Рішення
від 21.10.2021 по справі 905/1532/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

21.10.2021 Справа № 905/1532/21

Суддя господарського суду Донецької області Макарова Ю.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження матеріали справи за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця , м.Київ, в особі регіональної філії Придніпровська залізниця , м.Дніпро, Акціонерного товариства Українська залізниця

до Товариства з обмеженою відповідальністю Карро Транс , м.Маріуполь Донецької області,

про стягнення штрафу у розмірі 90' 240,00грн,

без виклику сторін

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство Українська залізниця , м.Київ, в особі регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Карро Транс , м.Маріуполь Донецької області, про стягнення штрафу у розмірі 90' 240,00грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невідповідність фактичної маси вантажу у вагоні №66117474 зазначеній у накладній №40576316, що підтверджується складеним комерційним актом №450003/58 від 26.02.2021.

Ухвалою господарського суду від 01.09.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1532/21; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; встановлено відповідачу строк до 22.09.2021 (з урахуванням поштового пробігу) для подання через канцелярію суду відзиву на позов; встановлено позивачу строк на подання відповіді на відзив - п`ять днів з дня отримання відзиву.

Позивач належним чином повідомлявся про порушення провадження у справі, про що свідчать наявні у матеріалах справи рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень та інформація з сайту АТ Укрпошта , згідно з якими ухвалу про відкриття провадження у справі отримано: Акціонерним товариством Українська залізниця - 07.09.2021, регіональною філією Придніпровська залізниця - 24.09.2021.

Як вбачається з матеріалів справи, направлене на вказану у позові адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Карро Транс поштове відправлення з ухвалою суду від 01.09.2021 було повернуто відділенням поштового зв`язку із зазначенням причини повернення: за закінченням терміну зберігання .

Судом вживались додаткові заходи для повідомлення відповідача про розгляд справи у суді за його участю, а саме: шляхом направлення 22.09.2021 процесуального документу на електронну адресу, зазначену у позові та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; шляхом направлення 21.09.2021 та 20.10.2021 телефонограм за номером телефону, вказаному у позові та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак 21.09.2021 зв`язок не був встановлений, 20.10.2021 телефонограма була прийнята особою, яка стверджувала, що немає ніякого відношення до ТОВ Карро Транс .

Відповідно до статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі.

Ухвала господарського суду Донецької області від 01.09.2021 у встановленому порядку була оприлюднена в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Таким чином, відповідач не був позбавлений можливості своєчасно ознайомитись з відповідним процесуальним документом в Єдиному державному реєстрі судових рішень.

Як свідчать матеріали справи, станом на час винесення рішення по справі відзив на позовну заяву від відповідача до канцелярії суду не надходив.

Виходячи з того, що від сторін жодних заяв, клопотань щодо необхідності надання правової позиції у справі або додаткових доказів у справі не надходило, враховуючи достатність наявних у справі доказів, згідно із ст.165 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд вбачає за можливе розглянути справу по суті заявлених вимог за наявними у ній документами відповідно до вимог ч. 2 ст. 178 вказаного нормативно-правового акту.

Відповідно до ст.248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч.4 ст.240 ГПК України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи, дослідивши матеріали справи, господарський суд ВСАНОВИВ:

14.02.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю Карро Транс (вантажовідправник) зі станції Одеса-Заставна I Одеської залізниці відправило вантажоодержувачу - Акціонерному товариству Інтерпайп Дніпровтормет на станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці за залізничною накладною №40576316 у вагоні №66117474 лом чорних металів, не поіменований в алфавіті.

При оформленні вказаної залізничної накладної маса вантажу визначена вантажовідправником, що підтверджується графою 24 перевізного документу, відповідачем вказано масу вантажу у вагоні №66117474 - 56100кг.

У накладній вантажовідправником зазначено, що вид 9 (укритий листами) згідно ДСТУ4121-2002. Нанесено маркування вапном по усій довжині вагону. СМупровідні документи додаються в електронному вигляді. Вантаж розміщено і закріплено згідно з п.17.1, 17.3 гл.3 Додатка 3 до СМГС. Вантаж навалом.

Згідно з п.28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644, вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Статтею 52 Статуту залізниць України визначені випадки, коли на станціях призначення залізниця зобов`язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу.

26.02.2021 під час прибуття вагону №66117474 з вантажем на станцію призначення Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №367 від 26.02.2021 вказаної станції було здійснено перевірку маси вантажу, під час якої виявлено, що маса вантажу у спірному вагоні не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, у зв`язку з чим був складений комерційний акт №450003/58, відповідно до якого за результатами зважування у статичному режимі на справних 150-тонних електронно-тензометричних вагах №032 станції Нижньодніпровськ-Вузол (повірка 30.09.2020) у вагоні №66117474 виявилось - маса брутто 86450кг, нетто - 63950кг, тара - 22500кг, що більше ваги зазначеної у документі на 7850кг.

У вказаному комерційному акті також зазначено, що навантаження на рівні бортів, вкрито листами, марковано вапном. Поглиблень немає, маркування не порушене. Вагон бездверний, розвантажувальні люка закриті та укручені. В технічному відношенні вагон справний. При повторному зважуванні вагону вага підтвердилася. Начальник вантажного двору за штатним розписом відсутній.

За змістом "Розділу Д" комерційного акту контрольне зважування вантажу проводилося начальником станції Швець А.О., приймальником поїздів Кококшинською В.М., АРВ Плітченко І.П. Комерційний акт також містить підпис представника одержувача - Берези О.В.

Вказані у комерційному акті результати зважування підтверджуються випискою з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах від 13.01.2021 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці.

Згідно наявного в матеріалах справи технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки №14 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію - 26.12.2012, міжпровірочний інтервал ЗВВТ становить 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками - 6 місяців; державна повірка здійснювалась 30.09.2020, ваги придатні для зважування. Тобто ваги, на яких проводилось контрольне переважування вантажу, проходили своєчасну перевірку та повірку.

Представником відповідача не надано доказів, які б викликали сумніви у достовірності показів зазначеного засобу ваговимірювальної техніки.

Посилаючись на положення статей 118 та 122 Статуту залізниць України, позивач нарахував та пред`явив до стягнення з відповідача штраф за невірно зазначену масу вантажу у розмірі п`ятикратної провізної плати за спірний вантаж у розмірі 90' 240,00грн.

Вказані обставини і стали підставою для звернення позивача з відповідним позовом до суду.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Згідно ст.ст.11, 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають, зокрема, з договорів. Аналогічні положення встановлені і в ст.ст.173-175 Господарського кодексу України.

Як встановлено ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Згідно ч.2 ст. 908 Цивільного кодексу України та ч.5 ст. 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту).

Статтею 37 Статуту встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст.5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме п.1.1. розділу 4 Правил оформлення перевізних документів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №863/5084, а також ст.23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). У відповідності до цих Правил, а саме п.2.1 та п.2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправником, кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником. Маса вантажу згідно ст.37 Статуту та п.5 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №861/5082, визначається відправником.

Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п.2.3 Правил оформлення перевізних документів, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Статуту, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно ч.1 ст.129 Статуту, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Для засвідчення обставини невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах законодавцем у ст.129 Статуту визначено складання комерційного акту. Таким чином, підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті.

Отже, допустимими доказами неправильного зазначення у накладній маси вантажу, відправленого вантажовідправником залізницею до станції призначення для отримання вантажоодержувачем, в розумінні ч.1 ст.77 ГПК України, є належно складені працівниками залізниці комерційні акти за наслідком контрольного зважування вантажу, який було здано до перевезення залізницею.

Пунктом 10 Правил складання актів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002р. №334, передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажною двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акту можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Таким чином, комерційний акт повинні підписати три працівники залізниці. Однак, зазначена норма не виключає можливості залучення до складення комерційного акту й інших працівників залізниці.

Така правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду від 01.06.2018р. у справі №910/3930/17 та від 18.06.2018р. у справі №910/11397/17.

Як було зазначено вище, комерційний акт №450003/58 від 26.02.2021 підписали: начальник станції Швець А.О., приймальник поїздів Кококшинською В.М., АРВ Плітченко І.П.

Суд відзначає, що начальник станції має повноваження на підписання комерційних актів в силу прямої вказівки в п.10 Правил складання актів.

У підтвердження повноважень приймальника поїздів Кококшинської В.М. та АРВ Плітченко І.П., позивачем надані суду копії:

- наказу №9 від 12.01.2021 Щодо призначення відповідальних осіб, які мають право підписувати комерційні акти , яким уповноважено в тому числі приймальника поїздів Кококшинську В.М. на підписання від імені залізниці комерційних актів;

- робочої інструкції агента з розшуку вантажів та багажу Плітченко І.П. від 15.03.2019 згідно з п.п. якої вказана особа уповноважена, зокрема, складати актові матеріали по застосуванню ст.122 Статуту залізниць України.

Таким чином, наявний в матеріалах справи комерційний акт за своєю формою та змістом відповідає вимогам Статуту залізниць України та Правил складання актів, а тому визнається судом належним доказам на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеній у накладній, фактичній масі вантажу.

Між тим, в матеріалах справи відсутні та сторонами не надано жодних доказів, які б свідчили про намагання оскаржити відомості викладені у комерційному акті. Наразі, вантажоотримувач прийняв спірний вантаж з комерційним актом без будь-яких заперечень, інше не доведено матеріалами справи.

Суд також відзначає, що наявним в матеріалах справи актом підтверджується відсутність слідів доступу до вантажу, відсутність поглиблень у спірному вагоні, порушення маркування та будь-яких слідів доступу до вантажу під час слідування вагону, а навпаки захисне маркування відповідає тому, що зазначено в накладній. Викладені обставини дають підстави вважати що саме відправник неправильно зазначив масу вантажу у спірній накладній.

Згідно з п.5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Згідно із ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.

Відповідно до ст.118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п`ятикратному розмірі плати за користування вагонами.

При застосуванні статей 118 та 122 Статуту слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитки.

Враховуючи, що провізна плата за перевезення вантажу у спірному вагоні №66117474 складала 18'084,00грн, позивачем нараховано та пред`явлено до стягнення з відповідача штраф в сумі 90'240,00грн. Судом встановлено, що розрахунок суми штрафу є арифметично вірним, та відповідає ст.ст.118, 122 Статут залізниць України.

Враховуючи викладене, оскільки саме відповідач, як вантажовідправник, визначає масу вантажу, заповнює і підписує накладну, а згідно статті 24 Статуту саме вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній, вимоги позивача до відповідача є обґрунтованими, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача повністю.

Керуючись ст.ст.12, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 236-238, 247, 252 ГПК України, господарський суд, -

В И Р I Ш И В:

Позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця , м.Київ, в особі регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця до Товариства з обмеженою відповідальністю Карро Транс , м.Маріуполь Донецької області, про стягнення штрафу у розмірі 90'240,00грн - задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Карро Транс (87506, Донецька обл, м.Маріуполь, бульвар Шевченка, буд.234/147, кв.78; код ЄДРПОУ 43463108) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м.Київ, вул.Єжи Гедройця, 5; код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49602, м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, буд.108; код ЄДРПОУ 40081237) штраф у розмірі 90'240,00грн, а також витрати на сплату судового збору в розмірі 2270,00грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Згідно із ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 ГПК України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень ГПК України).

Повний текст рішення складено та підписано 21.10.2021.

Суддя Ю.В. Макарова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення21.10.2021
Оприлюднено22.10.2021
Номер документу100454594
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1532/21

Судовий наказ від 11.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Судовий наказ від 11.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Рішення від 21.10.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Ухвала від 01.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

Ухвала від 12.08.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Макарова Юлія Вадимівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні