Рішення
від 18.10.2021 по справі 904/7279/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.10.2021м. ДніпроСправа № 904/7279/21

За позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ", м. Запоріжжя, Дніпропетровська область

до Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

про стягнення заборгованості за нестачу вантажу

Суддя Ярошенко В.І.

Без виклику (повідомлення) учасників справи

ПРОЦЕДУРА

Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення заборгованості за нестачу вантажу у розмірі 35 763,12 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані нестачею в вагонах, що прямували за залізничною накладною на загальну суму 35 763, 12 грн.

Крім того, позивач просить стягнути з відповідача витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 270 грн та витрати на професійну правничу допомогу.

Ухвалою суду від 17.08.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відмовлено в задоволенні клопотання Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ" про розгляд справи з викликом (повідомленням) сторін та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; відповідачу для подання відзиву на позов встановлено 15-тиденний строк з дня отримання даної ухвали.

Поштове відправлення на вказану адресу відповідача, в якому містилися ухвала суду про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі, отримана відповідачем 26.08.2021, що підтверджується рекомендованими повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, яка кореспондується із частиною 2 статті 178 цього Кодексу, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

Статтею 248 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України судом прийнято рішення у справі.

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача, викладена у позові

Позовні вимоги обґрунтовані виявленням недостачі горішку коксового у вагонах №№ 63162622, 62668827під час перевезення вантажу.

Позиція відповідача

Відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ

19.12.2018 між Приватним акціонерним товариством "Авдіївський коксохімічний завод" (далі - продавець) та Публічним акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" (далі - покупець, позивач) укладено договір №924/18Сб (далі - договір) відповідно до п.1.1 якого продавець зобов`язується продати, а покупець прийняти та оплатити коксову продукцію (далі - продукція).

Згідно п.1.2. договору асортимент, кількість, якість, ціна, строки поставки продукції, додатково обговорюються з покупцем та будуть вказані в Специфікаціях до договору, які є невід`ємною частиною договору.

Відповідно до пункту 1.3. договору загальна сума за договором складається з сум специфікацій до договору, за змістом пункту 2.1. договору поставка продукції здійснюється залізничним транспортом на умовах FCA залізнична станція Авдіївка (згідно правил ІНКОТЕРМС-2010), згідно з Додатками до договору та підтверджується залізничними накладними.

Згідно пунктів 3.1, 3.2 договору розрахунки за договором здійснюються в національній валюті України. Оплата поставленої продукції здійснюється шляхом безготівкових розрахунків протягом 30 календарних днів з моменту виставлення продавцем рахунків-фактур на оплату. Рахунки-фактури на оплату виставляються продавцем після фактичного відвантаження продукції. Допускається передплата продукції, що поставляється.

Відповідно до п.3.4 договору датою оплати вважається дата списання грошових коштів з поточного рахунку покупця. Ціна на продукцію вказується в Специфікаціях до договору, які є невід`ємною частиною договору.

Також, у пунктах 9.2. - 9.3. договору сторони визначили, що договір вступає в силу з моменту його підписання, але не раніше 01.01.2019 та виконання вимог установчих документів сторін про необхідність надання згоди на укладення органами управління сторін, які мають відповідні повноваження (за наявності таких вимог). Договір діє з 31.12.2019. Закінчення строку дії договору не звільняє сторін від виконання прийнятих на себе зобов`язань (в тому числі гарантійних) за договором.

Пунктом 9.4. договору визначено, що всі додатки та доповнення до договору є його складовою та невід`ємною частиною.

30.12.2019 між Приватним акціонерним товариством "Авдіївський коксохімічний завод" та Публічним акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено додаткову угоду № 2, в якій сторони дійшли згоди пункт 9.3. договору викласти в наступній редакції: "Даний договір діє до 31.12.2020. Закінчення строку дії даного договору не звільняє сторони від виконання прийнятих на себе зобов`язань (в тому числі гарантійних) за даним договором.".

Крім того 19.03.2020, між Приватним акціонерним товариством "Авдіївський коксохімічний завод" та Публічним акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено додаткову угоду № 3, в якій визначені положення документообігу між підприємствами, зокрема, відповідно до пункту 1.1. вказаної угоди, з метою оптимізації документообігу між сторонами, підвищення рівня охорони та захисту документів та інформації, що передаються та зберігаються в них, сторони домовились, що мають право оформляти/підписувати наступні документи: рахунки-фактури, акти приймання-передачі продукції, сертифікати якості (далі - документи) в електронному вигляді, як електронні документи в розумінні Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг". Сторони домовились про впровадження та організацію системи електронного обміну документами в електронному вигляді (далі - EDI), які будуть підписуватись за допомогою кваліфікаційного підпису уповноваженими особами сторін.

Пунктом 8 вказаної додаткової угоди № 3 визначено, що датою складання та оформлення документів вважається дата, вказана в таких документах.

Також, 30.12.2020 між Приватним акціонерним товариством "Авдіївський коксохімічний завод" та Публічним акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено додаткову угоду № 4, в якій сторони дійшли згоди пункт 9.3. договору викласти в наступній редакції: "Даний договір діє до 31.12.2021. Закінчення строку дії даного договору не звільняє сторони від виконання прийнятих на себе зобов`язань (в тому числі гарантійних) за даним договором.".

В матеріалах справи наявна специфікація №70 від 01.07.2021, в якій сторони узгодили поставку горішку коксового 10-25 мм. у кількості 900 тон на загальну суму 4 949 962,20 грн.

Так, на виконання умов договору та вищенаведеної специфікації продавець - Приватне акціонерне товариство "Авдіївський коксохімічний завод" зі станції Авдіївка здійснило відправлення вагонах №№ 63162622, 62668827, 62088349 навантаженого горішком коксовим згідно з залізничною накладною №49360712 на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці, одержувачем за якою є Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ (покупець за вказаним вище договором).

Відповідно до вказаної накладної залізниця зобов`язалась доставити вантаж Публічному акціонерному товариству "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ" на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

Положення статей 2, 3, 6, 37 Статуту залізниць України (далі - Статут), визначають обов`язки, права і відповідальність залізниць, підприємств, які користуються залізничним транспортом; регламентує організацію та основні умови перевезення вантажів; дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом, в тому числі і вантажів; під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса, яка визначається останнім.

Відповідно до підпункту 8 пункту 6 розділу 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

При цьому, Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (стаття 2 Статуту).

На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (стаття 5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме пунктом 1.1. "Правил оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644, а також статтею 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Накладна згідно з вказаними Правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Уклавши з залізницею угоду на перевезення вантажу, відправник визнав тим самим обмеження та особливості, що встановлені Статутом, щодо меж відповідальності перевізника і вантажовідправника та погодився з ними.

У відповідності до статті 129 Статуту, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами і актами загальної форми, які складають станції залізниць; комерційний акт складається для засвідчення в тому числі невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

На станції призначення - Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці за результатами проведеної на підставі статті 24 Статуту залізниць України перевірки маси вантажу у вагонах №№ 63162622, 62668827, який перевозився за накладною № 49360712, за результатами контрольного переважування встановлена недостача вантажу, про що складено комерційні акти:

- у комерційному акті № 460005/1024 від 11.07.2021 визначено: вагон № 62668827 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом №2103. На підставі актів загальної форми № 51442 від 10.07.2021 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу, що прибув груповою відправкою, вказаною на лицьовій стороні цього акту, агентом комерційним ОСОБА_1 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_2 , слідчим Заводського ВП Радченко С.В., у присутності заступника начальникастанції Тетері О.М., зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача № 4226190, прийнятих до обліку Заводською дирекцією залізничних перевезень під № 099, огляд - перевірка 09.06.2021. За документом значиться 3напіввагона загальною масою 12530 кг, у вагоні № 62668827 значиться тара 23 500 кг, нетто 42 200 кг. Фактично виявилося брутто 64 050 кг, тара з документу 23 500 кг, нетто 40 550 кг, що менше документу на 1650 кг. У комерційному відношенні навантаження вище рівня бортів 30 см. шапкою, вантаж маркований по центру вагона повздовжньою смугою шириною 400-600 мм. вапном, що відповідає перевізному документу. Ліворуч над 1,2,3-ми люками порушене маркування, виїмка довжиною 400 см шириною 200-240 см глибиною 30-40 см. Відсутній вантаж у вагоні поміститися міг. В технічному відношенні вагон справний, бездверний, люки закриті, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні дані не змінилися. Зав. вантажного двору відсутній;

- у комерційному акті № 460005/1023 від 11.07.2021 визначено: вагон № 63162622 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом №2103. На підставі актів загальної форми № 51441 від 10.07.2021 станції Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу вантажоодержувачу, що прибув груповою відправкою, вказаною на лицьовій стороні цього акту, агентом комерційним ОСОБА_1 , прийомоздавальником заводу Хоруженко Т.А., слідчим Заводського ВП Радченко С.В., у присутності заступника начальникастанції Тетері О.М., зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача № 4226190, прийнятих до обліку Заводською дирекцією залізничних перевезень під № 099, огляд - перевірка 09.06.2021. За документом значиться 3 напіввагона загальною масою 12530 кг, у вагоні № 63162622 значиться тара 22 850 кг, нетто 45 330 кг. Фактично виявилося брутто 61 450 кг, тара з документу 22 850 кг, нетто 38 660 кг, що менше документу на 6700 кг. У комерційному відношенні навантаження вище рівня бортів 30 см. шапкою, вантаж маркований по центру вагона повздовжньою смугою шириною 400-600 мм. вапном, що відповідає перевізному документу, фактично маркування відсутнє. Над 1-7-ми люками порушене маркування, виїмка довжиною 1050 см шириною 240-280 см глибиною 30-60 см. Відсутній вантаж у вагоні поміститися міг. В технічному відношенні вагон справний, без дверний, люки закриті, просипу вантажу немає. При повторному зважуванні дані не змінилися. Зав. вантажного двору відсутній;

Після завантаження горішку коксового та виставляння завантажених вагонів для відправлення, зазначені у спірній накладній вагони, було перевірено працівниками Залізниці в комерційному та технічному відношенні. Залізниця, оглянувши подані до перевезення вагони за спірною залізничною накладною № 49360712, прийняла їх до перевезення, проставивши календарний штемпель станції Запоріжжя-Ліве в оформленій накладній. Жодних актів загальної форми ГУ-23 щодо комерційної або технічної несправностей Залізницею складено не було, що свідчить про відсутність зауважень до комерційного і технічного стану вагонів. Доказів іншого матеріали справи не містять та сторонами суду не повідомлено.

Залізниця після проставлення відповідної відмітки в спірній залізничній накладній, взяла на себе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу, а також підтвердила, що саме вона несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу. Таким чином, суд відзначає, що матеріалами справи не підтверджено, що завантаження спірного вантажу здійснювалось ПрАТ "Авдіївський коксохімічний завод" у комерційно несправні вагони №№ 63162622, 62668827.

Згідно із пунктом 3.2. договору оплата поставленої продукції здійснюється шляхом безготівкових розрахунків протягом 30 календарних днів з моменту виставлення продавцем рахунків-фактур на оплату. Рахунки-фактури на оплату виставляються продавцем після фактичного відвантаження продукції. Допускається передплата продукції, що поставляється.

Відповідно до пункту 2 Специфікації № 70 від 01.07.2021 базова ціна за одну тонну продукції, горішок коксовий, марки ОК-2, складає гривневий еквівалент 169,00 доларів США/тонну сухої ваги без урахування ПДВ у національній валюті України за курсом НБУ, що діє на дату відвантаження; ціна за одну тонну продукції, горішок коксовий, марки ОК-3, складає еквівалент 165,00 доларів США/тонну сухої ваги без урахування ПДВ у національній валюті України за курсом НБУ, що діє на дату відвантаження.

Ціна, зазначена в специфікації, розрахована за офіційним курсом НБУ долара США станом на 01.07.2021 - 27, 2275 грн. і становить 4 949 962, 20 грн з урахуванням ПДВ.

Пунктом 4 Специфікації № 70 від 01.07.2021 встановлено наступні умови поставки:

- строк поставки: липень 2021 року;

- умови поставки: FCA залізнична станція Авдіївка Донецької області згідно з правилами ІНККОТЕРМС-2010;

- ціна продукції приведена на умовах FCA залізнична станція Авдіївка Донецької області згідно з правилами ІНККОТЕРМС-2010.

Вказана специфікація вступає в силу з 01.07.2021 та є невід`ємною частиною спірного договору (пункти 5 - 6 специфікації).

На виконання вищевказаного продавцем також було виставлено позивачу рахунок-фактуру № 94036786 від 09.07.2021 на оплату поставленого горішку коксового 10-25 мм на суму 637 682, 06 грн, відповідно до якого вартість 1 тони горішку коксового 10-25 мм, марки ОК 2 склала 4611, 37 грн. (без ПДВ), а вартість 1 тони горішку коксового 10-25 мм, марки ОК 3 склала 4502, 22 грн. (без ПДВ).

Позивач розрахував вартість нестачі вантажу та просить стягнути її з відповідача, мотивуючи це тим, що оскільки вагони №№ 63162622, 62668827 з вантажем був прийнятий залізницею до перевезення без зауважень до відправника, вантаж прибув у технічно справних вагонах, враховуючи дані, наведені в комерційних актах №№ 460005/1024, 460005/1023 від 11.07.2021 відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу у спірних правовідносинах в силу статті 110 Статуту залізниць покладається на залізницю.

Вартість 1тони горішку коксового 10-25 мм, марки ОК 2 складає 4611, 37 грн (без ПДВ), а вартість 1 тони горішку коксового 10-25 мм, марки ОК 3 складає 4502, 22 грн (без ПДВ), що підтверджується рахунком-фактурою № 94036786 від 09.07.2021 та актом прийому-передачі ПрАТ "Авдіївський коксохімічний завод" № 94036786 від 09.07.2021.

Згідно з пунктом 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, позивачем із урахуванням норми недостачі (природної втрати) для горішку коксового (у вологому стані) 2% маси, зазначеної в перевізних документах, було вирахувано нестачу вантажу у вагонах №№ 63162622, 62668827 та розраховано її вартість, яка склала 35 763, 12 грн. Вказану суму вартості недостачі вантажу позивач просить стягнути з відповідача, що і є причиною виникнення спору.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі статтею 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало; перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Статтею 23 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України; перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України; за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Відповідно до статті 31 Статуту залізниця зобов`язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери.

Згідно зі статтею 110 Статуту залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме:

- за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі;

- за втрату вантажу, який здано до перевезення з оголошеною вартістю, - у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, що оголошена вартість перевищує дійсну, - у розмірах дійсної вартості; - за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість;

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення. Загальна сума відшкодування збитку за не збережений вантаж в усіх випадках не може перевищувати суми, яка сплачується за повністю втрачений вантаж.

Оскільки спірний вагон з горішком коксовим був прийнятий залізницею для перевезення без зауважень до вантажовідправника, відповідно до положень статті 110 Статуту залізниці України відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі вантажоодержувачу, покладається на залізницю.

Відповідно до пункту 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто; при видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить: 2% маси, зазначеної в перевізних документах, - при перевезенні вантажів у вологому стані. У залізничній накладній№49360712відсутні відомості про відправку мінерального палива, для якого згідно вищеозначених Правил видачі вантажів для якого норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 1%.

З урахуванням норми природної втрати (2%), відповідна недостача горішку коксового (у вологому стані):

- у вагоні № 63162622 під час перевезення становить 5794 кг або 5,794 т (6 700 кг - 906 кг);

- у вагоні № 62668827 під час перевезення становить 806 кг або 0,806 т (1650 кг - 844 кг);

Відповідно до статті 115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.

З приводу визначення вартості недостачі вантажу, а також правовірності здійсненого позивачем розрахунку суд зазначає таке.

Відповідно до умов пункту 1.1 договору ціна на вугільну продукцію, що підлягає поставці за цим договором, вказується в специфікаціях.

Зі змісту пункту 2 специфікації № 70 від 01.07.2021 до договору вбачається, що базова ціна горішку коксового марки ОК-2, складає гривневий еквівалент 169, 00 доларів США/тонну сухої ваги без урахування ПДВ у національній валюті України за курсом НБУ, що діє на дату відвантаження; ціна за одну тонну продукції, горішок коксовий, марки ОК-3, складає еквівалент 165, 00 доларів США/тонну сухої ваги без урахування ПДВ у національній валюті України за курсом НБУ, що діє на дату відвантаження

Згідно з вказаним рахунком-фактурою № 94036786 від 09.07.2021 до договору фактична вартість 1-ї тони горішку коксового 10-25 мм, марки ОК 2 складає 4611,37 грн. (без ПДВ), а вартість 1-ї тони горішку коксового 10-25 мм, марки ОК 3 складає 4502,22 грн. (без ПДВ).

Отже, відповідна недостача концентрату горішку коксового 10-25 мм, марки ОК 2 і марки ОК3 під час перевезення розраховується наступним чином:

- у вагоні № 63162622 - 4502, 22 грн (вартість 1 т горішку коксовогомарки ОК3 без ПДВ) х 5, 794 т (нестача з урахуванням норми природної втрати) х 1,2 = 31303, 01 грн з ПДВ;

- у вагоні № 62668827 - 4611, 37 грн (вартість 1 т горішку коксового марки ОК2 без ПДВ) х 0, 806 т (нестача з урахуванням норми природної втрати) х 1,2 = 4460, 11 грн з ПДВ;

Враховуючи викладене, вартість виявленої недостачі у вагонах №№ 63162622, 62668827, з урахуванням норми природної втрати, становить 35763, 12 грн.

Загальні підстави для відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовуються в повному обсязі особою, яка її завдала; при цьому особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З урахуванням викладеного, відповідальність за вагову недостачу горішку коксового слід покласти на відповідача.

Відповідно до статті 130 Статуту право на пред`явлення до залізниці претензій та позовів мають у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу - одержувач - за умови пред`явлення накладної, комерційного акту і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.

Накладна, вантажна, багажна і вантажобагажна квитанції та комерційний акт подаються лише в оригіналі.

У відповідності до статті 129 Статуту залізниць України обставини, засвідчені комерційним актом, є підставою для матеріальної відповідальності залізниці.

Перевіркою наданого позивачем розрахунку вартості вагової недостачі горішку коксового судом встановлено, що він виконаний у відповідності до вимог законодавства та фактичних обставин справи.

З урахуванням усього вищевикладеного, позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "ЗАПОРІЖСТАЛЬ" підлягають задоволенню у повному обсязі.

СУДОВІ ВИТРАТИ

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 270 грн покладаються на відповідача.

Позивач заявив вимогу про розподіл витрат на професійну правничу допомогу, яку викладено в прохальній частині позовної заяви, в порядку частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно з положеннями частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

З огляду на вищевикладене, суд вважає за необхідне відкласти вирішення питання про розподіл таких витрат.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 114, 129, 165, 178, 233, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49602, Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 108, ідентифікаційний код 40081237) на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" (69008, Запорізька область, м. Запоріжжя, Південне шосе, буд. 72, ідентифікаційний код 00191230) 35763,12 грн вартості недостачі вантажу та 2 270 грн витрат зі сплати судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Відкласти вирішення питання про розподіл витрат позивача на професійну правничу допомогу до моменту подання ним доказів понесення цих витрат у порядку, передбаченому частиною 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.І. Ярошенко

Дата ухвалення рішення18.10.2021
Оприлюднено18.10.2021
Номер документу100355057
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення заборгованості за нестачу вантажу

Судовий реєстр по справі —904/7279/21

Судовий наказ від 29.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Судовий наказ від 09.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Рішення від 02.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Рішення від 18.10.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 17.08.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні