ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
04 жовтня 2021 року м. Дніпросправа № 340/1001/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),
суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 ( суддя першої інстанції Жук Р.В.) в адміністративній справі №340/1001/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Логістик -К" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Логістик - К" звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Кіровоградській області, в якому просило:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.02.2021 року №2379674/43832433;
зобов`язати Державну податкову службу України (зареєструвати податкову накладну від 31.12.2020 року №46, що складена Товариством з обмеженою відповідальністю "Логістик - К" в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за договором про надання послуг будівельних механізмів, укладеного між позивачем та ТОВ "ТЛК "Патріот", позивач надав послуги фронтального навантажувача, на об`єктах, що вказані в заявках. Позивачем відповідно до приписів п.201.10. ст.201 ПК України складено податкову накладну №46 від 31.12.2020 року та надіслано для реєстрації в ЄРПН. Згідно з отриманою у відповідь квитанцією, реєстрація податкової накладної №46 від 31.12.2020 року зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України з підстав: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "0"=.1552%, "Р"=510015.6. Позивачем до контролюючого органу надіслано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
05 лютого 2021 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №2379674/43832433, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №46 від 31.12.2020 року в ЄРПН з підстави ненадання платником податку копій документів: Первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції', складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).Не погодившись із рішенням від 05.02.2021 року позивачем до контролюючого органу подано скаргу. Рішенням від 17.02.2021 року, скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації податкової накладної без змін.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 позовні вимоги задоволені в повному обсязі.
З апеляційною скаргою звернувся відповідач, в якій зазначив, що позивачем до контролюючого органу не було подано документи, щодо підтвердження операцій з придбання нафтопродуктів та інших засобів для здійснення послуг (видаткові накладні, платіжні доручення, рахунки на оплату), а також відсутнє платіжне доручення для підтвердження факту здійснення реалізації наданих послуг, за результатами розгляду Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Комісією регіонального рівня прийнято рішення від 05.02.2021 №2379674/43832433 про відмову в реєстрації податкової накладної №46 від 31.12.2020 року у Єдиному реєстрі податкових накладних. Отже, надані позивачем пояснення та документи не усунули підставу, що призвела до зупинення податкової накладної.
За результатами апеляційного перегляду справи просив скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволені позову.
Разом з апеляційною скаргою заявлено клопотання Головного управління ДПС у Кіровоградській області про заміну позивача у справі з Головного управління ДПС у Кіровоградській області на належного позивача - Головне управління ДПС у Кіровоградській області.
Згідно з п. 1 постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання територіальних органів Державної податкової служби від 30.09.2020 року № 893 ліквідуються як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, зокрема Головне управління ДПС у Кіровоградській області.
Відповідно до наказу Державної податкової служби України Про утворення територіальних органів Державної податкової служби від 30.09.2020 року № 529 утворено як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, у тому числі Головне управління ДПС у Кіровоградській області.
Згідно ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Встановлено, що Головне управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43995486) перейняло на себе повноваження, зокрема щодо представництва у суді Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43142606). Таким чином, суд вважає за можливе здійснити заміну відповідача у справі.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу відповідача просить залишити рішення суду першої інстанції без змін в частині задоволених позовних вимог, відмовивши у задоволенні апеляційної скарги відповідача.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду, що Товариство з обмеженою відповідальністю Логістик-К є юридичною особою та перебуває з 22.09.2020 року на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС у Кіровоградській області, Олександрійське управління, Світловодська ДПІ (м. Світловодськ) та з 01.11.2020 року є платником податку на додану вартість (а.с.12-15).
Видами діяльності Позивача є: Код КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (основний); Код КВЕД 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю; Код КВЕД 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну; Код КВЕД 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; Код КВЕД 42.11 Будівництво доріг і автострад; Код КВЕД 42.21 Будівництво трубопроводів; Код КВЕД 42.91 Будівництво водних споруд; Код КВЕД 42.99 Будівництво інших споруд, н. в. і. у.; Код КВЕД 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у.; Код КВЕД 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; Код КВЕД 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; Код КВЕД 52.10 Складське господарство; Код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; Код КВЕД 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; Код КВЕД 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; Код КВЕД 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування; Код КВЕД 81.29 Інші види діяльності із прибирання.
01.12.2020 року між ТОВ "Логістик-К" (Виконавець) та ТОВ "ТЦК "Патріот" (Замовник) укладено договір про надання послуг будівельних механізмів №01/12-н (а.с.16-18).
Пунктом 1.1. Договору, встановлено, що Виконавець на підставі та у відповідності до замовлення надає Замовнику послуги фронтального навантажувача (надалі - Послуги), на об`єктах (надалі - Об`єкти), що вказані в заявках Замовника.
Вид послуг визначається в акті прийому-передачі наданих Послуг (надалі - Акт) та/або у рахунках-фактурах до цього Договору (п. 2.1 Договору).
Надання Послуг Виконавцем здійснюється на підставі замовлення Замовника.
Замовлення здійснюється Замовником будь-яким способом (усно, письмово, по телефону, електронною поштою та ін.).
Час початку та закінчення надання Послуг фіксується Сторонами в талоні Замовника.
Запис про час початку та закінчення надання Послуг робить представник Замовника з погодженням часу уповноваженим представником Виконавця (п. 2.1, 2.2, 2.3 та 2.4 Договору).
Відповідно до п. 3.1 Договору ціна послуг фронтального навантажувача, узгоджених попередньо, вказується в рахунках-фактурах та Актах виконаних робіт.
Замовник здійснює оплату за фактично надані Виконавцем та прийняті Замовником Послуги, згідно підписаних Сторонами Актів, що складаються Виконавцем кожного дня на підставі змінних рапортів про роботу машин/будівельних механізмів (п. 3.2 Договору).
Платежі здійснюються на підставі рахунків-фактур та актів прийому-передачі робіт (надання послуг) не пізніше 3-х банківських днів з моменту виставлення рахунку (п. 3.4 Договору).
Даний Договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками Сторін і діє до 31 грудня 2021 року (п. 7.1 Договору).
31.12.2020 року Виконавцем у відповідності до умов Договору надані, а Замовником прийняті послуги з фронтального навантажування гранітних матеріалів у кількості 140 годин на загальну суму 196000,56 грн з ПДВ.
Наведене підтверджується долученими до матеріалів справи копіями: талону замовника №01/08 від 08.12.2020 року, талону замовника №01/09 від 09.12.2020 року, талону замовника №01/10 від 10.12.2020 року, талону замовника №01/11 від 11.12.2020 року, талону замовника №01/14 від 14.12.2020 року, талону замовника №01/15 від 15.12.2020 року, талону замовника №01/16 від 16.12.2020 року, талону замовника №01/17 від 17.12.2020 року, талону замовника №01/18 від 18.12.2020 року, талону замовника №01/21 від 21.12.2020 року, талону замовника №01/22 від 22.12.2020 року, талону замовника №01/23 від 23.12.2020 року, талону замовника №01/24 від 24.12.2020 року, талону замовника №01/28 від 28.12.2020 року, талону замовника №01/29 від 29.12.2020 року, талону замовника №01/30 від 30.12.2020 року, талону замовника №01/31 від 31.12.2020 року, рахунку на оплату №88 від 31.12.2020 року, акту здачі приймання-робіт (надання послуг) №44 від 31.12.2020 року, змінного рапорту про роботу машини/будівельного механізму за період із 08.12.2020 року по 31.12.2020 рік, подорожнього листа будівельної машини фронтального навантажувача Liebher L-544 (д.н.з. НОМЕР_1 ) №1 за період із 08.12.2020 року по 15.12.2020 рік, подорожнього листа будівельної машини фронтального навантажувача Liebher L-544 (д.н.з. 26653 В А) №2 за період із 16.12.2020 року по 23.12.2020 рік, подорожнього листа будівельної машини фронтального навантажувача Liebher L-544 (д.н.з. НОМЕР_1 ) №3 за період із 24.12.2020 року по 31.12.2020 рік (а.с.19-41).
Навантаження гранітних матеріалів, здійснювалось фронтальним навантажувачем марки Liebher, модель L-544, д.н.з. НОМЕР_1 , який використовує позивач на підставі договору оренди-найму транспортних засобів, що також підтверджується копіями акту приймання-передачі транспортного засобу від 01.12.2020 року, повідомлення за формою №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язанні з оподаткуванням або через які провадиться діяльність разом із текстовою квитанцією №2 про його прийняття (а.с.42-48).
Заправлення фронтального навантажувача марки Liebher L-544, д.н.з НОМЕР_1 здійснювалось за рахунок Виконавця, шляхом придбання ПММ у контрагента - ТОВ "Богдан МІД" (код ЄДРПОУ: 42178689).
Наведене підтверджується долученими до матеріалів справи копіями договору поставки №44 від 07.12.2020 року, рахунку на оплату №469 від 07.12.2020 року, видаткової накладної №395 від 07.12.2020 року, ТТН №07/12-1 від 07.12.2020 року, платіжного доручення №30 від 07.12.2020 року, банківської виписки по рахунку позивача за 07.12.2020 рік, паспорта якості ПАТ "Укртатнафта" №667 від 04.12.2020 року та податкової накладної №1000 від 07.12.2020 року (а.с.49-58).
Керування означеним транспортним засобом здійснював водій ОСОБА_1 , який офіційно працевлаштований у Виконавця і якому у відповідності до законодавства, своєчасно нараховувалась та виплачувалась заробітна плата.
Наведене підтверджується долученими до матеріалів справи копіями наказу (розпорядження) про прийняття на роботу №02/03-20 тр від 07.12.2020 року, повідомлення про прийняття працівника на роботу від 07.12.2020 року разом із квитанцією №2 про його прийняття, табеля обліку робочого часу за грудень місяць 2020 року, відомості про нарахування заробітної плати за грудень місяць 2020 року та звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (форма №Д4 (місячна) за грудень місяць 2020 року разом із квитанцією №2 про його прийняття (а.с.59-72).
Станом на 31.12.2020 року у Замовника перед Виконавцем згідно Договору рахувалась заборгованість (основний борг) у сумі 196000,56 грн, яка була зафіксована актом звірки взаєморозрахунків (а.с.73).
Зазначена сума заборгованості (основного боргу) погашена шляхом підписання сторонами 31.12.2020 року акту взаємозаліку зустрічних вимог (а.с.74).
31.12.2020 року Виконавцем виписано на користь Замовника та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №46 від 31.12.2020 року на загальну суму 196000,56 грн з ПДВ, яка згідно квитанції була доставлена до центрального рівня ДПС України 15.01.2021 року, прийнята, однак її реєстрацію відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України було зупинено з підстав: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "0"=.1552%, "Р"=510015.6 (а.с.75-76).
03.02.2021 року з метою відновлення реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 31.12.2020 року №46 позивачем засобами телекомунікаційного зв`язку направлено повідомлення №2 про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.77). Зокрема, у складі повідомлення, позивачем було надано 11 файлових додатків (копій документів).
Позивачем до контролюючого органу разом із поясненнями було подано (а.с.78-90): довідку від 03.02.2021 року; договір надання послуг №01/12-н від 01.12.2020 року; договір оренди від 13.11.2020 року; акт виконаних робіт від 31.12.2020 року; змінний рапорт від 31.12.2020 року; рахунок №88 від 31.12.2020 року; подорожній лист від 31.12.2020 року; акт звірки розрахунків від 31.12.2020 року; акт взаємозаліку від 31.12.2020 року; наказ №02/03-20 тр від 07.12.2020 року; договір постачання №44 від 07.12.2020 року.
За наслідками розгляду пояснень та копій документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 05.02.2021 року №2379674/43832433 про відмову реєстрації в ЄРПН податкової накладної №46 від 31.12.2020 року з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарі в/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити) (а.с.91).
Не погодившись із рішенням від 05.02.2021 року №2379674/43832433, позивач звернувся до контролюючого органу із відповідною скаргою (а.с.92).
Рішенням Комісії центрального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.02.2021 року за №8302/43832433/2, скаргу позивача на рішення від 05.02.2021 року №2379674/43832433, залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підстава: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Не погодившись з вищевказаним рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу копій усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції з наступних підстав.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
При цьому, відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 74.3 статті 74 Податкового кодексу України встановлено, що зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Водночас, пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно із пунктом 4 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно із п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до п. 11 Порядку № 1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктом 25 Порядку № 1165 встановлено, що комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520).
Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
В даній справі контролюючим органом не визначено, які конкретно документи позивачу слід подати та/або пояснення для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих позивачем операцій.
Суд апеляційної інстанції, погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу копій усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН та зважаючи на наявність документів, які свідчать про проведення господарських операцій між ним та його контрагентом та на те, що відповідні документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу в реєстрації податкової накладної, а оскаржуване рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправним, так як платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.
Стосовно доводів апелянта про зобов`язання Державної податкової служби України здійснити реєстрацію податкової накладної, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що реєстрація податкових накладних належить до компетенції контролюючого органу.
Із урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що в спірних правовідносинах задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Логістик -К" податкову накладну, є дотримання судом гарантій, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Згідно із ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, суд переглянувши, у межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення відповідно до вимог матеріального та процесуального права.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 - без змін, оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апелянта спростовані приведеними вище обставинами та нормативно-правовим обґрунтуванням.
Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Однак, згідно із п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 в адміністративній справі №340/1001/21 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 05 жовтня 2021 року.
Головуючий - суддяН.А. Олефіренко
суддяС.В. Білак
суддяВ.А. Шальєва
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2021 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 100151363 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні