Рішення
від 04.10.2021 по справі 560/6909/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/6909/21

РІШЕННЯ

іменем України

04 жовтня 2021 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Ярмолинецької селищної ради про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивачі звернулися в суд з позовом, в якому просять:

1. Визнати протиправним рішення 9 сесії Ярмолинецької селищної ради № 44 від 20 травня 2021 року про відмову у наданні дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, в межах земельної ділянки кадастровий номер 682888400:03:031:0014, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області, та зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради для ведення особистого селянського господарства в межах земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області.

2. Визнати протиправним рішення 9 сесії Ярмолинецької селищної ради № 44 від 20 травня 2021 року про відмову у наданні дозволу ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, в межах земельної ділянки кадастровий номер 682888400:03:031:0014, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області, та зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду надати дозвіл ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради для ведення особистого селянського господарства в межах земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області.

3. Визнати протиправним рішення 9 сесії Ярмолинецької селищної ради № 44 від 20 травня 2021 року про відмову у наданні дозволу ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, в межах земельної ділянки кадастровий номер 682888400:03:031:0014, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області, та зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду надати дозвіл ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради для ведення особистого селянського господарства в межах земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області.

4. Визнати протиправним рішення 9 сесії Ярмолинецької селищної ради № 44 від 20 травня 2021 року про відмову у наданні дозволу ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, в межах земельної ділянки кадастровий номер 682888400:03:031:0014, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області, та зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду надати дозвіл ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради для ведення особистого селянського господарства в межах земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області.

В обґрунтування позовних вимог зазначають, що викладена в рішенні сесії Ярмолинецької селищної ради підстава для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою не передбачена вимогами ч.7 ст. 118 ЗК України. Резервація земель для надання земельної ділянки учасникам АТО не є підставою для надання відмови у отриманні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності у власність позивачам.

Ухвалою суду від 16.06.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Ухвалою суду від 16.06.2021 заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 про забезпечення позову повернуто заявникам без розгляду.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, у якій просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що позивачі подали заяви із графічними матеріалами бажаного місця розташування земельної ділянки та вказали кадастровий номер 6825888400:03:013:0014. Відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельна ділянка кадастровий номер 6825888400:03:013:0014, площею 405,3155 га, перебуває у власності Державного підприємства Ярмолинецьке лісове господарство (00993343) та відноситься до земель лісогосподарського призначення

Крім цього, вимога позивачів щодо зобов`язання надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в межах земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307 не може підлягати задоволенню, тому що земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307 не існує.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

30 квітня 2021 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернулися до Ярмолинецької селищної ради із заявами про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, для передачі безоплатно у власність із земель комунальної власності: земельні ділянки, орієнтовною площею 2,00 га кожна ділянка, за межами с. Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької області.

На графічних матеріалах вказаний кадастровий номер ділянки 6825888400:03:031:0014.

Рішенням 9 сесії Ярмолинецької селищної ради №44 від 20 травня 2021 року розглянуто заяви позивачів та відмовлено громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради в категорії - землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства.

Підставою для відмови вказано те, що земельна ділянка, вказана на графічних матеріалах, кадастровий номер 682888400:03:031:0014, зарезервована для надання учасникам АТО.

Також судом встановлено, що відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельна ділянка кадастровий номер 6825888400:03:013:0014, площею 405,3155 га, відноситься до земель лісогосподарського призначення та перебуває у державній власності, власник - державне підприємство Ярмолинецьке лісове господарство (код ЄДРПОУ 00993343).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно з ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення, зокрема, особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).

Відповідно до абз. 1 ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, законодавцем встановлено вичерпний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

У такому випадку відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб`єктом владних повноважень встановлюється невідповідність місця розташування об`єкта вимогам, зазначеним у Земельному кодексі Україні, які повинні бути затверджені у встановленому законом порядку, або вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно - правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.

Підставою для відмови позивачу у надані дозволу на розробку проекту землеустрою слугувало те, що земельна ділянка зарезервована для надання учасникам АТО.

Досліджуючи зміст оскаржуваного рішення, судом встановлено, що в ньому відсутні посилання на підстави, передбачені статтею 118 Земельного кодексу України.

Відповідно до пунктів 1, 4 розпорядження Кабінету Міністрів України № 898-р від 19.08.2015 "Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками" з метою забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру і обласним та Київській міській державним адміністраціям за участю органів місцевого самоврядування доручено визначити протягом місяця на території відповідної області та м. Києва земельні ділянки для відведення учасникам антитерористичної операції та сім`ям загиблих учасників антитерористичної операції.

Рекомендовано органам місцевого самоврядування розміщувати на власних офіційних веб-сайтах інформацію про місце розташування, цільове призначення та площу земельних ділянок, які можуть бути відведені учасникам антитерористичної операції та сім`ям загиблих учасників антитерористичної операції; розглядати в першочерговому порядку звернення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції щодо відведення їм земельних ділянок.

Відповідачем не надано доказів прийняття рішення про резервування спірної земельної ділянки для учасників антитерористичної операції.

Разом з тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року №898-р не встановлено заборону надання дозволу на розроблення документації із землеустрою в межах норм безоплатної приватизації для осіб, які не є учасниками антитерористичної операції. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 05.03.2019 у справі №808/2200/18.

Порядок надання земельних ділянок врегульовано безпосередньо Земельним Кодексом України, тому посилання відповідача на те, що земельна ділянка зарезервована для надання учасникам АТО, є неправомірним. Такий правовий висновок висловлено Верховним Судом у постанові від 28.10.2020 у справі №808/2625/17.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що підстави, якими керувався відповідач, приймаючи оскаржуване рішення, не можуть вважатися законними підставами для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою.

Тому оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо вимог позивачів в частині зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради для ведення особистого селянського господарства в межах земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307, орієнтовною площею 2,00 га, розташованої за межами населеного пункту с. Сутківці Хмельницького (Ярмолинецького) району Хмельницької області, суд зазначає наступне.

У постанові від 28.05.2020 у справі №819/654/17 Верховний Суд зазначив, що у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками розгляду звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.

За загальним правилом, застосування такого способу захисту прав та інтересів позивача як зобов`язання уповноваженого органу прийняти конкретне рішення є правильним, коли уповноважений орган розглянув клопотання заявника та прийняв рішення, яким протиправно відмовив в його задоволенні. З іншого боку, відсутні підстави для зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою (прийняти рішення такого змісту), якщо уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом і немає обґрунтованих сумнівів вважати, що він не надасть дозвіл, розглянувши заяву повторно.

Відповідно до ч.4 ст.245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Суд звертає увагу, що відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельна ділянка кадастровий номер 6825888400:03:013:0014, площею 405,3155 га, відноситься до земель лісогосподарського призначення та перебуває у державній власності, власник - державне підприємство Ярмолинецьке лісове господарство .

Водночас, суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності свого рішення.

Виходячи із обставин цієї справи суд встановив, що оскаржуване рішення не містить повного аналізу обставин, з`ясування яких є необхідним і важливим при розгляді питання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою. Такі недоліки у діяльності відповідача, окрім того, що вказують на протиправність рішення, перешкоджають суду надати оцінку дотриманню усіх умов, передбачених нормами статті 118 ЗК України, для прийняття рішення про надання позивачу відповідного дозволу.

Оцінка правомірності рішення стосувалася лише тих мотивів, які наведено в оскаржуваному рішенні відповідача.

Суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх визначених ст.118 ЗК України підстав, у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки. А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку проекту землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.

За таких обставин суд на цьому етапі позбавлений процесуальної можливості приймати рішення за умови не перевірки, не надання оцінки та не встановлення певних обставин суб`єктом владних повноважень з цього питання, в тому числі на відповідність вимогам ст. 118 Земельного кодексу України, а тому позовні вимоги про зобов`язання надання дозволу на розроблення проекту землеустрою за наявності встановлених вище обставин є передчасними та не підлягають задоволенню.

Вказані висновки узгоджуються з позицією, висловленою у постанові Верховного Суду у постанові від 10.10.2019 у справі №814/1959/17.

Отже, відповідач повинен здійснити перевірку відповідності місця розташування бажаної земельної ділянки з урахуванням дотримання замовником вимог законів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, після чого прийняти рішення.

Крім того, позивачі просять надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради для ведення особистого селянського господарства в межах земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307, в той час як подані заяви стосувались земельної ділянки з кадастровим номером 6825888400:03:031:0014. При цьому відповідач вказує, що земельної ділянки кадастровий номер 6825888400:03:028:0307 не існує.

З урахуванням викладеного, належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є саме зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України.

Враховуючи викладене, позов слід задовольнити частково.

Відповідно до ч. 1,3 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Предметом позову є одна вимога немайнового характеру, яка хоч і задоволена частково, але розмір компенсації за сплачений судовий збір суд визначає, виходячи з кількості (а не з розміру) задоволених/незадоволених позовних вимог. Такий механізм розподілу витрат зі сплати судового збору застосовано Верховним Судом у рішенні від 16.06.2020 по справі №620/1116/20.

Таким чином, на користь позивачів за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід присудити здійснені кожним судові витрати в розмірі 908 грн.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення 9 сесії Ярмолинецької селищної ради №44 від 20 травня 2021 року в частині відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі із земель комунальної власності селищної ради громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

Зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.04.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га сільськогосподарського призначення комунальної власності та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України.

Зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 30.04.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га сільськогосподарського призначення комунальної власності та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України.

Зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_3 від 30.04.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га сільськогосподарського призначення комунальної власності та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України.

Зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_4 від 30.04.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га сільськогосподарського призначення комунальної власності та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 908 (дев`ятсот вісім) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Ярмолинецької селищної ради.

Стягнути на користь ОСОБА_2 судові витрати в сумі 908 (дев`ятсот вісім) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Ярмолинецької селищної ради.

Стягнути на користь ОСОБА_3 судові витрати в сумі 908 (дев`ятсот вісім) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Ярмолинецької селищної ради.

Стягнути на користь ОСОБА_4 судові витрати в сумі 908 (дев`ятсот вісім) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Ярмолинецької селищної ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 04 жовтня 2021 року

Позивачі:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_3 ) ОСОБА_4 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 ) Відповідач:Ярмолинецька селищна рада (пл. 600-річчя Ярмолинець, 1,Ярмолинці,Ярмолинецький район, Хмельницька область,32100 , код ЄДРПОУ - 05399248)

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2021
Оприлюднено06.10.2021
Номер документу100119097
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/6909/21

Рішення від 04.10.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні