Рішення
від 07.10.2021 по справі 120/12761/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

07 жовтня 2021 р. Справа № 120/12761/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Свентуха Віталія Михайловича,

за участю:

секретаря судового засідання: Волинець В.М.,

представника позивача: Якименка О.О.,

представників відповідача: Мельник А.В., Пономаренка Д.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

до Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області щодо не прийняття 30 вересня 2021 року від ОСОБА_1 документів для реєстрації кандидатом на посаду Уланівського сільського голови та реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Уланівського сільського голови.

Ухвалою суду від 05.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено здійснювати одноособово за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених статтями 268 - 272, 273 КАС України. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із поясненнями по суті заявлених вимог та доданням підтверджуючих документів. Витребувано у Хмільницького районного відділу поліції ГУНП у Вінницькій області належним чином засвідчені копії матеріалів щодо звернення 30 вересня 2021 року ОСОБА_1 за фактом порушення виборчих прав.

06.10.2021 року Хмільницьким районним відділом поліції ГУНП у Вінницькій області надано витребувані матеріали.

Ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, занесеної секретарем судового засідання до протоколу судового засідання 06.10.2021 року, клопотання сторін про допит свідків у судовому засіданні задоволено. У підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 14:00 год. 07.10.2021 року.

07.10.2021 року представником позивача подано пояснення щодо доводів позовної заяви, де останній вказав, що відповідач протиправно не прийняв документи у позивача для реєстрації кандидатом на посаду голови Уланівської сільської ради.

07.10.2021 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, оскільки позивач самостійно залишив Уланівську сільську територіальну виборчу комісію та забрав із собою документи, після чого не повертався.

Ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, занесеної секретарем судового засідання до протоколу судового засідання 07.10.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 07.10.2021 о 14:45 год.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити, оскільки відповідач протиправно не прийняв від ОСОБА_1 документів для реєстрації кандидатом на посаду Уланівського сільського голови.

Представники відповідача в судовому засіданні позов не визнали та просили відмовити в його задоволенні, оскільки позивач не подав документи та в приміщенні виборчої комісії висловлював невпевненість у бажанні їх подання. Надалі вийшов з приміщення виборчої комісії забравши із собою документи. До закінчення роботи виборчої комісії 30.09.2021 року ОСОБА_1 не повертався.

У судовому засіданні були допитані в якості свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , які надали суду аналогічні за змістом покази, а саме, що ОСОБА_1 прийшов до виборчої комісії 30.09.2021 року орієнтовно о 23:38 год. з наміром подати документи для реєстрації його кандидатом на посаду Уланівського сільського голови. Спілкуючись із головою комісії ОСОБА_4 він висловлював невпевненість щодо остаточного бажання подавати відповідні документи, посилаючись на можливість виїзду за кордон для працевлаштування, а на запитання чи документи ним підписано особисто поводив себе розгублено та надалі взагалі залишив приміщення виборчої комісії, забравши із собою документи. У прийнятті документів йому не відмовляли. Згодом в приміщення виборчої комісії прибув ОСОБА_5 , який з`ясовував чому не прийнято документи ОСОБА_1 , на що йому було запропоновано щоб позивач зайшов та подав документи, однак ОСОБА_1 до виборчої комісії більше не звертався.

Також у судовому засіданні допитаний свідок ОСОБА_5 , який суду надав покази, що засвідчити факт подання ОСОБА_1 документів він не може, а про відмову у їх прийнятті йому відомо зі слів ОСОБА_1 з яким перебуває у дружніх стосунках. До виборчої комісії прибув на прохання ОСОБА_1 з метою з`ясування підстав неприйняття документів для реєстрації його кандидатом на посаду Уланівського сільського голови. Пропозицій щодо можливості подання ОСОБА_1 документів йому не висловлювалось. На запитання суду уточнив, що ОСОБА_1 не був позбавлений можливості разом із ним зайти до приміщення виборчої комісії та здійснити подання документів, однак йому не відомо чому цього зроблено не було.

Заслухавши пояснення учасників справи, покази свідків, дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.

Постановою Верховної Ради України Про призначення позачергових виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області №1510-ІХ від 02 червня 2021 року у зв`язку з достроковим припиненням повноважень Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_6 , на підставі пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України та відповідно до частини другої статті 3, частини першої статті 5, частини третьої статті 194, частини першої статті 195, статей 209, 210 Виборчого кодексу України Верховна Рада України призначено позачергові вибори Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області на неділю 31 жовтня 2021 року.

Постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області №1 від 05.09.2021 року оголошено про початок виборчого процесу позачергових виборів голови Уланівської ОТГ 31 жовтня 2021 року.

Згідно з постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області №3 від 10.09.2021 року призначено членами Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_4 головою, ОСОБА_2 заступником голови, ОСОБА_3 секретарем.

Надалі, постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області №4 від 10.09.2021 року встановлено режим роботи та графіки чергування членами комісії з 11 вересня 2021 року, сім днів на тиждень:

- у робочі дні - з 09:00 до 18:00 год., перерва з 13:00 до 14:00 год.;

- у вихідні дні з 09:00 до 16:00 год.;

- 30 вересня з 09:00 до 24:00 год., 1) перерва з 13:00 до 14:00 год., 2) перерва з 18:00 до 19:00 год.

Режим роботи та чергування відбувається за адресою: АДРЕСА_1 .

30.09.2021 року о 23:38 год. ОСОБА_1 прибув до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з метою подання документів для реєстрації його як кандидата на посаду голови Уланівської сільської ради.

Однак, на переконання позивача Уланівською сільською територіальною виборчою комісією Хмільницького району Вінницької області протиправно не прийнято документи для реєстрації кандидатом на посаду Уланівського сільського голови та не здійснено відповідної реєстрації.

Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

При вирішені спору, суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

За приписами частини 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому КАС України.

Частиною 1 статті 193 ВК України встановлено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Згідно з частиною 1 статті 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Порядок висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульовано статтею 221 ВК України, якою передбачено, зокрема:

- право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом (ч. 1 ст. 221 ВК України);

- громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії. До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 224 цього Кодексу (ч. 6 ст. 221 ВК України).

Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 224 ВК України, яка визначає, зокрема, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);

6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. (ч. 1 ст. 224 ВК України).

Відповідно до частин 2, 3 статті 224 ВК України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах.

Кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови. (ч. 4 ст. 224 ВК України).

Порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови передбачений статтею 229 ВК України.

Зокрема, згідно з частиною 1 статті 229 ВК України кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.

Частина 3 статті 229 ВК України передбачає, що подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від такої організації партії, а кандидатів, висунутих шляхом самовисування, - ними особисто, крім випадків подачі таких документів за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

В межах даної спірної ситуації до предмета дослідження входить питання фактичного подання документів та отримання довідки від територіальної виборчої комісії щодо прийняття документів необхідних для реєстрації позивача, як кандидата на посаду Уланівського сільського голови.

На переконання суду, стверджуючи про допущення відповідачем бездіяльності щодо не прийняття документів ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом на посаду Уланівського сільського голови, позивачем не доведено факт вчинення активних дій, спрямованих на подання документів та отримання довідки територіальної виборчої комісії про їх прийняття.

В ході розгляду справи знайшов підтвердження факт самостійного залишення позивачем приміщення територіальної виборчої комісії без подання відповідних документів, необхідних для реєстрації кандидата на посаду сільського голови.

Дана обставина підтверджується показами, допитаних у судовому засідання свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та витребуваними у Хмільницького районного відділу поліції ГУНП у Вінницькій області матеріалами щодо перевірки звернення 30 вересня 2021 року ОСОБА_1 за фактом порушення виборчих прав.

Суд зауважує, що позивач маючи намір звернутись до територіальної виборчої комісії здійснює реалізацію свого права, а не обов`язку та є найбільш зацікавленою особою щодо подання документів та отримання їх комісією.

При цьому, він повинен виявляти особливу уважність, дбаючи про свої інтереси та вживати необхідних, активних заходів для здійснення реєстрації його документів посадовими особами виборчої комісії про що отримати відповідну довідку.

Однак, ним при реалізації свого права та наміру подати документи демонструвалась невпевненість в бажанні фактичного їх подання, при цьому він залишив приміщення виборчої комісії не наполігши на реєстрації прийняття його документів та не повернувшись для здійснення їх подання та реєстрації до завершення роботи Уланівської сільської територіальної виборчої комісії 30.09.2021 року.

Таким чином, позивач самостійно реалізував волевиявлення щодо залишення приміщення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії без подання документів, необхідних для реєстрації його, як кандидата на посаду Уланівського сільського голови.

Єдиним доказом тверджень позивача, що Уланівська сільська територіальна виборча комісія не приймала від позивача документів для реєстрації кандидата на посаду сільського голови вказано на покази свідка ОСОБА_5 .

Проте, суд звертає увагу, що свідком ОСОБА_5 в судовому засіданні надано покази про неможливість засвідчення факту подання ОСОБА_1 документів до комісії, а про їх неприйняття йому відомо зі слів позивача.

В ході розгляду справи, судом пропонувалось допитати в якості свідка безпосередньо ОСОБА_1 , однак згоди на це надано не було.

Згідно із статтею 93 КАС України сторони, треті особи та їхні представники за їх згодою, в тому числі за власною ініціативою, якщо інше не встановлено цим Кодексом, можуть бути допитані як свідки про відомі їм обставини, що мають значення для справи.

Отже, слід констатувати, що інших належних та допустимих доказів обставин викладених у позові суду не надано.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд дійшов переконання, що саме обрана позивачем модель поведінки призвела до не подання документів необхідних для реєстрації його, як кандидата на посаду Уланівського сільського голови, а не бездіяльність відповідача про що стверджується у позові та поясненнях представника позивача.

Нормою статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Слід зазначити, що в адміністративному судочинстві діє презумпція винуватості суб`єкта владних повноважень, яка покладає обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів. Такий обов`язок відсутній, якщо відповідач визнає позов.

Однак, презумпція винуватості не є абсолютною. Презумпція винуватості суб`єкта владних повноважень-відповідача означає припущення, що повідомлені позивачем обставини у справі про рішення, дії, бездіяльність відповідача і про порушення права, свободи чи інтересу відповідають дійсності, доки відповідач їх не спростує на основі доказів. Отож застосування принципу презумпції винуватості суб`єкта владних повноважень не обумовлює його автоматично програшного становища у справі та не звільняє суд від обов`язку ухвалити справедливе і правосудне судове рішення.

Відповідачем в підтвердження своєї позиції, надано суду журнал обліку особистого прийому громадян у виборчій комісії з якого вбачається відсутність відомостей про подання ОСОБА_1 документів, необхідних для реєстрації його кандидатом на посаду Уланівського сільського голови.

Не містять будь-яких відміток щодо надходження до комісії й матеріали, долучені до позовної заяви ОСОБА_1 на підставі яких він мав намір бути зареєстрованим кандидатом на посаду голови Уланівської сільської ради.

З метою з`ясування наявності фактів подання та відмови комісією у прийнятті документів ОСОБА_1 судом допитано свідків ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які підтвердили, що Уланівська сільська територіальна виборча комісія не відмовляла позивачу у прийнятті документів та не створювала перешкод для цього, а позивач самостійно залишив територіальну виборчу комісію із документами необхідними для реєстрації кандидата на посаду сільського голови.

Відсутність перешкод для подання до комісії документів також було підтверджено показами свідка ОСОБА_5 , який допитувався судом за ініціативи сторони позивача.

Таким чином, в ході розгляду справи не знайшов підтвердження належними та допустимими доказами як факт подання позивачем до комісії документів необхідних для реєстрації його як кандидата на посаду Уланівського сільського голови, так і факт відмови у їх прийнятті відповідачем.

За таких обставин, беручи до уваги надані сторонами докази, заслухавши пояснення сторін, покази свідків, суд дійшов висновку, що відповідачем не допущено бездіяльності у спірних правовідносинах, а відтак у задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 2 статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Вінницького окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у розмірі, встановленому Законом України "Про судовий збір".

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору, розмір якого, з урахуванням заявлених позовним вимог, становить 908 гривень.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, ст. 63, 64, 193, 196, 206, 221, 224, 229 Виборчого кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволені адміністративного позову відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 908 (дев`ятсот вісім гривень) на користь державного бюджету України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 );

Відповідач: Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області (вул. Миру, 9, с. Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, 22032, ЄДРПОУ 43802215).

Повний текст рішення складено о 19:50 год. 07.10.2021 року.

Суддя Свентух Віталій Михайлович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2021
Оприлюднено10.10.2021
Номер документу100218507
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/12761/21-а

Постанова від 10.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 07.10.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні