Рішення
від 22.10.2021 по справі 520/15858/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

22 жовтня 2021 року № 520/15858/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Зінченко А.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8,м. Харків,61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Товариства з обмеженою відповідальністю "НАЗ-ОЛЕ" (вул. Плеханівська, буд. 117,Харків,61001, код ЄДРПОУ 35585930) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області з адміністративним позовом в якому просило суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) роботи підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю "НАЗ-ОЛЕ", за адресою: Харківська область, Вовчанський район, с. Хотімля, вул. Новодонівська, 1, шляхом знеструмлення його будівель, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цих будівель до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з 14.05.2021 по 20.05.2021 Вовчанським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена планова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки підприємства ТОВ "НАЗ-ОЛЕ", за адресою: Харківська область, Вовчанський район, с. Хотімля, вул. Новодонівська, 1.

Перевірка проводилась у відповідності до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу від 26.04.2021 №86 Про проведення планових перевірок об`єктів , повідомлення про проведення планового заходу від 29.04.2021 №370/1022, посвідчення на проведення перевірки від 14.05.2021 №120 Вовчанського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

Відповідно до вимог пункту 6 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , в останній день планового заходу державного нагляду (контролю) - 20.05.2021 керівництву ТОВ "НАЗ-ОЛЕ" було вручено (надано) акт №74 складений за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт).

В ході перевірки підприємства ТОВ "НАЗ-ОЛЕ", за адресою: Харківська область, Вовчанський район, с. Хотімля, вул. Новодонівська, 1, було встановлено, що воно експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей , що підтверджено перевірки та описом виявлених порушень вимог законодавства.

Надаючи правову оцінку вищенаведеному, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

14.05.2021 по 20.05.2021 Вовчанським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена планова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки підприємства ТОВ "НАЗ-ОЛЕ", за адресою: Харківська область, Вовчанський район, с. Хотімля, вул. Новодонівська, 1.

Перевірка проводилась у відповідності до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу від 26.04.2021 №86 Про проведення планових перевірок об`єктів , повідомлення про проведення планового заходу від 29.04.2021 №370/1022, посвідчення на проведення перевірки від 14.05.2021 №120 Вовчанського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

Відповідно до вимог пункту 6 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , в останній день планового заходу державного нагляду (контролю) - 20.05.2021 керівництву ТОВ "НАЗ-ОЛЕ" було вручено (надано) акт №74 складений за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт).

В ході перевірки підприємства ТОВ "НАЗ-ОЛЕ", за адресою: Харківська область, Вовчанський район, с. Хотімля, вул. Новодонівська, 1, було встановлено, що воно експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей , що підтверджено перевірки та описом виявлених порушень вимог законодавства.

Вимогами частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , передбачено, що на підставі акта перевірки, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, ДСНС України або її територіальний орган звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг. При цьому, Наявність припису, складеного на підставі акта перевірки, не позбавляє ДСНС України або її територіальний орган права звернення до адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) при наявності порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей .

Частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України та частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Також, в частині 4 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності зазначено, що Виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності .

Згідно вимог пунктів 1 та 4 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; - порушення таких вимог зазначено в Акті, з посиланнями на Правила пожежної безпеки в Україні, що затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; - тобто нездійснення заходів по захисту людей від небезпечного впливу вже виниклої надзвичайної ситуації на об`єкті, які також вказані в Акті.

Однак, при дослідженні наданих матеріалів справи, судом встановлено, що більшість перелічених в Акті перевірки порушення відповідачем усунено.

Щодо твердження, що усі системи протипожежного захисту не справні і не утримується в постійній готовності до виконання роботи , Тривожні сповіщення від приладів приймально - контрольних пожежних систем протипожежного захисту не виведено на пульт пожежного спостерігання. , Корпус №4. їдальня, корпус №3, три житлові будинки, приміщення ТОВ ХАРКІВ І1АБ , приміщення ШАЙБИ , гаражні бокси, приміщення кафе ВЕРАНДА та приміщення для відпочинку персоналу ФО - П ОСОБА_1 не обладнано системами протипожежного захисту , з посиланням на пункт 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні , затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697. Відповідач зазначає, що вказана вимога є незаконною, виходячи з наступного.

Згідно вимог пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні , на який посилається позивач, Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту .

Таким чином, з питань влаштування систем протипожежного захисту необхідно керуватися ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежної о захисту , в підпункті 1.2 якого зазначено Ці будівельні норми встановлюють вимоги до обладнання об`єктів СПЗ під час їх будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, зміни категорій приміщень і будинків за вибухопожежною і пожежною небезпекою згідно з НАПБ Б.03.002. Вимоги цих будівельних норм рекомендується застосовувати під час реставрації. . Отже, враховуючи, що об`єкт відповідача не знаходяться в стадії будівництва, реконструкції, капітальному ремонті, технічному переоснащенні та реставрації, а категорії приміщень і будинків за вибухопожежною і пожежною небезпекою не змінюються, вимоги позивача щодо обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системами пожежної сигналізації) є незаконними та таким, які не підлягають виконанню відповідачем.

Щодо зазначення обставин, що на думку Позивача створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: відсутність системи протипожежного захисту у разі виникнення пожежі, перешкоджає її швидкому виявленню та ліквідації, повідомленню про. неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії її виникнення.

Зазначений недолік має тривалий час існування (будівлі експлуатуються з 1968 року), але виникнення надзвичайних подій не спричинив, раніше не розцінювався органом державного нагляду, як реальна загроза життю та здоров`ю людей.

Отже, дане порушення самостійно (без вирішального впливу іншого заздалегідь непередбачуваного, невідворотного та нездоланного фактору) не здатне спричинити виникнення ризику загрози життю та здоров`ю людей.

Судом встановлено, що на теперішній час, експлуатація тимчасових ділянок електромереж заборонена та частково здійснено з`єднання, відгалуження та окінцювування жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння та затискачів, роботи щодо усунення зазначеного недоліку тривають.

В якості тимчасових ділянок інколи використовуються звичайні побутові подовжувачі, експлуатація яких не може призвести до виникнення пожеж та ризику життю та здоров`ю людей.

Крім того, встановлено, що зазначений недолік має тривалий час існування (будівля експлуатується з 1968 року), але виникнення надзвичайних подій не спричинив, раніше не розцінювався органом державного нагляду, як реальна загроза життю та здоров`ю людей.

-невідповідність евакуаційних шляхів (їх конструктивні та планувальні рішення), перешкоджає вільній евакуації людей з приміщень під час виникнення пожежі.

Недоліки були усунені в найкоротші терміни.

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання-та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки Для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій .

Відповідно до статті 6 Закону №877-У, підставою для здійснення позапланових заходів, у числі інших, є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).

Відповідно до п.п. 11, 12 ч. 1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

За результатами перевірки об`єкту відповідача Вовчанським РВ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області на адресу відповідача було направлено припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту від 20.05.2021 року №72 з термінами па виконання заходів до 21.06.2021 року.

Необхідно зазначити, що згідно вимог частини 8 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Пунктом 21 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до обов`язків осіб віднесено забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної га пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Згідно з п.п. 2 і 3 ч. 1 ст. 50 Кодексу цивільного захисту України джерелами небезпеки виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру є будівлі та споруди з порушенням умов експлуатації та суб`єкти господарювання з критичним станом виробничих фондів та порушенням умов експлуатації.

В силу приписів п. 12 ч. 1 ст. 67, ч. 2 ст. 68, ч. ч. 1 і 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України саме загроза життю та/або здоров`ю людей, а не факт порушення законодавства з питань цивільної безпеки, техногенної безпеки, пожежної безпеки тощо, визнана законодавцем у якості підстави для постановлення судом рішення про застосування заходів державного реагування.

Згідно акту позапланової перевірки від 29.09.2021 №274, складеного Чугуївським районним управлінням ДСНС Товариство з обмеженою відповідальністю "НАЗ-ОЛЕ" всі порушення усунуло і на час перевірки вони відсутні.

Проаналізувавши наведене, суд приходить до висновку про відсутність підстав для припинення використання приміщень, які належать Товариству з обмеженою відповідальністю "НАЗ-ОЛЕ", за адресою: Харківська область, Вовчанський район, с. Хотімля, вул. Новодонівська, 1, шляхом знеструмлення його будівель, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цих будівель до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, з метою проведення будь якої діяльності, не пов"язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної пожежної безпеки.

При зазначених обставинах, суд вважає вимоги позивача не правомірними та такими, що не ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, належним чином не обґрунтовані, не підтверджені матеріалами справи, а тому не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 243, 244,245,246КАС України , суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8,м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Товариства з обмеженою відповідальністю "НАЗ-ОЛЕ" (вул. Плеханівська, буд. 117,Харків,61001, код ЄДРПОУ 35585930) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя А.В.Зінченко

Дата ухвалення рішення22.10.2021
Оприлюднено23.10.2021

Судовий реєстр по справі —520/15858/21

Рішення від 22.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 20.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні