КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А
06 жовтня 2021 року № 320/4999/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Щавінського В.Р., розглянувши в порядку письмового провадження заяву представника позивача про зміну способу і порядку виконання судового рішення в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Білпромімплекс до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчити нити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю Білпромімплекс звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області (про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчити нити певні дії.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 адміністративний позов задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Держаної фіскальної служби у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №969155/41901578 від 29.10.2018.
- зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №9 від 12.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018;
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Держаної фіскальної служби у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1027246/41901578 від 17.12.2018;
- зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №3 від 05.11.2018 датою її фактичного подання - 26.11.2018;
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1139939/41901578 від 12.04.2019;
- зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Київській області: зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №2 від 05.12.2018 датою її фактичного подання - 30.01.2019.
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління держаної фіскальної служби у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №977168/41901578 від 05.11.2018;
- зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №3 від 04.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018;
- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у Київській області на користь Товариства з обмеженню відповідальністю Білпромімпекс (ідентифікаційний код 41901578) суму сплаченого судового збору в розмірі 7684 (сім тисяч шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.;
- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у Київській області на користь Товариства з обмеженню відповідальністю Білпромімпекс (ідентифікаційний код 41901578) суму сплачених витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 4000 (чотири тисячі) грн. 00 коп.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду Головне управління Державної податкової служби у Київській області звернулось до Шостого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2020 апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 у адміністративній справі №320/4999/19 повернуто апелянту.
На виконання вимог рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.10.2019, судом видані 14.07.2019 виконавчі листи №320/4999/19, зокрема, щодо:
- зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №9 від 12.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018;
- зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №3 від 05.11.2018 датою її фактичного подання - 26.11.2018;
- зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №2 від 05.12.2018 датою її фактичного подання - 30.01.2019;
- зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкову накладну №3 від 04.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018.
До суду 04.08.2021 від Головного управління Державної податкової служби у Київській області надійшла заява про встановлення способу і порядку виконання рішення, у якому просить суд:
- замінити Головне управління Державної податкової служби у Київській області в порядку процесуального правонаступництва, а саме: з ГУ ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377) на ГУ ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС України (код ЄДРПОУ 44096797) в порядку процесуального правонаступництва;
- змінити спосіб виконання пунктів 3, 5, 7, 9 резолютивної частини рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 у справі №320/4999/19 шляхом зобов`язання ДПС України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкові накладні: №9 від 12.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018, №3 від 05.11.2018 датою її фактичного подання - 26.11.2018, №2 від 05.12.2018 датою її фактичного подання - 30.01.2019, №3 від 04.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018.
На обґрунтування вказаної заяви зазначив, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №682-р здійснюється Державною податковою службою України. ГУ ДПС у Київській області зазначає, що ДПС України не була стороною у справі, будь-яких зобов`язань ДПС України щодо реєстрації податкових накладних ТОВ Білпромімпекс у рішенні суду №320/4999/19 не міститься. Однак, враховуючи положення Порядку №1246, зазначає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати подані товариством податкові накладні пов`язано лише з законодавчими особливостями ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
З акту Київського окружного адміністративного суду від 20.09.2021 вбачається, що зазначена заява зареєстрована у комп`ютерній програмі Діловодство спеціалізований суд Київського окружного адміністративного суду 04.08.2021 та переданий головуючому судді Щавінському В.Р. для подальшого розгляду 20.09.2021.
Судом призначено судове засідання з розгляду цієї заяви на 30.09.2021.
Сторони, належним чином повідомлені про час, дату та місце проведення судового засідання, у судове засідання призначене на 30.09.2021 не прибули, про причини неявки суд не повідомили, з клопотаннями та іншими заявами до суду не звертались.
Враховуючи положення ч. 9 ст. 205, ч. 2 ст. 378 та ч. 2 ст. 379 КАС України, розгляд заяви здійснено судом без участі представників сторін у порядку письмового провадження.
Суд, дослідивши наявні матеріали справи в частині поданої заяви, встановив таке.
За приписами ч. 1 ст. 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 379 КАС України суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (ч. 4 ст. 379 КАС України).
Згідно з вимогами п. 1 ч. 5 ст. 15 Закону України Про виконавче провадження від 02.06.2016 №1404-VIII у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Розглянувши клопотання про заміну ГУ ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377) на його правонаступника ГУ ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС України (код ЄДРПОУ 44096797), дослідивши матеріали справи, суд бере до уваги наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби (далі - Постанова № 893) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, зокрема ГУ ДПС у Київській області.
Пунктом 2 Постанови № 893 установлено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій;
Відповідно до пункту 3 Постанови № 893 права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.
Відповідно до статті 21-1 Закону України Про центральні органи виконавчої влади та Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 (зі змінами), Державна податкова служба України видала наказ від 30.09.2020 № 529 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби (далі - Наказ № 529), яким наказала утворити як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, а Департаменту правової роботи - подати державному реєстратору документи для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відповідної інформації про утворення територіальних органів Державної податкової служби як її відокремлених підрозділів.
Відповідно до Наказу Державної податкової служби України від 24.12.2020 № 755 розпочато з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 № 529 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби , повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови № 893.
Згідно з Положенням Головне управління ДПС у Київській області затверджене наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643 (далі - Положення), Головне управління ДПС у Київській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, забезпечує реалізацію повноважень Державної податкової служби на території Київської області і є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377).
Отже, з 01.01.2021 відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво, оскільки саме норми адміністративного права врегулювали умови та порядок передання адміністративної компетенції від ліквідованого Головного управління ДПС у Київській області як юридичної особи публічного права (код ЄДРПОУ 43141377) до Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 44096797).
В свою чергу, Головне управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377) втратило адміністративну процесуальну правоздатність органу, який згідно із законом виконує функції, зокрема у сфері реалізації державної податкової політики на території Київської області.
Отже, враховуючи викладене, наявні правові підстави заміни Головне управління Державної податкової служби у Київській області на його правонаступника Головне управління Державної податкової служби у Київській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (код ЄДРПОУ 44096797).
Щодо зміни способу виконання пунктів 3, 5, 7, 9 резолютивної частини рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 у справі №320/4999/19 шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені ТОВ Білпромімпекс податкові накладні: №9 від 12.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018, №3 від 05.11.2018 датою її фактичного подання - 26.11.2018, №2 від 05.12.2018 датою її фактичного подання - 30.01.2019, №3 від 04.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018, суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу я першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Як зазначено у ч. 3 ст. 378 КАС України, підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відповідно до п.п. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунку коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями) (далі - Порядок №1246).
Згідно з пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, саме зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН має забезпечити ефективний захист порушеного права позивача у спірних правовідносинах.
При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу. Установлено, що Державна податкова служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Згідно з абз. 6 п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України №1200, Державна фіскальна служба продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби. Державної митної служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.
Разом із тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №682-р установлена можливість забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Таким чином, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №682-р здійснюється Державною податковою службою України.
Суд зазначає, що ДПС України не була стороною у справі, будь-яких зобов`язань ДПС України щодо реєстрації податкових накладних ТОВ Білпромімпекс у рішенні суду №320/4999/19 не міститься.
Однак, враховуючи положення Порядку №1246, суд зазначає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати подані Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімплекс податкові накладні пов`язано лише з законодавчими особливостями ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до приписів ст. 129 1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання.
Вказана норма кореспондується з ч. 2 ст. 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів , відповідно до якої судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Як зазначено в пункті 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 05.04.2005, засіб захисту, що вимагається ста 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями та недоглядом органів влади відповідної держави.
Таким чином, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.
Зважаючи на вищенаведені законодавчі приписи, враховуючи, що кожне судове рішення, що набрало законної сили, підлягає обов`язковому виконанню, а також те щодо іншого, відмінного від зобов`язання ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, законодавством не передбачено, забезпечення належного та ефективного захисту прав позивача у спірних правовідносинах, тому суд дійшов висновку про необхідність зміни способу і порядку виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 у справі №320/4999/19.
Керуючись статтями 241, 243, 248, 378, 379 КАС України, суд, -
у х в а л и в:
1. Заміни сторону виконавчого провадження, а саме Головне управління Державної податкової служби у Київській області у адміністративній справі №320/4999/19 на правонаступника Головне управління Державної податкової служби у Київській області, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 44096797).
3. Змінити спосіб виконання пунктів 3, 5, 7, 9 резолютивної частини рішення Київського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 у справі №320/4999/19 шляхом зобов`язання Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю Білпромімпекс податкові накладні: №9 від 12.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018, №3 від 05.11.2018 датою її фактичного подання - 26.11.2018, №2 від 05.12.2018 датою її фактичного подання - 30.01.2019, №3 від 04.09.2018 датою її фактичного подання - 27.09.2018.
4. Копію ухвали надіслати (вручити) особам, які беруть участь у справі, зокрема, шляхом направлення тексту ухвали електронною поштою, факсимільним повідомленням (факсом, телефаксом), телефонограмою.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженнні, набирає законної сили з моменту її підписання.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного ухвали.
Суддя Щавінський В.Р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2021 |
Оприлюднено | 11.10.2021 |
Номер документу | 100180581 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні