КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2021 року м. Кропивницький Справа № 340/4222/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сагуна А.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Суботцівської сільської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправним дії Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області 8 скликання, щодо відмови в розгляді її заяви та зобов`язати їх вчинити певні дії, а саме зобов`язати сільську раду повторно розглянути її заяву від 15.06.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою і внести зміни в рішення 10 сесії Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області 8 скликання №1143 від 24.06.2021 року, та прийняти позитивне рішення про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність кадастровий номер:3522280800:02:000:9501; цільового призначення : 16.00 Землі запасу.
В обґрунтування вимог позивачем зазначено, що відповідачем не вчинено всіх необхідних дій щодо розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, а саме рішенням відповідача №1143 від 24.06.2021 знято з порядку денного розгляду сесії сільської ради проект рішення про надання дозволу позивачу.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволені вимог вказавши, що при розгляді заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,42 га з кадастровим номером 3522280800:02:000:9501 у власність для ведення особистого селянського господарства, станом на 24.06.2021 Суботцівська сільська рада не мала законодавчо визначених повноважень про передачу у власність земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, так як відомості про право власності на ці ділянки не були внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ( а.с.71-73).
Позивачем подано відповідь на відзив, в якому зазначено, що чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від статті 118 ЗК України, а тому відмова у вирішенні заяви на будь-яких інших підставах, які не передбачені даною нормою, суперечить вимогам закону ( а.с.48).
Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.
15.06.2021 ОСОБА_1 звернулась до Суботцівської сільської ради із заявою від 09.06.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,42 га з кадастровим номером 3522280800:02:000:9501 у власність для ведення особистого селянського господарства. До даної заяви додано копію паспорта, копію картки РНОКПП та графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (а.с.74-75).
Рішенням десятої сесії Суботцівської сільської ради восьмого скликання № 1143 від 24.06.2021 питання з розгляду проекту рішення Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 знято з порядку денного і рекомендовано подати аналогічну заяву на розгляд чергової сесії Суботцівської сільської ради ( а.с.95).
Позивач, вважаючи, що відповідачем, було допущено протиправні дії в частині розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, звернулася із даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Згідно з ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується.
Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
У відповідності до п. "б" ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
При цьому, з огляду на зміст п.п. "в" ч.3 ст.116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
На підставі п. "б" ч.1 ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до ч.1, 7 ст.5 Закону України "Про особисте селянське господарство" від 15.05.2003 р. №742-IV для ведення особистого селянського господарства використовують земельні ділянки розміром не більше 2,0 гектара, передані фізичним особам у власність або оренду в порядку, встановленому законом.
Аналіз вищенаведених норм свідчить про наявність у позивача можливості отримати дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 2,0 га у власність для ведення особистого селянського господарства, із земель державної власності сільськогосподарського призначення, однак за умови, якщо такого права він не використав раніше.
Водночас, документальних доказів використання позивачем раніше такого права відповідач до суду не надав.
Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21.05.1997 року визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (частина 2 статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
У відповідності до ч.1 ст.10 цього Закону сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно приписів ст.25 цього Закону сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Проаналізувавши вищезазначені норми, суд дійшов висновку про наявність у відповідача повноважень щодо надання громадянам, в тому числі й позивачу, дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.ч.6, 7 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України визначено перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, який є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Отже, отримавши заяву позивачки про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, відповідач, згідно з статтею 118 ЗК України, повинен був у місячний строк дати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати позивачу мотивовану відмову у наданні дозволу.
Натомість, відповідач за результатами розгляду заяви позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не прийняв жодного з рішень передбаченого ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Документальних доказів прийняття одного із рішень, які передбачені ч.7 ст.118 Земельного кодексу України (надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надання мотивованої відмови у його наданні), відповідачем до суду не надано.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що відповідачем було допущено протиправну бездіяльність щодо розгляду заяви позивачки про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка полягала в не прийнятті в межах повноважень, передбачених ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, рішення за результатами розгляду такої заяви (клопотання), а тому належним способом захисту порушеного права позивача є визнання бездіяльності відповідача протиправною.
При застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 29.08.2019 у справі №420/5288/19 (провадження №К/9901/15392/19)
Стосовно позовної вимоги щодо зобов`язання повторно розглянути заяву позивача від 15.06.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою; внести зміни в рішення 10 сесії Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області 8 скликання №1143 від 24.06.2021 року, та прийняти позитивне рішення про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної "ділянки у власність кадастровий номер:3522280800:02:000:9501; цільового призначення : 16.00 Землі запасу, суд зазначає наступне.
Згідно інформації відповідача 31 серпня 2021 року відбулась тринадцята сесія Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області восьмого скликання на якій повторно була розглянута заява ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність ( а.с.106).
За результатами розгляду заяви, прийнято рішення № 1846 яким у задоволенні заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність відмовлено ( а.с.107).
Тобто, на час судового розгляду, відповідачем розглянуто заяву позивача від 15.06.2021 та прийнято рішення, яку не є предметом позову, що розглядається в межах даної адміністративної справи.
Отже, враховуючи предмет і підстави позову, розглядаючи справу в межах позовних вимог, суд відмовляє в задоволенні вимог щодо повторно розглянути заяви позивача від 09.06.2021 року ( подана 15.06.2021) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою; внесення змін в рішення 10 сесії Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області 8 скликання №1143 від 24.06.2021 року, та прийняття позитивного рішення.
Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України на користь позивача підлягає стягненню сплачено судовий збір у розмірі 908 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача
Керуючись ст.ст.139, 143, 241-246, 255, 263 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (вул. Центральна, буд. 24, с. Суботці, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27444, код ЄДРПОУ 04365106) про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії, задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Суботцівської сільської Кропивницького району Кіровоградської області ради щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 09.06.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,42 га з кадастровим номером 3522280800:02:000:9501 у власність для ведення особистого селянського господарства та неприйняття рішення у встановлений законодавством спосіб.
В задоволені інших позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 908 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду А.В. Сагун
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2021 |
Оприлюднено | 07.10.2021 |
Номер документу | 100143967 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
А.В. Сагун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні