Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
07 жовтня 2021 року Справа № 520/18317/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Сагайдака В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Харківській області (вул. Бакуліна, буд. 6, м. Харків, 61166, до Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" (вул. Залізнична, буд. 1-Д, смт. Буди, Харківський район, Харківська область, 62456, код ЄДРПОУ 41255552) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Державна екологічна інспекція у Харківській області, звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" (код ЄДРПОУ 41255552) у вигляді повного зупинення роботи джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря розташованих за адресою: вул. Залізнична, 1-Д, смт. Буди, Харківська область, Харківський район, а саме: індукційно тигельної плавильної електропечі ІТПЕ 0.5/0.5 з двома плавильними агрегатами ІТПЕ-0.5 ТГ, ТПЧ-500-1.0380, твердопаливного котла АОТВ до отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" (код ЄДРПОУ 41255552) відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на зазначені джерела утворення викидів шляхом опломбування (опечатування) вказаного Державною екологічною інспекцією у Харківській області.
Відповідач надав до суду відзив, згідно змісту якого у задоволенні вимог просив суд відмовити.
Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Судом встановлено, що основним видом діяльності TOB «Будліт» є лиття чавуну.
З 06.11.2020 по 12.11.2020 Державною екологічною інспекцією у Харківській області проведено позаплановий захід (перевірку) ТОВ «Будліт» щодо дотримання законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якої складено акт № 996/12-02/08-04 від 12.11.2020.
Актом перевірки встановлено, що TOB «Будліт» здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин від обладнання для здійснення виробничої діяльності по литтю чавуну та сталі, орендованого у ФОП ОСОБА_1 , а саме: організованого джерела викиду - димову трубу на подвір`ї, через яку здійснюються викиди забруднюючих речовин від виробничого обладнання: індукційно тигельної плавильної електропечі ІТПЕ 0.5/0.5 ТГ2 з двома плавильними агрегатами ІТПЕ-0.5 ТГ, ТПЧ-500-1.0380 а також від організованого джерела викиду - труби у стіні для опалення приміщення на підприємстві за допомогою твердопаливного котла АОТВ, що знаходяться за адресою: вул. Залізнична, 1-Д, смт. Буди, Харківський р-н, Харківська область.
З метою усунення зазначеного порушення Інспекцією винесено припис від 12.11.2020 року № 20/8-10, яким приписано отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для обладнання: твердопаливного котла АОТВ викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснюється через організоване джерело викиду - трубу у стіні; індукційно тигельної плавильної електропечі ІТПЕ 0.5/0.5 ТГ2 викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від вказаного обладнання здійснюються через організоване джерело викиду - димову трубу на подвір`ї за адресою: вул. Залізнична, 1-Д, смт. Буди, Харківський р-н, Харківська область.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2021 року по справі №520/308/21 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" (вул. Залізнична, буд.1-Д, смт. Буди, Харківський район, Харківська область, 62456, код ЄДРПОУ41255552) до Державної екологічної інспекції у Харківській області (вул. Бакуліна, буд.6, м.Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37999518) про скасування припису - залишено без задоволення.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2021 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" - залишено без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2021 по справі № 520/308/21 залишено без змін.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V), дія якого поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно з ч. 4 ст. 2 Закону № 877-Vзаходи контролю здійснюються органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.
До розпорядчих документів органів контролю щодо усунення виявлених порушень належить припис. Вимоги до припису і рішення органу контролю встановлено в ч.ч. 8 та 9ст. 7 Закону №877-V.
Припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного контролю суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку, і не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання.
Заходи в приписі керівнику суб`єкта господарювання, спрямовані на забезпечення суб`єктом господарювання належних умов своєї діяльності відповідно до вимог нормативно-правових актів і документів, повинні бути сформульовані конкретно і в стислій формі.
Терміни виконання припису визначаються в кожному конкретному випадку, виходячи з реальних можливостей суб`єкта господарювання, умов його діяльності та кількості і характеру порушень.
Відповідно п.7 ст.7 Закону № 877-У у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема: обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Відповідно до ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин.
Згідно абз. 5 ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Пунктом 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачою дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №302 від 13.03.2002 встановлено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам - підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.
Судом встановлено, що в якості джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідачем під час перевірки визначено індукційно-тигельну плавильну електропіч ІТПЕ 0.5/0.5 ТГ2 з двома плавильними агрегатами ІТПЕ-0.5 ТГ, ТПЧ-500-1.0380 та твердопаливний котел АОТВ.
Відповідно до пункту 1.14.5 наказу Міністерства навколишнього природного середовища та ядерної безпеки «Про затвердження Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві» № 7 від 10.02.1995, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 березня 1995 р. за № 61/597 (далі - Інструкція № 7), стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.
Вищевказане свідчить про те, що ІТПЕ 0.5/0.5 ТГ2 з двома плавильними агрегатами ІТПЕ-0.5 ТГ, ТПЧ-500-1.0380 та твердопаливний котел АОТВ є стаціонарними джерелами викидів у розумінні вказаних вище норм права.
Разом з тим, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами позивачем не отримано.
З урахуванням змісту Інструкції № 7, зокрема, п.18, п.1.9, п.1.13, суд зазначає, що законодавець саме суб`єкта господарювання обтяжив обов`язком довести той факт, що будь-який пристрій, обладнання, устаткування, інша аналогічна річ тощо або не є джерелом викидів, або не вимагає одержання відповідного дозволу на експлуатацію з інших причин.
Здійснення відбору проб та інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря є правом контролюючого органу, яке останній реалізує під час встановлення факту наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря при розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виявлені за результатами державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання вимог природоохоронного законодавства.
Державна екологічна інспекція у Харківській області, здійснюючи державний нагляд за додержанням вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, уповноважена досліджувати як питання щодо наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин, так і щодо додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря.
Зміст акту перевірки не містить інформації стосовно того, що TOB «Будліт» здійснюються наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, до матеріалів справи не надано доказів проведення позивачем розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, саме з метою здійснення якого проводиться відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря.
КНД 211.2.3.063-98 (Керівний нормативний документ) встановлює вимоги до відбору проб промислових викидів, однак у позивача відсутнє належне обладнане місце відбору проб на стаціонарних джерелах викидів згідно вимог КНД 211.2.3.063-98, в зв`язку з чим Інспекція не мала можливості здійснити інструментально-лабораторні вимірювання.
Таким чином дії відповідача в частині охорони атмосферного повітря є триваючим, оскільки інспекцією неодноразово проводились перевірки дотримання TOB «Будліт» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами яких встановлювалися порушення. Були встановлені викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без відповідних дозволів, про що свідчать акти перевірки від 19.02.2020 № 137/11-02/08-06, від 31.07.2020 року №686/11-02/08-06; від 27.08.2020 року №639/11-02/08-06; приписи від 26.02.2020 № 21/08-06, від 31.07.2020 №47/08-06, №43/08-06, постанови про накладення адміністративного стягнення від 14.02.2020 № 08-06/16, від 31.08.2020 № 08-11/40.
Відповідно ст.7 Закону № 877-У у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень складається у двох примірниках: один примірник не пізніше п`яти робочих днів з дня складення акта надається суб`єкту господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, а другий примірник з підписом суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо погоджених термінів усунення порушень вимог законодавства залишається в органі державного нагляду (контролю).
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 13, 14, 132, 134, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Харківській області (вул. Бакуліна, буд. 6, м. Харків, 61166, до Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" (вул. Залізнична, буд. 1-Д, смт. Буди, Харківський район, Харківська область,62456, код ЄДРПОУ41255552) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" (код ЄДРПОУ 41255552) у вигляді повного зупинення роботи джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря розташованих за адресою: вул. Залізнична, 1-Д, смт. Буди, Харківська область, Харківський район, а саме: індукційно тигельної плавильної електропечі ІТПЕ 0.5/0.5 з двома плавильними агрегатами ІТПЕ-0.5 ТГ, ТПЧ-500-1.0380, твердопаливного котла АОТВ до отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "БУДЛІТ" (код ЄДРПОУ 41255552) відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на зазначені джерела утворення викидів шляхом опломбування (опечатування) вказаного Державною екологічною інспекцією у Харківській області.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 07 жовтня 2021 року.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2021 |
Оприлюднено | 08.10.2021 |
Номер документу | 100182428 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні