Рішення
від 19.10.2021 по справі 460/11399/21
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 жовтня 2021 року м. Рівне №460/11399/21

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

Приватного сільськогосподарського підприємства "Хлібна Нива" доГоловного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасуваня рішень, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

Приватне сільськогосподарське підприємство Хлібна Нива (далі - ПСП Хлібна Нива , позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 30.07.2021 року № 2926853/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість; визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 20.04.2021 року №2582802/30716159 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної приватного сільськогосподарського підприємства Хлібна нива № 4 від 19.03.2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану приватним сільськогосподарським підприємством Хлібна нива податкову накладну № 4 від 19.03.2021 року датою подання її на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між ПСП Хлібна нива (продавець) та СгТОВ ІДНА (покупець) 16.03.2021 року укладено договір купівлі-продажу, згідно якого продавець зобов`язався передати у власність покупця зерно ячменю власного виробництва в асортименті, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно оплачувати його в порядку та на умовах, передбачених договором. Поставка товару здійснювалася на умовах - EXW (Інкотермс-2000) франко-склад покупця за адресою: Рівненська область, Млинівський район, с. Малин. Асортимент, ціна та об`єми товарних партій погоджується сторонами усно чи додатково в додатках, що є невід`ємними частинами договору (пункти 2.1, 3.1, 4.1 договору). На виконання умов зазначеного договору позивачем 19.03.2021 року поставлено СгТОВ ІДНА 9,1 тони ячменю. ПСП Хлібна нива 19.03.2021 року склало видаткову накладну № РН-0000020 про реалізацію 9,1 тони ячменю на загальну суму 68705,03 грн. (з ПДВ). На дану господарську операцію за правилом першої події 19.03.2021 року позивачем складено податкову накладну № 4, яку засобами електронного зв`язку скеровано відповідачу-2 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідно до квитанцій від 22.03.2021 року реєстрація зазначеної податкової накладної була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. ПСП Хлібна нива 14.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслано пояснення, документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, та таблицю даних платника податку на додану вартість, в якій (крім інших) вказано код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відмічено про включення підприємства до Реєстру отримувачів державної дотації. У поясненні вказано, що ПСП Хлібна нива є виробником зернових. Підприємство є платником Єдиного податку 4 групи, внесено до Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Земельні ділянки орендуються позивачем у громадян на території Острожецької сільської ради Млинівського району Рівненської області. Поставлена продукція була вирощена підприємством у 2019 та 2020 роках. Для зберігання вирощеної сільськогосподарської продукції позивач використовує власні складські приміщення. Транспортування зерна здійснювалося власним самоскидом САЗ-3507. У процесі виробництва господарство використовує власну та орендовану сільськогосподарську техніку, а саме: два трактори МТЗ-82 з необхідним причіпним обладнанням, автомобіль САЗ-3507, зернозбиральний комбайн JOHN DEERE-52. ПСП Хлібна нива належать складські приміщення, загальною площею 454,4 кв.м., призначені для зберігання різної сільськогосподарської продукції. У Острожецької сільської ради Млинівського району Рівненської області орендується земельна ділянка, площею 0,55 га для господарського двору підприємства. На підприємстві працює дві особи, бухгалтер підприємства працює за сумісництвом. Директор ПСП Хлібна нива ОСОБА_1 має посвідчення водія і тракториста. Під час збору урожаю, для збору, сортування і закладки на зберігання овочевої продукції підприємство залучає додатково найманих працівників. На підтвердження наведеної інформації до пояснення були долучені копії:

- договору купівлі-продажу від 16.03.2021 року,

- видаткової накладної №РН-0000020 від 19.03.2021 року,

- банківської виписки з підтвердженням проведеної оплати за 30.03.2021 року,

- довідки Острожецької сільської ради №170 від 16.07.2020 року,

- товарно-транспортних накладних за №№ 22 та 23 від 19.03.2021 року,

- звіту про посівні площі сільгоспкультур під урожай 2020 року форми №4-сг,

- звіту про площі с/г культур, плодів, ягід і винограду форми №29-сг,

- квитанцій №2 про подання річних звітів за формою №4-сг та №29-сг,

- посвідчень тракториста-машиніста та водія, виданих на ім`я директора ПСП,

- рахунку-фактури № СФ-0000020 від 19.03.2021 року,

- технічного паспорта на виробничий будинок (зерносклади позивача). Проте, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 16.04.2021 року прийняла рішення №2576062/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 14.04.2021 року за №9084558053, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. У зв`язку з цим, позивач повторно 22.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, пояснення з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, та додаткові повідомлення форми № 20-ОПП. Не прийнявши до уваги вказану у повідомленнях форми № 20-ОПП та поясненні інформацію про основні засоби позивача, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 23.04.2021 року прийняла рішення № 2594630/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 22.04.2021 року за № 9094318300, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. Позивач черговий раз 27.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, пояснення з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, додаткові повідомлення форми № 20-ОПП. Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 28.04.2021 року прийняла рішення № 2610262/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 27.04.2021 року за № 9100123323, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. Через неодноразову відмову відповідача-1 врахувати таблицю даних платника податків позивач звернувся до сервісу Пульс ДПС України про надання інформації про те, в чому полягає невідповідність визначених ПСП Хлібна нива в таблиці даних видів діяльності наявним у підприємства основним засобам. З відповіді відповідача-1 за №5168/6/17-00-18-01-12 від 11.05.2021 року на вказане звернення слідує, що причиною прийняття 28.04.2021 року рішення за №2610262/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість була відсутність в базі даних Єдиного реєстру податкових накладних інформації про послуги оренди сільськогосподарської техніки та відсутність у поясненні позивача інформації про те, яка саме та в кого орендується дана техніка. До отримання вказаної відповіді позивач 07.05.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, додаткові пояснення з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, повідомлення форми № 20-ОПП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 11.05.2021 року прийняла рішення № 2639820/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 07.05.2021 року за №9113057303, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. Враховуючи наведені у названій відповіді відповідача-1 причини неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, позивач 08.07.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, додаткові пояснення із зазначенням власників сільськогосподарської техніки, в яких її орендує ПСП, повідомлення форми № 20-ОПП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 12.07.2021 прийняла рішення № 2858000/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 08.07.2021 року за №9183023449, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. Позивач 28.07.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, повідомлення форми № 20-ОПП із зазначенням трьох одиниць техніки (об`єктів оподаткування), додаткові пояснення із зазначенням власників сільськогосподарської техніки, в яких її орендує ПСП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій. Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 30.07.2021 року прийняла рішення № 2926853/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 28.07.2021 року за №9209412993, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. Позивач вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та таким, що підлягають скасуванню. Просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 17.08.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі №460/11399/21. Розгляд справи вирішено провести за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання у справі призначено на 13.09.2021. Встановлено строк для подання відповідачами відзиву на позовну заяву.

У встановлений судом строк відповідачами було подано відзивів на позовну заяву. Відзив обґрунтовано тим, що платником податку було направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Однак, повідомлення не містило повного пакету документів, передбачених вимогами пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. З огляду на вищенаведене, Комісією ГУ ДПС у Рівненській області прийнято Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2582802/30716159 від 20.04.2021, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від № 4 від 19.03.2021. В оскаржуваному рішенні чітко зазначено, яких саме документів, визначених Порядком №1165, позивачем не надано до повідомлення. Так, не надано позивачем договорів; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Таким чином, рішення Комісії є обґрунтованим, оскільки платником податків не надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено. Крім того, відповідачі зазначають, що суд позбавлений процесуальної можливості перебирати на себе повноваження щодо оцінки повноти надання документів, що належить виключно до компетенції Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області. Зважаючи на це, відповідачі просили у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Ухвалою суду від 13.09.2021 закрито підготовче провадження у справі. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 18.10.2021.

Ухвалою суду від 18.10.2021 продовжено розгляд справи № 460/11399/21 у письмовому провадженні, за наявними у справі матеріалами та замінено первісного відповідача Головне управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 43142449) його правонаступником Головним управлінням ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ ВП 44070166 (33023, вул. Відінська, 12, м. Рівне, Рівненська область)).

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суду слід зазначити наступне.

ПСП Хлібна нива зареєстроване як юридична особа 14.01.2000 року, код ЄДРПОУ 30716159; з 25.02.2000 року є платником податку на додану вартість; види діяльності за КВЕД-2010: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, вирощування інших однорічних і дворічних культур, розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів, виробництво цукру, оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (а.с. 20-21).

Між ПСП Хлібна нива (продавець) та СгТОВ ІДНА (покупець) 16.03.2021 року укладено договір купівлі-продажу, згідно якого продавець зобов`язався передати у власність покупця зерно ячменю власного виробництва в асортименті, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно оплачувати його в порядку та на умовах, передбачених договором.

Асортимен та кількість товару погоджується сторонами додатково та відображається в товаросупровідних х документах (накладних), що є невід`ємною частиною даного договору.

Ціна за одиницю товару узгоджується сторонами додатково та фіксується в рахунках-фактурах (видаткових накладних), що є невід`ємними частинами даного договору.

Поставка товару здійснюється на умовах - EXW (Інкотермс-2000) франко-склад покупця за адресою: Рівненська область, Млинівський район, с. Малин (пункти 2.1, 3.1, 4.1 договору) (а.с. 29).

На виконання умов зазначеного договору позивачем 19.03.2021 року поставлено СгТОВ ІДНА 9,1 тони ячменю. ПСП Хлібна нива 19.03.2021 року склало видаткову накладну № РН-0000020 про реалізацію 9,1 тони ячменю на загальну суму 68705,03 грн. (з ПДВ) (а.с. 32).

Відповідно до товарно-транспортної накладної № 0000000023 від 19.03.2021 перевезення 4,5 тон ячменю здійснювалося автомобілем продавця до пункту розвантаження визначеного договором купівлі-продажу від 16.03.2021 (а.с. 41).

Відповідно до товарно-транспортної накладної № 0000000022 від 19.03.2021 перевезення 4,6 тон ячменю здійснювалося автомобілем продавця до пункту розвантаження визначеного договором купівлі-продажу від 16.03.2021 (а.с. 43).

На дану господарську операцію за правилом першої події 19.03.2021 року позивачем складено податкову накладну № 4, яку засобами електронного зв`язку скеровано ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 22).

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.03.2021, таку податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено та зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.23).

19.04.2021 ПСП Хлібна Нива подано до контролюючого органу повідомлення № 1 про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, проте Рішенням № 2582802/30716159 від 20.04.2021 комісії ГУ ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 19.03.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки не надано платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (а.с. 24-75).

Позивач звернувся зі скаргою від 29.04.2021 року до ДПС України, до якої надав повторно пакет документів на підтвердження обґрунтованості реєстрації податкової накладної № 4 від 19.03.2021, проте, рішенням № 21133/30716159/2 від 12.05.2021 скаргу залишено без задоволення, а рішення № 2582802/30716159 від 20.04.2021 року залишено без змін. Підставою для відмови зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси та інші (а.с. 77-111).

14.04.2021 ПСП Хлібна Нива було подано Таблицю даних платника податку на додану вартість. Проте, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 16.04.2021 року прийняла рішення №2576062/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 14.04.2021 року за №9084558053, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

У зв`язку з цим, позивач повторно 22.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, пояснення з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, та додаткові повідомлення форми № 20-ОПП. Разом з тим, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 23.04.2021 року прийняла рішення № 2594630/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 22.04.2021 року за № 9094318300, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Позивач черговий раз 27.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, однак Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 28.04.2021 року прийняла рішення № 2610262/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 27.04.2021 року за № 9100123323, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Через неодноразову відмову Головного управління ДПС у Рівненській області врахувати таблицю даних платника податків позивач звернувся до сервісу Пульс ДПС України про надання інформації про те, в чому полягає невідповідність визначених ПСП Хлібна нива в таблиці даних видів діяльності наявним у підприємства основним засобам. З відповіді відповідача за № 5168/6/17-00-18-01-12 від 11.05.2021 року на вказане звернення слідує, що причиною прийняття 28.04.2021 року рішення за №2610262/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість була відсутність в базі даних Єдиного реєстру податкових накладних інформації про послуги оренди сільськогосподарської техніки та відсутність у поясненні позивача інформації про те, яка саме та в кого орендується дана техніка.

До отримання вказаної відповіді позивач 07.05.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість. Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 11.05.2021 року прийняла рішення № 2639820/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 07.05.2021 року за №9113057303, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Враховуючи наведені у названій відповіді відповідача причини неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, позивач 08.07.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, додаткові пояснення із зазначенням власників сільськогосподарської техніки, в яких її орендує ПСП, повідомлення форми № 20-ОПП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Разом з тим, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 12.07.2021 прийняла рішення № 2858000/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 08.07.2021 року за №9183023449, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Позивач 28.07.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, повідомлення форми № 20-ОПП із зазначенням трьох одиниць техніки (об`єктів оподаткування), додаткові пояснення із зазначенням власників сільськогосподарської техніки, в яких її орендує ПСП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій. Однак, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 30.07.2021 року прийняла рішення № 2926853/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 28.07.2021 року за №9209412993, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003 відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Як встановлено зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складених позивачем податкової накладної, контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520, визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Судом встановлено, що позивачем надавалися для контролюючого органу відповідні пояснення та документи на підтвердження господарської операції з контрагентом.

Таким чином, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

Проте, відповідачем на підставу відмови у реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, які необхідно надати для реєстрації податкової накладної.

При цьому, суд вважає за необхідне вказати, що надані позивачем первинні документи відповідають змісту статей 187, 198, 201 ПК України, частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу та доказовість.

Таким чином, суд дійшов висновку, що за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення, у зв`язку з чим, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2582802/30716159 від 20.04.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.03.2021 є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 19.03.2021, суд виходить з наступного.

За приписами підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Державною податковою службою України у своєму відзиві підтверджено, що обов`язок з реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправним та скасування рішень про відмову реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань покладається саме на Державну податкову службу України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

У відповідності з пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Зважаючи на наявність у матеріалах справи передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції відповідно до договору купівлі-продажу від 16.03.2021, та на те, що такі документи були надані відповідачу (з врахуванням підстав для відмови у реєстрації, зазначеним контролюючим органом регіонального рівня), останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Згідно з п. 19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України (яка є правонаступником ДФС України) зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку з чим наявна обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.

Крім того, статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Судом враховано, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Замовник робіт позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а виконавець робіт може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення позапланової перевірки.

З огляду на це, правовідносини щодо реєстрації податкових накладних у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного неприйняття податкових накладних для їх реєстрації, є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у її дискреційні повноваження.

Зазначене також узгоджується з передбаченим пунктом 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Обермайєр проти Австрії" (Obarmeier v. Austria) від 28 червня 1990 року (заява №11761/85); п.155 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Гранд Стівенс та інші проти Італії" (GrandeStevensandOthers v. Italy) від 4 березня 2014 року (заява №18640/10).

Щодо позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 30.07.2021 року № 2926853/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, то суду слід зазначити наступне.

Відповідно до пунктів 12-14 Порядку № 1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються:

види економічної діяльності відповідно до КВЕД;

коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;

коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Так, з матеріалів справи судом встановлено, що ПСП Хлібна Нива 28.07.2021 було подано таблицю даних платника податку на додану вартість у якій вказано види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку.

До вказаної таблиці було долучено пояснення, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Відповідно до пунктів 15-17 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6). У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

Так, згідно з Витягу з протоколу № 163/17-00-18 від 30.07.2021 засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області комісією регіонального рівня було розглянуто подану ПСП Хлібна Нива Таблицю даних платника податку на додану вартість за № 9209412993 від 28.07.2021 з поясненнями. При розгляді вказаної таблиці даних комісією регіонального рівня було виявлено невідповідність визначеним платником податків у таблиці даних видів діяльності наявним у платника податків засобів/факторів виробництва.

Враховуючи наведене, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 30.07.2021 року було прийнято рішення № 2926853/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість. Причиною неврахування вказано, невідповідність визначеним платником податків у таблиці даних видів діяльності наявним у платника податків основним засобам.

Разом з тим, як встановлено судом з матеріалів справи, ПСП Хлібна нива 14.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслано пояснення, документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, та таблицю даних платника податку на додану вартість, в якій (крім інших) вказано код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відмічено про включення підприємства до Реєстру отримувачів державної дотації.

У поясненні вказано, що ПСП Хлібна нива є виробником зернових. Підприємство є платником Єдиного податку 4 групи, внесено до Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Земельні ділянки орендуються позивачем у громадян на території Острожецької сільської ради Млинівського району Рівненської області.

Поставлена продукція була вирощена підприємством у 2019-2020 роках. Для зберігання вирощеної с/г продукції позивач використовує власні складські приміщення. Транспортування зерна здійснювалося власним самоскидом САЗ-3507.

У процесі виробництва господарство використовує власну та орендовану сільськогосподарську техніку, а саме: два трактори МТЗ-82 з необхідним причіпним обладнанням, автомобіль САЗ-3507, зернозбиральний комбайн JOHN DEERE-52. ПСП Хлібна нива належать складські приміщення, загальною площею 454,4 кв.м., призначені для зберігання різної с/г продукції. У Острожецької сільської ради Млинівського району орендується земельна ділянка, площею 0,55 га для господарського двору підприємства.

На підприємстві працює дві особи, бухгалтер підприємства працює за сумісництвом. Директор ПСП Хлібна нива ОСОБА_1 має посвідчення водія і тракториста. Під час збору урожаю, для збору, сортування і закладки на зберігання овочевої продукції підприємство залучає додатково найманих працівників.

На підтвердження наведеної інформації до пояснення були долучені копії:

- договору купівлі-продажу від 16.03.2021 року,

- видаткової накладної №РН-0000020 від 19.03.2021 року,

- банківської виписки з підтвердженням проведеної оплати за 30.03.2021 року,

- довідки Острожецької сільської ради №170 від 16.07.2020 року,

- товарно-транспортних накладних за №№ 22 та 23 від 19.03.2021 року,

- звіту про посівні площі сільгоспкультур під урожай 2020 року форми №4-сг,

- звіту про площі с/г культур, плодів, ягід і винограду форми №29-сг,

- квитанцій №2 про подання річних звітів за формою №4-сг та №29-сг,

- посвідчень тракториста-машиніста та водія, виданих на ім`я директора ПСП,

- рахунку-фактури № СФ-0000020 від 19.03.2021 року,

- технічного паспорта на виробничий будинок (зерносклади позивача).

Проте, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 16.04.2021 року прийняла рішення №2576062/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 14.04.2021 року за №9084558053, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

У зв`язку з цим, позивач повторно 22.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, пояснення з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, та додаткові повідомлення форми № 20-ОПП.

Не прийнявши до уваги вказану у повідомленнях форми № 20-ОПП та поясненні інформацію про основні засоби позивача, названа комісія 23.04.2021 року прийняла рішення № 2594630/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 22.04.2021 року за №9094318300, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Позивач черговий раз 27.04.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, пояснення з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, додаткові повідомлення форми № 20-ОПП.

Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 28.04.2021 року прийняла рішення № 2610262/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 27.04.2021 року за №9100123323, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Через неодноразову відмову Головного управління ДПС у Рівненській області врахувати таблицю даних платника податків позивач звернувся до сервісу Пульс ДПС України про надання інформації про те, в чому полягає невідповідність визначених ПСП Хлібна нива в таблиці даних видів діяльності наявним у підприємства основним засобам.

З відповіді Головного управління ДПС у Рівненській області від 11.05.2021 року на вказане звернення слідує, що причиною прийняття 28.04.2021 року рішення за №2610262/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість була відсутність в базі даних Єдиного реєстру податкових накладних інформації про послуги оренди сільськогосподарської техніки та відсутність у поясненні позивача інформації про те, яка саме та в кого орендується дана техніка.

До отримання вказаної відповіді позивач 07.05.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, додаткові пояснення з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, повідомлення форми № 20-ОПП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації.

Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 11.05.2021 року прийняла рішення № 2639820/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 07.05.2021 року за №9113057303, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Враховуючи наведені у названій відповіді Головного управління ДПС у Рівненській області причини неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, позивач 08.07.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, додаткові пояснення із зазначенням власників с/г техніки, в яких її орендує ПСП, повідомлення форми № 20-ОПП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації.

Названа комісія 12.07.2021 прийняла рішення № 2858000/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 08.07.2021 року за №9183023449, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Позивач 28.07.2021 року засобами електронного зв`язку надіслав Таблицю даних платника податку на додану вартість, повідомлення форми № 20-ОПП із зазначенням трьох одиниць техніки (об`єктів оподаткування), додаткові пояснення із зазначенням власників с/г техніки, в яких її орендує ПСП, витяг з Реєстру отримувачів бюджетної дотації з документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій.

Названа комісія 30.07.2021 року прийняла рішення № 2926853/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 28.07.2021 року, з підстави виявленої невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

З аналізу вказаних обставин справи судом встановлено, що позивачем використано усі правові можливості щодо реєстрації таблиці даних платника податку на додану вартість, які не привели до її реєстрації.

Разом з тим, надаючи правову оцінку причинам неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, що відповідно до п. 17 Порядку № 1165 є обов`язковою частиною спірного рішення, суд дійшов висновку про їх неоднозначність.

У випадку не конкретизації причин неврахування у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Таким чином, рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість повинно містити чітку підставу для неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією регіонального рівня рішення про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Проте, відповідачем на підставу неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість не зазначено конкретного переліку документів, які необхідно надати для реєстрації податкової накладної.

Надані позивачем Головному управлінню ДПС у Рівненській області первинні документи відповідають змісту ст.ст. 187, 198, 201 ПК України, ч. 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , мають відповідну юридичну силу та доказовість.

За приписами статті 8 КАС України, суд має застосовувати принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

ГУ ДПС у Рівненській області зазначених вище принципів при прийнятті 30.07.2021 року оскаржуваного рішення за № 2926853/30716159 не дотримано, що свідчить про необґрунтованість та протиправність вказаного рішення.

Відповідно до п. 22 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, є необхідність визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 30.07.2021 року про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Згідно частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, позивач довів суду обґрунтованість позовних вимог. Відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду достатні та беззаперечні докази в обґрунтування обставин, на яких ґрунтується їх відзив, і не довели правомірність своїх дій.

Отже, при зазначених обставинах, відзив відповідачів відхиляється судом як безпідставний і такий, що суперечить чинному законодавству та фактичним обставинам справи.

Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то поданий позов необхідно задовольнити повністю.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною першою статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Як встановлено судом з матеріалів справи, позивачем за подання даного позову сплачено судовий збір в сумі 4540,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 481 від 09.08.2021 року.

Відтак, судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору в зазначеній сумі підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Приватного сільськогосподарського підприємства Хлібна Нива (код за ЄДРПОУ 30716159, с. Новосілки, Млинівський район, Рівненська область, 35110) до Головного управління ДПС у Рівненській області (код за ЄДРПОУ 44070166, вул. Відінська, буд. 12, місто Рівне, 33023), Державної податкової служби України (код за ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, буд. 8, місто Київ, 04655) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 30.07.2021 року № 2926853/30716159 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 20.04.2021 року №2582802/30716159 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної приватного сільськогосподарського підприємства Хлібна нива № 4 від 19.03.2021 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану приватним сільськогосподарським підприємством Хлібна нива податкову накладну № 4 від 19.03.2021 року датою подання її на реєстрацію.

Стягнути на користь Приватного сільськогосподарського підприємства Хлібна Нива (код за ЄДРПОУ 30716159, с. Новосілки, Млинівський район, Рівненська область, 35110) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області (код за ЄДРПОУ 44070166, вул. Відінська, буд.12, місто Рівне, 33023) судові витрати у сумі 4540 (чотири тисячі п`ятсот сорок) гривень 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 19 жовтня 2021 року

Суддя Д.П. Зозуля

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2021
Оприлюднено20.10.2021
Номер документу100403987
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/11399/21

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 20.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 19.10.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні