ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"06" вересня 2021 р. Справа № 924/477/21
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Вибодовського О.Д. при секретарі судового засідання Сорока Д.В., розглянувши матеріали
за позовом Хмельницької міської ради, м.Хмельницький
до ТОВ "Житлово - експлуатаційне об"єднання", м.Хмельницький
про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 37 556,10грн.
Представники сторін:
Від позивача: не з"явився;
Від відповідача: Савіцька М.Б. - за довіреністю від 06.01.2021р.
В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: з оголошенням перерви в судовому засіданні.
До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Хмельницької міської ради, м.Хмельницький до ТОВ "Житлово - експлуатаційне об"єднання", м.Хмельницький про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 37 556,10грн.
Ухвалою суду від 11.05.2021р. прийняти позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 30.07.2021р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача в засідання суду не з"явився.
Представник відповідача в засіданні суду проти позову заперечував та у поданому суду відзиві на позов від 08.06.2021р. зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційне об`єднання в особі директора Колеснікова В.В. подало клопотання від 21 лютого 2020 року Хмельницькій міській раді (Вхідний №04-001-762 від 25 лютого 2020 року) в якому звертається з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 3391 кв.м., кадастровий номер 6810100000:00:007:0701, що розташована за адресою: місто Хмельницький, Проспект Миру, будинок 71/26.
29 квітня 2020 року рішенням позачергової сорок першої сесії Хмельницької міської ради №16 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок в оренду, постійне користування, погодження технічних документацій із землеустрою щодо поділу земельних ділянок та внесення в рішення сесії міської ради затвердили проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надали в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційне об`єднання земельну ділянку що розташована за адресою: місто Хмельницький, проспект Миру, будинок 71/2Б, кадастровий номер 6810100000:16:007:0701, цільове використання - для обслуговування приміщень бази ЖЕО, площею - 3391 м 2 , терміном на 10 років.
Позивачем у позовній заяві не аргументовано та не надано документального підтвердження здачі земельної ділянки в оренду в період з 01 лютого 2020 року до 31 грудня 2020 року.
Договір оренди землі №478/01 від 31 грудня 2020 року укладений між Хмельницькою міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційне об`єднання (Орендар). Предметом Договору оренди є строкове платне користування земельною ділянкою на підставі рішення позачергової сорок першої сесії міської ради від 29 квітня 2020 року №16 із земель житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з кадастровим номером 6810100000:16:007:0701, яка розташована в місті Хмельницькому по Проспекту Миру, будинок 71/2-Б.
Відповідно до пункту 9.1. договору оренди орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі відповідно до статті 22 Закону України Про оренду землі та розмірі 45567,30 грн. в рік, що становить 3% відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу 240513108 від 15 січня 2021 року, дата державної реєстрації 13 січня 2021 року, підстава договір оренди землі, серія та номер: 478/01, виданий 31 грудня 2020 року, видавник Хмельницька міська рада та Товариство з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційне об`єднання .
Право оренди на земельну ділянку площею 3391 кв.м., кадастровий номер 6810100000:00:007:0701, що розташована за адресою: місто Хмельницький, Проспект Миру, будинок 71/26 у відповідності до статей 125 та 126 Земельного кодексу України у Товариства з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційне об`єднання виникло з моменту державної реєстрації.
У позовні заяві зазначено, що Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. 14.1.125, 14.1.136,288,5 ПК України).
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (п. 286.1 ст. 286 Кодексу).
Відповідно п. 287.1 ст. 287 Кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або право користування земельною ділянкою.
Отже, враховуючи вимоги Податкового кодексу України Орендарі сплачують плату за землю з дня виникнення права користування земельною ділянкою.
Відповідач зазначає, що при укладенні Договору оренди зі сторони відповідача виникла необхідність отримати копії документів, які були подані Товариством з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційне об`єднання Хмельницькій міській раді для укладення Договору оренди.
У червні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю Житлово -експлуатаційне об`єднання отримало два примірника Договору оренди землі підписані міським головою Хмельницької міської ради.
У зв`язку з тим, що посаду директора Товариства з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційного об`єднання Савчук Олександр Анатолійович займає лише з 28 лютого 2020 року підтвердженням є Виписка з єдиного державного реєстру, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 03 березня 2020 року та у зв`язку з тим, що були відсутні ряд документів (при звільненні директором Колеснікова В.В. та працівниками Товариства, які разом з ОСОБА_1 звільнилися 27 лютого 2020 року було знищено, велику кількість документів Товариства), відповідач письмо звернувся листом за вихідним №179 від 09 липня 2020 року до Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради з проханням надати копії наступних документів: рішення Хмельницької міської ради про передачу земельної ділянки в постійне користування Житлово-експлуатаційному об`єднанню кооперативних будинків (правонаступником якого було Закрите акціонерне товариства Житлово - експлуатаційне об`єднання та станом на сьогоднішній день правонаступником є ТОВ Житлово - експлуатаційне об`єднання ; рішення Хмельницької міської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою; звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Житлово - експлуатаційне об`єднання до Хмельницької міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду.
Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради супровідним листом №2511/01-15 від 06 жовтня 2020 року надало належним чином завірені копії клопотання ТОВ Житлово - експлуатаційне об`єднання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду по проспекту Миру, 71/2Б від 25 лютого 2020 року та архівний витяг з рішення двадцять шостої сесії Хмельницької міської ради від 27 травня 2009 року №24 Про припинення права користування земельними ділянками, затвердження матеріалів вибору земельних ділянок та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою, суб`єктам, підприємницької діяльності .
Відповідно до пункту 5 Рішення позачергової сорок першої сесії Хмельницької міської ради від 29.04.2020 року №16 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок в оренду, постійне користування, погодження технічних документацій із землеустрою щодо поділу земельних ділянок та внесення в рішення сесії міської ради фізичним та юридичним особам надати документи, необхідно для укладення договору оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення).
Пунктом 4.5 Положення про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (Рішення двадцятої сесії Хмельницької міської ради №30 від 31 січня 2018 року) у випадку неоформлення документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою у строк, встановлений рішенням Хмельницької міської ради про надання або поновлення права оренди земельної ділянки, збитки визначаються після закінчення строку, встановленого даним рішенням.
31 грудня 2020 року укладено Договір оренди землі №478/01 між Хмельницькою міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Житлово -експлуатаційне об`єднання (Орендар), предметом якого є строкове платне користування земельною ділянкою на підставі рішення позачергової сорок першої сесії міської ради від 29 квітня 2020 року №16 із земель житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з кадастровим номером 6810100000:16:007:0701, яка розташована в місті Хмельницький по Проспекту Миру, будинок 71/2-Б.
Враховуючи вищевикладене, відповідач вважає, що позивачем безпідставно та не належно нараховано стягнення 37 556,10 грн. безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю та просить суд у позові відповити.
Згідно ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін; кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Стаття 43 Господарського процесуального кодексу України зобов`язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
В силу ч. 1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ч.1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Судом встановлено, що сторонам, згідно вимог Господарського процесуального кодексу України, надавалась в повному обсязі можливість щодо обґрунтування їх правової позиції по суті справи та подання доказів, чим забезпечено принцип змагальності.
Відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 р. про те, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку, що кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення Європейського суду з прав людини від 07 липня 1989 р. у справі Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням п. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08 листопада 2005 р. у справі Смірнова проти України). Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.
З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи Федіна проти України від 02 вересня 2010 р., Смірнова проти України від 08 листопада 2005 р., Матіка проти Румунії від 02 листопада 2006 р., Літоселітіс проти Греції від 05 лютого 2004 р. та інші).
Враховуючи обставини справи, належне повідомлення сторін про наявність судового спору та надання можливості забезпечити в повному обсязі право на захист, обов`язок дотримання принципу розумних строків вирішення спору, суд, керуючись з ч. 9 ст. 165 ГПК України, ч. 2 ст. 178 ГПК України, вирішує спір за наявними матеріалами справи.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне:
З 29.08.2012р. Товариство з обмеженою відповідальністю Житлово-експлуатаційне об`єднання на підставі свідоцтва про право власності є власником приміщення бази ЖЕО загальною площею 843 кв.м. по проспекту Миру, 71/2Б.
Дані обставини підтверджуються інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №252762360 від 15.04.2021р.
З моменту оформлення права власності на вищезазначене нерухоме майно ТОВ ЖЕО права на землю не оформляло, користувалося земельною ділянкою по проспекту Миру, 71/2Б без правовстановлюючих документів для обслуговування приміщення бази ЖЕО, плату за користування даною земельною ділянкою не здійснювало.
Управлінням земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних відносин на адресу Хмельницького управління Головного управління ДПС у Хмельницькій області стосовно ТОВ ЖЕО було направлено запит з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства щодо інформації по сплаті орендної плати/земельного податку за земельну ділянку по проспекту Миру, 71/2 Б у м. Хмельницькому в період 2017 - 2020 роки.
На вищевказаний запит Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області листом від 10.12.2020р. було повідомлено, що ТОВ ЖЕО у 2020 році сплатило 500 грн.
Дана земельна ділянка по проспекту Миру, 71/2Б площею 3391 кв.м. сформована, розмір безпідставно збережених коштів, який відповідає орендній платі за користування земельною ділянкою, було нараховано на земельну ділянку площею 3391 кв.м.
На підставі вищевказаних відомостей управлінням земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради було зроблено запит до відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, у відповідь на який було отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та нараховано розмір орендної плати в період з 01.02.2020р. по 31.12.2020р., який мав би сплатити відповідач у випадку дотримання вимог чинного законодавства України щодо укладення договору оренди землі.
З моменту оформлення права власності на нерухоме майно ТОВ ЖЕО права на землю не оформляло, користувалося земельною ділянкою по проспекту Миру, 71/2Б без правовстановлюючих документів для обслуговування вищевказаного нерухомого майна, плату за користування даною земельною в повному обсязі не вносило. Внаслідок цього територіальна громада міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради була позбавлена можливості отримати дохід у розмірі 37 556,10 грн. від здачі земельної ділянки в оренду в період з 01.02.2020р. до 31.12.2020р.
ТОВ ЖЕО не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72 ГК України).
Відповідач (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшив свої доходи, а Хмельницька міська рада (потерпілий) втратила належне їй майно (кошти, від орендної плати) у розмірі 37 556,10 грн.
Розмір доходу відповідача у період з 01.02.2020р. до 31.12.2020р. було розраховано Хмельницькою міською радою як розмір плати за земельну ділянку комунальної власності у формі орендної плати, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 25.11.2020р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно становить за 2020 рік - 1 518 910 грн.
Розрахунок зазначеної у позові суми здійснено шляхом застосування орендної ставки 4% до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за відповідний рік використання та з визначенням орендної плати відповідно до кількості місяців використання земельної ділянки. Згідно рішення дев`ятнадцятої сесії міської ради №64 від 29.08.2012 року Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради затверджено орендні ставки, а саме відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховується для розрахунку річної плати за землю. Даним рішенням затверджено, 4 % ставку для розміщення будівництва та обслуговування побутового приміщення, яка використовувалась при обрахуванні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по проспекту Миру, 71/2Б у м. Хмельницькому.
Зважаючи на викладені обставини позивач звернувся із позовом до суду про стягнення з відповідача 37 556,10 грн. безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю.
Досліджуючи надані по справі докази, оцінюючи їх в сукупності, судом враховується наступне:
Згідно зі ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Згідно зі ст. 20 цього Кодексу право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами гл. 83 ЦК України.
Відповідно до ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондиційне зобов`язання виникає за наявності таких умов:
1) набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого);
2) набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Під вiдсутнiстю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказiвцi закону, або суперечить меті правовiдношення i його юридичному змісту. Тобто, вiдсутнiсть правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Конструкція статті 1212 ЦК України, як і загалом норм глави 83 ЦК, свідчить про необхідність установлення так званої "абсолютної" безпідставності набуття (збереження) майна не лише в момент його набуття (збереження), а й станом на час розгляду спору.
З матеріалів справи вбачається, що з 29.08.2012р. Товариство з обмеженою відповідальністю Житлово-експлуатаційне об`єднання на підставі свідоцтва про право власності є власником приміщення бази ЖЕО загальною площею 843 кв.м. по проспекту Миру, 71/2Б.
Дані обставини підтверджуються інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №252762360 від 15.04.2021р.
З моменту оформлення права власності на вищезазначене нерухоме майно ТОВ ЖЕО права на землю не оформляло, користувалося земельною ділянкою по проспекту Миру, 71/2Б без правовстановлюючих документів для обслуговування приміщення бази ЖЕО, плату за користування даною земельною ділянкою не здійснювало.
Управлінням земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних відносин на адресу Хмельницького управління Головного управління ДПС у Хмельницькій області стосовно ТОВ ЖЕО було направлено запит з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства щодо інформації по сплаті орендної плати/земельного податку за земельну ділянку по проспекту Миру, 71/2 Б у м. Хмельницькому в період 2017 - 2020 роки.
На вищевказаний запит Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області листом від 10.12.2020р. було повідомлено, що ТОВ ЖЕО у 2020 році сплатило 500 грн.
Дана земельна ділянка по проспекту Миру, 71/2Б площею 3391 кв.м. сформована, розмір безпідставно збережених коштів, який відповідає орендній платі за користування земельною ділянкою, було нараховано на земельну ділянку площею 3391 кв.м.
На підставі вищевказаних відомостей управлінням земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради було зроблено запит до відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, у відповідь на який було отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та нараховано розмір орендної плати в період з 01.02.2020р. по 31.12.2020р., який мав би сплатити відповідач у випадку дотримання вимог чинного законодавства України щодо укладення договору оренди землі.
З моменту оформлення права власності на нерухоме майно ТОВ ЖЕО права на землю не оформляло, користувалося земельною ділянкою по проспекту Миру, 71/2Б без правовстановлюючих документів для обслуговування вищевказаного нерухомого майна, плату за користування даною земельною в повному обсязі не вносило. Внаслідок цього територіальна громада міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради була позбавлена можливості отримати дохід у розмірі 37 556,10 грн. від здачі земельної ділянки в оренду в період з 01.02.2020р. до 31.12.2020р.
ТОВ ЖЕО не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72 ПК України).
Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст.14.1.125, 14.1.136, 288.5 ПК України).
Відповідно до ст. 288.5 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку - для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше З відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Розмір доходу відповідача у період з 01.02.2020р. до 31.12.2020р. було розраховано Хмельницькою міською радою як розмір плати за земельну ділянку комунальної власності у формі орендної плати, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 25.11.2020р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно становить за 2020 рік - 1 518 910 грн.
Розрахунок зазначеної у позові суми здійснено шляхом застосування орендної ставки 4% до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за відповідний рік використання та з визначенням орендної плати відповідно до кількості місяців використання земельної ділянки. Згідно рішення дев`ятнадцятої сесії міської ради №64 від 29.08.2012 року Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради затверджено орендні ставки, а саме відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховується для розрахунку річної плати за землю. Даним рішенням затверджено, 4 % ставку для розміщення будівництва та обслуговування побутового приміщення, яка використовувалась при обрахуванні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по проспекту Миру, 71/2Б у м. Хмельницькому.
За положеннями п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Рішенням другої сесії Хмельницької міської ради №20 від 15.12.2010р. було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького.
Відповідно до ст. 20 Закону України Про оцінку землі , п. 1 розділу III Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016р. дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який і є виключною підставою для розрахунку розміру орендної плати, відповідно до процентної ставки встановленої рішенням Хмельницької міської ради.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності тощо.
Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно статті 80 Земельного кодексу України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до пп. 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі ПК України) плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 14.1.136 п.14.1 ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Відповідно до п.286.1 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Відповідно до статті 39 ЗК України та Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, укладеним та зареєстрованим відповідно до закону.
Відповідно до частини 2 статті 120 ЗК України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, тобто існує принцип єдності та цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій він розташований.
Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку
Водночас, реєстрація права власності на об`єкт нерухомості не тягне за собою безумовного переходу права власності на земельну ділянку під об`єктом нерухомості, а вимагає в цьому випадку окремого договірно-правового регулювання шляхом укладання відповідних цивільно-правових угод між власником земельної ділянки і власником споруди в установленому порядку, тобто договорів оренди.
Враховуючи наведене, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.
Статтями 125, 126 ЗК України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідач правомірно володіє лише об`єктом нерухомого майна по проспекту Миру, 71/2Б в м. Хмельницькому, проте, правовстановлюючих документів на земельну ділянку не отримував, жодних прав щодо вказаної земельної ділянки не реєстрував.
Статтею 1212 ЦК "України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Положення глави 83 ЦК України застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння: 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Згідно статті 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.
Аналогічна позиція викладена у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018р. по справі №629/4628/16-ц, Постанові Великої палати Верховного Суду від 20.11.2018р. по справі №922/3412/17, відповідно до яких вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Крім цього, даними рішеннями судів визначено, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави 'за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Зважаючи на викладене вище, суд приходить до висновку що позовні вимоги є обгрунтованими, підтвердженні належними, допустимими доказами та підлягають задоволенню.
У зв`язку із задоволенням позову витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача згідно зі ст. 129 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 2, 4, 74, 86, 129, 233, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово - експлуатаційне об"єднання", (м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 8, код: 21329402) на користь Хмельницької міської ради, (м.Хмельницький, вул. Гагаріна, 3, код: 33332218) 37 556,10 грн. (тридцять сім тисяч п`ятсот п`ятдесят шість гривень 10 коп.) - безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку та 2 270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень, 00 коп.) - витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК, з урахуванням п. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.
Повний текст рішення складено та підписано 08.09.2021р.
Суддя О.Д. Вибодовський
Віддрук 3 прим.:
1- до справи
2- позивачу - 29000, м.Хмельницький, вул.Гагаріна, 3;
3 - відповідачу - 29015, м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 8.
Виготовлено з АСДС помічник судді Т.М.Козій дата 08.09.2021р.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2021 |
Оприлюднено | 12.10.2021 |
Номер документу | 100270628 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Вибодовський О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні