Рішення
від 20.10.2021 по справі 380/15492/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/15492/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 жовтня 2021 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Братичак У.В., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної судової адміністрації України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Державне підприємство Інформаційні судові системи про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся з позовною заявою до Державної судової адміністрації України (місцезнаходження: вул.Липська, 18/5, м.Київ, 01601, ЄДРПОУ 26255795), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Державне підприємство Інформаційні судові системи (місцезнаходження: вул.Липська, 18/5, м.Київ, 01601, ЄДРПОУ 34614292), в якій просить:

- визнати протиправними дії ДСА з ненадання запитуваної інформації на запит від 16.07.2021;

- зобов`язати ДСА надати запитувану інформацію, а саме тексти судових рішень з Єдиного державного реєстру судових рішень (ЄРСР) за 2006-2020 роки у формі відкритих даних.

Ухвалою від 20.09.2021 року суд відкрив спрощене провадження в справі та ухвалив здійснювати розгляд справи без повідомлення сторін за наявними матеріалами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 16.07.2021 року позивач надіслав до ДСА України запит на доступ до публічної інформації, в якому на підставі ч.1 ст.10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації просив надати тексти судових рішень з Єдиного державного реєстру судових рішень за 2006-2020 роки, як публічну інформацію у формі відкритих даних. В запиті позивач запропонував кілька альтернативних способів отримання запитуваної інформації. Листом від 22.07.2020 року ДСА України переслала запит позивача до ДП Інформаційні судові системи , яке листом від 26.07.2021 року відмовило позивачу в наданні запитуваної інформації. Позивач вважає, що дії ДСА України порушують його право на доступ до публічної інформації в формі відкритих даних, у зв`язку з чим звернувся до суду.

Відповідач про свою позицію суд не повідомив, про розгляд справи повідомлений належним чином.

05.10.2021 року від представника третьої особи надійшли пояснення щодо позову, в яких зазначено, що не є інформаційним запитом на доступ до публічної інформації звернення, для відповіді на яке необхідно створити інформацію. Закон України Про доступ до публічної інформації не передбачає надання інформації у відповідь на запит у формі наданій запитувачем та за параметрами наданими запитувачем. До компетенції та зони відповідальності третьої особи належить вжиття заходів пов`язаних із технічним та організаційно-технологічним забезпеченням функціонування ЄДРСР, серед яких відсутня можливість надавати запитувачам змоги записувати на їх власні носії рішення з ЄДРСР, в тому числі в форматі відкритих даних, а Закон України Про доступ до публічної інформації не передбачає вчинення розпорядником інформації дій по створенню інформації та/або її виготовленню у відповідь на запит, про зазначене третя особа і повідомила позивача. Порядок оприлюднення інформації у формі відкритих даних регулює постанова КМУ Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних №835 від 21.10.2015 року, дане положення не передбачає надання будь-кому наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, в спосіб інший, ніж визначений Положенням, а саме з Єдиного державного веб-порталу відкритих даних, або власного веб-порталу розпорядника наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних. Форматом файлів за яким ведеться структурний набір даних в ЄДРСР є СSV, який призначений для представлення табличних даних та який не передбачає виготовлення текстових файлів.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено наступне.

16.07.2021 року позивач направив на адресу відповідача електронний запит на доступ до публічної інформації, в якому просив надати публічну інформацію, а саме тексти судових рішень за 2006-2020 роки у формі відкритих даних. Способом надання запитуваної інформації бажаним для заявника є:

- надати/надіслати власний носій інформації для запису на нього рішень (текстів рішень);

- з`явитися в спеціально відведене місце для запитувачів та надати власний носій для копіювання рішень (текстів рішень) з носія інформації, на якому вони розміщені (як це передбачено п.4 ч.1 ст.14 Закону України Про доступ до публічної інформації ).

У відповідь, відповідач, листом Про розгляд запиту від 16.07.2021 № інф/М-779-21-739/21 від 22.07.2021 року, повідомив позивача, що у ДСА України не відображена та не задокументована будь-яким чином запитувана інформація. Відповідач на підставі ст.22 Закону України Про доступ до публічної інформації направив запит за належністю для розгляду до ДП Інформаційні судові системи .

ДП Інформаційні судові системи листом №3076/8/05-00-21 від 26.07.2021 року повідомило позивача, що через формат оприлюднення інформації (рішень) в ЄДРСР підприємство не може надати текстів судових рішень, оскільки інформація в ЄДРСР технічно та технологічно не передбачає окремого представлення у структурі даних текстів судових рішень.

Позивач вважає дії відповідача протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

При вирішенні спору по суті суд ураховує таке.

Преамбула до Закону України Про доступ до публічної інформації передбачає, що цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом (ч.1 ст.1 Закону України Про доступ до публічної інформації ).

Право на доступ до публічної інформації гарантується:

- обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом;

- визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє;

- максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації (п.1-3 ч.1 ст.3 Закону України Про доступ до публічної інформації ).

Публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах (ч.1 ст.10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації ).

Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення.

Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (ч.2 ст.10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації ).

Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом.

Створення та забезпечення функціонування єдиного державного веб-порталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (ч.2 ст.10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації ).

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 затверджено Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення №835).

Розпорядники інформації згідно з цим Положенням завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.

Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.

Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.

Розпорядники інформації можуть створювати модулі управлінської аналітики на основі наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних. Не допускається розміщення модулів управлінської аналітики без посилання на використані набори даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.

Завантаження у формі відкритих даних набору даних, визначених абзацом першим цього пункту, та їх регулярне оновлення може здійснюватися автоматично програмними засобами електронних інформаційних ресурсів у разі наявності технічної можливості на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та відповідних інформаційно-телекомунікаційних системах.

У випадку автоматичного оновлення набору даних розпорядники інформації несуть згідно із законом відповідальність за достовірність і актуальність оприлюднених наборів даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (п.3 Положення №835).

Набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (п.4 Положення №835).

Для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати:

Текстові дані формат даних TXT, RTF, MD, ODT, DOC(X), (X)HTML.

Структуровані дані формат даних RDF, XML, JSON, CSV, XLS(X), ODS, YAML.

Графічні дані формат даних GIF, TIFF, JPG (JPEG), PNG, GTFS, GTFS-RT … (п.9 Положення №835).

Реєстр оприлюднених наборів даних розміщується в одному з таких відкритих машиночитаних форматів з метою повторного використання: CSV, XML, JSON, RDFa, HTML Microdata або інших аналогічних форматах (п.20 Положення №835).

Оприлюдненню зі сторони ДСА України підлягають такі данні:

Реквізити для сплати судового збору;

Єдиний державний реєстр судових рішень;

Судова статистика (річні звіти про здійснення правосуддя місцевими та апеляційними судами);

Перелік судів із зазначенням коду згідно з ЄДРПОУ, місцезнаходження та адрес електронної пошти;

Інформація щодо стадії розгляду судових справ;

Список судових справ, призначених до розгляду;

Відомості про справи про банкрутство;

Протоколи автоматизованого розподілу судових справ між суддями.

На виконання статті 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" наказом ДСА України Про набори даних Державної судової адміністрації України, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних №1120 від 15.11.2019 року затверджено Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником яких є Державна судова адміністрація України (далі - перелік наборів даних), їх структуру, періодичність оновлення та перелік структурних підрозділів Державної судової адміністрації України, які є розпорядниками інформації (далі - Перелік №1120).

Серед наборів даних визначено і Єдиний державний реєстр судових рішень, структурою набору даних є формат CSV, а відповідальним за ведення ЄДРСР є структурний підрозділ ДСА України - ДП Інформаційні судові системи .

З наведеного суд доходить висновку, що для доступу до судових рішень ДСА України через ДП Інформаційні судові системи забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень, який є набором даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних та структурою набору цих даних є формат CSV, а тому відповідач не має змоги надати позивачу запитувану інформацію - тексти судових рішень за 2006-2020 роки, оскільки формат CSV це значення, розділені комою , а не текстовий формат.

Для надання позивачу текстів судових рішень відповідач спочатку повинен буде здійснити конвертування файлів CSV в інший формат, тобто створити інформацію, якої не було до отримання запиту позивача від 16.07.2021 року, до того ж у форматі, який не передбачено Положенням №835 та Переліком №1120.

Таким чином, при розгляді запиту на доступ до публічної інформації, відповідач прав позивача не порушив, оскільки він просив надати інформацію у форматі, який не передбачено спеціальними нормативними актами. Окрім того, відповідач не відмовив позивачу у наданні запитуваної інформації, а лише вказав, що файли ЄДРСР мають не текстовий формат.

При цьому, позивач не позбавлений можливості отримати запитувану інформацію - тексти судових рішень за 2006-2020 роки в форматі CSV і за допомогою відповідного програмного забезпечення самостійно здійснити конвертування файлів CSV в інший, зручний для себе формат.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Щодо судового збору, такий відповідно до ст.139 КАС України, стягненню на користь позивача не підлягає.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в :

у задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Братичак Уляна Володимирівна

СудМиколаївський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення20.10.2021
Оприлюднено22.10.2021
Номер документу100466439
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/15492/21

Постанова від 16.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 09.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 19.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 20.10.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні