Постанова
від 27.10.2021 по справі 540/2442/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 жовтня 2021 р.м.ОдесаСправа № 540/2442/20

Головуючий в 1 інстанції: Василяка Ю.С.

Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 23.02.2021р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлева О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Херсонської обласної державної адміністрації на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Херсонської обласної державної адміністрації, Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

27.08.2020р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність щодо нарахування та виплати йому щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020р. у розмірі п`яти пенсій за віком; зобов`язання нарахувати та виплатити йому недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020р., як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплаченої суми допомоги.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020р. №3-р/2020 у справі №1-247/2018(3393/18), Центр зобов`язаний виплатити позивачу разову грошову допомогу до 5 травня 2020 року, як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, у відповідності до ст.12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 23.02.2021р. позов задоволений у зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 у справі 1-247/2018(3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, стаття 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998р.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, Центр подав апеляційну скаргу в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про часткове задоволення позовних вимог з зазначенням чітко встановленої судом суми стягнення грошової допомоги.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, та має право на грошову допомогу до 5 травня за 2020 року у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, у відповідності до ст.12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту . /а.с.6/

У 2020 році позивачу виплачена одноразова грошова допомога в розмірі 1390 грн. /а.с.8/

01.07.2020р. позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області із заявою про нарахування і виплату згаданої допомоги у 2020р. в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Листом Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області від 30.07.2020р. № 01-20/57 ОСОБА_1 відмовлено у нарахуванні допомоги у визначеному ним розмірі, оскільки одноразова грошова допомога до 5 травня виплачена йому Центром в розмірі, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань .

Вважаючи протиправною бездіяльність щодо виплати грошової допомоги до п`ятого травня 2020р., як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, у відповідності до ст.12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 24 Конституції України визначено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Згідно зі ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами п. 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Відносини з приводу соціального захисту ветеранів війни, учасників бойових дій як особливої окремої категорії громадян врегульовані, насамперед, приписами Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .

Пільги учасникам бойових дій встановлені статтею 12 вказаного Закону.

Законом України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 ст.12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту було доповнено ч.5 такого змісту: Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком .

Пунктом 20 Розділу ІІ Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік згадану вище норму права викладено в такій редакції: Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України .

У подальшому рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними зокрема положення ст. 67 р. І, п.п.2-4, 6-8, 10-18, пп.7 п.19, п.п.20-22, 24-34, пп.1-6, 8-12 п.35, п.п.36-100 р.II Внесення змін до деяких законодавчих актів України та п.3 р.III Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України .

Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Поряд із цим, законодавцем правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня були з 01.01.2015р. також врегульовані п.26 розділу VI Бюджетного кодексу України.

Відповідно до п. 26 розділу VI Бюджетного кодексу України було визначено, зокрема, що норми і положення ст. ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Тобто, Кабінету Міністрів України були делеговані повноваження встановлювати зокрема розмір разової грошової допомоги до 5 травня.

На реалізацію приписів цієї норми закону Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 19.02.2020р. №112 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань , де передбачено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390 гривень.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020р. у справі 1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України, окреме положення п. 26 р. VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення ст.ст.12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 22.10.1993р. № 3551-ХІІ (далі - Закон України № 3551-ХІІ застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Конституційний Суд України дійшов висновку, що встановлення п.26 р. VI Прикінцеві та перехідні положення Кодексу іншого, ніж у ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закон України №3551-ХІІ, законодавчого регулювання відносин у сфері надання пільг ветеранам війни спричиняє юридичну невизначеність при застосуванні зазначених норм Кодексу та Закон України № 3551-ХІІ, що суперечить принципу верховенства права, встановленому ст. 8 Конституції України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 29.09.2020р. (справа №440/2722/20).

Отже, суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку про перерахування та виплату позивачу грошової допомоги до 5 травня за 2020р. в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Водночас, як на підставу для скасування рішення суду першої інстанції, апелянт посилається на те, що судом першої інстанції безпідставно зроблено висновок про протиправну бездіяльність Центру щодо нарахування та виплату позивачу допомоги у належному розмірі, оскільки виділення відповідних кошторисних призначень здійснює Мінсоцполітики, а отже, сама виплата проводиться виключно за рахунок державного бюджету України. За таких обставин, апелянт вважає, що суд першої інстанції помилково визнав протиправною бездіяльність Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат та зобов`язав останнього нарахувати і виплатити позивачу недоплачену грошову допомогу до 5 травня.

При цьому, ст.17-1 Закону України №3551-ХІІ передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12 - 16 цього Закону, здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.

Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015р. №423, Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту в частині організації виплати їм разової грошової допомоги.

Згідно із пп.41 п.4 вказаного Положення Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України №3551-ХІІ.

Відповідно до абз.1 та 2 п.1 Постанови №112 Міністерство соціальної політики виплати організовує шляхом перерахування коштів структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.

Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах, зокрема учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390грн.

Пунктом 2 вказаної Постанови установлено забезпечити подання до 23.03.2020р. районним органам соціального захисту населення переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги: Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державною податковою службою, Державною митною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Міністерством юстиції, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державною спеціальною службою транспорту, Офісом Генерального прокурора, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями - щодо осіб, які не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України; Пенсійним фондом України - щодо осіб, які перебувають на обліку в його органах.

Відповідно до п.1 Положення про Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (надалі - Центр), затвердженого наказом директора Департаменту соціального розвитку Херсонської обласної державної адміністрації від 10.06.2020р. №12, Центр є державною установою і підпорядковується Департаменту соціального розвитку Херсонської обласної державної адміністрації.

До головних завдань Центру належать, зокрема: забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту та обслуговування населення, надання соціальної допомоги громадянам, які потребують підтримки з боку держави; підготовка документів на виплату всіх видів соціальної допомоги, житлових субсидій у готівковій формі на придбання твердого та рідкого пічного палива та скрапленого газу, компенсаційних виплат інвалідам, виплат громадянам, які постраждали наслідок Чорнобильської катастрофи, інших грошових виплат.

Згідно з пп.4.9 п.4 вказаного Положення Центр відповідно до покладених на нього завдань проводить перерахунки розмірів грошової допомоги (в тому числі у зв`язку з індексацією), забезпечує своєчасну підготовку бухгалтерської та статистичної звітності з використанням уніфікованих програмних засобів.

Міністерство соціальної політики перераховує кошти регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які і здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій.

Таким чином, органами, уповноваженими здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня, є Управління соціального захисту населення за місцем проживання осіб та Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.

Безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги позивачу, як учаснику бойових дій здійснив Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, а не Управління, тому Центр є належним відповідачем у даній справі.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

За правилами ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Херсонської обласної державної адміністрації залишити без задоволення, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2021 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2021
Оприлюднено29.10.2021
Номер документу100622261
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2442/20

Постанова від 27.10.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 30.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 23.02.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 09.02.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні