Рішення
від 28.09.2021 по справі 922/2047/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" вересня 2021 р.м. ХарківСправа № 922/2047/21

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Шарко Л.В.

при секретарі судового засідання Васильєвій Л.О.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Проектний інститут "Харківський громадянпроект", м. Харків про стягнення 367 568,18 грн. за участю представників:

позивача - Коваль Г.Ю., (самопредставництво) посвідчення № 1795;

відповідача - Максимовський С.О. (адвокат), ордер на надання правової допомоги серії ВІ № 1046979 від 23.06.21р.

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада, м. Харків звернулась до господарcького суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Проектний інститут "Харківський громадянпроект", м. Харків безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 367 568,18 грн. за використання земельної ділянки м. Харкова з кадастровим номером 6310137500:01:010:0005 площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові у період з 01.02.2020 по 30.04.2021. Судові витрати просить покласти на відповідача.

Ухвалою суду від 31.05.21р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

26.08.21р. від відповідача надійшли письмові пояснення по справі.

Представник позивача в судовому засіданні 28.09.21р. підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні 28.09.21р. вказав на безпідставність стягнення з відповідача плати за землю за квітень 2020 року.

Враховуючи те, що одним з принципів судочинства є свобода в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

Розглянувши матеріали справи, повно та всебічно дослідивши обставини та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.

Харківською міською радою відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України здійснено заходи самоврядного контролю з питань використання та охорони земель територіальної громади міста Харкова, додержання вимог земельного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 21.11.2007 № 250/07 TOB НЕСТСЕРВІС надано в оренду земельну ділянку площею 0,1227 га з кадастровим номером 6310137500:01:010:0005 для експлуатації та обслуговування готелю по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові строком до 01.11.2014.

На підставі вказаного рішення між Харківською міською радою та ТОВ НЕСТСЕРВІС укладено договір оренди землі від 03.03.2010 №641070900030.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 24.03.2021 № 249570309 TOB НЕСТСЕРВІС 07.10.2016 на підставі рішення Господарського суду Харківської області від 25.05.2016 № 922/1111/16 припинено право оренди земельної ділянки площею 0,1227 га (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005) по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.01.2021 № НВ-0006291352021 дата формування вказаної земельної ділянки є 25.11.2004.

Департаментом територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради здійснено обстеження земельної ділянки з урахуванням витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.01.2021 № НВ-0006291352021 про земельну ділянку площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005).

Обстеженням на місцевості встановлено, що на сформованій земельній ділянці площею 0,1227 га (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005) по вул. Примерівський, 23 у м. Харкові розташована нежитлова будівля літ. Г-5 , право власності на яку зареєстровано за ТОВ ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ХАРКІВСЬКИЙ ГРОМАДЯНПРОЕКТ .

Вказана земельна ділянка використовується ТОВ ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ХАРКІВСЬКИЙ ГРОМАДЯНПРОЕКТ для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Г-5 .

За результатами обстеження складено акт обстеження земельної ділянки площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005) від 24.03.2021.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24.03.2021 № 249570309 право власності на нежитлову будівлю літ Г-5 загальною площею 1672,0 кв.м. по вул. Примерівській, 23 з 24.01.2020 зареєстроване за ТОВ Проектний інститут Харківський громадянпроект на підставі Договору купівлі-продажу від 24.01.2020 №4211.

За твердженнями позивача, ТОВ ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ХАРКІВСЬКИЙ ГРОМАДЯНПРОЕКТ , набувши право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, належним чином у встановленому законодавством порядку своєчасно не оформило речового права на вказану земельну ділянку у зв`язку з чим у період з 24.01.2020 по 30.04.2021 використовував земельну ділянку з кадастровим номером 6310137500:01:010:0005 площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.01.2021 № НВ-0006291352021 земельна ділянка площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові зареєстрована 25.11.2004. Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Вид використання земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування готелю (код ЦВПЗ 1.11.6), дата державної реєстрації земельної ділянки - 25.11.2004.

Таким чином, позивач зазначає про те, що у період з 01.02.2020 по 30.04.2021 земельна ділянка площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005) використовувалась ТОВ ПРОЕКТНИМ ІНСТИТУТ ХАРКІВСЬКИЙ ГРОМАДЯНПРОЕКТ без документів, що посвідчують право власності або право користування.

Розрахунок розміру безпідставно збережених ТОВ ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ХАРКІВСЬКИЙ ГРОМАДЯНПРОЕКТ коштів у розмірі орендної плати здійснювався Харківською міською радою на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005) від 10.03.2021 № 1604 виданого Відділом у м. Харкові ТУ Держгеокадастру у Харківській області.

Надаючи правову кваліфікацію доказам, які надані сторонами та викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 80 ЗК України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Згідно зі статями 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

У силу статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 цього Кодексу власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до частин першої та другої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212, 1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розміщений.

Так, позовні вимоги Харківська міська рада обґрунтовує наявністю підстав для застосування інституту кондикційних зобов`язань, передбачених ст. ст. 1212-1214 ЦК України, обґрунтованість застосування яких підтверджується правовими висновками Верховного Суду, визначених у постанові Великої Палати Верхового Суду від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, яка прийнята за результатами розгляду подібних правовідносин.

У пункті 65 вказаної постанови Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Аналогічні висновки щодо обґрунтованості позовних вимог міською радою та встановлення наявності саме кондикційних правовідносин зазначені у постановах Верховного Суду від 02.06.2020 у справах № 922/2845/19, № 922/2417/19, а також від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19, які прийняті за результатами розгляду подібних правовідносин.

Слід зазначити, що право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права (ст.ст. 125,126 ЗК України). Виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Проте, враховуючи приписи частини другої статті 120 ЗК України, не є правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій ці будинок, будівля, споруда розташовані. Відсутність документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою не може бути визнане як її самовільне використання, однак не надає права на її безоплатне використання.

Аналогічну правову позицію наведено у постановах Верховного Суду від 10.02.2020 у справі № 922/981/18 та від 02.06.2020 у справі № 922/2417/19.

Відповідно до частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 ЗК Кодексу, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Про необхідність застосування статті 79-1 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема у постановах від 29.01.2019 у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 у справі № 922/981/18 та від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, у яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою Харківська міськрада просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.

Об`єктом оренди може бути земельна ділянка, яка сформована як об`єкт цивільних прав (аналогічні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 12.03.2019 у справі 916/2948/17 та від 09.04.2019 у справі № 922/652/18).

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 ЗУ "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як вбачається з матеріалів справи, розрахунок розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати здійснювався позивачем на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005) від 10.03.2021 №1604, виданого Відділом у м. Харкові ГУ Держгеокадастру у Харківській області.

Відповідно до п. 4.1. Положення Про порядок визначення розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові , затвердженого рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08 (із змінами та доповненнями) (далі - Положення), не розповсюджується на землі, перелік яких наведений в таблиці (вказана таблиця міститься у самому положенні).

Згідно вищезазначеної таблиці, для діяльності у сфері спорту, фізичної культури та оздоровлення, готелів встановлено особливий режим розрахунку орендної плати, що полягає у застосуванні ставки річної орендної плати при здійсненні розрахунку у розмірі - 3%.

Пунктом 2.6. Положення встановлено, що орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням відповідних відсотків від розрахункового розміру орендної плати.

Пунктом 2.6. Положення встановлено, що орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням відповідних відсотків від розрахункового розміру орендної плати.

Строк оренди, роки Відсоток від орендної плати

1-10 років 100%

11-15 років 90%

16-20 років 80%

21-25 років 70%

26-50 років 60%

У даному випадку договір оренди землі на земельну ділянку з кадастровим номером 6310137500:01:010:0005 площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові у період з 01.02.2020 по 30.04.2021 не укладався (не перевищує 10 років), строки позовної давності також не перевищують 10 років, внаслідок чого застосована вихідна ставка у розмірі 100%.

Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018, застосовується з 01.01.2020, внаслідок цього розрахунок Харківської міської ради у період з 01.02.2020 по 30.04.2021 здійснювався на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.03.2021 № 1604.

Згідно інформації ГУДПС у Харківській області (лист від 15.03.2021 №5204/5/20-40-04-02-11, вх. від 18.03.2021 №5028/0/39-21) ТОВ ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ХАРКІВСЬКИЙ ГРОМАДЯНПРОЕКТ є платником земельного податку на земельну ділянку, розташовану у Московському районі м. Харкова. Сума нарахувань по земельному податку у період з 01.01.2020 по 31.12.2020 становить 13 127,99 грн., загальна сума надходжень за 2020 рік становить 15 753,58 грн.

Рішення 34 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.03.2020 №2079/20 "Про внесення змін до рішення 31 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.11.2019 № 1814/19 "Про бюджет міста Харкова на 2020 рік"" вирішила: з метою вжиття заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), на підставі рішення ХХIIІ сесії Харківської обласної ради VII скликання від 27.02.2020 № 1217-VII Про внесення змін до рішення обласної ради від 05 грудня 2019 року № 1130-VII Про обласний бюджет на 2020 рік та додатків до нього (зі змінами) , рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 16.03.2020 № 185 Про виділення коштів з резервного фонду бюджету міста Харкова , враховуючи розпорядження міського голови від 04.03.2020 № 43 Про розподіл коштів субвенцій з державного бюджету та перерозподіл бюджетних призначень , від 10.03.2020 № 48 Про розподіл бюджетних призначень , та звернення головних розпорядників коштів, керуючись ст.ст. 23, 24, 78 Бюджетного кодексу України, ст.ст. 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Харківська міська рада:

1.3. Доповнити рішення пунктом 16І такого змісту:

16І. Прийняти до уваги, що відповідно до Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19) :

16І.1. Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності. При цьому платники плати за землю (крім фізичних осіб), які відповідно до пункту 286.2 статті 286 Податкового Кодексу подали податкову декларацію мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов`язання із сплати плати за землю за відповідні місяці. Фізичним особам - платникам плати за землю перерахунок здійснюється контролюючим органом.

Так, за твердженнями позивача, з урахуванням зазначених нормативно-правових актів, інформації ТУ ДПС у Харківській області та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6310137500:01:010:0005 площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у м. Харкові від 10.03.2021 № 1604, виданого Відділом у м. Харкові ГУ Держгеокадастру у Харківській області, позивачем нараховано ТОВ ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ХАРКІВСЬКИЙ ГРОМАДЯНПРОЕКТ безпідставно збережені кошти за використання земельної ділянки у розмірі орендної плати за період з 01.02.2020 по 30.04.2021 у сумі 367 568,18 грн., яку, зокрема, було зменшено на 27 277,83 грн. за березень 2020 року, з урахуванням вищезазначеного рішення Харківської міської ради.

Проте, в своїх поясненнях представник відповідача зазначив, що з урахуванням Рішення 34 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.03.2020 №2079/20 "Про внесення змін до рішення 31 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.11.2019 № 1814/19 "Про бюджет міста Харкова на 2020 рік"" позивач повинен був зменшити суму нарахованих безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати не лише за березень 2020 року, а, також, квітень 2020р, як зазначено у вищевказаному рішенні.

Заперечуючи проти таких тверджень, представник Харківської міської ради вказує про те, що зменшуючи суму безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати на суму за березень 2020 року, останній керувався положеннями пункту 52-4 Інших перехідних положень Податкового кодексу України, у відповідності до яких: не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.

Також, обґрунтовуючи зменшення суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати лише на суму за березень 2020 року, представник позивача вказує про, що положення Податкового кодексу, як нормативно-правового акту, в якому вказано про звільнення від сплати орендної плати лише за березень 2020 року, мають вищу юридичну силу ніж рішення Харківської міської ради, яким таке звільнення передбачено за березень - квітень 2020 року.

Суд не приймає доводи позивача у зв`язку з наступним.

Згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Пунктами 24, 28 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України; прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку.

Так, відповідно до рішення Харківської міської ради від 18.03.2020 № 2079/20 не нараховується та не сплачується за період з 1 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.

Таким чином, позивач, власним рішенням, прийнятим відповідно до виключних повноважень, в умовах пандемії звільнив землекористувачів від плати за землю, як у вигляді земельного податку так і у вигляді орендної плати, на 2 місяці, а саме березень - квітень 2020 року.

Отже, дане рішення міської ради від 18.03.2020 №2079/20 не суперечить положенням пункту 52-4 Інших перехідних положень Податкового кодексу України, на який посилається позивач, з огляду на те, що встановлення пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку, є виключною компетенцією Харківської міської ради у відповідності до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Натомість, як вбачається з позовної заяви, позивачем не враховано вищезазначене рішення ХМР при здійсненні розрахунку безпідставно набутих коштів за використання земельної ділянки, а період, заявлений до стягнення, складає 14 місяців з урахуванням квітня 2020 року.

Зазначені дії позивача, на переконання суду, є порушенням базового принципу venire contra factum proprium (заборона суперечливої поведінки), який базується на римській максимі - non concedit venire contra factum proprium (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці) .

Зазначена доктрина спрямована на недопущення ситуації, в якій одна сторона може займати іншу позицію в судовому розгляді справи, що відрізняється від її більш ранньої поведінки або заяв, якщо це ставить протилежну сторону у невигідне становище і на необхідність дотримання цього принципу неодноразово звертав увагу Верховний суд в своїх правових позиціях.

Аналогічні висновки містяться у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 17.11.2018 р. у справі №911/205/18; Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 09.04.2019 р. у справі №903/394/18; Постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 10.04.2019 р. у справі №390/34/17.

Відповідно до статті 55 Конституції України, статей 15,16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з положеннями ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1 ст. 74 ГПК України).

Таким чином, на підставі викладеного, суд доходить висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме з вирахуванням плати за землю за квітень 2020 року в сумі 27277,83 грн. та стягненню підлягає сума в розмірі 340 290,35 грн.

У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 129 ГПК України. Судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, судові витрати покладаються на відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України; ст.ст. 16, 1212-1214 Цивільного кодексу України; ст.ст. 79-1, 80, 120, 122-125, 152, 189, 206 Земельного кодексу України; ст. ст. 14, пункту 52-4 Інших перехідних положень Податкового кодексу України; ст. ст. 21, 31, 34, Закону України "Про оренду землі"; статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ; ст.ст. 1, 2, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 73, 74, 79, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 256, 257, 259 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Проектний інститут "Харківський громадянпроект" (61072, м. Харків, вул. Тобольська, 42, ідентифікаційний код 34630713) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, за реквізитами: код класифікації доходів бюджету 24062200, рахунок (IBAN) UA698999980314090611000020649, код отримувача 37874947, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), отримувач - ГУК Харків обл/МТГ Харків) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 340 290,35 грн. за користування земельною ділянкою площею 0,1227 га по вул. Примерівській, 23 у місті Харкові (кадастровий номер 6310137500:01:010:0005) з 01.02.2020 по 30.04.2021.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Проектний інститут "Харківський громадянпроект" (61072, м. Харків, вул. Тобольська, 42, ідентифікаційний код 34630713) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, за реквізитами: отримувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: UA518201720344240012000032986; Банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ, код ЄДРПОУ 04059243) витрати зі сплати судового збору у сумі 5 104,35 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В частині стягнення 27 277,83 грн. - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 256 ГПК України та п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складено "07" жовтня 2021 р.

Суддя Л.В. Шарко

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення28.09.2021
Оприлюднено11.10.2021
Номер документу100178587
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2047/21

Рішення від 28.09.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 22.06.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні