Рішення
від 29.09.2021 по справі 911/1156/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" вересня 2021 р. Справа № 911/1156/21

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

розглянувши матеріали справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи)

за позовом Березанської міської ради Київської області, (07541, вул. Героїв Небесної Сотні, буд. 1, м. Березань, Київська область)

до Товариства з обмеженою відповідальністю Подвійний Ефект , (07541, вул. Героїв Небесної Сотні, буд. 20 А, м. Березань, Київська область)

про стягнення 117 544, 53 грн

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Березанська міська рада Київської області звернулась в Господарський суд Київської області із позовом до ТОВ Подвійний Ефект про стягнення 117 544, 53 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200.

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем тим, що відповідач, набувши у власність нежитлові будівлі, які розташовані за адресою: вул. Поліська, 64, м. Київ, Київська область, та знаходяться на земельній ділянці площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, здійснює користування вказаною земельною ділянкою без відповідних правовстановлюючих документів, без укладання договору оренди, внаслідок чого позивачем було недоотримано безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 12.05.2021 р. відкрито провадження у справі № 911/1156/21 за позовом Березанської міської ради Київської області до ТОВ Подвійний Ефект про стягнення 117 544, 53 грн і визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи), встановлено сторонам строки для подачі відповідних заяв по суті спору.

06.07.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшоло клопотання № 6 від 01.07.2020 р. про відкладення розгляду справи та продовження строку для подання відзиву на позовну заяву, у якому він просить суд відкласти розгляд справи та продовжити відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

06.07.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 7 від 02.07.2021 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог позивача у повному обсязі.

15.07.2021 р. до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь № 9-20-147 від 13.07.2021 р. на відзив, що долучена судом до матеріалів справи.

15.07.2021 р. на електронну адресу суду від відповідача надійшло клопотання № 9 від 15.07.2021 р. про витребування судом доказів, у якому він просить суд витребувати у Березанської міської ради Київської області завірений належним чином звіт про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, яка розташована за адресою: вул. Поліська, 64, м. Київ, Київська область, та оригінал вказаного звіту для огляду судом.

За наслідками розгляду вищевказаного клопотання відповідача про витребування судом доказів, судом було відмовлено в його задоволенні за безпідставністю та необґрунтованістю, оскільки вказані у клопотанні докази та їх надання і витребування не є необхідними для вирішення спору.

17.08.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшли заперечення б/н від 16.08.2021 р. на відзив, що долучені судом до матеріалів справи.

17.08.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 16.08.2021 р. про витребування земельної та технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, у якому він просить суд витребувати у Баришівському відділі головного управління Держгеокадастру у Київській області технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, яка розташована за адресою: вул. Поліська, 64, м. Київ, Київська область; технічну документацію щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, яка розташована за адресою: вул. Поліська, 64, м. Київ, Київська область; документацію з землеустрою на земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, яка розташована за адресою: вул. Поліська, 64, м. Київ, Київська область.

За наслідками розгляду вищевказаного клопотання відповідача про витребування земельної та технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, судом було відмовлено в його задоволенні за безпідставністю та необґрунтованістю, оскільки вказані у клопотанні докази та їх надання і витребування не є необхідними для вирішення спору.

17.08.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 16.08.2021 р. про приєднання документів до матеріалів справи, що долучені судом до матеріалів справи.

17.08.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання б/н про призначення земельно-технічної, оціночно-земельної та експертизи з питань землеустрою, у якому він просить суд призначити земельно-технічну, оціночно-земельну та експертизу з питань землеустрою, проведення яких доручити Київському науково-дослідному інституту судових експертиз, зокрема, з метою визначення дійсної нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

За наслідками розгляду вищевказаного клопотання відповідача про призначення земельно-технічної, оціночно-земельної та експертизи з питань землеустрою, судом було відмовлено в його задоволенні за безпідставністю і необґрунтованістю, оскільки суд дійшов висновку, що при вирішенні спору у даній справі відсутні будь-які питання, що потребують роз`яснень шляхом призначення та проведення судових експертиз, а справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається із матеріалів справи, а саме з Інформаційної довідки № 248963314 від 19.03.2021 р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, відповідач - ТОВ Подвійний Ефект є власником нежитлової будівлі - магазину загальною площею 147,5 кв. м, що розташований за адресою: Київська область, місто Березань, вулиця Поліська, будинок 64, набутого на підставі договору купівлі-продажу об`єкта приватизації комунальної власності № 652 від 19.09.2019 р., посвідченого приватним нотаріусом Березанського міського нотаріального округу Київської області Тищенко І. В.

Відповідно до витягу № 183183826 від 02.10.2019 р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності власником земельної ділянки площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, на якій розташовано належне відповідачу на праві власності майно, є територіальна громада м. Березані в особі Березанської міської ради Київської області.

У жовтні 2019 р. відповідач звернувся до Березанської міської ради Київської області з заявою (клопотанням) від 30.10.2019 р., у кому він просив надати дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та продати земельну ділянку несільськогосподарського призначення, межі якої визначено в натурі та без зміни її цільового призначення площею 0,192 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що розташована за адресою: м. Березань, вул. Поліська, 64.

Рішенням Березанської міської ради Київської області № 892-78-VII від 07.11.2019 р. Про розгляд питань по врегулюванню земельних відносин вирішено, зокрема, надати дозвіл ТОВ Подвійний Ефект на викуп у власність земельної ділянки (кадастровий номер 3210400000:07:009:0200), площею 0,192 га за адресою: Київська область, м. Березань, вул. Поліська, 64, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, під об`єктом нерухомості, що знаходиться у власності товариства; сплатити авансовий внесок в рахунок оплати вартості земельної ділянки в розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та заключити з міською радою договір про сплату авансового внеску; територіальній громаді м. Березані в особі Березанської міської ради надати дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 3210400000:07:009:0200), площею 0,1920 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, під об`єктом нерухомості за адресою: Київська область, м. Березань, вул. Поліська, 64, що підлягає продажу ТОВ Подвійний Ефект .

Відповідно до звіту від 20.12.2019 р. про експертну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200 площею 0,1920 га, її ринкова вартість складає 616 320, 00 грн.

У січні 2021 року позивач звернувся до відповідача з листом № 9-28-31 від 12.01.2021 р., у якому він просив відповідача звернутися з клопотанням до Березанської міської ради та привести у відповідність до чинного законодавства право користування земельною ділянкою площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, на якій розташоване належне відповідачу майно, у зв`язку із відсутністю у відповідача права власності чи користування вказаною ділянкою.

Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві просить суд стягнути з відповідача 117 544, 53 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200.

З приводу вказаних позовних вимог позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Плата за землю справляється відповідно до закону.

Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до ст. 125 цього ж кодексу право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Положеннями частин 1-2 ст. 1212 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Зі змісту глави 15, статей 120, 125 Земельного кодексу України та положень статті 1212 Цивільного кодексу України випливає, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 р. у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20.11.2018 р. у справі № 922/3412/17 (провадження № 12-182гс18) та від 13.02.2019 р. у справі № 320/5877/17 (провадження № 14-32цс19).

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 р. у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18) та від 20.09.2018 р. у справі № 925/230/17 (провадження № 12-188гс18).

Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212- 1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи, пов`язані із безпідставним збереженням майна, розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.02.2020 р. у справі № 922/981/18.

Судом встановлено, що відповідачем на підставі договору купівлі-продажу об`єкта приватизації комунальної власності № 652 від 19.09.2019 р., посвідченого приватним нотаріусом Березанського міського нотаріального округу Київської області Тищенко І. В., було набуто у приватну власність нежитлову будівлю магазин загальною площею 147, 5 кв. м, що розташований за адресою: Київська область, м. Березань, вулиця Поліська, будинок 64, та знаходиться на землях комунальної власності, власником яких є територіальна громада м. Березані в особі Березанської міської ради Київської області.

В подальшому, відповідач звернувся до позивача з метою погодження купівлі земельної ділянки площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, на якій розташоване належне відповідачу нерухоме майно.

Водночас, відповідачем після отримання дозволу Березанської міської ради Київської області на проведення експертної грошової оцінки та продажу земельної ділянки площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, не було здійснено подальших дій щодо належного оформлення права власності чи користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200, на якій розташовано належне відповідачу майно та здійснювалось фактичне користування вказаною земельною ділянкою без достатніх правових підстав.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що у відповідача, як фактичного користувача земельної ділянки, виникло зобов`язання повернути власнику вказаної земельної ділянки - Березанській міській раді Київської області безпідставно збережені кошти, які він мав сплатити за користування нею.

Згідно з ч. 7 ст. 21 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Згідно з абз. 3 ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 та ч. 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Отже, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 28.01.2019 р. у справі № 922/3782/17, від 12.03.2019 р. у справі № 916/2948/17.

Відповідно до положень підпунктів 288.5.1., 288.5.2. пункту 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Як вбачається із матеріалів справи, виконавчим комітетом Березанської міської ради Київської області складено довідку-розрахунок № 9-20-565 від 13.04.2021 р. річного розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,1920 га по вул. Поліська, 64 у м. Березань, Київська область, кадастровий номер 3210400000:07:009:0200, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відповідно до якої річний розмір орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою складає 117 544, 53 грн та визначений на підставі нормативної грошової оцінки за 2019-2021 роки.

Відповідно до наявних у матеріалах справи витягів, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200 станом на 01.11.2019 р. складала 606 619, 73 грн, станом на 03.02.2021 р. та 14.04.2021 р. - 819 032, 26 грн.

Статтею 157 Земельного кодексу України визначено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Питання відшкодування власникам землі та землекористувачам збитків, заподіяних вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок, регулюється Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (надалі - Порядок).

Абазцами 1, 3 пункту 2 Порядку передбачено, зокрема, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.

Результати роботи комісії оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Пунктом 5 Порядку передбачено, що збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій, а у разі вилучення (викупу) земельних ділянок - після прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок в межах їх повноважень у період до державної реєстрації підприємством, установою, організацією або громадянином речового права на земельну ділянку у порядку, встановленому Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

У разі вилучення (викупу) земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності збитки відшкодовують власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, відповідні

органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, які прийняли рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок.

Таким чином, з урахуванням вищевказаних положень, визначення збитків у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності визначається відповідними комісіями з подальшим складанням акту про розмір таких збитків та наступним його затвердженням органом, який створив таку комісію, з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що використовується та ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, що встановлюються органами місцевого самоврядування.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Судом встановлено, що у матеріалах справи відсутні Акт про визначення розміру збитків, завданих за період фактичного користування відповідачем земельною ділянкою з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200 без правовстановлюючих документів, а також рішення Березанської міської ради Київської області про затвердження такого акту.

Крім того, у матеріалах відсутні будь-які рішення про затвердження Березанською міською радою Київської області ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності та положення про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, з урахуванням яких позивач мав здійснити розрахунок завданих збитків за фактичне користування земельною ділянкою площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200.

Отже, враховуючи те, що як було встановлено судом у процесі розгляду справи, позивачем при здійсненні розрахунку суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200 не було дотримано вимог Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284, та не було надано належних та допустимих доказів, що підтверджують обґрунтованість здійсненого ним розрахунку заявлених збитків, суд дійшов висновку, що вимога позивача до відповідача про стягнення 117 544, 53 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1920 га з кадастровим номером 3210400000:07:009:0200 є такою, що не ґрунтується на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини, викладені у позовній заяві позивача, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, його позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Відмовити у задоволенні позову повністю.

2. Судові витрати покласти на позивача.

3. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд Київської області.

Суддя В.М.Бацуца

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення29.09.2021
Оприлюднено20.10.2021
Номер документу100394863
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1156/21

Рішення від 29.09.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 12.05.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 21.04.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні