Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 жовтня 2021 р. Справа№200/8120/21
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Голуб В.А., за участі секретаря судового засідання Гуменної В.П.,
представниці позивача - Чугріної Л.В.,
представниці відповідача - Тишакової І.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали адміністративної справи за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області про включення до реєстру вимог кредиторів та стягнення суми капіталізованих платежів у розмірі 1 365 366, 83 грн., -
В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області про включення до реєстру вимог кредиторів та стягнення суми капіталізованих платежів у розмірі 1 365 366, 83 грн.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що на обліку у Бахмутському міському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України перебувають 2 особи, які отримали виробничі травми під час виконання трудових обов`язків у відділі культури, молоді та спорту Бахмутської РДА Донецької області ( ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ). Оскільки до державного реєстру юридичних осіб внесено рішення про припинення юридичної особи відповідача (в результаті ліквідації) позивач направив на адресу комісії з припинення відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області заяву про визнання кредиторських вимог у вигляді капіталізованих платежів в розмірі 1 365 366, 83 грн. Водночас, згідно з відповіддю на заяву, голова ліквідаційної комісії повідомляє про відсутність кредиторської заборгованості перед управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області по капіталізації платежів перед застрахованими особами.
Оскільки головою ліквідаційної комісії відмовлено у задоволенні вимог кредитора, останній звернувся до суду із позовом, відповідно до якого просить суд:
включити до реєстру вимог кредиторів відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області кредиторські вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у розмірі 1 365 366, 83 грн., як вимоги першої черги, та внести їх до проміжного ліквідаційного балансу відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області;
стягнути з відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області на користь позивача суму капіталізованих платежів у розмірі 1 365 366, 83 грн.
Відповідачем надано відзив на позовну заяву. Так, в обґрунтування незгоди представник Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області зазначає, що Артемівський районний Будинок культури (заклад, у якому працювали постраждалі на виробництві ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ) наразі не є ані структурним підрозділом відповідача, ані перебуває в його управлінні. Відповідач наголошує, що Комунальний заклад Бахмутський районний будинок культури є повним правонаступником всіх прав і обов`язків районного будинку культури, який без права юридичної особи функціонував в складі відділу культури і туризму Артемівської райдержадміністрації, в тому числі щодо здійснення у разі ліквідації комунального закладу капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань перед працівниками районного будинку культури внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю та застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України. Крім того, цілісний майновий комплекс Комунального закладу Бахмутський районний будинок культури був переданий з комунальної власності Бахмутського району до Управління культури Бахмутської міської ради. Відтак, ліквідація відділу культури, молоді та спорту Бахмутської райдержадміністрації здійснюється внаслідок втрати повноважень у зв`язку з їх передачею до Управління культури Бахмутської міської ради в рамках проведення реформи децентралізації в державі. З огляду на вищевикладене, представник Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області вважає, що в даному випадку відсутні підстави для стягнення капіталізованих платежів та включення до реєстру кредиторів вимог позивача, а отже позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Позивач скористався своїм правом на надання відповіді на відзив, у якій підтримав заявлені позовні вимоги.
Відповідач надав до суду заперечення на відповідь на відзив, у яких просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
На судовому засіданні представниця позивача надала пояснення згідно з обґрунтуваннями, наведеними у позовній заяві та просила суд позов задовольнити.
Представниця відповідача на судовому засіданні у задоволенні позовних вимог заперечувала, надавши пояснення, що відповідають змісту відзиву на позовну заяву.
Заслухавши пояснення сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що у період з 11.11.1990 по 20.01.2014 ОСОБА_1 працювала на посаді директора районного будинку культури відділу культури і туризму Артемівської районної державної адміністрації (а.с.11, 44-45).
Під час роботи в Артемівському районному будинку культури з ОСОБА_1 трапився нещасний випадок на виробництві, який зафіксовано актом № 1 від 22.11.2007 (а.с.6-7). У вказаному акті зазначено, що потерпіла особа є працівником Артемівського районного будинку культури. При цьому, підприємство належить до управління Відділу культури і туризму Артемівської районної державної адміністрації Донецької області.
В результаті нещасного випадку ОСОБА_1 безстроково встановлено стійку втрату професійної працездатності 20 % (а.с. 10, 12).
З постанови Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 24.03.2021 № 0502/6069/6069/16 судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні з 05 травня 2008 року (а.с.8).
Крім того, у період з 03.02.2003 по 23.04.2015 у районному будинку культури на посаді завідувача господарством працювала ОСОБА_2 (а.с.46-47).
Під час роботи в Артемівському районному будинку культури з ОСОБА_2 трапився нещасний випадок на виробництві, який зафіксовано актом № 1 від 24.01.2012 (а.с.13-15). У вказаному акті зазначено, що потерпіла особа є працівником Відділу культури і туризму Артемівської районної державної адміністрації Донецької області.
В результаті нещасного випадку ОСОБА_2 безстроково встановлено стійку втрату професійної працездатності 30 % (а. с. 18-22).
З постанови Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 24.03.2021 № 0502/1320/1320/34 судом встановлено, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні з 16 липня 2012 року (а.с.16).
22 березня 2021 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області (ідентифікаційний код юридичної особи 00183503) внесено дані про реєстраційні дії про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (запис номер 1002541100019002049 від 22.03.2021) (а.с.4).
29.04.2021 позивач направив на ім`я голови ліквідаційної комісії відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області заяву від 27.04.2021 № 07-18/1064 про визнання кредиторських вимог у вигляді капіталізованих платежів в розмірі 1 365 366, 83 грн (а.с.23-25).
Відповідь на заяву надійшла на адресу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області 28.05.2021 року, в якій голова ліквідаційної комісії повідомляє про відсутність кредиторської заборгованості перед управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області по капіталізації платежів перед застрахованими особами, а саме ОСОБА_2 та ОСОБА_1 (а.с.26-28).
Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі, з наступних підстав.
Відповідно до частини першої, другої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Статтею 51 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначено, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.
Згідно з ч. 2 ст. 1205 ЦК України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).
Основними принципами страхування від нещасного випадку, зокрема, є: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов`язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян-суб`єктів підприємницької діяльності.
Згідно зі ст. 3 Закону № 1105-XIV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Відповідно до частин 1-3 статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Фонд, якщо інше не передбачено законами України, не може займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої його створено, та використовувати свої кошти на цілі, не пов`язані з цією діяльністю.
Статтею 18 Закону № 1105-XIV передбачено, що страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах.
Страхуванню від нещасного випадку, у відповідності до частини 1 статті 35 Закону № 1105-XIV підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи-підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.
Страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку. Підставою для оплати потерпілому витрат на медичну допомогу, проведення медичної, професійної та соціальної реабілітації, а також страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами (ч. 1, 3 ст. 36 Закону № 1105-XIV)
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам на сьогодні проводиться відповідно до Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 (далі - Порядок № 986), і здійснюється по кожній особі з виплатою заборгованості за минулі роки і необхідності виплат майбутніх платежів.
З урахуванням положень статті 11 Закону № 1105-XIV до спірних правовідносин слід застосовувати положення Порядку № 986.
За приписами пункту 2 Порядку № 986 термін "капіталізація платежів" означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
При цьому терміни "застрахована особа" та "страхувальники" вживаються у значенні, наведеному в Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Так, відповідно до п. 3, 10 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08 липня 2010 року № 2464-VІ (далі - Закон № 2464-VІ):
застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок;
страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.
Згідно з пунктом 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
Відповідно до пунктів 7-8 Порядку № 986 капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.
У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.
Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.
Отже, встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
При цьому аналіз наведених вище норм чинного законодавства дає підстави вважати, що вимоги статті 11 Закону № 1105-XIV та положення Порядку № 986 щодо капіталізації платежів поширюються на всі випадки ліквідації юридичних осіб та припинення діяльності фізичних осіб-підприємців.
Аналогічна правова позиція наведена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 27.05.2020 у справі № 809/1738/17 та Верховним Судом у постанові від 18.06.2020 у справі № 820/2837/17.
Суд зауважує, що у відносинах капіталізації платежів завжди беруть участь три учасники, а саме (1) Фонд та його робочі органи, (2) застрахована особа, тобто фізична особа, яка підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок, та (3) страхувальник, тобто роботодавець, який зобов`язаний сплачувати єдиний внесок.
Водночас метою капіталізації платежів є задоволення вимог, що виникли із зобов`язань Фонду перед застрахованою особою, яка стала потерпілою внаслідок заподіяння їй шкоди життю та здоров`ю від нещасного випадку на виробництві.
Отже, капіталізація платежів полягає у визначенні суми коштів, яку Фонд повинен сплатити застрахованій особі (або особам, визначеним у статті 41 Закону № 1105-XIV) за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності застрахованої особи, у зв`язку з ліквідацією страхувальника.
Суд зазначає, що ключовим питання у даній справі є визначення страхувальника, який має сплачувати єдиний внесок.
Як вже було зазначено вище, в акті № 1 від 22.11.2007 про нещасний випадок на виробництві, що стався з ОСОБА_1 , зазначене найменування підприємства, працівником якого є потерпілий, а саме Артемівський районний Будинок культури, який був структурним підрозділом страхувальника, що ліквідується. В акті № 1 від 23.01.2012 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, що стався з ОСОБА_2 , вказано, що остання є працівником Відділу культури і туризму Артемівської районної державної адміністрації.
На переконання суду, в даному випадку потерпілі були працівниками структурного підрозділу відповідача без статусу юридичної особи, а тому саме відповідач як безпосередній орган управління має відповідати за всі нещасні випадки, що відбулись.
Суд наголошує, що в обох актах про нещасні випадки, пов`язані з виробництвом, відповідно до яких було розраховано капіталізацію платежів, було зазначено код ЄДРПОУ страхувальника: 00183503. Саме за цим кодом обліковується Відділ культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області, який з моменту створення у 1999 році був декілька разів перейменований.
Суд зазначає, що жодним нормативно-правовим актом не було передбачено перехід прав та обов`язків Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області, зокрема щодо капіталізації платежів, що є ключовим для забезпечення виконання зобов`язань Фонду перед застрахованою особою, яка стала потерпілою внаслідок заподіяння їй шкоди життю та здоров`ю від нещасного випадку на виробництві.
Відповідачем не було надано жодного доказу на підтвердження публічного правонаступництва прав та обов`язків Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області, а тому в даному випадку суд вважає доводи відповідача про неможливість сплати капіталізованих платежів необґрунтованими.
Суд також звертає увагу, що припинення юридичної особи внаслідок ліквідації не тягне правонаступництва, стосовно зобов`язання про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю потерпілого. Це правило не діє повною мірою, оскільки відповідно до ст. 609 ЦК України передбачається капіталізація платежів з метою їх наступних періодичних виплат, яка здійснюються Фондом соціального страхування від нещасних випадків.
Крім того, суд не приймає до уваги посилання відповідача на рішення Артемівської районної ради від 12.11.2014 № 6/50-562, відповідно до якого вирішено зареєструвати юридичну особу - Комунальний заклад Артемівський районний будинок культури , адже рішення було прийнято вже після настання нещасних випадків на виробництві (а.с.48).
При цьому, в акті № 1 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, що стався з ОСОБА_2 , зазначене найменування підприємства, працівником якого є потерпілий, а саме Відділ культури і туризму Артемівської районної державної адміністрації (наразі - Відділ культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області).
Отже, в контексті спірних правовідносин, саме Відділ культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області є належним відповідачем у даній справі.
Суд зазначає, що позивачем здійснений розрахунок платежів, що підлягають капіталізації для забезпечення здійснення страхових виплат протягом життя ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , згідно з яким загальна сума відповідного платежу, що підлягає капіталізації, складає 1 365 366, 83 грн. До цієї суми, зокрема, входять сума щомісячної страхової виплати щодо ОСОБА_1 (1 534, 38 грн.) х середня очікувана тривалість життя (10, 59) та щодо ОСОБА_2 (2 994, 03) х середня очікувана тривалість життя (5).
При цьому відповідачем не подано будь-яких заперечень проти здійсненого позивачем розрахунку.
На судовому засіданні представниця відповідача наголосила, що Відділ культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області не погоджується саме зі стягненням з відділу капіталізованих платежів, проте до розрахунку не має жодних заперечень.
Також станом на день розгляду справи в суді, зазначена сума капіталізованих платежів відповідачем не сплачена.
Таким чином, відповідачем, всупереч наведеним вище правовим нормам, не виконано обов`язок щодо проведення капіталізації платежів для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їх життя.
Оскільки капіталізовані платежі відповідачем не сплачені, тому вони підлягають стягненню в судовому порядку, а тому вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про стягнення суми капіталізованих платежів у розмірі 1 365 366, 83 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання відповідача включити суми капіталізованих платежів до реєстру вимог кредиторів підприємства, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно з частинами 5 та 6 статті 105 ЦК України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Порядок припинення юридичної особи шляхом ліквідації юридичної особи встановлений статтею 111 ЦК України.
Частиною 8 статті 111 ЦК України визначено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Відповідно до пункту 9 статті 111 ЦК України виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 1205 ЦК України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується провадиться в порядку черговості, визначеної статтею 112 вказаного Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 112 ЦК України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності; у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів); у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.
Відповідно до ч. 3 ст. 112 вказаного Кодексу у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.
Постановою Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року провадження у господарській справі № 925/1005/18 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області до Державного підприємства Черкаський консервний комбінат про зобов`язання підприємства включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області по сплаті капіталізованих платежів в сумі 1 512 753,40 грн. до проміжного ліквідаційного балансу закрито.
У вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що дані правовідносини, а саме, спори, пов`язані із стягненням з особи, що ліквідується, страхових платежів, капіталізованих на майбутні періоди, підлягають розгляду відповідно до правил Кодексу адміністративного судочинства України.
Верховний Суд зазначив, що у даних правовідносинах Фонд є суб`єктом владних повноважень, який здійснює передбачені законодавством управлінські функції, спрямовані на забезпечення державних гарантій щодо обов`язку відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю застрахованих громадян, тож Фонд у цих правовідносинах не може виступати на рівних засадах з іншими учасниками.
Вказані висновки Верховного Суду відповідно до частини 5 статті 242 КАС України мають бути враховані судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Відповідно до пункту 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Таким чином, ураховуючи положення статті 111 ЦК України, яка визначає порядок припинення юридичної особи шляхом ліквідації, інша частина позовних вимог підлягає задоволенню шляхом зобов`язання відповідача включити кредиторські вимоги суб`єкта владних повноважень по сплаті капіталізованих платежів в спірній сумі до проміжного ліквідаційного балансу.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку що позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області про включення до реєстру вимог кредиторів та стягнення суми капіталізованих платежів у розмірі 1 365 366,83 грн підлягає задоволенню в повному обсязі.
Згідно з приписами статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.
Відповідно до ч. 3 ст. 243 КАС України у виняткових випадках залежно від складності справи складення рішення, постанови у повному обсязі може бути відкладено на строк не більш як десять, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.
Керуючись ст. ст. 2, 5, 6, 90, 132, 139, 193, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (місцезнаходження: Україна, 84122, Донецька обл., місто Слов`янськ, вулиця Свободи, будинок 5; код ЄДРПОУ: 41325231) до Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області (місцезнаходження: Україна, 84792, Донецька обл., Бахмутський р-н, місто Світлодарськ (пн), проспект Миру, будинок 2; код ЄДРПОУ: 00183503) про включення до реєстру вимог кредиторів та стягнення суми капіталізованих платежів у розмірі 1 365 366, 83 грн., - задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області суму капіталізованих платежів у розмірі 1 365 366, 83 грн (один мільйон триста шістдесят п`ять тисяч триста шістдесят шість гривень вісімдесят три копійки).
Зобов`язати Відділ культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області включити до реєстру вимог кредиторів кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області по сплаті капіталізованих платежів в сумі 1 365 366, 83 грн (один мільйон триста шістдесят п`ять тисяч триста шістдесят шість гривень вісімдесят три копійки), як вимоги першої черги, та вести їх до проміжного ліквідаційного балансу Відділу культури, молоді та спорту Бахмутської районної державної адміністрації Донецької області.
Повний текст рішення складено 13.10.2021.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.А. Голуб
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2021 |
Оприлюднено | 14.10.2021 |
Номер документу | 100307123 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голуб В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні