Постанова
від 11.10.2021 по справі 442/5284/19
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 442/5284/19 Головуючий у 1 інстанції: Гарасимків Л.І.

Провадження № 22-ц/811/1569/21 Доповідач в 2-й інстанції: Приколота Т. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2021 року м.Львів

Справа № 442/5284/19

Провадження № 22ц/811/1569/21

Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Приколоти Т.І.,

суддів: Мікуш Ю.Р., Савуляка Р.В.

секретар Іванова О.О.

з участю: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4

розглянув апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області, ухвалене у м.Дрогобичі 23 березня 2021 року, повний текст якого виготовлено 25 березня 2021 року, у складі судді Гарасимків Л.Я., у справі за позовом Обслуговуючого кооперативу Правоохоронник до Дрогобицької міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , з участю третьої особи: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 22-го Січня, 26-А , про визнання протиправними та скасування рішень, визнання протиправними та скасування рішень державного реєстратора та державної реєстрації земельних ділянок, визнання недійсним договору купівлі - продажу, -

встановив:

25 липня 2019 року позивач звернувся з цим позовом. В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що між ним (позивачем) та міською радою у 2017 і 2018 роках укладено договори оренди земельної ділянки (кадастрові номери 4610600000:01:014:0233 і 4610600000:01:014:0281), на яких кооперативом споруджено багатоквартирний житловий будинок (будівельна адреса - АДРЕСА_1 , поштова адреса - АДРЕСА_2 ). Зазначає, що у 2018 році він (позивач), маючи намір провести благоустрій суміжної території та власним коштом спорудити необхідні елементи благоустрою, звернувся до органу місцевого самоврядування щодо проведення благоустрою. Містобудівною радою при Відділі містобудування та архітектури Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради 6 грудня 2018 року погоджено відповідну схему благоустрою. Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 21 грудня 2018 року № 307 ОК Правоохоронник дозволено влаштувати за власні кошти благоустрій прилеглої території відповідно до визначеної схеми. Стверджує, що відповідно до цього рішення кооператив приступив до виконання благоустрою на відповідній території, де проводив будівельно-монтажні роботи на АДРЕСА_3 . Вказує, що рішенням Дрогобицької міської ради від 17 грудня 2018 року № 1483 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 орієнтовною площею 587 кв. м на АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд. Зазначає, що така ділянка накладається на територію, яку йому (позивачу) визначено як місце влаштування благоустрою, де ці роботи ним виконувалися та створені і зареєстровані елементи благоустрою (у тому числі нерухомі), зокрема, нерухоме майно (споруди) - машино-місця. Рішенням Дрогобицької міської ради від 29 березня 2019 року № 1706 затверджено відповідний проект землеустрою земельної ділянки площею 600 кв.м на АДРЕСА_3 з кадастровим номером 4610600000:01:14:0319 та передано ділянку у власність ОСОБА_5 для будівництва та обслуговування житлового будинку, громадських будівель та споруд. Вказує, що земля та відповідна територія, де його коштом проводився благоустрій, вибула на користь сторонньої особи. Всупереч рішенню міської ради про надання ділянки з кадастровим номером 4610600000:01:14:0319 відповідачем зареєстровано ділянку з іншим кадастровим номером. ОСОБА_5 здійснено поділ цієї ділянки на дві земельні ділянки: площею 0,0587 га з кадастровим номером 4610600000:01:014:0328 та площею 0,0013 га з кадастровим номером 4610600000:01:014:0327. Земельна ділянка площею 0,0587 га продана ОСОБА_1 , а інша зареєстрована за ОСОБА_5 . Вважає незаконним прийняття міською радою рішення про надання сторонній особі земельної ділянки, на якій раніше за рішенням Виконавчого комітету влаштовано елементи благоустрою. Рішення органу місцевого самоврядування суперечить рішенню Виконавчого комітету щодо проведення благоустрою. Вказує, що ним (позивачем) виконано відповідні роботи, затрачено кошти та створено об`єкти нерухомого майна (елементи благоустрою), які зареєстровані за позивачем, але фактично безпідставно вибувають із його володіння. Стверджує, що це унеможливлює використання земельних ділянок ОСОБА_5 та ОСОБА_1 , оскільки на них розміщена нерухомість (елементи благоустрою) позивача. Зазначає, що ОСОБА_5 зареєстровано і здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером, який не фігурує в рішенні про її надання від березня 2019 року, а зміни до відповідного рішення міської ради внесено тільки в грудні 2019 року; поділ ділянки здійснено з метою ускладнити відновлення прав позивача шляхом знищення попереднього об`єкта; землевпорядна документація щодо відведення та поділу земельної ділянки ОСОБА_5 (проект відведення, технічна документація) відсутня, що свідчить про маніпулятивні дії відповідачів. Міській раді відомо про обставини щодо спірної земельної ділянки, оскільки він (позивач) неодноразово інформував про права на влаштування благоустрою та про факт виконання ним відповідних робіт. ОСОБА_1 було відомо про таку ситуацію. Просить позов задовольнити.

Рішенням Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 23 березня 2021 року позов задоволено частково. Визнано протиправним (незаконним) і скасовано рішення Дрогобицької міської ради від 17 грудня 2018 року №1483 Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у частині надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 орієнтовною площею 587 кв.м на АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд. Визнано протиправним (незаконним) і скасовано рішення Дрогобицької міської ради від 29 березня 2019 року №1706 Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність земельних ділянок у частині затвердження проекту землеустрою земельної ділянки площею 600 кв.м на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:14:0319, та передачі її безоплатно у власність ОСОБА_5 для будівництва та обслуговування житлового будинку, громадських будівель та споруд. Визнано протиправною і скасовано державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі цієї земельної ділянки. Визнано протиправною і скасовано державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,0600 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:14:0319. Визнано протиправною і скасовано державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0013 га за вказаною адресою, кадастровий номер 4610600000:01:014:0327. Визнано протиправною і скасовано державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328. Визнано протиправним рішення державного реєстратора (орган, що здійснив державну реєстрацію права: Солонська сільська рада Дрогобицького району) та реєстраційну дію про реєстрацію 17 травня 2019 року права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,0013 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0327, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1834030246106. Визнано протиправним рішення державного реєстратора (орган, що здійснив державну реєстрацію права Солонська сільська рада Дрогобицького району) та реєстраційну дію про реєстрацію 17 травня 2019 року права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1833995746106. Визнано недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328, посвідчений 31 травня 2019 року приватним нотаріусом Дрогобицького районного нотаріального округу Лаганяк Р.І., зареєстрований у реєстрі за №279. Визнано протиправним рішення державного реєстратора (орган, що здійснив державну реєстрацію права: приватний нотаріус Дрогобицького районного нотаріального округу Лаганяк Р.І.) та реєстраційну дію про реєстрацію 31 травня 2019 року права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1833995746106. В решті позову відмовлено. Вирішено питання судових витрат.

Рішення суду оскаржив ОСОБА_1 .Зазначає, що оскаржуване рішення є незаконним, необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права. Просить рішення суду скасувати та постановити нове рішення про відмову в позові. Вказує, що рішенням виконавчого комітету не виділялося та не надавалося ОК Правоохоронник конкретної земельної ділянки, а лише надано дозвіл на влаштування благоустрою прилеглої території. Стверджує, що права на цю земельну ділянку у позивача не виникли. Вважає рішення Дрогобицької міської ради, яким земельну ділянку надано ОСОБА_5 , законним, так як воно відповідає компетенції цього органу та було прийняте відповідно до встановленої законом процедури щодо вільної території. Зазначає, що права ОК Правоохоронник не порушені.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

На підставі частини 3 статті 12, статей 76-81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі статтею 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданням цивільного судочинства.

Відповідно до статті 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовуються вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; а також питання щодо розподілу судових витрат, допуску рішення до негайного виконання, скасування заходів забезпечення позову.

Судом встановлені наступні обставини.

Згідно з договором оренди землі від 29 грудня 2017 року Дрогобицька міська рада передала в оренду Обслуговуючому кооперативу Правоохоронник із земель громадської та житлової забудови земельну ділянку площею 143 кв.м (кадастровий номер 4610600000:01:014:0233) на АДРЕСА_3 , що зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (т.1 а.с.14-17,89).

Відповідно до договору оренди землі від 29 січня 2018 року, укладеного між Дрогобицькою міською радою та цим Обслуговуючим кооперативом останньому надана в оренду земельна ділянка на вулиці 22 Січня із земель житлової та громадської забудови площею 1408 кв.м. (кадастровий номер 4610600000:01:014:0281) - ( т. 1 а.с.10-13,90).

Відтак, у оренду позивачеві передано дві земельні ділянки загальною площею 1551 кв.м.

З містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками для будівництва багатоквартирного будинку на АДРЕСА_3 вбачається, що площа земельної ділянки складає 1551 кв.м, в межах ділянки передбачено формування прибудинкової території з організацією підходів в під`їздів, комплексного озеленення і освітлення території, розраховано розміри майданчиків, передбачено замощення, паркомісця в підземному паркінгу та на існуючих автостоянках (згідно угоди) - (т.1 а.с.18-31).

На орендованій земельній ділянці позивачем збудовано багатоквартирний будинок. З сертифіката Серії ЛВ №162190701184 вбачається, що Відділ ДАБК Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкта - будівництво багатоповерхового будинку (секція 2 - перша черга будівництва; секція 1 - друга черга будівництва) на АДРЕСА_3 , нове будівництво, основні показники об`єкта: загальна площа - 2931,9 кв.м, загальна площа квартир - 2268,1 кв.м, поверховість - 8 поверхів.

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 95 від 18 квітня 2019 року присвоєно поштову адресу багатоквартирному житловому будинку (будівництво багатоквартирного житлового будинку (секція 2 - перша черга будівництва; секція 1 - друга черга будівництва) на АДРЕСА_3 , нове будівництво), другій черзі будівництва - секція № 1 , загальною площею 2935,9 кв.м, забудовник: Обслуговуючий кооператив Правоохоронник , згідно Сертифікату, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкта (черги, окремого пускового комплексу) Серія ЛВ № 162190701184 від 12 березня 2019 року та інвентаризаційної справи на багатоквартирний житловий будинок на АДРЕСА_4 , від 21 червня 2018 року, виданого ФОП ОСОБА_6 - АДРЕСА_2 . У сертифікаті Серії ЛВ №162190701184 від 12 березня 2019 року відсутні відомості про здачу в експлуатацію машино-місць замовником будівництва. Рішенням Дрогобицької міської ради № 95 від 18 квітня 2019 року присвоєно поштові адреси будинку та житловим квартирам, а не спорудам чи іншим будівлям.

З протоколу засідання містобудівної ради при відділі містобудування та архітектури від 6 грудня 2018 року вбачається, що цією радою, зокрема, погоджено подану схему благоустрою, що передбачає розміщення нормативних майданчиків прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_5 з південної сторони суміжно з існуючими земельними ділянками садибної забудови (т.1 а.с.47-49).

Рішенням сесії Дрогобицької міської ради № 1483 від 17 грудня 2018 року надано дозвіл ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 587 кв.м на АДРЕСА_3 (т.1 а.с.55).

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 307 від 21 грудня 2018 року надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу Правоохоронник на влаштування благоустрою прилеглої території для обслуговування багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_5 за власні кошти відповідно до поданого плану (т.1 а.с.50).

Рішенням сесії Дрогобицької міської ради № 1706 від 29 березня 2019 року, з урахуванням п.5.1. рішення сесії Дрогобицької міської ради № 2124 від 18 грудня 2019 року, затверджено матеріали з виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі безоплатно площею 600 кв.м у власність ОСОБА_5 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (т.1 а.с.52,56, т.2 а.с.12-14).

4 січня 2019 року Відділ містобудування та архітектури Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради надав ОСОБА_5 висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку на АДРЕСА_3 орієнтовною площею 600 кв.м, яка знаходиться в житловій зоні Ж-1 - зона садибної житлової забудови, яка може використовуватись для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (т.1 а.с.53).

З матеріалів справи вбачається, що виділену ОСОБА_5 рішенням від 29 березня 2019 року № 1706 у межах норм безоплатної приватизації земельну ділянку було поділено на дві окремі ділянки - площею 0,0587 га з кадастровим номером 4610600000:01:014:0328 і площею 0,0013 га з кадастровим номером 4610600000:01:014:0327, які зареєстровані в Державному земельному кадастрі. Цю обставину сторони не заперечують.

14 лютого 2019 року позивач звертався до Дрогобицької міської ради із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,15 га на АДРЕСА_3 для обслуговування багатоквартирного будинку. Рішенням Дрогобицької міської ради № 1736 від 23 квітня 2019 року у задоволенні заяви відмовлено.

31 травня 2019 року ОСОБА_5 продав, а ОСОБА_1 купив земельну ділянку площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 (кадастровий номер 4610600000:01:014:0328), що вбачається із нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу земельної ділянки та зареєстровано у встановленому порядку (т.1 а.с.91-93).

18 лютого 2020 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 , яке діє на підставі статуту в інтересах співвласників приміщень багатоквартирного будинку (т.1 а.с.209-220).

4 червня 2020 року комісією по проведенню перевірки дотримання умов договорів оренди землі обслуговуючим кооперативом Правоохоронник встановлено, що кооперативом оформлено право власності на машиномісця на земельній ділянці, яка не передана в оренду (т.2 а.с.63).

Відповідно до рішення сесії Дрогобицької міської ради № 2569 від 17 вересня 2020 року припинено право позивача на оренду земельних ділянок на АДРЕСА_3 (т.2 а.с.48).

У Державному земельному кадастрі зареєстровано право власності ОСОБА_5 на земельну ділянку на АДРЕСА_3 площею 0,0013 га (кадастровий номер 4610600000:01:014:0327 (т.1 а.с.57); та право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,0587 га (кадастровий номер 4610600000:01:014:0328 (т.1 а.с.58).

Рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними (незаконними) і скасування частково рішення Дрогобицької міської Ради № 1483 від 17 грудня 2018 року Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та в № 1706 від 29 березня 2019 року Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність земельних ділянок мотивоване тим, що створення позивачем нових об`єктів нерухомого майна та набуття на них права власності не узгоджується з передачею земельної ділянки під ними у власність іншим особам. Указане призводить як до фактичної неможливості використання землі такими особами , так і порушуватиме право власника нерухомості . Це не відповідає також принципу єдності юридичної долі землі та нерухомості, який передбачає слідування землі за нерухомістю . Суд вважав, що на підставі рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 21 грудня 2018 року № 307 у Обслуговуючого кооперативу Правоохоронник виникло відповідне право на земельну ділянку, яку передано у власність ОСОБА_5 .

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статей 116, 118 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають право власності на земельні ділянки із земель державної або комунальної власності, у тому числі в порядку безоплатної приватизації, за рішенням органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Законом України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах законності.

Згідно з частиною 1 статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

У статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначена компетенція сільських, селищних, міських рад, зокрема щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Такі питання мають вирішуватись виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (пункт 34 частини 1 статті 26).

Статтею 33 цього Закону визначені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Цей перелік є вичерпним і не містить повноважень щодо розпорядження земельними ділянками. Розширений перелік повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин наведено у статті 12 ЗК України, відповідно до якої виключно до компетенції ради належить розпорядження землями територіальних громад та передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб. Можливості делегування таких повноважень від органів місцевого самоврядування до їх виконавчих органів законом не передбачено.

Відповідно до пунктів а - г статті 12 ЗК України до повноважень міських рад належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності.

Така позиція висловлена Верховним Судом України у постановах від 9 листопада 2016 року (справи №№ 6-2912цс15 і 6-1855цс16) та від 18 вересня 2013 року (справа № 6-84цс13).

Відтак, виконавчий комітет міської ради не наділений правом передачі земельної ділянки у будь-який спосіб.

Висновки суду першої інстанції, що позивач набув право на спірну земельну ділянку на підставі рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 307 від 21 грудня 2018 року є помилковими.

Частиною 1 статті 316 ЦК України визначено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Відповідно до статті 328 цього Кодексу право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Стаття 182 ЦК України передбачає, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 4 липня 2018 року (справа №653/1096/16-ц) зазначила, що для цілей визначення наявності в особи права володіння нерухомим майном застосовується принцип реєстраційного підтвердження володіння, який полягає в тому, що особа, яка зареєструвала право власності на об`єкт нерухомості, набуває щодо нього всі повноваження власника, визначені в частині 1 статті 317 ЦК України, у тому числі й право володіння.

Пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно, їх обмеження та правочини щодо нерухомого майна підлягають обов`язковій державній реєстрації в порядку, встановленому цим Законом; правочини щодо нерухомого майна вчиняються, якщо право власності на це майно зареєстровано відповідно до цього Закону. Обов`язковою є державна реєстрація речових прав на нерухоме майно, що знаходиться на території України, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства; іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, зокрема права власності на нерухоме майно (стаття 4).

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є юридичним фактом, який полягає в офіційному визнанні та підтвердженні державою набутого особою речового права на нерухомість та є елементом в юридичному складі (сукупності юридичних фактів), який призводить до виникнення речових прав. При цьому реєстрація права власності хоча і є необхідною умовою, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на нерухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичних фактів, на підставі яких виникають, припиняються чи переходять речові права, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності. Такі висновки неодноразово висловлювалися Верховним Судом, зокрема в постановах від 27 червня 2018 року (справа № 921/403/17-г/6), від 8 серпня 2019 року (справа № 909/472/18), від 29 квітня 2020 року (справа № 911/1455/19), від 20 травня 2020 року (справа № 911/1902/19).

Судовому захисту підлягають порушені, невизнані або оспорювані права (стаття 4 ЦПК України, ст.15 ЦК України).

Підставою для захисту права власності у судовому порядку, зокрема, на нерухоме майно, є наявність підтвердженого належними доказами права власності позивача щодо нерухомого майна, а також підтверджений належним доказами факт порушення, невизнання або оспорювання цього права.

Встановлено, що Обслуговуючий кооператив Правоохоронник був замовником будівництва багатоповерхового житлового будинку на АДРЕСА_3 (поштова адреса: АДРЕСА_2 ) на земельних ділянках загальною площею 0,1551 га (кадастровий №4610600000:01:014:0281 та кадастровий №4610600000:01:014:0233, переданих власником - Дрогобицькою міською радою Львівської області, у строкове платне користування кооперативу для будівництва багатоквартирного житлового будинку.

Сертифікатом Серії ЛВ №162190701184 засвідчено відповідність закінченого будівництвом об`єкта - Будівництво багатоповерхового будинку (секція 2 - перша черга будівництва; секція 1 - друга черга будівництва) на АДРЕСА_3 , нове будівництво, основні показники об`єкта: загальна площа - 2931,9кв.м, загальна площа квартир - 2268,1 кв.м, поверховість - 8 поверхів. У цьому сертифікаті відсутні будь-які відомості про здачу в експлуатацію машино-місць замовником будівництва.

Технічні паспорти не є правовстановлюючими документами та документами, що засвідчують право на земельну ділянку.

На підставі аналізу наявних у справі доказів колегія суддів прийшла до висновку, що позивач не довів набуття у встановленому законодавством порядку речового права, на захист якого подано позов, та того, що набуття земельної ділянки ОСОБА_5 з наступним продажем її частини ОСОБА_1 порушує права позивача.

Судом встановлено, що позивач здійснив будівництво багатоквартирного будинку на орендованих ним земельних ділянках і на цих ділянках він повинен провести благоустрій. Надання виконавчим комітетом дозволу на влаштування благоустрою не є тотожним передачі у власність чи оренду земельної ділянки, оскільки такі питання належать до виключної компетенції сесії міської ради. Передача у власність ОСОБА_5 земельної ділянки здійснена уповноваженим на це органом - сесією Дрогобицької міської ради, яка діяла в межах своїх дискреційних повноважень. Порушень закону при цьому не встановлено.

Відповідно до статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Тобто, правочин може бути визнаний недійсним з підстав, передбачених законом. Докази про наявність таких підстав для визнання недійсним оспорюваного договору купівлі-продажу земельної ділянки позивач не надав.

За відсутності підстав для скасування рішень та правочину, на підставі яких проведено оскаржувані реєстраційні дії, такі не можуть бути визнані протиправними та скасовані.

Відтак, оскаржуване рішення в частині задоволених позовних вимог підлягає скасуванню з ухваленням в цій частині нового рішення про відмову в позові.

В решті рішення не оскаржене і не переглядається.

Відповідно до статті 141 ЦПК України з позивача в користь відповідача підлягає стягненню судовий збір, сплачений у зв`язку з апеляційним оскарженням рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст. 367, п.2 ч.1 ст.374, ст.ст. 376, 381-384, 388-391 ЦПК України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 23 березня 2021 року в частині задоволених позовних вимог та розподілу судових витрат - скасувати та в цій частині прийняти нове рішення.

У задоволенні позову Обслуговуючого кооперативу Правоохоронник до Дрогобицької міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , з участю третьої особи: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 22-го Січня, 26-А , про:

визнання протиправним (незаконним) і скасування рішення Дрогобицької міської Ради від 17 грудня 2018 року №1483 Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у частині надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 орієнтовною площею 587 кв.м на АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд;

визнання протиправним (незаконним) і скасування рішення Дрогобицької міської Ради від 29 березня 2019 року №1706 Про затвердження матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність земельних ділянок у частині затвердження проекту землеустрою земельної ділянки площею 600 кв.м на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:14:0319, та передачі її безоплатно у власність ОСОБА_5 для будівництва та обслуговування житлового будинку, громадських будівель та споруд;

визнання протиправною і скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0600 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0319;

визнання протиправною і скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,0600 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:14:0319;

визнання протиправною і скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0013 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0327;

визнання протиправною і скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328;

визнання протиправним рішення державного реєстратора (органу, що здійснив державну реєстрацію права: Солонська сільська рада Дрогобицького району) та реєстраційну дію про реєстрацію 17 травня 2019 року права власності ОСОБА_5 щодо земельної ділянки площею 0,0013 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0327, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1834030246106;

визнання протиправним рішення державного реєстратора (орган, що здійснив державну реєстрацію права: Солонська сільська рада Дрогобицького району) та реєстраційної дії про реєстрацію 17 травня 2019 року права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1833995746106;

визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328, посвідченого 31 травня 2019 року приватним нотаріусом Дрогобицького районного нотаріального округу Лаганяк Р.І., зареєстрованого у реєстрі за №279;

визнання протиправним рішення державного реєстратора (орган, що здійснив державну реєстрацію права: приватний нотаріус Дрогобицького районного нотаріального округу Лаганяк Р.І.) та реєстраційної дії про реєстрацію 31 травня 2019 року права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,0587 га на АДРЕСА_3 , кадастровий номер 4610600000:01:014:0328, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1833995746106, - відмовити.

Стягнути з Обслуговуючого кооперативу Правоохоронник (ідентифікаційний код в ЄДРПОУ:33555684, 82180, вулиця І.Франка,179, смт.Підбуж Дрогобицького району Львівської області) в користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) 28 815 (двадцять вісім тисяч вісімсот п`ятнадцять) грн. сплаченого судового збору.

У решті рішення залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови складено і підписано 16 жовтня 2021 року.

Головуючий

Судді

Дата ухвалення рішення11.10.2021
Оприлюднено26.10.2021
Номер документу100565193
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —442/5284/19

Постанова від 23.11.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Постанова від 11.10.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Постанова від 11.10.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 07.06.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 05.05.2021

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Рішення від 23.03.2021

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Гарасимків Л. І.

Рішення від 23.03.2021

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Гарасимків Л. І.

Ухвала від 18.09.2020

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Гарасимків Л. І.

Ухвала від 10.03.2020

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Гарасимків Л. І.

Ухвала від 06.02.2020

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Гарасимків Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні