованим місцем проживання боржника. Будь-яка інша адреса місця проживання чи відомості про місце перебування особи-боржника можуть слугувати додатковою інформацією і сприяти примусовому виконанню рішення, але не використовуватися як юридичний факт, з яким Закон №1404-VIII пов`язує місце виконання рішення, а з ним і виконавчий округ приватного виконавця.

Отже, оскільки зареєстроване місце проживання позивача не розташоване у виконавчому окрузі, в межах якого приватний виконавець Клименко Р.В. має право приймати до виконання виконавчі документи та вчиняти виконавчі дії, суд дійшов висновку, що відповідач з перевищенням наданих йому повноважень та всупереч положень Законів №1403-VIII та № 1404-VIII прийняв до виконання виконавчий напис нотаріуса від 08 вересня 2021 року № 37404 та відкрив виконавче провадження ВП № 63531385, адже відсутня жодна з підстав, визначених законом для відкриття виконавчого провадження на території міста Києва.

З огляду на критерії, визначені у частині другій статті 2 КАС України, на відповідність яким адміністративний суд повинен перевіряти рішення суб`єкта владних повноважень у справах про їх оскарження, суд дійшов висновку про протиправність оскарженої постанови про відкриття виконавчого провадження та необхідність її скасування.

Щодо обраного позивачем способу захисту порушеного права, а саме визнання неправомірними дій приватного виконавця, суд вважає, що в даному випадку вчинення дій суб`єктом владних повноважень є способом реалізації наданої суб`єкту владних повноважень компетенції. Здійснення дії є процесом реалізації наданих законом функцій суб`єкту владних повноважень. Самі по собі дії не тягнуть за собою настання будь-яких негативних наслідків для особи. На думку суду, правові наслідки для позивача тягне акт індивідуальної дії - постанова про відкриття виконавчого провадження від 09.11.2020 ВП№ 63531385, а тому ефективним способом захисту порушеного права є саме визнання протиправним та скасування зазначеної постанови.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За встановлених в цій справі фактичних обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що основні (суттєві) аргументи позовної заяви є обґрунтованими, тому позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Частиною восьмою статті 139 КАС України визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Позивачем за подання до суду вказаного адміністративного позову сплачений судовий збір в сумі 908,00 грн (а.с.8).

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, суд вважає за необхідне стягнути витрати зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у повному розмірі.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_1 ) до приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича (адреса місцезнаходження: 02094, місто Київ, вулиця Юрія Поправки, 6, офіс 31), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Аланд (код ЄДРПОУ 42642578, місцезнаходження: 01033, м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 14, офіс 301) про визнання протиправними дій та скасування постанови, задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича від 09 листопала 2020 року ВП № 63531385 про відкриття виконавчого провадження з виконання виконавчого напису № 37404, виданого 08 вересня 2020 року приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу Гораєм Олегом Станіславовичем, про стягнення з боржника ОСОБА_1 на користь ТОВ Фінансова компанія Аланд заборгованості в сумі 14362,44 гривень.

В задоволенні решти позовних вимог, відмовити.

Стягнути з приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Клименка Романа Васильовича на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у сумі 908,00 грн (дев`ятсот вісім гривень).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня його проголошення.

Суддя К.Є. Петросян

Дата ухвалення рішення05.10.2021
Оприлюднено06.10.2021
Номер документу100116951
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —360/862/21

Постанова від 19.01.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 05.10.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 22.03.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні