ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2021 року справа №200/1354/21-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Гаврищук Т.Г., Міронової Г.М.,
секретар судового засідання - Мирошниченко О.Л.,
за участю: представника відповідача - Біловол В.С.,
діючого згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства Автодізайн на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року у справі № 200/1354/21-а (головуючий І інстанції Чучко В.М., повний текст складений у м. Слов`янську Донецької області) за позовом Приватного підприємства Автодізайн до Головного управління ДПС у Донецькій області відокремленого підрозділу ДПС України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В :
Приватне підприємство Автодізайн (далі - ПП Автодізайн , позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - ГУ ДПС у Донецькій області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 30.12.2020 року № 0002897/09-01, №0002898/09-01.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15.04.2021 року у задоволені позовних вимог відмовлено (а.с. 225-231).
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове про задоволення позову, посилаючись на неповне з`ясування обставин, порушення норм матеріального права. Апелянт вважає протиправними спірні ппр, оскільки копія наказу про перевірку не вручена позивачу. Судом не взято до уваги, що оператор ОСОБА_1 не могла отримати чи відмовитися від отримання будь-яких документів, оскільки 27.11.2020 року не працювала. Вважає недоцільною проведення фактичної перевірки, якщо працівники ДПС посилаються на дані АС Податковий блок (а.с. 236-241).
Ухвалою суду від 13.10.2021 року замінено відповідача справі - Головного управління ДПС у Донецькій області правонаступником Головним управлінням ДПС у Донецькій області - відокремленим підрозділом ДПС України.
Представник відповідача в судовому заперечував проти доводів апеляційної скарги.
Позивач в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення відповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для скасування рішення, виходячи з наступного.
ПП Автодізайн зареєстровано як юридична особа, здійснює господарську діяльність за основним видом - роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30), перебуває на обліку в ГУ ДПС у Донецькій області, Волновасько-Мангушське управління, Мангушська ДПІ (а.с. 18-23).
Діяльність на об`єкті за адресою: 87540, Донецька область, Мангушський район, смт. Ялта, провулок Донбаський, будинок 14, позивач здійснює на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, що видана ГУ ДФС у Донецькій області від 01.07.2019 № 05400314201900145 та додатку до неї, термін дії якої становить до 01.07.2024 року (а.с.44).
18.11.2020 року ГУ ДПС у Донецькій області виданий наказ № 1527 про проведення фактичної перевірки ПП Автодізайн за наявністю інформації про відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, розташованому на акцизному складі № 1008954, незабезпечення своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального на акцизному складі № 1008954, за період з 01.07.2019 року по 27.11.2020 року (а.с.168).
За результатами перевірки складено акт від 30.11.2020 року № 0864/05/99/40/09/24452250 (а.с. 162-165), яким встановлені порушення з боку ПП Автодізайн :
- п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України, пункту 12 підрозділу 5 Розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, що полягало у відсутності реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів - лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального паливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а саме: відсутність за період з 01.04.2020 року по 16.04.2020 року, з 27.04.2020 року по 20.09.2020 року реєстрації в Єдиному державному реєстрі рівномірів - лічильників на 6 резервуарах для зберігання пального та витратомірів - лічильників на 9 місцях відпуску пального на акцизному складі ПП АВТОДІЗАЙН № 1008954 за адресою: Донецька область, Мангушський район, смт. Ялта, пров. Донбаський, 14;
- п.п.230.1.3 п. 230.1 ст. 230 ПК України, що полягало у незабезпеченні з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального на акцизному складі, а саме: за період з 01.04.2020 року по 16.04.2020 року, з 27.04.2020 року по 20.09.2020 року ПП АВТОДІЗАЙН до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не було надано 163 електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального на акцизному складі № 1008954 за адресою: Донецька область, Мангушський район, смт. Ялта, пров. Донбаський, 14;
- п.85.2 ст.85 ПК України що полягало у ненаданні платником податків посадовим особам контролюючого органу після початку перевірки всіх документів, що належить або пов`язані з предметом перевірки, а саме: не було надано договір оренди або право власності, прибутково видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, облікові документи, які застосовуються у містах приймання транспортування, зберігання, відпуску пального, книгу обліку розрахункових операцій, розрахункові книжки, трудовий договір на оператора АЗС.
На підставі акту фактичної перевірки відповідачем прийняті податкові повідомлення рішення від 30.12.2020 року:
- № 0002897/09-01, яким до позивача згідно п. 128-1.1, п. 128-1.3 ст. 128-1 ПК України застосовано фінансові санкції у сумі 463000 грн., за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник 20000 грн., а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу та/або незареєстрований витратомір-лічильник (20000*6=120000 рівнеміри) (2000*9=180000 витратоміри); та штраф в розмірі 1000 грн. за кожний неподаний електронний документ (1000*163=163000) (а.с. 137-138);
- № 0002898/09-01, яким до позивача згідно п. 121.1 ст. 121 ПК України застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1020 грн. за ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом (а.с. 135-136).
Згідно пп. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (п. 80.1 ст. 80 ПК України).
Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, зокрема в разі отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального (пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України).
За правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 22.05.2018 року у справі № 810/1394/16, здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, є самостійною обставиною, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання за умови дотримання процедурних питань (прийняття наказу, вручення наказу, направлень, пред`явлення службових посвідчень) та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства. В даному випадку достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин (виробництво і обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального).
Умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок визначені ст. 81 ПК України.
Згідно п. 81.1 ст. 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки; копії наказу про проведення перевірки; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.
На підставі наказу ГУ ДПС у Донецькій області від 18.11.2020 року № 1527, керуючись ст. 19-1, ст.20, ст. 75, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України, за наявністю інформації про відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, розташованому на акцизному складі № 1008954, незабезпечення своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального на акцизному складі № 1008954, за період з 01.07.2019 року по 27.11.2020 року, на підставі направлень на проведення фактичної перевірки від 18.11.2020 року № 59, № 60, від 27.11.2020 № 153, відповідачем здійснена фактична перевірка на акцизному складі ПП АВТОДІЗАЙН № 1008954 за адресою: Донецька область, Мангушський район, смт. Ялта, пров. Донбаський, 14.
Перевірка проводилась з 20.11.2020 року по 27.11.2020 року, за результатом перевірки складений акт від 30.11.2020 року № 0864/05/99/40/09/ НОМЕР_1 .
Перед початком фактичної перевірки 20.11.2020 року оператор АЗС ПП Автодізайн ОСОБА_1 , без надання пояснень відмовилась від підпису у направленні на перевірку від 18.11.2020 №59, №60, про що посадовими особами контролюючого органу складено акт № 17 від 20.11.2020 року (а.с. 167).
Суд не бере до уваги посилання позивача, що ОСОБА_1 не працювала і не знаходилась на робочому місці 27.11.2020 року та 30.11.2020 року, оскільки від підпису вона відмовилась саме 20.11.2020 року.
20.11.2020 року посадовими особами контролюючого органу складено додаток до акту № 000011, в якому просили надати до перевірки документи, пов`язані з предметом перевірки до 25.11.2020 року, який отримано оператором ОСОБА_1 (а.с. 166).
Перевіркою, на підставі фіскальних чеків за період з 01.04.2020 року по 16.04.2020 рок, з 27.04.2020 року по 20.09.2020 року, встановлено факт реалізації паливно-мастильних матеріалів на АЗС, розташованої за адресою АДРЕСА_1 .
Згідно бази ІС Податковий блок 21.09.2020 року ПП Автодізайн зареєстровано довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри на акцизному складі пального, відповідно до якої на акцизному складі позивача розташовані 6 резервуарів з назвою РСГ-20 з серійними номерами 1.2,3.4.5.6, та реєстрація 9 витратомірів з назвою Шельф х КЕД-50-0.25-2-1. Nova 112LPG 1101/10, LPG Nova A 2.4 2204.16T, Quantiuum 500 T 2-4 Tokheim з серійними номерами 2549.1948. 1312,1311, D0806179.
ПП Автодізайн зареєструвало першу Довідку про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального від 21.09.2020 року № 9238295086.
Від підписання акту перевірки оператор АЗС ОСОБА_1 відмовилась (а.с. 165).
Судом не встановлено будь-яких порушень порядку проведення перевірки відповідачем.
За пп. 14.1.6. п. 14.1 ст. 14 ПК України акцизний склад це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, а також приміщення, розташовані на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), за винятком приміщень для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального розпорядником акцизного складу.
Згідно пп. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 ПК України розпорядник акцизного складу це суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), крім суб`єктів господарювання, які використовують приміщення, розташовані на митній території України, для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального.
За п. 230.1. ст. 230 ПК України акцизні склади утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходжень до бюджету акцизного податку.
Акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Відпуск пального без наявності витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників забороняється.
На підставі п. 12 підрозділу 5 розділу XX ПК України, розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки: акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 липня 2019 року; акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 жовтня 2019 року; акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 1 січня 2020 року.
Відповідно до вимог ст. 230 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 891 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку (далі - Порядок № 891).
Згідно п. 2 Порядку № 891 витратомір-лічильник (далі - витратомір) - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для безперервного вимірювання, запам`ятовування та відображення у фактичних умовах вимірювання кількості пального, що проходить через вимірювальний перетворювач у закритих, повністю заповнених трубопроводах; рівнемір - лічильник рівня пального у резервуарі (далі - рівнемір) - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для вимірювання рівня пального, за яким обчислюється об`єм пального, що перебуває у резервуарі, за градуювальною таблицею резервуара; резервуар - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки у вигляді стаціонарної споруди або ємності, який призначений для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання та для якого встановлена залежність його місткості від абсолютної висоти рівня пального в резервуарі, що оформлено у вигляді градуювальної таблиці; обіг пального - будь-які операції, що передбачають: фізичне отримання розпорядником акцизного складу пального з переходом права власності чи без переходу права власності на пальне (операції з виробництва, придбання, комісії, доручення, відповідального зберігання та інші операції); фізичний відпуск (відвантаження) розпорядником акцизного складу пального з переходом права власності чи без переходу права власності на пальне (операції з реалізації, комісії, доручення, відповідального зберігання та інші операції).
Враховуючи вищезазначені норми чинного законодавства, при визначенні загальної місткості розташованих на акцизному складі резервуарів беруться до уваги стаціонарні споруди або ємності, які призначені для здійснення операцій, що передбачають фізичне отримання розпорядником акцизного складу пального чи/або фізичний відпуск (відвантаження) розпорядником акцизного складу пального з переходом права власності чи без переходу права власності на пальне та його зберігання, при цьому акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Позивач, посилаючись на Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) від 30 березня 2020 року № 540-IX вважає, що своєчасно обладнав АЗС та встановив рівноміри-лічильники 18.09.2020 року.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) 30 березня 2020 року від № 540-IX (далі Закон № 540-IX), який набрав чинність 02.04.2020р. частиною 47 внесені наступні зміни: В абзаці шостому пункту 1 розділу II. Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів (Відомості Верховної Ради України, 2018 р., № 49, ст. 399; із змінами, внесеними Законом України від 18 грудня 2019 року № 391-IX) слово квітня замінити словом липня , а слово липня - словом жовтня .
Тобто, на час проведення перевірки розділ II. Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку від 18 грудня 2019 року № 391-IX мав наступну редакцію: 1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2019 року, крім: …. пункту 46 (щодо доповнення Податкового кодексу України статтею 233) розділу I цього Закону, що набирає чинності з 1 липня 2020 року. Установити, що у період з 1 липня 2020 року по 1 жовтня 2020 року автоматичне зіставлення показників обсягів обігу та залишків пального, показників обсягів обігу спирту етилового здійснюється у тестовому режимі.
Пункт 46 ЗУ № 391-IX, зокрема, передбачає: Розділ VI ПКУ доповнити статтею 233 такого змісту: Стаття 233. Зіставлення показників обсягів обігу та залишків пального, показників обсягів обігу спирту етилового.
233.1. Для перевірки повноти декларування та сплати акцизного податку платниками податку з обсягів ввезеного на митну територію України, виробленого та реалізованого на митній території України пального або спирту етилового здійснюється автоматичне зіставлення показників обсягів обігу та залишків пального, показників обсягів обігу спирту етилового (далі - зіставлення).
233.2. Зіставлення здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
233.3. При зіставленні здійснюється порівняння показників із системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового з показниками Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі щодо обсягів обігу та залишків пального у розрізі кодів згідно з УКТ ЗЕД (крім скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану, на які встановлено однакові ставки акцизного податку, для яких обсяги обігу та залишків пального підсумовуються та зіставляються загальним підсумком), акцизних складів та розпорядників акцизних складів.
При зіставленні допускаються розбіжності не більше ніж на 5 відсотків обсягу обігу або залишків пального (для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану, на які встановлено однакові ставки акцизного податку, - не більше ніж на 15 відсотків) чи не більше ніж на 2 відсотки об`єму відповідного резервуара.
233.4. При зіставленні здійснюється порівняння показників із системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та показників Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового щодо обсягів обігу спирту етилового у розрізі кодів згідно з УКТ ЗЕД, акцизних складів та розпорядників акцизних складів .
Тобто дані зміни стосуються виключно дій податкового органу щодо порівняння показників із системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового з показниками Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі щодо обсягів обігу та залишків пального, та не стосуються обов`язку платника акцизного податку облаштувати акцизний склад витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Законом № 540-IX внесені зміни до підрозділу 5 розділу ХХ ПК України, зокрема доповнено пунктами 29-1 - 29 -3, які стосуються акцизних складів, на території яких виробляється спирт етиловий денатурований для виробництва дезінфекційних засобів.
Таким чином, позивач не надежить до категорії акцизних складів, на яких поширюється дія змін, внесених до ПКУ Законом № 540-IX, на який позивач посилається у позові.
Застосування штрафних санкцій визначене пунктом 128-1.1 ст. 128-1 ПК України, яким зокрема передбачено, що не обладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також не обладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового.
На момент проведення перевірки (з 20.11.2020 року по 27.11.2020 року) діяла наступна редакція п. 18 підрозділу 5 Особливості справляння акцизного податку та екологічного податку розділу розділ XX ПК України: … 18. Норми пункту 128-1.1 статті 128-1 цього Кодексу застосовуються:
з 1 липня 2019 року - до розпорядника акцизного складу, на акцизному складі якого розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу);
з 1 жовтня 2019 року - до розпорядника акцизного складу, на акцизному складі якого розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу);
з 1 квітня 2020 року - до розпорядника акцизного складу, на акцизному складі якого розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу);
з 1 липня 2020 року - до розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу (незалежно від загальної місткості резервуарів, розташованих на акцизному складі такого розпорядника), а також до вітчизняних підприємств, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне).
Сторонами не заперечується, що позивач обладнав АЗС витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками 18.09.2020 року, а об`єми його складу не перевищує 1000 куб. метрів.
При цьому, штрафні санкції не застосовуються до 01.07.2020 року лише до розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 ПКУ.
Станом на 30.06.2019 року пункт 212.1 статті 212 ПКУ передбачав, що платниками акцизного податку є: … 212.1.15. Особа, яка реалізує пальне.
Тобто позивач, як підприємство, яка реалізує пальне, до 01.07.2019 року було платником акцизного податку, та враховуючи наявність акцизного складу пального до 1000 метрів кубічних, до нього на підставі пункту 128-1.1 ст. 128-1 ПК України штрафні санкції застосовуються з 01.04.2020 року
Згідно п. 52, підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
За встановлених обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідач підтвердив правомірність застосування штрафних санкцій.
Посилання позивача на неможливість через введення карантинних обмежень з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) до 30.06.2020 року встановлення витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників є хибними, оскільки резервуари, які використовуються для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками, які зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі з 01.01.2020 року, а карантинні обмеження були введені лише у березні 2020 року
Законодавчі зміни, на підставі яких у позивача виник обов`язок обладнати акцизний склад відповідними засобами вимірювання, були прийняті заздалегідь.
Законом № 391-ІХ, який був прийнятий 18.12.2019 року обов`язок щодо обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та реєстрації їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників змінено дату з 1 січня 2020 року на 1 квітня 2020 року.
Таким чином, позивач знав про виникнення з 01.04.2020 року у нього такого обов`язку та мав достатньо часу для того щоб придбати, встановити та зареєструвати витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники на своєму акцизному складі.
Договір купівлі-продажу № 3, укладений між позивачем та ТОВ Компанія Славутич лише 10.06.2020 року, тобто після дати - 01.04.2020 року, з якої акцизні склади вже повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками (а.с. 45-50).
Позивачем не надано суду будь-яких доказів неможливості укладення такого договору раніше з підстав, які не залежали від його волі та позбавили останнього можливості вчасно придбати відповідні прилади.
Позивач не заперечував сам факт реалізації пального на АЗС без встановлення витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників, маючи можливість після 01.04.2020 року зупинити реалізацію пального у зв`язку із відсутністю виконання вимог ПКУ щодо обов`язкового встановлення витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників.
Таким чином, позивач допустив податкове правопорушення, за яке пунктом 128-1.1 статті 128-1 Податкового кодексу України передбачена відповідальність.
Згідно пп. 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК України розпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального (далі у цьому розділі - обсяг обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.
Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин цієї доби, до початку здійснення операцій з обігу пального у добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.
На кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД формуються показники про: обсяги залишків пального на початок та кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показників рівнемірів-лічильників, встановлених на таких резервуарах, розташованих на такому акцизному складі; добовий обсяг реалізованого пального, що визначається шляхом підсумовування обсягів реалізованого за звітну добу пального через кожне місце відпуску пального наливом з акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, встановлених на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на такому акцизному складі; добовий обсяг отриманого пального, що визначається шляхом віднімання від обсягу залишків пального на кінець звітної доби обсягу залишків пального на початок звітної доби та додавання добового обсягу реалізованого пального з такого акцизного складу з додаванням обсягу втраченого пального, зазначеного в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та з відніманням додаткового обсягу пального, зазначеного в заявках на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового, зареєстрованих у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
За п. 128-1.3 статті 128-1 ПК України незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 гривень за кожний неподаний електронний документ.
Згідно пункту 21 підрозділу 5 розділу ХХ Перехідні положення ПК України електронні документи, передбачені підпунктом 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 цього Кодексу, заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників або у мірах повної місткості та/або за допомогою рулетки та метроштока або переносного (портативного) рівнеміра-аналізатора, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства, до дати реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників, встановлених на відповідному акцизному складі, але не пізніше строків, визначених пунктом 12 цього підрозділу.
За приписами п. 25 підрозділу 5 розділу ХХ Перехідні положення ПК України норми пункту 128-1.3 статті 128-1 цього Кодексу за неподання електронних документів з акцизних складів, на яких розташовані резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, починають застосовуватися з 1 квітня 2020 року (зазначена санкція почала застосовуватись з 01.04.2020 згідно Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку від 18.12.2019 року № 391-IX).
Законодавець чітко встановив для розпорядників акцизного складу, до категорії яких належить позивач, обов`язок подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового та встановив відповідальність за його не виконання.
Тому доводи позивача на відсутність у нього обов`язку подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронні документи, що містять дані про фактичні залишки пального є хибними, оскільки законодавцем чітко визначено такий обов`язок.
Також, є хибними посилання позивача на те, що система автоматичного зіставлення працювала в тестовому режимі до 01.10.2020 року, оскільки такі зміни стосуються виключно дій податкового органу щодо порівняння показників із системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового з показниками Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі щодо обсягів обігу та залишків пального.
Щодо доводу апелянта стосовно невідповідності кількості зазначених в акті витратомірів, то згідно висновку Верховного Суду в постанові від 21.08.2018 року у справі № 817/481/17, визначаючи предмет доказування у справі, суди повинні виходити з обставин, якими контролюючий орган обґрунтовує свою позицію, при цьому належним доказом, яким встановлюється податкове правопорушення, є акт перевірки контролюючого органу.
Акт є передумовою прийняття податкового повідомлення-рішення та носієм доказової інформації при виявленні порушення вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкову службу.
Таким чином, належним доказом, яким підтверджуються податкові порушення позивача є акт фактичної перевірки, який містить відомості стосовно встановлених порушень та відповідає фактичним обставинам справи.
Посилання апелянта на те, що належними доказами є фототаблиці є хибними, оскільки вони не містять інформацію про дату, час та місце зйомки.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що факт вчинення позивачем порушення, передбаченого підпунктом 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК України, знайшов своє підтвердження при розгляді цієї справи, що стало правомірною підставою для застосування оспорюваного штрафу.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 30.12.2020 року №0002898/09-01 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на суму 1020 грн., яке винесено за порушення п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України.
Згідно пункту 85.2 статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
20.11.2020 року посадовими особами контролюючого органу складено додаток до акту № 000011, в якому просили надати до перевірки документи, пов`язані з предметом перевірки до 25.11.2020 року, який отримано оператором ОСОБА_1 (а.с. 166).
Однак, жодних документів позивачем надано не було, що ним і не заперечується. Отже, ППР від 30.12.2020 року №0002898/09-01 прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову.
Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.
Керуючись ст. ст. 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Приватного підприємства Автодізайн - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року у справі № 200/1354/21-а за позовом Приватного підприємства Автодізайн до Головного управління ДПС у Донецькій області відокремленого підрозділу ДПС України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 13 жовтня 2021 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: Т.Г. Гаврищук
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2021 |
Оприлюднено | 14.10.2021 |
Номер документу | 100314429 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні