Постанова
від 13.10.2021 по справі 340/3273/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 жовтня 2021 року м. Дніпросправа № 340/3273/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Дніпро апеляційну скаргу Новоархангельської селищної ради Голованіського району Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 року (суддя Сагун А.В., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 11.05.2021 року) в справі № 340/3273/19 за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області до Торговицької сільської ради, про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі та приміщень, -

в с т а н о в и в:

19.12.2019 року Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Торговицької сільської ради (далі по тексту - відповідач) з вимогами про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Торговицької сільської ради у вигляді заборони роботи (експлуатації) будівлі Торговицького сільського будинку культури, розташованої за адресою: Кіровоградська область, Новоархангельський район, с. Торговиця, вул. Івана Сірка, 19, шляхом заборони її використання (експлуатації) Торговицькою сільською радою та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вказаної будівлі, до повного усунення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки, зазначених у даному позові.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Новоархангельська селищна рада Голованіського району Кіровоградської області подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом вказувало, що приміщення будинку культури за адресою: Кіровоградська область, Новоархангельський район, с. Торговиця, вул. Івана Сірка, 19 перебуває на його балансі, ним здійснюється фінансове забезпечення будинку культури. Вказано, що Торговицьку сільську раду припинено, всі права на обслуговування та забезпечення пожежної та техногенної безпеки перейшли до Новоархангельської селищної ради. Апелянтом зазначено, що на час подання апеляційної скарги усунуто частину порушень, що виявлені під час перевірки. Виявлені порушення у забезпеченні пожежної безпеки не становлять загрозу життю та здоров`ю людей, не є значними. Заклад перебуває у комунальній власності, фінансується з бюджету селища, тобто виявлені під час перевірки недоліки у повному обсязі забезпечення пожежної безпеки, не можна здійснити власними силами, необхідне залучення додаткового фінансування. Засіб реагування на виявленні порушення пожежної та техногенної безпеки, як зупинення експлуатації будівлі буде мати негативні наслідки, апелянт вважає, що за виявлені порушення можливо застосувати інші заходи належного забезпечення безпеки для життя та здоров`я людей.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що за результатами неодноразових перевірок встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також особам, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення. Держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей, до таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Суд першої інстанції вказував, що доказів усунення виявлених в ході позапланової перевірки порушень, в тому числі частково, відповідачем надано не було. Захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, при обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами. Відповідачем не надано доказів усунення інших порушень, що зазначені в акті перевірки, та факт існування з боку відповідача виявлених та зафіксованих контролюючим органом в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки відповідачем не заперечується, у зв`язку з чим не спростовується необхідність їх усунення. Суд першої інстанції вказував, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Наказом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області від 20.03.2019 року № 20 вирішено провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки згідно графіку, до плану-графіку включено Торговицький сільський будинок культури, дата початку перевірки 06.11.2019 року.

Згідно довідки № 342 від 15.11.2019 року, сільський будинок культури за адресою: вул. І.Сірка, 19, перебуває на балансі у Торговицької сільської ради.

Матеріалами справи встановлено, що у період з 06.11.2019 року по 12.11.2019 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області проведено позапланову перевірку Торговицького сільського будинку культури, за результатами перевірки складено акт перевірки №276 від 12.11.2019 року. У висновках акту зафіксовані порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 року № 287, постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 року № 819 Порядок проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту , наказу МНС України від 23.02.2006 року № 98 про затвердження Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів. Виявлено наступні порушення: будинок та приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), чим порушено п. 1, п. 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 5, пп. 5.3 ДБН 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; не надано відповідні документи щодо підтвердження токсичності продуктів горіння та димоутворювальної здатності, а також на відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2, покриття підлоги лінолеумом, чим порушено п. 2.28 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисту, чим порушено п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блисковкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974; не проведено заміри опору ізоляції і перевірку опрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; з`єднання, відгалуження та окислювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, звалювання, паяння або затискачів, чим порушено п. 1.16 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; допущено підвищування світильників безпосередньо на струмопровідних проводах у приміщені фойє, п. 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; територія та приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками, чим порушено п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділи V, VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників; фойє будинку культури не обладнано світловим покажчиком з написом Вихід , чим порушено п. 2.20 розділу VI Правил пожежної безпеки в Україні; у приміщені будинку культури не вимовлено плану схеми евакуації, чим порушено п. 5 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні; електрощитові на сцені не оснащена схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним зазначенням номінального струму апарата захисту, чим порушено п. 1.16 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Акт підписаний Торговицьким сільським головою Кернером Ю.О. без зауважень та пояснень.

Матеріалами справи встановлено, що 17.01.2020 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області проведено позапланову перевірку Торговицького сільського будинку культури, за результатами перевірки складено акт перевірки №1від 17.01.2020 року та у висновках акту зафіксовані порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 року № 287, постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 року № 819 Порядок проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту , наказу МНС України від 23.02.2006 року № 98 про затвердження Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів. Виявлено наступні порушення: будівля та приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), чим порушено п. 1, п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 5, пп. 5.3 ДБН 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; не надано відповідні документи щодо підтвердження токсичності продуктів горіння та димоутворювальної здатності, а також на відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2, покриття підлоги лінолеумом, чим порушено п. 2.28 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисту, чим порушено п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блисковкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974; не проведено заміри опору ізоляції і перевірку опрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; з`єднання, відгалуження та окислювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, звалювання, паяння або затискачів, чим порушено п. 1.16 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; допущено підвищування світильників безпосередньо на струмопровідних проводах у приміщені фойє, п. 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; територія та приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками, чим порушено п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділи V, VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників; фойє будинку культури не обладнано світловим покажчиком з написом Вихід . Акт підписаний Торговицьким сільським головою Кернером Ю.О. без зауважень та пояснень, вказано, що пояснення та заперечення відсутні.

Також встановлено, що 24.02.2020 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області проведено позапланову перевірку Торговицького сільського будинку культури, за результатами перевірки складено акт перевірки №45 від 24.02.2020 року та у висновках акту зафіксовані порушення: будівля та приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), чим порушено п. 1, п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 5, пп. 5.3 ДБН 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; не надано відповідні документи щодо підтвердження токсичності продуктів горіння та димоутворювальної здатності, а також на відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2, покриття підлоги лінолеумом, чим порушено п. 2.28 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисту, чим порушено п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блисковкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974; не проведено заміри опору ізоляції і перевірку опрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; з`єднання, відгалуження та окислювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, звалювання, паяння або затискачів, чим порушено п. 1.16 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; допущено підвищування світильників безпосередньо на струмопровідних проводах у приміщені фойє, п. 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; територія та приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками, чим порушено п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділи V, VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників. Акт підписаний Торговицьким сільським головою Кернером Ю.О. без зауважень та пояснень, вказано, що пояснення та заперечення відсутні.

Торговицька сільська рада зверталась до суду та до Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області з клопотаннями про повторні перевірки, вказує, що частина порушень усунуто.

Встановлено, що 01.06.2020 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області проведено позапланову перевірку Торговицького сільського будинку культури, за результатами перевірки складено акт перевірки №54 від 01.06.2020 року та у висновках акту зафіксовані порушення: будівля та приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), чим порушено п. 1, п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 5, пп. 5.3 ДБН 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; не надано відповідні документи щодо підтвердження токсичності продуктів горіння та димоутворювальної здатності, а також на відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2, покриття підлоги лінолеумом, чим порушено п. 2.28 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисту, чим порушено п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блисковкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974; не проведено заміри опору ізоляції і перевірку опрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; з`єднання, відгалуження та окислювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, звалювання, паяння або затискачів, чим порушено п. 1.16 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; територія та приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками, чим порушено п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділи V, VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників. Акт підписаний Торговицьким сільським головою Кернером Ю.О. без зауважень та пояснень, вказано.

Встановлено, що 07.08.2020 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області проведено позапланову перевірку Торговицького сільського будинку культури, за результатами перевірки складено акт перевірки №95 від 07.08.2020 року та у висновках акту зафіксовані порушення: будівля та приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), чим порушено п. 1, п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 5, пп. 5.3 ДБН 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисту, чим порушено п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блисковкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974; не проведено заміри опору ізоляції і перевірку опрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; територія та приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками, чим порушено п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділи V, VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників. Акт підписаний Торговицьким сільським головою Кернером Ю.О. без зауважень та пояснень, вказано.

Встановлено 17.11.2020 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області проведено позапланову перевірку Торговицького сільського будинку культури, за результатами перевірки складено акт перевірки №140 від 17.11.2020 року та у висновках акту зафіксовані порушення: будівля та приміщення не обладнані системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), чим порушено п. 1, п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 5, пп. 5.3 ДБН 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисту, чим порушено п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блисковкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974; не проведено заміри опору ізоляції і перевірку опрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; територія та приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками, чим порушено п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділи V, VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників. Акт підписаний Торговицьким сільським головою Кернером Ю.О. без зауважень та пояснень, вказано.

Встановлено, що 13.04.2021 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області проведено позапланову перевірку Торговицького сільського будинку культури, за результатами перевірки складено акт перевірки №40 від 13.04.2021 року та у висновках акту зафіксовані порушення: будівля та приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), чим порушено п. 1, п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, п. 5, пп. 5.3 ДБН 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисту, чим порушено п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блисковкозахисту будівель і споруд , чим порушено п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, п. 10 розділу V Наказу Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974; не проведено заміри опору ізоляції і перевірку опрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні; територія та приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками, чим порушено п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділи V, VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників. Акт підписаний Торговицьким сільським головою Кернером Ю.О. без зауважень та пояснень, вказано.

Торговицька сільська рада не надала докази повного усунення недоліків у роботі будинку культури щодо дотримання вимог пожежної та техногенної безпеки.

Новоархангельська селищна рада Голованіського району Кіровоградської області долучає до матеріалів справи рішення № 8 від 08.12.2020 року про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Новоархангельської селищної ради, відповідно до якого розпочато процедуру реорганізації у тому числі Торговицької сільської ради, вказано, що Новоархангельська селищна рада є правонаступником всього майна.

До апеляційної скарги долучено рішення № 547а від 20.05.2021 року згідно якого Новоархангельська сільська рада прийняла зі спільної власності територіальних громад селищ та сіл на безоплатній основі права засновника установ разом з закріпленим майном, оборотними і не оборотними активами, зокрема Торговицький сільський будинок культури.

Тобто, з 21.05.2021 року Новоархангельська селищна рада має здійснювати як засновки будинку культури здійснювати заходи по усуненню порушень у організації пожежної та техногенної безпеки приміщення Торговицького будинку культури. До часу передання майна, такі заходи мала здійснювати Торговицька сільська рада.

Торговицька сільська рада передала приміщення будинку культури на баланс Новоархангельської селищної ради після прийняття 11.05.2021 року оскаржуваного рішення.

Новоархангельська селищна рада надала копію договору № 20 від 13.05.2021 року про надання послуг з проектування і вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій, укладений між Відділом культури, туризму та культурної спадщини Новоархангельської ради та ФОП ОСОБА_1 на предмет надання послуг з проектування і вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій горища Торговицького сільського будинку культури, послуги просочування деревини. Між сторонами договору підписано акт виконаних робіт (наданих послуг) № 0320 від 13.05.2021 року.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Торговицька сільська рада перебуває у стані припинення як юридична особа з 17.12.2020 року, наразі не припинена як юридична особа.

Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади, в тому числі центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання: державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки.

Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки , суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу.

Відповідно до ст. 2 Кодексу цивільного захисту України запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - комплекс правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом`якшення її можливих наслідків. Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, виявлення, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. Засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту.

Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1, ч. 6 ст. 55, ч. 2 ст. 58 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. Основними завданнями пожежної охорони є: 1) забезпечення пожежної безпеки; 2) запобігання виникненню пожеж та нещасним випадкам під час пожеж; 3) гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.

Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно пунктів 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ст. 70 вищевказаного Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів зокрема є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Актами від 12.11.2019 року № 276, від 17.01.2020 року № 1, від 24.02.2020 року № 45, від 01.06.2020 року № 54, від 07.08.2020 року № 95, від 17.11.2020 року № 140, від 13.04.2021 року № 40, після проведення перевірок зафіксовано порушення в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки та виявлено, що будівля експлуатується без дотримання пожежної та техногенної безпеки. Порушення мають триваючий характер.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.

Згідно ч. 2 ст. 57, ч. 2 ст. 90 Кодексу цивільного захисту України початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктом господарювання на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, а для суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику - також за наявності позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення. Особи керівного складу та фахівці органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, у перший рік призначення на посаду і періодично один раз на три - п`ять років зобов`язані проходити навчання з питань цивільного захисту у відповідних навчально-методичних центрах сфери цивільного захисту.

Згідно пунктів 2, 4 розділу І, пунктів 1, 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Під час експлуатації об`єктів забороняється зменшувати мінімальні протипожежні відстані. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.

Згідно п. 2.5 глави 2 розділу ІІІ, п. 1.20, п. 1.21 глави 1 розділу IV, п. 1.1, п. 1.2 глави 1, п. 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, У будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків. Замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ. Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .

Усі системи протипожежного захисту мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах. Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.

Згідно п. 2 розділу ІІІ Правил техногенної безпеки, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.11.2018 року № 879, суб`єкти господарювання у випадках, визначених Кодексом, забезпечують техногенну безпеку шляхом: виконання вимог Кодексу, цих Правил, норм і стандартів стосовно забезпечення техногенної безпеки, а також приписів, розпоряджень і постанов, що відповідно до законодавства видаються посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту; розроблення організаційно-розпорядчих документів щодо забезпечення техногенної безпеки, здійснення постійного контролю за їх дотриманням; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; навчання працівників діям у надзвичайних ситуаціях; організації розроблення інженерно-технічних заходів цивільного захисту під час будівництва (реконструкції, технічного переоснащення) на об`єктах, включених до переліку об`єктів, що належать суб`єктам господарювання, проектування яких здійснюється з урахуванням вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 6; навчання працівників порядку укриття в захисних спорудах цивільного захисту та навчання персоналу з обслуговування захисних споруд цивільного захисту їх утриманню відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 30 липня 2018 року за № 879/32331; проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту з урахуванням вимог техногенної безпеки.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що виявлені недоліки є підставою для звернення уповноваженого органу до суду з позовом про застосування заходів реагування. Часткове усунення недоліків щодо протипожежного та техногенного захисту не вказує на повну відсутність недоліків.

Суд апеляційної інстанції вважає, що зупинення експлуатації будівлі відповідача є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення, за для збереження безпеки та здоров`я людей, відвідувачів закладу культури, працівників. Відповідач протягом тривало часу не усуває недоліки у пожежній та техногенній безпеці.

З моменту першої перевірки та виявлення недоліків 12.11.2019 року та до винесення судом першої інстанції рішення 11.05.2021 року балансоутримувачем Торговицького будинку культури була Торговицька сільська рада, яка наразі не припинена.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні апеляційної скарги.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням вимог матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Новоархангельської селищної ради Голованіського району Кіровоградської області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 року в справі № 340/3273/19 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2021
Оприлюднено20.10.2021
Номер документу100406900
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/3273/19

Ухвала від 18.02.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 11.02.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Постанова від 13.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 14.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 14.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 24.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 11.05.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 11.05.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 16.04.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні