Рішення
від 27.10.2021 по справі 520/4017/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 жовтня 2021 року № 520/4017/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі Головуючого судді - Бідонько А.В., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Харкові справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Красноградського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області (м-н Конституції, Палдац Праці,буд.1,3 під.,4 пов.,м. Харків,61200) до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області (64003, Харківська обл., Кегичівський р-н, смт. Кегичівка, вул. Волошина, 79, код ЄДРПОУ 02146127) про стягнення заборгованості, -

В С Т А Н О В И В:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Красноградського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд стягнути з стягнути з Відділу освіти, молоді та спорту Красноградської районної державної адміністрації Харківської області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Красноградського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області капіталізовані платежі у розмірі 219 188,42 грн. (двісті дев`ятнадцять тисяч сто вісімдесят вісім гривень сорок дві копійки).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскільки з працівником відповідача стався нещасний випадок, то Фонд проводить страхові виплати пов`язані з нещасним випадком на виробництві зазначеним працівником. У зв`язку з прийняттям рішення засновника (учасників) або уповноваженого ним органу щодо припинення Відділу освіти Харківської районної державної адміністрації в результаті його ліквідації з відповідача на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Харківського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області підлягає стягненню сума 219 188,42 гривні.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.08.2021 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.

Ухвалою суду від 24.09.2021 року замінено неналежного відповідача - Ліквідаційну комісію Відділу освіти, молоді та спорту Красноградської районної державної адміністрації у справі №520/4017/21 на належного - Ліквідаційну комісію Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області (64003, Харківська обл., Кегичівський р-н, смт. Кегичівка, вул. Волошина, 79, код ЄДРПОУ 02146127).

Копія ухвали була надіслана відповідачу та отримані ним, тому в силу ч. 11 ст. 126 КАС України, він є належним чином повідомлений.

Відповідач не скористався правом на подання відзиву на позов та пред`явлення зустрічного позову, про наслідки неподання відзиву на позов, які визначені ч. 6 ст.162 КАС України, попереджений.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

Судом встановлено, що відповідач - Відділ освіти, молоді та спорту Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області зареєстровано, як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в Харківському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області.

23.10.2003 року з працівником Відділу освіти, молоді та спорту Красноградської РДА ОСОБА_1 стався нещасний випадок, в результаті чого потерпілий помер.

06.03.2007 року ОСОБА_2 , матір ОСОБА_1 , звернулась до Красноградського відділення з заявою про призначення страхових виплат у зв`язку із смерю годувальника.

Красноградським відділенням виплачуються страхові виплати ОСОБА_2 , що підтверджується Постановою про призначення перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до ч. 2 ст. 37 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" особам ,які мають на це право у разі смерті потерпілого від 24.01.2020 №2009/10109/10109/16.

Позивач отримав відомості від Державного реєстратора стосовно внесення до ЄДР запису про рішення засновника (учасників) або уповноваженого ним органу щодо припинення Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської РДА в результаті його ліквідації, у зв`язку з чим Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Кегичівської відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області було проведено розрахунок суми капіталізованих платежів, що підлягає стягненню з відповідача у розмірі 219 188,42 грн..

25.01.2021 позивач направив до голови комісії з припинення Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської РДА Макрозубовій О.М. заяву з грошовими вимогами.

19.02.2021 відповідач заборгованість перед позивачем не визнав.

Позивач, вбачаючи в зазначеному порушення своїх прав, звернувся за їх захистом до суду.

По суті позову суд зазначає наступне.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" №1105-ХІV від 23 вересня 1999 року (із змінами та доповненнями) (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року за №765(далі - Порядок №765).

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Згідно зі статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Відповідно до підпункту 5 частини 1 ст. 11 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 року № 1105, джерелами формування коштів Фонду соціального страхування України зокрема являються капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. В разі ліквідації підприємства повинна бути проведена капіталізація платежів, для продовження страхових виплат потерпілим особам протягом їх життя, які отримали травму або професійне захворювання на цьому підприємстві, або членами їх сімей.

Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку № 765 (який був чинний на момент вирішення спірних правовідносин) капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.

Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.

Таким чином, наведеними нормами передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат непрацездатним особам, які були на утриманні потерпілого від нещасного випадку на виробництві та мали право на одержання від нього утримання, а також дітям потерпілого, народженим після його смерті.

За змістом пункту 3 Порядку № 765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.

Згідно з розрахунками платежів, загальна сума капіталізованих платежів складає 219 188,42 гривні.

Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.

Як вже наголошувалось судом, джерелами формування коштів Фонду (крім інших) є страхові внески страхувальників та застрахованих осіб, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку.

Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Згідно з частиною 3 статті 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.

Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що до спірних правовідносин необхідно застосовувати приписи пункту 5 частини 1статті 11 Закону №1105-ХІV.

На момент розгляду справи капіталізовані платежі в сумі 219 188,42 грн відповідачем не сплачені, доказів зворотного до суду надано не було.

Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 219 188,42 грн є правомірними та обґрунтованими.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Красноградського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області (м-н Конституції, Палдац Праці,буд.1,3 під.,4 пов.,м. Харків,61200) до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області (64003, Харківська обл., Кегичівський р-н, смт. Кегичівка, вул. Волошина, 79, код ЄДРПОУ 02146127) про стягнення заборгованості - задовольнити.

Стягнути з Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Красноградського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області (м-н Конституції, Палдац Праці,буд.1,3 під.,4 пов.,м. Харків,61200) капіталізовані платежі у розмір 219 188,42 грн. (двісті дев`ятнадцять тисяч сто вісімдесят вісім гривень сорок дві копійки).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Бідонько А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2021
Оприлюднено29.10.2021
Номер документу100618682
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/4017/21

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Рішення від 27.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 24.09.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 06.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Постанова від 09.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 09.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 14.05.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні