РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2021 року м. Одеса Справа № 522/4713/21
Провадження № 2/522/6009/21
Приморський районний суд м. Одеси у складі:
головуючого судді - Кузнецової В.В.
за участю секретаря судового засідання - Довгань Ж.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Одесі за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявою Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю Аваланс про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності, визнання правочинів недійсними, приведення земельної ділянки у попередній стан,-
ВСТАНОВИВ:
19.03.2021 р. до суду найшла позовна заява Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю Аваланс про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності, визнання правочинів недійсними, приведення земельної ділянки у попередній стан.
Ухвалою Приморського районного суду м.Одеси від 24.03.2021 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у вказаній справі, та призначено підготовче судове засідання на 13.05.2021 року.
13.05.2021 року у зв`язку з відсутністю відомостей щодо вручення судової повістки відповідачу ОСОБА_2 судове засідання відкладене на 16.06.2021 року.
Ухвалою суду від 16.06.2021 року закрито підготовче провадження по цивільній справі за позовом Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю Аваланс про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності, визнання правочинів недійсними, приведення земельної ділянки у попередній стан, та призначено до судового розгляду по суті на 20 липня 2021 року.
20.07.2021 року у зв`язку з відсутністю відомостей щодо вручення судових повісток відповідачу ОСОБА_1 та третій особі ТОВ Аваланс судове засідання відкладене на 08.09.2021 року.
08.09.2021 року у зв`язку з неявкою відповідачів судове засідання відкладене на 06.10.2021 року.
Сторони у судове засідання не з`явилися.
У разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши в сукупності надані суду докази, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що державним реєстратором комунального підприємства Новоселівської сільської ради Регіональне бюро державної реєстрації Пінтійським Д.П. 22.08.2019 року за №48353034 прийнято рішення про проведення державної реєстрації (з відкриттям розділу) за ОСОБА_1 права власності на господарську (адміністративну) будівлю, загальною площею 118,6 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 1899261351101.
28.08.2019 року між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 укладено договір купівлі-продажу, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Дімітровою Т.А. (№1361), відповідно до якого ОСОБА_1 продала вищезазначений об`єкт нерухомості ОСОБА_2 , яка, яка в свою чергу, відповідно до акту приймання-передачі нерухомого майна від 30.08.2019 року , внесла його в якості вкладу до статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю АВАЛАНС (код ЄДРПОУ - 41557906).
Позивач вказує, що вищевказана реєстрація права власності на господарську (адміністративну) будівлю, площею 118,6 кв.м., зареєстровану за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_1 є незаконною, а всі подальші правочини з цим об`єктом недійсними виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (надалі Закон), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом (п.1,4 ч.1 ст. 3 Закону).
Статтею 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію об`єкта нерухомого майна, державна реєстрація прав на такий об`єкт проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку.
Згідно із статтею 13 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , у Державному реєстрі прав на кожен об`єкт нерухомого майна, право власності на який заявлено вперше, за рішенням державного реєстратора відкривається новий розділ та формується реєстраційна справа, присвоюється реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Особливості процедури державної реєстрації прав власності на нерухоме майно визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою КМУ № 1127 від 25.12.2015 року.
Відповідно до ч. 4 ст. 18 Закону, державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до п. 40 Порядку, державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , іншими законами України та цим Порядком.
Пунктом 42 Порядку визначено, що для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р., подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
З листа комунального підприємства Бюро технічної інвентаризації Одеської міської ради від 01.06.2020 за № 2748-04-64 вбачається, що станом на 31.12.2012 року в комунальному підприємстві права власності на об`єкт нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 не зареєстровано.
Відповідно до п. 41 Порядку, для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються:
- документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта;
- технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;
- документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
При цьому, документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів. У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, обов`язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі (абз. 2,3 п.41 Порядку)
Таким чином, обов`язковою умовою для реєстрації права власності на будинок, право на який реєструється вперше з відкриттям розділу у реєстрі, на час прийняття оскаржуваного рішення, було наявність у правонабувача документа про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 39 вказаного Закону, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до даних, розміщених у реєстрі дозвільних документів ДАБІ України, документів, які б надавали право на проведення робіт з реконструкції або щодо прийняття до експлуатації об`єкта розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , упродовж 2018 - серпень 2019 років органами ДАБІ України та їх територіальними підрозділами не реєструвалось.
Крім того, в листі Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 16.07.2020 за № 01-6/420-пр зазначено, що в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутня інформація щодо одержання права на виконання будівельних робіт або прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 .
Як вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, підставою для прийняття державним реєстратором комунального підприємства Новоселівської сільської ради Регіональне бюро державної реєстрації Пінтійським Д.П. рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер рішення: 48353034 від 22.08.2019) на господарську (адміністративну) будівлю, загальною площею 118,6 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 , стала довідка про резервування адреси, серія та номер: 07/65001-1155, видана 21.08.2019 року Одеською дирекцією Акціонерного товариства Укрпошта та технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 07.12.2018 ТОВ Бюро Консалт Сервіс .
Інші документи, які послугували підставою для прийняття державним реєстратором Пінтійським Д.П. оспорюваного рішення про державну реєстрацію права власності на вказану господарську будівлю (в тому числі документ, що, відповідно до вимог законодавства, засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта), останнім при внесенні відповідних даних до реєстру не зазначені.
Згідно ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані дотримуватися містобудівні умови і обмеження під час проектування і будівництва об`єктів.
Право на будівництво нерухомого майна (забудову) мають власники земельних ділянок (стаття 90 Земельного кодексу України), землекористувачі (стаття 95 Кодексу), особи, які набули права користування чужою земельною ділянкою (суперфіцій) за договором із власником земельної ділянки (стаття 102-1 Кодексу) або з інших передбачених законом підстав.
Відповідно до ч.4 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
За пошуковим запитом Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, за РНОКПП НОМЕР_1 , що належить фізичній особі ОСОБА_1 , право власності, право користування, інше речове право на чуже майно на земельні ділянки в межах міста Одеси, в тому числі, за вищевказаною адресою розташування спірного нерухомого майна, не зареєстровані.
При цьому, відповідно до листа Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 16.07.2020 № 01-19/1536, в Департаменті відсутня інформація стосовно прийняття Одеською міською радою рішень щодо передачі у власність чи користування, поділу, зміни цільового призначення або будь-яких інших дій стосовно земельної ділянки за адресою: в АДРЕСА_1 .
Також відсутня інформація щодо реєстрації прав власності чи користування на земельну ділянку за вказаною адресою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Крім того, відповідно до абз.4 а.41 Порядку, документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.
Законом України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що до повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної рад відносить, зокрема, прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами (пункт 41 частини першої статті 26 та пункт 26 частини першої статті 43).
Стаття 37 вказаного Закону закріплює такі власні (самоврядні) повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою: підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту, а також підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.
Отже, питання щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, в тому числі щодо присвоєння адрес об`єктам нерухомого майна на місцевому рівні, місцевими радами, законодавцем розглядаються в рамках повноважень місцевих рад щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою.
Відповідно до позиції ВАСУ, викладеної у постанові від 18 лютого 2016 року №К/800/24520/15, суд, погодившись з позицією Державної реєстрації служби України, викладеної в її листі від 15 квітня 2013 року № 165/06-15-13, відповідно до якої документом, який підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, може бути як рішення органу місцевого самоврядування, так і інший документ, незалежно від форми, виданий відповідним органом, який дає змогу встановити факт присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, зокрема довідки, виписки.
Порядок присвоєння адрес, в тому числі резервування на 2 дні адреси в м.Одесі регламентовано Положенням Про адресний реєстр м.Одеси , затверджений рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 28.07.2009р. №809.
Таким чином, належним документом, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, є відповідний документ органу місцевого самоврядування, в м.Одесі - уповноваженими Одеською міською радою адміністраторами Адресного реєстру, а не довідка про резервування адреси Одеською дирекцією Акціонерного товариства Укрпошта .
Відповідно до ст. 10 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Відповідно до ст. 24 Закону, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
Таким чином, за результатами розгляду поданих ОСОБА_1 документів, державний реєстратор повинен був відмовити у реєстрації права власності на спірний об`єкт нерухомості.
Разом з цим, подані ОСОБА_1 документи на реєстрацію права власності на спірну будівлю, не давали змоги державному реєстратору зареєструвати право власності на цей об`єкт, оскільки не підтверджували заявлених на нього прав ОСОБА_3 .
Таким чином, рішення державного реєстратора комунального підприємства Новоселівської сільської ради Регіональне бюро державної реєстрації Пінтійським Д.П. від 22.08.2019, індексний номер: 48353034 щодо реєстрації за ОСОБА_1 права власності на господарську будівлю, загальною площею 118,6 кв.м., розташовану в АДРЕСА_1 прийняте без документу, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта на земельній ділянці, яка нікому не передавалась у власність/користування, що є порушення ст. ст. 5, 18, 24, 27 Закону та п.п. 18, 40, 41 Порядку.
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 16 та ст. 21 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав є визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Частиною 1 ст. 393 Цивільного кодексу України передбачено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
З огляду на викладене, прийняте державним реєстратором комунального підприємства Новоселівської сільської ради Регіональне бюро державної реєстрації Пінтійським Д.П. рішення від 22.08.2019 за №48353034 про проведення державної реєстрації за ОСОБА_1 права власності на господарську (адміністративну) будівлю, площею 118,6 кв.м., за адресою: в АДРЕСА_1 , підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.
Згідно ч. 2 ст. 331 ЦК України право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України; видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".
З огляду на те, що відповідно до даних Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, первинна реєстрація права власності за ОСОБА_1 проводилась за відсутності документів, які б підтверджували прийняття об`єкта до експлуатації , суд доходить висновку, що вищевказана реєстрація проведена щодо самочинно збудованого об`єкта, без відповідного дозволу на будівництво та належним чином затвердженого проекту та за відсутності права власності чи користування земельною ділянкою, яка забудовувалась.
Крім того, державним реєстратором Пінтійським Д.П. 23.08.2019 року прийнято рішення № 48382901, яким внесено зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо вищевказаного об`єкта, зокрема змінено господарську (адміністративну) будівлю, об`єкт житлової нерухомості на нежитлові приміщення 1/4, об`єкт житлової нерухомості , видалено технічний паспорт від 07.12.2018 року, виданий ТОВ Бюро Консалт Сервіс та додано технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 07.12.2018 року ТОВ Бюро Консалт Сервіс , висновок щодо технічної можливості зміни функціонального призначення, серія та номер: 135846, виданий 22.08.2019 ТОВ Бюро Консалт Сервіс .
З огляду на те, що вказане рішення державного реєстратора Пінтійського Д.П. (індексний номер рішення: 48382901) від 23.08.2019 року є похідним від рішення про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 від 22.08.2019 року (індексний номер рішення: 48353034), останнє підлягає скасуванню.
Згідно договору купівлі - продажу від 28.08.2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Дімітровою Т.А. зареєстрованого в реєстрі за №1361, ОСОБА_1 продала нежитлові приміщення 1/4 (один дріб чотири) у будинку АДРЕСА_1 загальною площею 118,6 кв.м. ОСОБА_2 .
Разом із цим, на підставі заяви про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, висновку щодо технічної можливості зміни функціонального призначення нежитлових приміщень, серія та номер: 254861, виданого ТОВ Бюро Консалт Сервіс , технічного паспорту, серія та номер: б/н, виданого ТОВ Бюро Консалт Сервіс , державним реєстратором комунального підприємства Новоселівської сільської ради Регіональне бюро державної реєстрації Пінтійським Д.П. 29.08.2019 року за №48435266 прийнято рішення про реєстрацію змін об`єкту нерухомого майна, зокрема щодо зміни нежитлові приміщення 1/4, об`єкт житлової нерухомості на нежитлова будівля, об`єкт житлової нерухомості .
У висновку щодо технічної можливості зміни функціонального призначення господарської (адміністративної) будівлі № 1/4 в нежитлові приміщення № 1/4 по вул. Ланжерон пляж у м. Одеса № 135846 від 22.08.2019 року, виготовленого ТОВ Бюро Консалт Сервіс , зазначено, що господарська (адміністративна) будівля № 1/4, що обстежується, складається з окремо розташованої нежитлової будівлі з окремими входами та виходами. Проте, у висновку щодо технічної можливості зміни функціонального призначення нежитлових приміщень № 1/4 по АДРЕСА_1 в нежитлову будівлю по АДРЕСА_1 №254861 від 29.08.2019 року, виготовленого ТОВ Бюро Консалт Сервіс , зазначено, що нежитлові приміщення № 1/4, що обстежуються, складаються з основних та допоміжних приміщень окремо розташованої будівлі та зазначено новоутворений об`єкт нерухомого майна та його адресу, а саме: нежитлова будівля загальною площею 118,6 кв.м. по АДРЕСА_1 .
Враховуючи, що з аналогічними по своїй правовій природі порушеннями прийнято зазначене рішення державним реєстратором Пінтійським Д.П. про внесення змін у розділ об`єкту нерухомого майна, зареєстрованого в АДРЕСА_1 , а також те, що це рішення є похідним від рішення про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 від 22.08.2019 року (індексний номер рішення: 48353034), та договору купівлі-продажу від 28.08.2019 року, а також що воно прийнято в порушення ст. ст. 5, 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та п. 45 Порядку державної реєстрації права власності на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 - останнє підлягає скасуванню.
Також, державним реєстратором комунального підприємства Новоселівської сільської ради Регіональне бюро державної реєстрації Пінтійським Д.П., на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер: б/н, підписаного 30.08.2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю Аваланс та ОСОБА_2 ; протоколу загальних зборів учасників ТОВ Аваланс , серія та номер: 30/08/01, від 30.08.2019 року, виданого ТОВ Аваланс , прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 48476850 від 02.09.2019 року про реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю Аваланс на нежитлову будівлю площею 118,6 кв.м., зареєстровану за адресою: АДРЕСА_1 .
Пунктом 48 Порядку передбачено, що для державної реєстрації права власності у зв`язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо) подаються: документ, що посвідчує право власності особи на майно, що передається у власність юридичної особи (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна. Справжність підписів на акті приймання-передачі майна або іншому документі, що підтверджує факт передачі такого майна, засвідчується відповідно до Закону України Про нотаріат ; рішення органу або особи, уповноважених установчими документами юридичної особи або законом (у разі, коли передача майна здійснюється іншою юридичною особою); письмова згода всіх співвласників (у разі, коли передача здійснюється щодо майна, що перебуває у спільній власності).
Слід зазначити, що вимога про визнання акту приймання-передачі та протоколу № 30/08/01 загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю Аваланс від 30.08.2019 недійсним є похідною від вимоги про скасування державної реєстрації права власності, а тому, первісне скасування державної реєстрації права власності є підставою для визнання усіх подальших правочинів, які були укладені після скасування державної реєстрації права власності, недійсними.
З огляду на те, що право власності на спірну нежитлову будівлю набуто ОСОБА_2 в порушення вимог діючого законодавства, на підставі незаконного рішення державного реєстратора, яке, як встановлено судом, підлягає скасуванню, вищевказані акт приймання-передачі нерухомого майна від 30.08.2019 року, укладений щодо зазначеної нежитлової будівлі підлягають визнанню недійсними.
Слід зазначити, що акт приймання-передачі, як вольова дія, безпосередньо спрямована на досягнення правового результату, а саме на набуття, зміну та припинення цивільних прав та обов`язків, є правочином в розумінні ст. 202 ЦПК України.
Надаючи належну оцінку акту приймання приймання-передачі майна в статутний капітал товариства, здійснивши належний аналіз Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Верховний суд у постанові від 12 червня 2019 року № 927/352/18, погодившись з апеляційним судом, дійшов до обґрунтованого висновку про те, що акт приймання-передачі майна до складу статутного фонду є правочином, який підтверджує волевиявлення сторін, має юридичні наслідки - набуття та припинення права власності на нерухоме майно. Отже , такий двосторонній акт у цих правовідносинах свідчить про погоджену дію шляхом волевиявлення обох сторін цього двостороннього правочину на набуття певних цивільних прав та обов`язків. Оскарження правочину, оформленого актом (у розумінні ст. 202 ЦК України) в цьому випадку є належним способом захисту цивільних прав та обов`язків в розумінні ст. 16 ЦК України, ст. 20 ГК України.
Наведене узгоджується також з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 11.09.2018 у справі № 918/1377/16.
Статтею 328 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Так, виключно власник вправі володіти, користуватися та розпоряджається своїм майном на власний розсуд, вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. (ч. 1,2 ст. 319 ЦК України).
Відповідно до ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Статтею 658 ЦК України встановлено, що право продажу товару, крім випадків примусового продажу та інших випадків, встановлених законом, належить власникові товару.
Частина 1 ст. 656 Цивільного кодексу України встановлює, що предметом договору купівлі-продажу може бути товар, який є у продавця на момент укладення договору або буде створений (придбаний набутий) продавцем у майбутньому.
Частиною 1 ст. 215 ЦК України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 ЦК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Згідно з ч. 3 ст. 215 ЦК України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша зацікавлена особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійним (оспорюваний правочин).
Відчуження майна особою, яка фактично не була його власником, є підставою для визнання відповідної угоди недійсною.
Слід зазначити, що вимога про визнання договору купівлі-продажу недійсним та визнання недійсним акту приймання-передачі майна у статутний капітал товариства є похідними від вимоги про скасування державної реєстрації права власності а тому, первісне скасування державної реєстрації права власності є підставою для визнання усіх подальших правочинів, які були укладені після скасування державної реєстрації права власності, недійсними.
З огляду на те, що право власності на спірний самочинно збудований об`єкт нерухомості набуто ОСОБА_1 в порушення вимог діючого законодавства, на підставі незаконного рішення державного реєстратора, яке, як встановлено судом підлягає скасуванню , вищевказаний договір купівлі - продажу від 28.08.2019 року, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Дімітровою Т.А. та зареєстрованого в реєстрі за номером 1361, та акт приймання-передачі нерухомого майна від 30.08.2019 ОСОБА_2 у статутний капітал ТОВ Аваланс , укладені щодо зазначеного об`єкту нерухомості, підлягають визнанню недійсними.
Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону, у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом а пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Таким чином, підлягає припиненню право власності на нежитлову будівлю загальною площею 118,6 кв.м., зареєстровану в АДРЕСА_1 за Товариством з обмеженою відповідальністю Аваланс .
Стаття 153 Земельного кодексу України гарантує недоторканість права власності на земельну ділянку.
Відповідно до п.4 ч.2 ст. 16 ЦК України, одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути відновлення становища, яке існувало до порушення.
Згідно ч.1 ст. 212 ЗК України, самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України, ст. ст. 1, 2 Земельного кодексу України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси його континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування, в межах, визначених Конституцією України. Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності (п. б ч. 1 ст. 80 ЗК України).
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності (ч.1, п.ач.2 ст. 83 ЗК України).
Ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (1950 року), що ратифікована Україною Законом України від 17.07.1997 року, передбачено право кожної фізичної чи юридичної особи безперешкодно користуватися своїм майном, не допускається позбавлення особи її власності інакше як в інтересах суспільства на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права, визнано право держави на здійснення контролю за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Згідно ч.2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до ч. 4 ст. 41 Конституції України, ч.1 ст. 321 Цивільного кодексу України, ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Згідно ст. 345 Цивільного кодексу України, фізична або юридична особа може набути право власності у разі приватизації державного майна та майна, що є в комунальній власності. Приватизація здійснюється у порядку, встановленому законом.
В результаті прийняття вищевказаного незаконного рішення державного реєстратора з комунальної власності територіальної громади м. Одеси без волі власника вибула земельна ділянка площею 118,6 кв.м., на якій розташований спірний об`єкт будівництва.
Таким чином, вимоги повивача про зобов`язання відповідачів привести земельну ділянку до попереднього стану шляхом знесення за власний рахунок існуючого об`єкта нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 , підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України, законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Суд, дослідивши всі обставини справи, оцінивши зібрані та надані суду докази в їх сукупності, дійшов до висновку про правомірність позовних вимог, вважає їх обґрунтованими та такими, що підлягають захисту, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.
Відповідно до змісту ч.2 ст. 141 ЦПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи у разі задоволення позову покладаються на відповідача.
Судом встановлено, що позивач поніс витрати по сплаті судового збору в розмірі 17025,00 грн. (15890,00 грн. - судовий збір за звернення до суду з даним позовом та 1135,00 грн - судовий збір за звернення до суду із заявою про забезпечення позову), що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями №268 від 01.03.2021 року та №269 від 1.03.2021 року, на зазначену суму, у зв`язку з чим з відповідачів на користь позивача підлягають стягненню витрати по сплаті судового збору.
Керуючись ст. ст. 76 , 77 , 259 , 263 - 265 , 268 , 273, 352, 354 ЦПК України , -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (ЄДРПОУ: 03528552, адреса: 65026, м.Одеса, вул. Пушкінська, 3) в інтересах держави в особі Одеської міської ради (ЄДРПОУ: 26597691, адреса: 65026, м.Одеса, Думська площа, 1) до ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_3 ), ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 , адреса реєстрації: АДРЕСА_4 ), Товариства з обмеженою відповідальністю Аваланс (ЄДРПОУ: 41557906, адреса: 65014, м.Одеса, вул. Канатна, 11, кв. 6) про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності, визнання правочинів недійсними, приведення земельної ділянки у попередній стан - задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Пінтійського Д.П. від 22.08.2019 року індексний номер рішення: 48353034 щодо реєстрації за ОСОБА_1 права власності на господарську (адміністративну) будівлю, загальною площею 118,6 кв.м., розташовану в АДРЕСА_2 .
Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Пінтійського Д.П. від 23.08.2019 року індексний номер рішення: 48382901 щодо реєстрації змін до об`єкта нерухомого майна розташованого в м.Одесі, Ланжерон пляж, ј.
Визнати недійсним договір купівлі-продажу нежитлових приміщень ј від 28.08.2019 року, посвідченого ПНОМНО Дімітровою Т.А. та зареєстрованого в реєстрі за №1361, на підставі якого ОСОБА_1 продала, а ОСОБА_2 придбала нежитлові приміщення 7/4 у будинку АДРЕСА_1 .
Визнати незаконним та скасувати рішення ОСОБА_4 від 29.08.2019 року індексний номер рішення: 48435266 щодо реєстрації змін до об`єкта нерухомого майна розташованого в м.Одесі, Ланжерон пляж, ј за результатом якого об`єкт нерухомого майна змінено на нежитлову будівлю .
Визнати недійсним акт приймання-передачі між Товариством з обмеженою відповідальністю Аваланс та ОСОБА_2 від 30.08.2019 року щодо передачі статутного капіталу ТОВ Аваланс нежитлової будівлі загальною площею 118,6 кв.м., зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_2 .
Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Пінтійського Д.П. від 02.09.2019 року індексний номер рішення: 48476850 щодо реєстрації права власності на нежитлову будівлю №1/4 за товариством з обмеженою відповідальністю Аваланс та припинити право власності товариства з обмеженою відповідальністю Аваланс на нежитлову будівлю, об`єкт житлової нерухомості, площею 118,6 кв.м., розташовану в м.Одесі, пляж Ланжерон , ј (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1899261351101).
Зобов`язати ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_3 ), ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 , адреса реєстрації: АДРЕСА_4 ), Товариство з обмеженою відповідальністю Аваланс (ЄДРПОУ: 41557906, адреса: 65014, м.Одеса, вул. Канатна, 11, кв. 6) привести земельну ділянку до попереднього стану шляхом знесення за власний рахунок існуючого об`єкта нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 .
Стягнути солідарно з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_3 ), ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 , адреса реєстрації: АДРЕСА_4 ), Товариства з обмеженою відповідальністю Аваланс (ЄДРПОУ: 41557906, адреса: 65014, м.Одеса, вул. Канатна, 11, кв. 6) витрати по сплаті судового збору у розмірі 17025 (сімнадцять тисяч двадцять п`ять) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Повний текст рішення складений та підписаний суддею 13 жовтня 2021 року.
Суддя В.В. Кузнецова
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2021 |
Оприлюднено | 14.10.2021 |
Номер документу | 100325992 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Приморський районний суд м.Одеси
Кузнецова В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні