Справа № 760/26321/21
1-кс-8942/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2021 року м. Київ
Слідчий суддя Солом`янського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участі: прокурора Васильківського відділу Обухівської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , захисника ОСОБА_5 , розглянувши клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах слідчого управління Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області ОСОБА_6 про здійснення спеціального досудового розслідування щодо:
ОСОБА_7 ,
ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Донецьк, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , та
ОСОБА_8 ,
ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженця м. Донецьк, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 ,
у кримінальному провадженні № 22017101110000100 від 11 квітня 2017 року за ознаками кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 2583, ч. 1 ст. 2585, ч. 2 ст. 366 КК України,
в с т а н о в и в:
До Солом`янського районного суду м. Києва надійшло клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах слідчого управління Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області ОСОБА_6 про здійснення спеціального досудового розслідування щодо ОСОБА_7 та ОСОБА_8 у кримінальному провадженні № 22017101110000100 від 11 квітня 2017 року за ознаками кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 2583, ч. 1 ст. 2585, ч. 2 ст. 366 КК України.
В обґрунтування клопотання посилається на те, на території України зареєстроване ТОВ «ДОНМЕТІНЖИНІРИНГ» (код ЄДРПОУ 38355601). 30.07.2016 на підставі рішення Загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю «ДОНМЕТІНЖИНІРИНГ» прийнято рішення про зміну назви товариства - «ДОНМЕТІНЖИНІРИНГ» на «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», а також на посаду директора даного товариства призначено Особу № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження). Крім того, у зв`язку з прийнятими рішеннями, затверджено нову редакцію статуту товариства, яку підписано одноособовим учасником товариства, власником 100% статутного капіталу, ОСОБА_7 .
Згідно Статуту ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» діє на підставі цього статуту, Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про господарські товариства» та чинного в Україні законодавства, а також внутрішніми правилами, регламентами та іншими локальними актами. В свою чергу, згідно п. 13.7.7 Статуту директор серед іншого має право: без доручення, в обсязі повноважень наданих цим Статутом діяти від імені Товариства (представляти інтереси Товариства) у відносинах з органами державної влади та місцевого самоврядування, організаціями, установами, суб`єктами господарської діяльності та іншими юридичними та фізичними особами різних юрисдикцій; видавати правила внутрішнього трудового розпорядку і визначати умови оплати праці посадових осіб Товариства, його дочірніх підприємств, філій та представництв; призначати та звільняти головного бухгалтера Товариства та виконуючого обов`язки головного бухгалтера та інших працівників Товариства, з дотриманням п.13.5.14.7 Статуту; укладати від імені Товариства правочини (контракти, договори, угоди) не віднесені до компетенції загальних зборів Учасників, давати доручення, відкривати та використовувати рахунки Товариства в установах банків; самостійно видавати накази, розпорядження, вказівки та інші акти управління; підписувати банківські, фінансові та інші документи, пов`язані з поточною діяльністю Товариства, а також здійснювати інші дії.
Таким чином, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), займаючи посаду директора ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» та виконуючи обов`язки по здійсненню керівництва трудовим колективом, а також обов`язки по управління (розпорядженню) майном підприємства, постійно виконувала організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції (обов`язки) і, відповідно до положень п. 1 та п. 2 Примітки до ст. 364 КК України, являлась службовою особою суб`єкта підприємницької діяльності ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ».
Разом з тим, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) усвідомлюючи покладену на неї відповідальність службової особи підприємства та передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків й бажаючи їх настання, використала своє службове становище й надані їй службові повноваження з метою заволодіння чужим майном у вигляді відшкодування з державного бюджету України податку на додану вартість, й вчинила заволодіння цими коштами в особливо великих розмірах.
Так, приблизно у 2016 році, точну дату органу досудового розслідування встановити не представляється за можливе, в невстановленому органом досудового розслідування місці та за невстановлених обставинах, громадянин України ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зустрівся з раніше йому знайомим громадянином України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . Під час їх бесіди ОСОБА_8 повідомив ОСОБА_7 про те, що він має намір реалізувати схему поставки товарно-матеріальних цінностей (продуктів харчування та напоїв) на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей шляхом їх транзиту через територію Російської Федерації, з метою їх подальшого продажу та отримання з Державного бюджету України грошових коштів в якості відшкодування податку на додану вартість за дані псевдоекспортні операції. При цьому, ОСОБА_8 пояснив ОСОБА_7 , що для реалізації даної схеми ним особисто будуть залучені іноземні суб`єкти господарювання, які зареєстровані і здійснюють свою діяльність на території Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії, зокрема підприємство «MASTER APPROACH» та «UNITECH TRADING LP», а також підприємство, яке зареєстровано на території Об`єднаних Арабських Еміратів «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», а також він особисто відповідатиме за організацію проходження митних процедур на території Російської Федерації і безперешкодне переміщення товарів на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей. В свою чергу, ОСОБА_8 наказав ОСОБА_7 знайти суб`єкт господарювання резидента, який можна було би залучити до вказаної протиправної схеми, який являється суб`єктом зовнішньоекономічної діяльності, який і буде отримувати з Державного бюджету України грошові кошти в якості відшкодування податку на додану вартість. Тоді ж, ОСОБА_7 , на виконання вказівки ОСОБА_8 , звернувся до Особи № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), яка займала посаду директора ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», та довів останній спільний злочинний план ОСОБА_8 .
В подальшому, приблизно на початку серпня 2016 року, перебуваючи в офісному приміщенні ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», розташованому за адресою: м.Харків, вул. Бакуліна, 11, ОСОБА_7 , знаючи, що Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) являється службовою особою директором ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», і відповідно до покладених на неї повноважень діє від імені товариства в межах, встановлених законодавством та установчими документами, має право розпоряджатися майном підприємства в межах своєї компетенції, укладати та підписувати господарські та інші договори (контракти), вчиняти інші правочини, видавати накази, розпорядження, обов`язкові для усіх робітників товариства, користуватися правом першого підпису, відкривати рахунки в банківських установах, а також здійснювати інші дії, надав вказівку останній, використовуючи можливості ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» здійснювати постачання товарно-матеріальних цінностей (продуктів харчування, напоїв) на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей, шляхом транзиту через територію Російської Федерації, з метою послідуючої їх реалізації на цій території та отримання грошових коштів з Державного бюджету України в якості відшкодування податку на додану вартість за даними псевдо експортними операціями. При цьому ОСОБА_7 пояснив що для цього між ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» та підприємствами-нерезидентами «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP» (Сполучене Королівство Великобританії та Північної Ірландії) та «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC» (Об`єднані Арабські Емірати) необхідно укласти контракти щодо поставки на адресу останніх продуктів харчування. При цьому, згідно умов контракту, поставка буде здійснюватися не безпосередньо на адресу даної фірми, а нібито на адресу іншого підприємства-нерезидента, відомості про яке видумані та яке нібито зареєстроване і здійснює свою господарську діяльність в Республіці Гана GLORIA INVESTMENT LLP (адреса: Ghana, Accra, 6th Avenue Ridge, Ridge Tower ). При цьому, ОСОБА_7 пояснив Особі № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), що фактично товарно-матеріальні цінності (продукти харчування, напої), слідуючи транзитом через територію Російської Федерації, будуть фактично поставлятись на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей. Під час зазначеної розмови ОСОБА_7 повідомив Особі № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), що відповідно до спільного злочинного плану ОСОБА_8 , за залучення до вказаної протиправної діяльності іноземних суб`єктів господарювання, організацію проходження митних процедур на території Російської Федерації, безперешкодне переміщення товарів на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей та їх реалізацію на тимчасово окупованій території Луганської та Донецької областей особисто відповідатиме раніше їй знайомий ОСОБА_8 , пошук та фактичне придбання продуктів харчування і напоїв у м. Харкові, пошук транспортних засобів для міжнародних вантажних перевезень, організацію митного оформлення товарів в режимі «експорт» здійснюватиме ОСОБА_7 , а підписання контрактів, договорів, додатків та специфікацій до них, видаткових накладних, пакувальних листів, товарно-транспортних накладних, та інших необхідних документів від імені ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», здійснення перерахування грошових коштів, ведення бухгалтерського обліку, подання податкової звітності здійснюватиме Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) На дану вказівку Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження). відповіла згодою.
В подальшому, погодившись на зазначену протиправну діяльність, всі вказівки щодо постачання товарно-матеріальних цінностей на тимчасово окуповану територію України, на підставі відповідних контрактів укладених між ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» та підприємствами-нерезидентами «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP», «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), використовуючи власний номер телефону НОМЕР_1 , отримувала від ОСОБА_8 , який використовував власний номер телефону НОМЕР_2 , шляхом переписки та розмов у мережі Інтернет за допомогою додатку «Viber», розмов з використанням мобільного зв`язку, а також від ОСОБА_7 , який використовував власний номер телефону НОМЕР_3 , шляхом переписки та розмов у мережі Інтернет за допомогою додатку «Viber», розмов з використанням мобільного зв`язку та безпосередньо при зустрічі.
В подальшому, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) діючи на виконання розробленого ОСОБА_8 злочинного плану щодо заволодіння грошовими коштами Державного бюджету України шляхом отримання відшкодування сум податку на додану вартість, та з ціллю досягнення злочинної мети, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), розуміючи необхідність створення документальної видимості господарських операцій з поставки (експорту) товарно-матеріальних цінностей на адресу нерезидента, умисно діючи в порушення положень ст. 203 Цивільного кодексу України, згідно якої зміст правочину не може суперечити вимогам законодавства, а правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним, діючи як службова особа підприємства, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, отримала та підписала складені невстановленими органом досудового розслідування особами контракти №2016-08/1 від 29.08.2016 з суб`єктом господарської діяльності (нерезидентом) «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», №1016/2 від 28.10.2016 з суб`єктом господарської діяльності (нерезидентом) «UNITECH TRADING LP», №0217/2 від 10.02.2017 з суб`єктом господарської діяльності (нерезидентом) «MASTER APPROACH», згідно умов яких продавець ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» зобов`язується поставити та передати у власність, а покупці: «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», «UNITECH TRADING LP», «MASTER APPROACH» прийняти та оплатити товар в строки та на умовах відповідно договорів, згідно специфікацій. При цьому, маючи на меті уникнути кримінальної відповідальності в майбутньому та надання завуальованої форми своїм діям, невстановленими органом досудового розслідування особами було включено до контрактів пункти, згідно яких поставка здійснюється автомобільним транспортом на умовах поставки FCA-Київ (Інкотермс 2010), згідно яких продавець здійснює постачання товару, який пройшов митне очищення для експорту, шляхом передання призначеному покупцем перевізнику у названому місці. Крім того, згідно умов вказаних контрактів продавець ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», здійснює поставку товару в строки зазначені у відповідній специфікації, і при умові подачі транспорту покупцем, при цьому завантажувальні операції та митне оформлення товару в режимі «Експорт» здійснюється продавцем. При цьому, маючи на меті здійснення перевезення товарно-матеріальних цінностей виключно автомобільним транспортом транзитом через територію Російської Федерації, для подальшого його переміщення через неконтрольовані органами державної влади України ділянки державного кордону на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей, контрактами було передбачено, що вантажоодержувачем товару начебто являється фірма (нерезидент): «GLORIA INVESTMENT LLP». Ghana. Accra, 6th Avenue Ridge. Ridge Tower (Республіка Гана).
Після того, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) реалізуючи наведену вище схему з заволодіння грошовими коштами з Державного бюджету України, достовірно знаючи, що відповідно до п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) сума податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного періоду, діючи з метою формування від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі сум сплачених за отриманий товар,
Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) уклала ряд фінансово-господарських договорів з суб`єктами господарювання (резидентами) щодо придбання товарно-матеріальних цінностей (продуктів харчування, напоїв та інше), з метою їх подальшого «фіктивного» постачання на адресу одержувача «GLORIA INVESTMENT LLP».
В подальшому, продовжуючи реалізовувати свій злочинний план, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, на підставі вказаних договорів Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) отримала від зазначених постачальників товарів первинні бухгалтерські документи, які свідчать про здійснену передачу товарно-матеріальних цінностей від вказаних підприємств на адресу ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», а саме відповідні видаткові накладні щодо отримання товарно-матеріальних цінностей, за які сплачено відповідні суми грошових коштів з ПДВ, після чого, на відповідні розрахункові рахунки підприємств-постачальників товарно-матеріальних цінностей, відкриті у банківських установах, з розрахункових рахунків ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» було перераховано вказані грошові суми.
Продовжуючи реалізовувати зазначену вище протиправну схему, діючи на виконання раніше обумовлених умов з ОСОБА_8 та ОСОБА_7 , а також на підставі міжнародних контрактів, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) у невстановленому місті та час, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, виготовила та підписала первинні бухгалтерські документи, а саме специфікації до зазначених міжнародних контрактів з підприємствами-нерезидентами та пакувальні листи, до яких внесла завідомо неправдиві відомості щодо постачання товарно-матеріальних цінностей, начебто на адресу одержувача «GLORIA INVESTMENT LLP».
Крім того, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) продовжуючи реалізовувати спільний з ОСОБА_8 та ОСОБА_7 злочинний план, достовірно знаючи, що відповідно до ст. 195 ПКУ, за нульовою ставкою оподатковуються операції з вивезення товарів за межі митної території України, а товар вважається вивезеним за межі митної території України, якщо таке вивезення підтверджується в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, митною декларацією, оформленою відповідно до вимог митного кодексу України (далі - МКУ), реалізовуючи надані їй організаційно-розпорядчі функції, подавала особисто та надавала усні вказівки співробітникам ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», а також укладала договори з митними брокерами щодо оформлення та подання до митних органів вантажних митних декларацій у відповідності до наявних первинних бухгалтерських документів, та їх подання до митних органів України. При цьому, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) усвідомлювала, що декларантом будуть внесенні неправдиві відомості до вантажних митних декларацій щодо експорту товару, тобто в порушення вимог Порядку заповненнямитних деклараційна бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерствафінансів Українивід 30.05.2012 № 651, оскільки до декларації будуть внесені завідомо неправдиві відомості щодо одержувача товарно-матеріальних цінностей.
Так, до вказаних вантажних митних декларацій було долучено відповідні товарно-супровідні документи, в тому числі зазначені вище підроблені специфікації (інвойси), пакувальні листи, а також міжнародні товарно-транспортні накладні (CMR), на яких Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) в графі 22 «Підпис та штамп відправника» розписалась та поставила печатку підприємства.
Разом з тим, після митного оформлення товарно-матеріальних цінностей та фактичного перетину державних кордонів України та Російської Федерації в міжнародному автомобільному пункті пропуску, водії вантажних транспортних засобів, які здійснювали перевезення на підставі транспортного замовлення до договорів транспортного експедування, з вказаними товарно-матеріальними цінностями, найменування яких зазначено в наведених вище вантажних митних деклараціях, фактично слідували не до адреси одержувача товару, що зазначений в товаро-супровідних документах, тобто до «GLORIA INVESTMENT LLP» Ghana, Accra, 6th Avenue Ridge, Ridge Tower, чи до морського порту Новоросійськ, Російська Федерація, а до митно-логістичного терміналу в с. Матвєєв-Курган, Російська Федерація, де здійснювали розвантаження вказаних вище ТМЦ на підставі товарносупровідних документів. В подальшому, ті ж самі ТМЦ перевантажувалися на інші вантажні транспортні засоби, які прямували через автомобільний пункт пропуск Російсько-Українського кордону, на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей, через неконтрольовані органами державної влади ділянки державного кордону України.
В подальшому, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, на розрахункові рахунки ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» з відповідних рахунків підприємств-нерезидентів зараховано грошові кошти в загальній сумі згідно зазначених вище специфікацій (інвойсів).
Після чого, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) діючи на виконання зазначеного вище плану, достовірно знаючи, що у відповідності до п. 200.1 ст. 200 ПКУ, сума податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду, а у відповідності до п. 200.4 ПКУ, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно вказаного вище пункту, така сума підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товару у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200.1.3 статті 200 ПКУ, на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, тобто розуміючи, що ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ», підпадає під критерії платника податку на додану вартість, який має право на отримання бюджетного відшкодування, являючись головним бухгалтером Товариства, діючи у відповідності до порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України за №21 від 28.01.2016, умисно заповнювала та подавала до Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, податкові декларації, в яких безпідставно зазначала суму від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку.
В подальшому, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), продовжуючи реалізацію спільного злочинного плану, діючи в порядку п.200.7 ПКУ, згідно якого платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації, а також у відповідності до п. 200.18 ПКУ, згідно якого платник податку, який має право на бюджетне відшкодування, подав відповідну заяву та відповідає критеріям, визначеним ПКУ, має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку, подавала до Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області відповідну заяву.
В свою чергу, контролюючим органом Центральною ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, посадові особи якого діяли на підставі Порядку визначення відповідності платника податку на додану вартість критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 за №1128, який містить відповідний алгоритм отримання підприємством права на автоматичне бюджетне відшкодування, а також у відповідності до Регламенту опрацювання податкових декларацій з податку на додану вартість, за якими нараховане від`ємне значення та/або задекларовано бюджетне відшкодування податку на додану вартість, затверджений наказом ДПС України від 19.06.2012 за №522, здійснили камеральні перевірки поданих ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» податкових декларацій, та не будучи обізнаними про фіктивність вказаної експортної операції і злочинні наміри Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , складали довідки, згідно висновків яких ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» відповідає критеріям та має право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість за відповідними податковими деклараціями з податку на додану вартість.
В подальшому, за результатами проведених камеральних перевірок зазначених декларацій, Державною фіскальною службою України на адресу Державної Казначейської служби України, яка згідно абз.5 підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 №215, відповідно до покладених на неї завдань та в установленому законодавством порядку забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, зокрема здійснює бюджетне відшкодування податку на додану вартість, скеровано відповідні листи щодо узагальненої інформації (визначених у висновках) обсягів сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, по платникам, які мають право на автоматичне бюджетне відшкодування, згідно яких ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» має право на бюджетне відшкодування заявлених у заявах про бюджетне відшкодування сум від`ємного значення податкового кредиту, після чого на вказані у заявах розрахункові рахунки відкриті ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» у банківських установах з рахунку № 31118030700003 Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м.Харкова, надійшли грошові кошти, за призначенням платежу «Відшкодування податку на додану вартість».
В подальшому, всі зазначені кошти отримані в якості відшкодування ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» податку на додану вартість, були використані Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), ОСОБА_7 та ОСОБА_8 для закупівлі товарно-матеріальних цінностей, з метою їх подальшої реалізації.
Згідно висновку експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз за результатами проведення судово-економічної експертизи № 13871/13872/18-71 від 24.10.2018, зарахування бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок ТОВ «УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» у банку в 2016-2017 роках в загальній сумі 2868137,22 гривень, в тому числі за експортними операціями ТОВ«УНІВЕРСАЛСНАБ ЕКСІМ» документально підтверджується.
Крім того, на території України 01.02.2013 зареєстроване ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 38586240).
31.01.2013 на підставі Протоколу № 1 Загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬКОН ЕНЕРГО» прийнято рішення про створення ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО», затверджено Статут товариства та обрано директора ОСОБА_7 (ідентифікаційний номер НОМЕР_4 ). В подальшому, на виконання рішення Загальних зборів учасників, співзасновниками ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» ОСОБА_8 та ОСОБА_9 підписано наказ № 3 від 31.01.2013 про призначення ОСОБА_7 на посаду директора за трудовою угодою. В подальшому, 08.12.2015 на підставі Протоколу № 2 Загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬКОН ЕНЕРГО» прийнято рішення про затвердження нової редакції Статуту ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» та зміну місцезнаходження товариства.
Згідно Статуту (державна реєстрація від 15.12.2015) ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» діє на підставі цього статуту, Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України.
В свою чергу, згідно п. 11.15.3 Статуту директор від імені Товариства здійснює дії без доручення, в межах компетенції наданих цим Статутом та відповідними рішеннями Загальних зборів учасників, а саме, серед іншого: підписує та забезпечує виконання угод (договорів), укладених від імені; розпоряджається майном і коштами Товариства; видає довіреності від імені Товариства; представляє Товариство у з організаціями, підприємствами і установами в суді, господарському суді, а також в інших державних органах з питань діяльності підприємства; підписує платіжні та інші документи, пов`язані з розпорядженням грошовими коштами Товариства; видає накази, розпорядження, які є обов`язковими для виконання всіма працівниками Товариства; забезпечує додержання Товариством законодавства України; наймає на роботу та звільняє працівників Товариства, укладає трудові договори і договори про повну матеріальну відповідальність з працівниками Товариства.
Таким чином, ОСОБА_7 , займаючи посаду директора ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» та виконуючи обов`язки по здійсненню керівництва трудовим колективом, а також обов`язки по управління (розпорядженню) майном підприємства, постійно виконував організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції (обов`язки) і, відповідно до положень п. 1 та п. 2 Примітки до ст. 364 КК України, являвся службовою особою суб`єкта підприємницької діяльності ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО».
Разом з тим, ОСОБА_7 усвідомлюючи покладену на нього відповідальність службової особи підприємства та передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків й бажаючи їх настання, використав своє службове становище й надані йому службові повноваження з метою заволодіння чужим майном у вигляді відшкодування з державного бюджету України податку на додану вартість, й вчинив заволодіння цими коштами в особливо великих розмірах.
Так, приблизно у 2016 році, точну дату органу досудового розслідування встановити не представляється за можливе, в невстановленому органом досудового розслідування місці та за невстановлених обставинах, громадянин України ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , який є засновником ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» зустрівся з раніше йому знайомим громадянином України ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , який є директором ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО». Під час їх бесіди ОСОБА_8 повідомив ОСОБА_7 про те, що він має намір реалізувати схему поставки товарно-матеріальних цінностей (продуктів харчування та напоїв) на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей шляхом їх транзиту через територію Російської Федерації, з метою їх подальшого продажу та отримання з Державного бюджету України грошових коштів в якості відшкодування податку на додану вартість за дані псевдоекспортні операції. При цьому, ОСОБА_8 пояснив ОСОБА_7 , що для реалізації даної схеми ним особисто будуть залучені іноземні суб`єкти господарювання, які зареєстровані і здійснюють свою діяльність на території Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії, зокрема підприємство «MASTER APPROACH» та «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P. », а також підприємство, яке зареєстровано на території Об`єднаних Арабських Еміратів «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», а також він особисто відповідатиме за організацію проходження митних процедур на території Російської Федерації і безперешкодне переміщення товарів на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей. В свою чергу, ОСОБА_8 запропонував ОСОБА_7 використати суб`єкт господарювання-резидента ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО», який являється суб`єктом зовнішньоекономічної діяльності, де ОСОБА_7 є директором, а ОСОБА_8 є засновником, з метою залучення зазначеного товариства до вказаної протиправної схеми, яке і буде отримувати з Державного бюджету України грошові кошти в якості відшкодування податку на додану вартість. Крім того, ОСОБА_8 знаючи, що ОСОБА_7 являється службовою особою директором ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО», і відповідно до покладених на нього повноважень діє від імені товариства в межах, встановлених законодавством та установчими документами, має право розпоряджатися майном підприємства в межах своєї компетенції, укладати та підписувати господарські та інші договори (контракти), вчиняти інші правочини, видавати накази, розпорядження, обов`язкові для усіх робітників товариства, користуватися правом першого підпису, відкривати рахунки в банківських установах, а також здійснювати інші дії, надав вказівку останньому, використовуючи можливості ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО» здійснювати постачання товарно-матеріальних цінностей (продуктів харчування, напоїв) на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей, шляхом транзиту через територію Російської Федерації, з метою послідуючої їх реалізації на цій території та отримання грошових коштів з Державного бюджету України в якості відшкодування податку на додану вартість за даними псевдо експортними операціями. При цьому ОСОБА_8 уточнив, що для цього між ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО» та підприємствами-нерезидентами «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P. », «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», які він безпосередньо залучить, необхідно укласти контракти щодо поставки на адресу останніх продуктів харчування. При цьому, згідно умов контракту, поставка буде здійснюватися не безпосередньо на адресу даної фірми, а нібито на адресу іншого підприємства-нерезидента, відомості про яке видумані та яке нібито зареєстроване і здійснює свою господарську діяльність в Республіці Гана GLORIA INVESTMENT LLP (адреса: Ghana, Accra, 6th Avenue Ridge, Ridge Tower ). При цьому, ОСОБА_8 пояснив ОСОБА_7 , що фактично товарно-матеріальні цінності (продукти харчування, напої), слідуючи транзитом через територію Російської Федерації, будуть фактично поставлятись на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей.
Під час зазначеної розмови ОСОБА_8 повідомив ОСОБА_7 , що з метою реалізації зазначеного злочинного плану, необхідно розподілити функції наступним чином: ОСОБА_8 особисто відповідатиме за залучення до вказаної протиправної діяльності іноземних суб`єктів господарювання «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P.», «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», організацію проходження митних процедур на території Російської Федерації, безперешкодне переміщення товарів на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей та їх реалізацію на тимчасово окупованій території Луганської та Донецької областей; ОСОБА_7 відповідатиме за підписання контрактів, договорів, додатків та специфікацій до них, видаткових накладних, пакувальних листів, товарно-транспортних накладних, та інших необхідних документів від імені ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО», пошук та фактичне придбання продуктів харчування і напоїв у м. Харкові, пошук транспортних засобів для міжнародних вантажних перевезень, організацію митного оформлення товарів в режимі «експорт». Крім того, ОСОБА_8 розуміючи, що для реалізації зазначеного злочинного плану необхідні знання у галузі здійснення бухгалтерського обліку, подання податкової звітності, здійснення декларування податку на додану вартість, отримання відшкодування податку на додану вартість з Державного бюджету України, необхідно залучити бухгалтера, запропонував ОСОБА_7 залучити до вказаної злочинної діяльності Особу № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), до функцій у даному протиправному плані якої буде входити здійснення перерахування грошових коштів, ведення бухгалтерського обліку, подання податкової звітності. На дану вказівку ОСОБА_8 ОСОБА_7 відповів згодою.
Тоді ж, ОСОБА_7 , будучи директором ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО», погодившись на зазначену пропозицію ОСОБА_8 , з метою реалізації спільного з ОСОБА_8 злочинного плану, розуміючи що для його впровадження необхідні знання у галузі здійснення бухгалтерського обліку, подання податкової звітності, здійснення декларування податку на додану вартість, отримання відшкодування податку на додану вартість з державного бюджету України, а також діючи на виконання раніше досягнутої домовленості з ОСОБА_8 про залучення до протиправної діяльності Особу № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) ОСОБА_7 звернувся до останньої.
Так, приблизно весною 2016 року, перебуваючи у місті Харкові, ОСОБА_7 повідомив Особу № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) про спільний злочинний план ОСОБА_8 , відповідно до якого вони мають намір реалізувати схему поставки товарно-матеріальних цінностей (продуктів харчування та напоїв) на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей шляхом їх транзиту через територію Російської Федерації, з метою їх подальшого продажу та отримання з Державного бюджету України грошових коштів в якості відшкодування податку на додану вартість за дані псевдоекспортні операції. При цьому, ОСОБА_7 пояснив Особі № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), що для реалізації даної схеми ОСОБА_8 особисто будуть залучені іноземні суб`єкти господарювання, які зареєстровані і здійснюють свою діяльність на території Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії, зокрема підприємство «MASTER APPROACH» та «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P. », а також підприємство, яке зареєстровано на території Об`єднаних Арабських Еміратів «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», а також ОСОБА_8 особисто відповідатиме за організацію проходження митних процедур на території Російської Федерації і безперешкодне переміщення товарів на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей. В свою чергу, ОСОБА_7 пояснив, що він особисто є службовою особою директором ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО», та відповідно до покладених на нього повноважень діє від імені товариства в межах, встановлених законодавством та установчими документами, має право розпоряджатися майном підприємства в межах своєї компетенції, укладати та підписувати господарські та інші договори (контракти), вчиняти інші правочини, видавати накази, розпорядження, обов`язкові для усіх робітників товариства, користуватися правом першого підпису, відкривати рахунки в банківських установах, та враховуючи зазначене залучить ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО» до вказаного злочинного плану, яке і отримуватиме грошові кошти з Державного бюджету України. При цьому ОСОБА_7 уточнив, що для між ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО» та підприємствами-нерезидентами «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P. », «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», які безпосередньо залучить ОСОБА_8 , будуть укладені контракти щодо поставки на адресу останніх продуктів харчування. При цьому, згідно умов контракту, поставка буде здійснюватися не безпосередньо на адресу даної фірми, а нібито на адресу іншого підприємства-нерезидента, відомості про яке видумані та яке нібито зареєстроване і здійснює свою господарську діяльність в Республіці Гана GLORIA INVESTMENT LLP (адреса: Ghana, Accra, 6th Avenue Ridge, Ridge Tower ), однак фактично товарно-матеріальні цінності (продукти харчування, напої), слідуючи транзитом через територію Російської Федерації, будуть фактично поставлятись на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей.
Крім того, ОСОБА_7 пояснив Особі № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), що він, відповідно до своїх функцій у спільному з ОСОБА_8 злочинному плані, відповідатиме за підписання вказаних контрактів, договорів, додатків та специфікацій до них, видаткових накладних, пакувальних листів, товарно-транспортних накладних, та інших необхідних документів від імені ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО», пошук та фактичне придбання продуктів харчування і напоїв у м. Харкові, пошук транспортних засобів для міжнародних вантажних перевезень, організацію митного оформлення товарів в режимі «експорт». Окрім того, ОСОБА_7 повідомив Особі № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), що для реалізації зазначеного злочинного плану необхідні знання у галузі здійснення бухгалтерського обліку, подання податкової звітності, здійснення декларування податку на додану вартість, отримання відшкодування податку на додану вартість з Державного бюджету України, та запропонував Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) долучитись до реалізації зазначеного спільного з ОСОБА_8 злочинного плану, відповідно якого вона буде призначена на посаду головного бухгалтера ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО» та до її функцій у реалізації злочинного плану входитиме здійснення перерахування грошових коштів, ведення бухгалтерського обліку, подання податкової звітності, отримання відшкодування податку на додану вартість з Державного бюджету України. На дану пропозицію ОСОБА_7 та ОСОБА_8 . Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) відповіла згодою.
В подальшому, погодившись на зазначену протиправну діяльність та узгодивши функції у спільному злочинному плані, всі вказівки щодо постачання товарно-матеріальних цінностей на тимчасово окуповану територію України, на підставі відповідних контрактів укладених між ТОВ«АЛЬКОН ЕНЕРГО» та підприємствами-нерезидентами «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P. », «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», ОСОБА_7 , використовуючи власний номер телефону НОМЕР_3 , отримував від ОСОБА_8 , який використовував власний номер телефону НОМЕР_2 , шляхом переписки та розмов у мережі Інтернет за допомогою додатку «Viber», розмов з використанням мобільного зв`язку. Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження) використовуючи власний номер телефону НОМЕР_1 отримувала вказівки від ОСОБА_7 , який використовував власний номер телефону НОМЕР_3 , а також від ОСОБА_8 , який використовував власний номер телефону НОМЕР_2 , шляхом переписки та розмов у мережі Інтернет за допомогою додатку «Viber», розмов з використанням мобільного зв`язку та безпосередньо при зустрічі.
В подальшому, ОСОБА_7 , діючи на виконання розробленого ОСОБА_8 спільного злочинного плану щодо заволодіння грошовими коштами Державного бюджету України шляхом отримання відшкодування сум податку на додану вартість, та з ціллю досягнення злочинної мети, розуміючи необхідність створення документальної видимості господарських операцій з поставки (експорту) товарно-матеріальних цінностей на адресу нерезидента, умисно діючи в порушення положень ст. 203 Цивільного кодексу України, згідно якої зміст правочину не може суперечити вимогам законодавства, а правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним, діючи як службова особа підприємства, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, отримав та підписав складені невстановленими органом досудового розслідування особами контракти з підприємствами-нерезидентами «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P. », «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC», згідно умов яких продавець ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» зобов`язується поставити та передати у власність, а покупці: «MASTER APPROACH», «UNITECH TRADING LP», «EXPANSIA LTD», «ORION CONSORTIUM L.P. », «PREMIUM VERTEX GENERAL TRADING LLC» прийняти та оплатити товар в строки та на умовах відповідно договорів, згідно специфікацій. При цьому, маючи на меті уникнути кримінальної відповідальності в майбутньому та надання завуальованої форми своїм діям, невстановленими органом досудового розслідування особами було включено до контрактів пункти, згідно яких поставка здійснюється автомобільним транспортом на умовах поставки FCA-Київ (Інкотермс 2010), згідно яких продавець здійснює постачання товару, який пройшов митне очищення для експорту, шляхом передання призначеному покупцем перевізнику у названому місці. Крім того, згідно умов вказаних контрактів продавець ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО», здійснює поставку товару в строки зазначені у відповідній специфікації, і при умові подачі транспорту покупцем, при цьому завантажувальні операції та митне оформлення товару в режимі «Експорт» здійснюється продавцем. При цьому, маючи на меті здійснення перевезення товарно-матеріальних цінностей виключно автомобільним транспортом транзитом через територію Російської Федерації, для подальшого його переміщення через неконтрольовані органами державної влади України ділянки державного кордону на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей, контрактами було передбачено, що вантажоодержувачем товару начебто являється фірма (нерезидент): «GLORIA INVESTMENT LLP». Ghana. Accra, 6th Avenue Ridge. Ridge Tower (Республіка Гана).
Після чого, ОСОБА_7 реалізуючи наведений вище план із заволодіння грошовими коштами з Державного бюджету України, достовірно знаючи, що відповідно до п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) сума податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного періоду, діючи з метою формування від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі сум сплачених за отриманий товар, ОСОБА_7 уклав ряд фінансово-господарських договорів з суб`єктами господарювання (резидентами) щодо придбання товарно-матеріальних цінностей (продуктів харчування, напоїв та інше), з метою їх подальшого «фіктивного» постачання на адресу одержувача «GLORIA INVESTMENT LLP».
В подальшому, продовжуючи реалізовувати свій злочинний план, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, діючи на виконання розробленого ОСОБА_8 злочинного плану та на підставі вказаних вище договорів ОСОБА_7 отримав від постачальників товарів (підприємств резидентів) первинні бухгалтерські документи, які свідчать про здійснену передачу товарно-матеріальних цінностей, а саме відповідні видаткові накладні щодо отримання товарно-матеріальних цінностей, за які сплачено відповідні суми грошових коштів з ПДВ, після чого, на відповідні розрахункові рахунки підприємств-постачальників товарно-матеріальних цінностей, відкриті у банківських установах, з розрахункових рахунків ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» було перераховано вказані грошові суми.
Продовжуючи реалізовувати зазначену вище протиправну схему, діючи на виконання раніше обумовлених умов з ОСОБА_8 та Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), а також на підставі міжнародних контрактів з вищезазначеними підприємствами нерезидентами ОСОБА_7 у невстановленому місті та час, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, виготовив та підписав первинні бухгалтерські документи, а саме специфікації до зазначених міжнародних контрактів з підприємствами-нерезидентами та пакувальні листи, до яких вніс завідомо неправдиві відомості щодо постачання товарно-матеріальних цінностей, начебто на адресу одержувача «GLORIA INVESTMENT LLP».
Крім того, ОСОБА_7 продовжуючи реалізовувати спільний з ОСОБА_8 та Особою № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження)злочинний план, достовірно знаючи, що відповідно до ст. 195 ПКУ, за нульовою ставкою оподатковуються операції з вивезення товарів за межі митної території України, а товар вважається вивезеним за межі митної території України, якщо таке вивезення підтверджується в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, митною декларацією, оформленою відповідно до вимог митного кодексу України (далі - МКУ), реалізовуючи надані йому організаційно-розпорядчі функції, подавав особисто та надавав усні вказівки співробітникам ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО», а також укладав договори з митними брокерами щодо оформлення та подання до митних органів вантажних митних декларацій у відповідності до наявних первинних бухгалтерських документів, та їх подання до митних органів України. При цьому, ОСОБА_7 усвідомлював, що декларантом будуть внесенні неправдиві відомості до вантажних митних декларацій щодо експорту товару, тобто в порушення вимог Порядку заповненнямитних деклараційна бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерствафінансів Українивід 30.05.2012 № 651, оскільки до декларації будуть внесені завідомо неправдиві відомості щодо одержувача товарно-матеріальних цінностей.
Так, до вказаних вантажних митних декларацій було долучено відповідні товарно-супровідні документи, в тому числі зазначені вище підроблені специфікації (інвойси), пакувальні листи, а також міжнародні товарно-транспортні накладні (CMR), на яких ОСОБА_7 в графі 22 «Підпис та штамп відправника» розписався та поставив печатку підприємства.
Разом з тим, після митного оформлення товарно-матеріальних цінностей та фактичного перетину державних кордонів України та Російської Федерації в міжнародному автомобільному пункті пропуску, водії вантажних транспортних засобів, які здійснювали перевезення на підставі транспортних замовлень до договорів транспортного експедування, з товарно-матеріальними цінностями, найменування яких зазначено в наведених вище вантажних митних деклараціях, фактично слідували не до адреси одержувача товару, що зазначений в товаро-супровідних документах, тобто до «GLORIA INVESTMENT LLP» Ghana, Accra, 6th Avenue Ridge, Ridge Tower, чи до морського порту Новоросійськ, Російська Федерація, а до митно-логістичного терміналу в с. Матвєєв-Курган, Російська Федерація, де здійснювали розвантаження вказаних вище ТМЦ на підставі товарносупровідних документів. В подальшому, ті ж самі ТМЦ перевантажувалися на інші вантажні транспортні засоби, які прямували через автомобільний пункт пропуск Російсько-Українського кордону, на тимчасово окуповану територію Луганської та Донецької областей, через неконтрольовані органами державної влади ділянки державного кордону України.
В подальшому, за невстановлених органом досудового розслідування обставин, на розрахункові рахунки ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» з відповідних з відповідних рахунків підприємств-нерезидентів зараховано грошові кошти в загальній сумі згідно зазначених вище специфікацій (інвойсів).
Після чого, ОСОБА_7 , діючи на виконання зазначеного вище плану, достовірно знаючи, що у відповідності до п. 200.1 ст. 200 ПКУ, сума податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду, а у відповідності до п. 200.4 ПКУ, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно вказаного вище пункту, така сума підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товару у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200.1.3 статті 200 ПКУ, на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, тобто розуміючи, що ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО», підпадає під критерії платника податку на додану вартість, який має право на отримання бюджетного відшкодування, діючи у відповідності до порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України за №21 від 28.01.2016, умисно заповнював та подавав до Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, податкові декларації, в яких безпідставно зазначав суму від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку.
В подальшому, Особа № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), продовжуючи реалізацію спільного злочинного плану, діючи в порядку п.200.7 ПКУ, згідно якого платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації, а також у відповідності до п. 200.18 ПКУ, згідно якого платник податку, який має право на бюджетне відшкодування, подав відповідну заяву та відповідає критеріям, визначеним ПКУ, має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку, подала до Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області відповідні заяви.
В свою чергу, контролюючим органом Центральною ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, посадові особи якого діяли на підставі Порядку визначення відповідності платника податку на додану вартість критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 за №1128, який містить відповідний алгоритм отримання підприємством права на автоматичне бюджетне відшкодування, а також у відповідності до Регламенту опрацювання податкових декларацій з податку на додану вартість, за якими нараховане від`ємне значення та/або задекларовано бюджетне відшкодування податку на додану вартість, затверджений наказом ДПС України від 19.06.2012 за № 522, здійснили камеральні перевірки поданих ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» податкових декларацій, та не будучи обізнаними про фіктивність вказаних експортних операцій і злочинні наміри Особи № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , склали довідки, згідно висновків яких ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» відповідає критеріям та має право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість за відповідними податковими деклараціями з податку на додану вартість.
В подальшому, за результатами проведених камеральних перевірок зазначених декларацій, Державною фіскальною службою України на адресу Державної Казначейської служби України, яка згідно абз.5 підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 215, відповідно до покладених на неї завдань та в установленому законодавством порядку забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, зокрема здійснює бюджетне відшкодування податку на додану вартість, скеровано відповідні листи щодо узагальненої інформації (визначених у висновках) обсягів сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, по платникам, які мають право на автоматичне бюджетне відшкодування, згідно яких ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» має право на бюджетне відшкодування заявлених у заявах про бюджетне відшкодування сум від`ємного значення податкового кредиту, після чого на вказані у заявах розрахункові рахунки відкриті ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» у банківських установах з рахунку № 31118030700003 Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Харкова, надійшли грошові кошти, за призначенням платежу «Відшкодування податку на додану вартість».
В подальшому, всі зазначені кошти отримані в якості відшкодування ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» податку на додану вартість, були використані Особою № 1 (матеріали відносно якої виділено в окреме провадження), ОСОБА_7 та ОСОБА_8 для закупівлі товарно-матеріальних цінностей, з метою їх подальшої реалізації.
Згідно висновку експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз за результатами проведення судово-економічної експертизи №13871/13872/18-71 від 24.10.2018, зарахування бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» у банку в 2016-2017 роках в загальній сумі 4962017,00 гривень, в тому числі за експортними операціями ТОВ «АЛЬКОН ЕНЕРГО» документально підтверджується.
14 червня 2019 року громадянину України ОСОБА_7 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст.191, ч. 2 ст. 366 КК України та громадянину України ОСОБА_8 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст.191 КК України.
За інформацією Державної прикордонної служби України, ОСОБА_7 14 жовтня 2017 року виїхав до міста Майорське (пункт пропуску Зайцево), вибувши на тимчасово окуповану територію Донецької області.
За інформацією Державної прикордонної служби України, ОСОБА_8 31 жовтня 2018 року виїхав до міста Майорське (пункт пропуску Зайцево), вибувши на тимчасово окуповану територію Донецької області
За повідомленнями оперативного підрозділу, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 перебуває за межами України, у даний час його місцезнаходження невідоме.
Разом з тим, під час проведення подальшого досудового розслідування встановити фактичне місцезнаходження підозрюваних ОСОБА_7 та ОСОБА_8 не виявилося за можливе, у зв`язку з чим 14 червня 2019 року останніх оголошено в розшук.
13 листопада 2019 року ОСОБА_7 та ОСОБА_8 оголошено в міжнародний розшук та доручено органам Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва, Державній прикордонній службі України та оперативному підрозділу ГВ КЗЕ ГУ СБ України у м. Києві та Київській області здійснити їх розшук.
25.06.2019 слідчим суддею надано дозвіл на затримання ОСОБА_7 та ОСОБА_8 з метою приводу для участі у розгляді клопотання про зміну запобіжного заходу, відповідну ухвалу направлено для виконання до ДПС України.
На виклики слідчого у порядку ст.ст. 133, 135 КПК України, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 до органу досудового розслідування для проведення слідчих дій не з`явилися.
Докази, зібрані в ході досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22017101110000100, є достатніми для завершення досудового розслідування та вручення обвинувального акту, однак здійснити це не виявляється можливим, оскільки підозрюваний ОСОБА_7 та ОСОБА_8 переховуються від органів слідства та суду.
Беручи до уваги викладене, зважаючи на наявність достатніх доказів вчинення ОСОБА_7 та ОСОБА_8 інкримінованого йому злочину, а також враховуючи той факт, що останній переховується від органів досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності, оголошений у розшук та перебуває на тимчасово окупованій території України, наявні підстави до застосування процедури спеціального досудового розслідування.
Прокурор у судовому засіданні клопотання підтримав та просив його задовольнити.
Захисник підозрюваного ОСОБА_7 ОСОБА_4 , яку призначено для здійснення захисту у кримінальному провадженні за дорученням Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у м. Києві, у судовому засіданні пояснила, що оскільки підозрюваний дійсно перебуває за межами України, вона з ним не спілкувалась та інформацією по кримінальному провадженню володіє лише з матеріалів клопотання. За таких обставин, при вирішенні питання про розгляд клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування покладається на розсуд суду.
Захисник підозрюваного ОСОБА_8 ОСОБА_5 , якого призначено для здійснення захисту у кримінальному провадженні за дорученням Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у м. Києві, у судовому засіданні заперечував проти задоволення клопотання. Зазначив, що у порушення вимог ст. 297-5 КПК України поштою повістки не направлялись, що є підставою для відмови у наданні дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування в кримінальному провадженні.
Заслухавши думку учасників судового розгляду, дослідивши матеріали, на які посилається слідчий, обґрунтовуючи доводи клопотання, вбачається наступне.
Встановлено, що у провадженні слідчого управління Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області перебувають матеріали досудового розслідування №22017101110000100 від 11 квітня 2017 року за ознаками кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 2583, ч. 1 ст. 2585, ч. 2 ст. 366 КК України.
У відповідності до вимог ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.
Спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 112, 113, 114, 114-1, 115, 116, 118, частиною другою статті 121, частиною другою статті 127, частинами другою і третьою статті 146, статтями 146-1, 147, частинами другою-п`ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 255-258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 348, 364, 364-1, 365, 365-2, 368, 368-2, 368-3, 368-4, 369, 369-2, 370, 379, 400, 408, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.
Здійснення спеціального досудового розслідування щодо інших злочинів не допускається, крім випадків, коли злочини вчинені особами, які переховуються від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошені у міжнародний розшук, та розслідуються в одному кримінальному провадженні із злочинами, зазначеними у цій частині, а виділення матеріалів щодо них може негативно вплинути на повноту досудового розслідування та судового розгляду.
Згідно з ч. 1 ст. 42 КПК України підозрюваним є особа, якій у порядку, передбаченому статтями 276-279 цього Кодексу, повідомлено про підозру, особа, яка затримана за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, або особа, щодо якої складено повідомлення про підозру, однак його не вручено їй внаслідок невстановлення місцезнаходження особи, проте вжито заходів для вручення у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.
Як вбачається з наданих матеріалів, 14 червня 2019 року громадянину України ОСОБА_7 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст.191, ч. 2 ст. 366 КК України та громадянину України ОСОБА_8 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст.191 КК України.
13 листопада 2019 року ОСОБА_7 та ОСОБА_8 оголошено в міжнародний розшук та доручено органам Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва, Державній прикордонній службі України та оперативному підрозділу ГВ КЗЕ ГУ СБ України у м. Києві та Київській області здійснити їх розшук.
Захисник ОСОБА_8 у судовому засіданні зазначив, що у порушення вимог ст. 297-5 КПК України поштою повістки не направлялись, що є підставою для відмови у наданні дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування в кримінальному провадженні.
Статтею 297-5 КПК України передбачено, що повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.
Разом з тим, такий порядок вручення процесуальних документів підозрюваному передбачений вже при здійсненні спеціального досудового розслідування.
Слідчі керувались вимогами ст. 135 КПК України.
Відповідно до ч. 8 ст. 135 КПК України повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинамипершою,другою,четвертою - сьомоюцієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Особа, зазначена в абзаці першому цієї частини, вважається такою, яка належним чином повідомлена про виклик, з моменту опублікування повістки про її виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
У випадку наявності в особи, зазначеної в абзаці першому цієї частини, захисника (захисників) копія повістки про її виклик надсилається захиснику (захисникам).
З матеріалів клопотання вбачається, що виклики ОСОБА_7 та ОСОБА_8 були опубліковані на веб-сайті Офісу Генерального прокурора, проте останні до органу досудового розслідування для проведення слідчих дій 20 вересня 2021 року, 22 вересня 2021 року та 24 вересня 2021 року не з`явились.
Виходячи з фактичних даних, що містяться в матеріалах кримінального провадження, слідчий суддя приходить до висновку про достатність доказів обвинувачення для початку спеціального розслідування в кримінальному провадженні за підозрою ОСОБА_7 та ОСОБА_8 у вчиненні кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 2583, ч. 1 ст. 2585, ч. 2 ст. 366 КК України.
Перевіряючи достатність доказів для такого висновку, слідчий суддя, наряду з положеннями ч. 2 ст. 297-4 КПК України, враховує практику Європейського суду з прав людини (зокрема, рішення «Чеботарь проти Молдови»), у відповідності до якої слова «обґрунтована підозра» означають наявність фактів чи інформації, котрі могли би переконати стороннього об`єктивного спостерігача, що конкретна особа, можливо вчинила злочин. Натомість, не будучи наділеним повноваженнями щодо оцінки доказів на даній стадії кримінального судочинства, слідчий суддя позбавлений можливості надати перевагу одним доказам перед іншими шляхом їх оцінки та аналізу в сукупності. Питання щодо доведеності вини особи та правильності кваліфікації її дій у відповідності до закону про кримінальну відповідальність підлягають дослідженню при проведенні досудового розслідування та під час розгляду кримінального провадження по суті.
25 червня 2019 року слідчим суддею надано дозвіл на затримання ОСОБА_7 та ОСОБА_8 з метою приводу для участі у розгляді клопотання про зміну запобіжного заходу, відповідну ухвалу направлено для виконання до ДПС України.
Зазначені обставини беззаперечно свідчать про те, що підозрювані ОСОБА_7 та ОСОБА_8 переховуються від органів досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності, у зв`язку з чим останні оголошені в розшук.
Зважаючи на викладене, слідчий суддя приходить до висновку про наявність усіх правових підстав для задоволення клопотання органу досудового розслідування про здійснення спеціального досудового розслідування в кримінальному провадженні № 22017101110000100 від 11 квітня 2017 року за підозрою ОСОБА_7 та ОСОБА_8 у вчиненні кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 2583, ч. 1 ст. 2585, ч. 2 ст. 366 КК України.
Керуючись статтями 42, 135, 139, 276-279, 2971, 2972, 2973, 2974, 376, 395, слідчий суддя,
у х в а л и в:
Клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах слідчого управління Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області ОСОБА_6 про здійснення спеціального досудового розслідування щодо: ОСОБА_7 та ОСОБА_8 задовольнити.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування в кримінальному провадженні № 22017101110000100 від 11 квітня 2017 року за ознаками кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 2583, ч. 1 ст. 2585, ч. 2 ст. 366 КК України щодо ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Донецьк, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , який підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 2 ст. 366 КК України.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування в кримінальному провадженні № 22017101110000100 від 11 квітня 2017 року за ознаками кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 2583, ч. 1 ст. 2585, ч. 2 ст. 366 КК України щодо ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженця м. Донецьк, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 , який підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, відповідальність за які передбачена ч. 5 ст. 191 КК України.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя:
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2021 |
Оприлюднено | 02.02.2023 |
Номер документу | 100494821 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Кримінальне
Солом'янський районний суд міста Києва
Українець В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні