ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 вересня 2021 року м. Дніпросправа № 160/11067/20 Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,
розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу в м. Дніпрі за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.11.2020 (головуючий суддя Златін С.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕСР до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ВЕСР звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ДПС України №1653453/42355843 від 19.06.2020 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 28.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну №5 від 18.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх фактичного подання на реєстрацію.
В обґрунтування позову посилається на те, що позивачем подано на реєстрацію до податкового органу податкову накладну №5 від 18.05.2020, згідно квитанції вказану накладну отримано, але реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків подати додаткові документи та пояснення, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства подані до податкового органу. Вказані документи повністю підтверджують реальність господарської операції, за результатом якої складено податкову накладну, яку надіслано для реєстрації. При цьому, рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовлено у реєстрації вказаної податкової накладної, з підстав ненадання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних. Позивач вважає, що у зазнаному рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної не вбачається конкретної підстави відмови, а тому зазначення рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.11.2020 позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції, у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається на те, що згідно первинних документів наданих для розгляду питання та прийняття рішення щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної від 18.05.2020 №5 яка виписана на користь ПАТ "УКРПРОМІЗОЛ ЛТД" на загальну суму 583200,00 грн., у т.ч. ПДВ у сумі 97200,0грн. встановлено що, Товариство з обмеженою відповідальністю "ВЕСР здійснює діяльність по виготовленню матів мінераловатних ММПБ на давальницьких умовах на ТОВ Сєвєродонецькому заводі теплоізоляційних виробів (код 42994946). Для виготовлення продукції згідно наданої калькуляції по виготовленню матів Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЕСР здійснена закупівля склосітки у ТОВ "ЛІОРА ЛАЙН" (код 41358801, ГУ ДФС у Дніпропетровській області (Амур-Нижньодніпровський район м. Дніпра)). ТОВ "ЛІОРА ЛАИН" платник податку на додану вартість з 01.03.2018 року, основний вид діяльності - 46.90-неспеціалізована оптова торгівля. Згідно інформації з ІС Податковий блок на підприємстві працює 2 особи, основних фондів відсутні, фінансовий звіт суб`єкта малого підприємництва не наданий. Підприємство внесене до переліку ризикових, рішення від 28.04.2020 № 27658. Згідно інформації щодо наявності у підприємства об`єктів оподаткування (ф.20-ОПП) має складські приміщення за адресами: м. Львів, вул. Бузкова, буд. 2 та м. Дніпро, вул. Малогвардійська буд. 6, а відвантаження товару на реалізацію здійснювалося з адреси: м. Дніпро, вул. Новоселівська. буд. 23, яка відсутня в документах підприємства. Посилаючись на норми законодавства України, відповідач вважає вимоги позивача безпідставними та недоведеними.
Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів доходить наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, Товариство з обмеженою відповідальністю ВЕСР зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 03.08.2018, номер запису 1 224 102 0000 086542 .
Позивач орендує офісне приміщення (адреса: 49051, Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 4, офіс 216) та укладено договір відповідального зберігання продукції на складі (адреса: 93400, Луганська області, місто Сєвєродонецьк, вулиця Пивоварова, 13) .
Основним видом економічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЕСР є виробництво скловолокна (КВЕД 23.14). Підприємство займається виготовленням матів теплоізоляційних (УКТ ЗЕД 6806) на давальницькій основі з подальшою реалізацією. Оскільки власних виробничих засобів підприємство не має, між Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЕСР та ТОВ ВКП Сєвєродонецький завод теплоізоляційних виробів (ЄДРПОУ 42994946, скорочене найменування - ТОВ ВКП СЗТВ ) був укладений договір підряду на виготовлення продукції із матеріалів замовника № 0306-19П від 03.06.2019. Цей договір містить номенклатурний перелік та задокументовану детальну номенклатурну складову кожного виробу, що відображено в додатках №1, №2, №3 від 03.06.2019, в яких перелічено всі можливі позиції для замовлення, норму витрат матеріалів на виготовлення того чи іншого виробу .
03.09.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЕСР та ТОВ УКРПРОМІЗОЛ ЛТД (ЄДРПОУ 37807011, скорочене найменування - ТОВ УПІ ЛТД ) укладений договір поставки № 0309-18. Розрахунки з ТОВ УПІ ЛТД по цьому договору мають ритмічний характер та ведуться по договору в цілому у безготівковій формі. Загальна сума оплати по договору № 0309-18 від 03.09.2018 за період з 01.05.2020 по 31.05.2020 склала 1505000,00 грн. Загальна сума постачання 1691784,00 грн. Сальдо на 31.05.2020 складає 1758621,11 грн.
До договору № 0309-18 від 03.09.2018 укладено додаток № 36 від 06.05.2020р., який передбачає здійснення постачання Матів мінераловатних ММПБ 100 П РС СС 1 2000x1000x50 ДСТУ Б В.2.7-317:2016 підприємству ТОВ УПІ ЛТД . Поставка була здійснена 18.05.2020р., що підтверджується видатковою накладною № РН-0000030 від 18.05.2020, на умовах самовивозу транспортом та за рахунок покупця.
Продукція у кількості 200,00 куб. м, що постачалася, була виготовлена підприємством ТОВ ВКП СЗТВ по договору підряду на виготовлення продукції із матеріалів замовника №0306-19П від 03.06.2019.
Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЕСР виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну 18.05.2020 №5 на суму 583 200 грн. в т.ч. ПДВ - 97200, 00 гри. і відправило її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію якої зупинено.
Згідно квитанції №1, яка отримана підприємством 12.06.2020, податкова накладна була прийнята, але реєстрацію зупинено та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6806 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. В квитанції запропоновано падати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
16.06.2020 для доказу реальності господарської операції, позивач направив до ДПС у Дніпропетровській області Повідомлення № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена від 12.06.2020 з доказовою базою з письмовими поясненнями.
22 червня 2020 року Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЕСР отримало рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №1653453/42355843 від 19.06.2020 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
В рішенні 1653453/42355843 від 19.06.2020 не зазначено, яких саме документів не вистачає та які саме документи складені з порушенням законодавства.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням комісії №1653453/42355843 від 19.06.2020 позивачем 07 липня 2020 року подано скаргу відповідно до Додатку 1 до Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте, скарга не була прийнята, оскільки позивачем пропущений 10-денний строк для подачі скарги.
Не погоджуючись з прийнятим контролюючим органом рішенням та вважаючи його протиправним й таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з таких підстав.
Відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За приписами вказаного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судом встановлено, що реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6806, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Із змісту квитанції про зупинення реєстрації, складеної позивачем податкової накладної, вбачається, що контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
На час прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної діяв Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019 за №1245/34216).
Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.
Отже, враховуючи положення наведених правових норм, можна дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.
З огляду на наведене, позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, щодо якої заявлено позовні вимоги. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначеної податкової накладної та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Позивачем надані пояснення та копії первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджено матеріалами справи.
З урахуванням викладеного, оскаржуване рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування навантаження тощо.
Таким чином, за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Відтак, надані позивачем пояснення та документи, на думку суду апеляційної інстанції, були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскаржуване рішення від 19.06.2020 № 1653453/42355843 є протиправним та підлягає скасуванню.
При цьому суд першої інстанції визначив вірний спосіб поновлення порушеного права позивача, доводи апеляційної скарги такий висновок не спростовують.
Так, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 28.05.2020 року № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних з дати подання її на реєстрацію.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись статтями 241-245, 250, 311, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.11.2020 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя О.В. Головко
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2021 |
Оприлюднено | 07.10.2021 |
Номер документу | 100120602 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні