ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 вересня 2021 року м. Дніпросправа № 160/10379/20 Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,
розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу в м. Дніпрі за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.10.2020 (головуючий суддя Луніна О.С.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Літейний до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
31.08.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю Літейний звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 1547662/41822507 від 30.04.2020 та № 1547661/41822507 від 30.04.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Літейний від 29.05.2019 № 9 датою направлення 14.06.2019 та податкову накладну, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Літейний від 03.06.2019 № 1 датою направлення 26.06.2019 року.
В обґрунтування позову посилається на те, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті відповідачем протиправно з порушенням норм чинного законодавства. Позивачем на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних надані усі належні документи та пояснення. Проте, відповідачем протиправно не взято до уваги надані пояснення та документи, в результаті чого відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податків первинних документів. Зазначені дії контролюючого органу є протиправними, а прийняті рішення підлягають скасуванню.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.10.2020 позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції, у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначив про законність спірних рішень, посилаючись на те, що позивачем після зупинення реєстрації податкових накладних не наданий повний перелік документів, зокрема не надано розрахунковий документ з покупцем не завірено банком та не надано первинні документи щодо придбання товарів, зберігання та транспортування, складські документи (інвентаризаційні описи). Разом з тим, комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області враховано інформацію відповідних структурних підрозділів, отриману в межах алгоритму дій, щодо віднесення (внесення) 04.02.2020 ТОВ "Літейний" як такого, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку. Відповідач вважає,що оскаржувані рішення є правомірними та такими, що відповідають нормам діючого законодавства, а вимоги позивача є необґрунтованими.
Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів доходить наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Літейний , код ЄДРПОУ 41822507, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 21.12.2017, номер запису1 224 102 0000 083735.
Позивач, як платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області та є платником податку на додану вартість з 01.02.2018.
Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності ТОВ Літейний є код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
17.01.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю Літейний (постачальник) та Приватним акціонерним товариством МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ (покупець) укладено договір поставки № 1701 від 17.01.2019.
За умовами п. 1.1. договору постачальник зобов`язується поставити, а покупець придбати моторно-осьові підшипники та кольорове лиття, в подальшому товар , перерахований в специфікаціях, які складають невід`ємну частину договору, на умовах, викладених у договорі.
Згідно з п. 2.1 договору постачальник поставляє товар покупцеві поетапно, узгодженими сторонами партіями.
Умови поставки товару передбачаються специфікаціями до договору, у відповідності до міжнародних правил ІНКОТЕРМС-2010 (п. 2.3 договору).
Строк дії договору з моменту підписання та до 31.12.2021.
На виконання умов договору сторонами укладено та підписано Специфікацію № 3 від 23.05.2019, яка є невід`ємною частиною договору, в якій позивач зобов`язався поставити, а покупець прийняти та оплатити 12 пар моторно-осьових підшипників на загальну суму 174 528,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 28 088,00 грн.; умови оплати - 50% передплата, а залишок 50% - відстрочка платежу 5 календарних днів та умови поставки СІР склад покупця: м. Дніпро, вул. О. Оцупа, 4.
Позивач виставив покупцю рахунок на оплату № 28 від 23.05.2019 на суму 174528,00 грн.
28.05.2019 платіжним дорученням № 1636 покупець здійснив передплату за товар згідно із рахунком № 28 на суму 32 528,00 грн.
2905.2019 платіжним дорученням № 1661 покупець здійснив передплату за товар згідно із рахунком № 28 на суму 50 000,00 грн.
03.06.2019 товар, визначений умовами договору поставки № 1701 від 17.01.2019 та Специфікацією до нього № 3 від 23.05.2019 поставлено позивачем та отримано покупцем, що підтверджено товарно-транспортною накладною № Рц-36 від 03.06.2019 та видатковою накладною № 36 від 03.06.2019.
Проданий товар був у наявності на складі позивача та списаний з балансу, що підтверджується договором поставки № 26/04 від 26.04.2019, видатковою накладною № 03/06-1 від 03.06.2019, товарно-транспортною накладною № 03/06-1 від 03.06.2019, рахунком-фактурою № 03/06-1 від 03.06.2019, витягом із реєстру платників єдиного податку № 1804033400565 від 20.04.2018, обороно-сальдовою відомістю по рахунку № 281 за червень 2019 року.
За результатами фінансово-господарської діяльності із Приватним акціонерним товариством МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ на дату виникнення податкових зобов`язань позивачем складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні:
-№ 8 від 28.05.2019 (дата отримання передплати згідно з платіжним дорученням № 1636 у розмірі 32 528,00 грн., в тому числі ПДВ 5 421,33 грн.), яка 14.06.2019 зареєстрована в ЄРПН за № 9128370057;
-№ 9 від 29.05.2019 (дата отримання передплати згідно з платіжним дорученням № 1661 у розмірі 50 000,00 грн. у тому числі ПДВ 8333,33 грн.), реєстрацію якої зупинено відповідачем з посиланням на пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати письмові пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної ;
-№ 1 від 03.06.2019 (дата відвантаження товару згідно з видатковою накладною № 36 від 03.06.2019), реєстрацію якої відповідачем зупинено з посиланням на пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати письмові пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної .
Позивач скористався наданим правом на надання пояснень та їх документального підтвердження та подав до контролюючого органу пояснення щодо фактичних умов, реальності та правомірності здійснення господарської операції по вказаних податкових накладних та копії відповідних первинних бухгалтерських документів.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення:
№ 1547662/41822507 від 30.04.2020, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 9 від 29.05.2019;
№ 1547661/41822507 від 30.04.2020, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 03.06.2020.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних визначено ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційна описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити) .
Не погоджуючись з прийнятими контролюючим органом рішеннями та вважаючи їх протиправними й такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень та чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних, тому такі рішення є необґрунтованими, а належним способом захисту порушеного права є скасування протиправних рішень та зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд визнає приведений висновок обґрунтованим, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
В силу пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014. (далі - Порядок №569).
Зокрема, пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
За визначенням пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пунктів 6 та 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п. 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації визначено пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати письмові пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.
Із оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних вбачається, що підставою для їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційна описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відтак, рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Судом встановлено, що оскаржуваними спірними рішеннями комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області відмовлено у реєстрації податкових накладних, а підставою зазначених рішень зазначено неподання платником податку копій документів, при цьому рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано.
Суд враховує, що подана на реєстрацію податкова накладна № 8 від 28.05.2019 року, складена позивачем на фактом отримання передплати згідно з платіжним дорученням № 1636 у розмірі 32 528,00 грн., за тим самим договором та на підставі тієї ж специфікації , що і накладні, в реєстрації яких відмовлено, зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9128370057 14.06.2019.
Отже, саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Таким чином, надані позивачем пояснення та документи, на думку суду апеляційної інстанції, були достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної податкових накладних № 9 від 29.05.2019 та № 1 від 03.06.2019.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскаржувані рішення №1547662/41822507 від 30.04.2020 та №1547661/41822507 від 30.04.2020 є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок № 1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:
1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Так, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні від № 9 від 29.05.2019 та № 1 від 03.06.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних з дати подання її на реєстрацію.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись статтями 241-245, 250, 311, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.10.2020 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя О.В. Головко
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2021 |
Оприлюднено | 07.10.2021 |
Номер документу | 100120601 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні