ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
м. Хмельницький
"19" жовтня 2021 р. Справа № 924/819/21
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Кочергіної В.О., при секретарі судового засідання Крупській В.В., розглянувши матеріали
за позовом Керівника Волочиської окружної прокуратури м. Волочиськ в інтересах держави в особі Сатанівської селищної ради смт. Сатанів Хмельницької області
до Приватного акціонерного товариства "Лада-Поділля" м. Хмельницький
про внесення змін до Договору оренди землі від 05.06.2007р. шляхом викладення в новій редакції п.5 та п.9
За участю представників учасників справи:
від позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
від прокуратури: Рибачук О.Г. згідно посвідчення №059953 від 25.02.2021р.
Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
19.10.2021р. в судовому засіданні проголошено вступну і резолютивну частини рішення відповідно до ст.240 ГПК України.
ВСТАНОВИВ:
05.08.2021р. на адресу господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Керівника Волочиської окружної прокуратури м. Волочиськ в інтересах держави в особі Сатанівської селищної ради смт. Сатанів Хмельницької області до Приватного акціонерного товариства "Лада-Поділля" м. Хмельницький про внесення змін до Договору оренди землі від 05.06.2007р. шляхом викладення в новій редакції п.5 "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1064734грн. 36коп. та п. 9 "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 106473грн. 44коп. за рік (з урахуванням заяви про зміну предмету позову від 10.09.2021р., яка судом прийнята), що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована по вул. Заводській, 15, в смт Сатанів Хмельницької області".
В обгрунтування позовних вимог зазначає про те, що відповідач відмовляється в добровільному порядку вносити зміни до окремих пунктів Договору від 05.06.2007р., з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства. Наголошує, що Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який застосовується з 01.01.2017р., тому суттєво змінено коефіцієнти для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, проте всупереч вимог Закону України "Про оренду землі", статті 288 Податкового кодексу України, зміни до договору оренди землі від 05.06.2007р. в частині розміру її нормативної грошової оцінки не внесені, що безпосередньо впливає на розмір орендної плати. Прокурор звертає увагу суду на те, що до місцевого бюджету не надходить орендна плата орієнтовно 99606грн. 04коп. в рік, тобто 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Ухвалою суду від 09.08.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №924/819/21 та призначено підготовче засідання на 11год. 00хв. 30.08.2021р.
30.08.2021р. від позивача надійшла заява (вх.№05-22/7156/21), в якій позовні вимоги підтримує та просить суд здійснювати розгляд справи без участі його представника.
30.08.2021р. в підготовчому засіданні постановлено ухвалу про оголошення перерви на 10:30год. 13.09.2021р. із занесенням до протоколу судового засідання. Прокурор повідомлений про розгляд справи під розписку, позивач та відповідач повідомлені ухвалою суду від 30.08.2021р.
09.09.2021р. від позивача надійшла заява (вх.№05-22/7414/21), в якій позовні вимоги підтримує, а також просить суд здійснювати розгляд справи без участі його представника.
10.09.2021р. на адресу суду від керівника Волочиської окружної прокуратури надійшла заява про зміну предмету позову (вх.№05-08/2046/21), згідно якої прокурор змінює предмет позову вказавши період внесення орендної плати та просить суд викласти п.9 в редакції "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 106473грн. 44коп. за рік, що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована по вул. Заводській, 15, в смт. Сатанів Хмельницької області.
13.09.2021р. від позивача надійшла заява (вх.№05-22/7477/21) з висловлення позиції щодо підтримки заяви прокуратури про зміну предмету позову у даній справі, а також проханням здійснювати розгляд справи без участі його представника.
Крім цього, прокурором в підготовчому засіданні 13.09.2021р. подано заяву (вх.№05-08/2054/21) про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою суду від 13.09.2021р. продовжено за заявою прокуратури строк підготовчого провадження на 30 днів, прийнято заяву прокуратури про зміну предмету позову та відкладено підготовче засідання у справі на 11:30год. 04.10.2021р.
Ухвалою суду від 04.10.2021р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у загальному позовному провадженні на 11:00год. 19.10.2021р.
19.10.2021р. на електронну адресу суду від позивача надійшла заява (вх.№05-22/8413/21), в якій позовні вимоги підтримує, а також просить суд проводити розгляд справи без участі його представника.
Присутній в судовому засіданні 19.10.2021р. прокурор позовні вимоги підтримала, наполягала на їх задоволенні.
Представник від відповідача в судове засідання 19.10.2021р. не з`явився, про поважність причин неявки суд не повідомив.
Ухвали суду від 09.08.2021р., 30.08.2021р. 13.09.2021р. та від 04.10.2021р., які надсилались відповідачу за адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернуті на адресу суду із відміткою поштового відділення "адресат відсутній за вказаною адресою".
Згідно п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відповідач письмового відзиву на позов не подав, повноважного представника в судове засідання не направив.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оскільки відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Дослідивши наявні в справі матеріали, заслухавши пояснення прокурора, висловлені в судовому засіданні, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтуються позовні вимоги суд встановив наступне.
06.06.2007р. між Сатанівською селищною радою (Орендодавець) та ЗАТ "Лада-Поділля" (Орендар) було укладено Договір оренди землі.
Відповідно до п. 1 Договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під автомагазином, яка знаходиться в смт. Сатанів, по вул. Заводська, 15 Городоцького району Хмельницької області.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,20га, в тому числі під будівлями і спорудами - 0,0102, інші - 0,1898. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - автомагазин. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 68674грн. 00коп. (п.п. 2, 3, 5 Договору).
Згідно з п.п. 8, 9 Договору, Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку Договору, Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі, Орендар повинен не пізніше ніж за 60днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі грошовій, 6867грн. 40коп. (10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).
Пунктами 11, 13 Договору визначено, що орендна плата вноситься до 10 числа кожного послідуючого місяця.
Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Згідно з п.п. 15, 16 Договору, земельна ділянка передається в оренду для обслуговування автомагазину. Цільове призначення земельної ділянки 1.11.3 Роздрібної торгівлі та комерційних послуг.
У пунктах 36, 37 Договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з п. 43 Договору, цей Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Договір підписаний представниками сторін та скріплений відтиском печаток. Договір зареєстрований у Городоцькому районному відділі ХРФ ЦДЗК, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 05.06.2007р. за №01047510003.
Матеріали справи не містять доказів в підтвердження розірвання або визнання недійсним Договору від 05.06.2007р.
На підставі акту приймання-передачі від 05.06.2007р., належним чином завірена копія якого знаходиться в матеріалах справи, власник земельної ділянки Сатанівська селищна рада передала, а ЗАТ "Лада-Поділля" прийняло земельну ділянку з кадастровим номером 6821255500:01:043:0002, площею 0,20га, розташовану в смт. Сатанів, вул. Заводська, 15 в оренду. На земельній ділянці знаходиться автомагазин ЗАТ "Лада-Поділля".
Акт прийому-передачі земельної ділянки є невід`ємною частиною Договору.
Акт підписаний представниками сторін та скріплений відтиском печаток сторін.
Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 05.06.2007р., нормативна грошова оцінка земель житлової та громадської забудови (роздрібної торгівлі та комерційних послуг) 2000кв.м. (з них: 102кв.м. під будівлями та 1898кв.м. інші) становить 68674грн. 00коп. (10% нормативної грошової оцінки земельної ділянки).
Відповідно до копії Довідки про грошову оцінку земельної ділянки станом на 23.03.2007р. грошова оцінка земельної ділянки становить 68674грн. 00коп.
Матеріали справи також містять наданий прокуратурою Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 02.02.2021р., відповідно до якого, нормативна грошова ділянка з кадастровим номером 6821255500:01:043:0002, площею 0,20га, розташована в смт. Сатанів, вул. Заводська, 15 становить 1064734грн. 36коп.
Матеріали справи містять також надані прокуратурою належним чином завірені копії Рішення Сатанівської селищної ради Городоцького району Хмельницької області третьої сесії селищної ради п`ятого скликання №14 від 03.11.2006р. "Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, що посвідчує право оренди земельної ділянки", яким надано ЗАТ "Лада Поділля" дозвіл на складання технічної документації із землеустрою, що посвідчує право оренди земельної ділянки, яка знаходиться під викупленим приміщенням автомагазину орієнтовною площею 0,23га, по вул. Заводській;
- Рішення Сатанівської селищної ради Городоцького району Хмельницької області шостої сесії п`ятого скликання №16 від 15.05.2007р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання земельних ділянок в оренду", яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на оренду земельних ділянок, зокрема, ЗАТ "Лада Поділля" площею 0,20га під автомагазин, що знаходиться в смт Сатанів, по вул. Заводській, 15.;
-Лист Сатанівської селищної ради Городоцького району Хмельницької області №209/02-25/17 від 15.03.2017р. адресований ЗАТ "Лада Поділля" з проханням в місячний термін подати до відділу земельних відносин Сатанівської селищної ради Довідку витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,20га, яка знаходиться в смт. Сатанів по вул. Цісара Олександра, 15 (раніше вулиця Заводська) станом на 2017р. для укладання Додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки, що передбачено п. 13 Договору та докази надсилання даного листа;
- Аналогічного змісту листи Сатанівської селищної ради Городоцького району Хмельницької області №37/02-25/2018 від 15.01.2018р. та №955/02-25/2018 від 04.09.2018р. адресовані ЗАТ "Лада Поділля" повторно;
- Листи Сатанівської селищної ради Городоцького району Хмельницької області №131/02-25/21 від 05.02.2021р., №674/02-25/21 від 23.06.2021р. та №737/02-25/2021 від 09.07.2021р. адресовані ЗАТ "Лада Поділля" разом із примірником тексту Додаткової угоди про внесення змін до Договору.
Надіслані селищною радою листи, якими рада зверталась до ЗАТ "Лада Поділля" з доданим проектом додаткової угоди до договору, у яких вказувала на необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки, відповідачем залишено без відповіді та належного реагування.
Оскільки відповідач відмовляється в добровільному порядку вносити зміни до окремих пунктів Договору від 05.06.2007р., з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства, прокурор звернувся до суду із відповідним позовом.
Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази та пояснення прокурора, суд приймає до уваги наступне.
Предметом позову у даній справі є вимога Керівника Волочиської окружної прокуратури м. Волочиськ в інтересах держави в особі Сатанівської селищної ради смт. Сатанів Хмельницької області до Приватного акціонерного товариства "Лада-Поділля" м. Хмельницький про внесення змін до Договору оренди землі від 05.06.2007р. шляхом викладення в новій редакції п.5 "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1064734грн. 36коп. та п. 9 "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 106473грн. 44коп. за рік (з урахуванням заяви про зміну предмету позову від 10.09.2021р., яка судом прийнята), що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована по вул. Заводській, 15, в смт Сатанів Хмельницької області".
В обгрунтування позовних вимог прокурор зазначає про те, що відповідач відмовляється в добровільному порядку вносити зміни до окремих пунктів Договору від 05.06.2007р., з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з ч.3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч.4 ст. 53 ГПК України).
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).
Листом від 01.04.2021р. за №51-257вих-21 Виконувач обов`язків заступника керівника Волочиської окружної прокуратури звернувся до начальника відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі, в якому зазначив, що Волочиською окружною прокуратурою вивчається питання ефективності захисту інтересів держави щодо приведення у відповідність до вимог Закону розміру орендної плати за використання земельних ділянок комунальної власності, у зв`язку із чим просив у строк до 02.04.2021р. надати в окружну прокуратуру наявну актуальну інформацію про оренду земельної ділянки з кадастровим номером 6821255500:01:043:0002 загальною площею 0,20га.
У відповідь, листом №22-0.22-41/106-21 від 02.04.2021р. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило в.о. заступника керівника Волочиської окружної прокуратури, що відповідно до книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди зареєстрованих станом на 01.01.2013р. земельна ділянка з кадастровим номером 6821255500:01:043:0002 загальною площею 0,2000га перебуває в оренді ЗАТ "Лада-Поділля" від 05.06.2007р. терміном 49 років.
Листом від 28.04.2021р. №51-646вих-21 Виконувач обов`язків заступника керівника Волочиської окружної прокуратури звернувся до голови Сатанівської об`єднаної територіальної громади з проханням у строк до 30.04.2021р. надати в окружну прокуратуру наявні в Сатанівській селищній раді належним чином завірені копії документів щодо передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 6821255500:01:043:0002 загальною площею 0,20га. Також у листі прокурор просив повідомити, із наданням підтверджуючих документів, чи вживалися Сатанівською селищною радою заходи щодо приведення Договору оренди у відповідність до вимог чинного законодавства.
У відповідь, листом від 29.04.2021р. №452/02-33/2021 Сатанівська селищна рада повідомила в.о. заступника керівника Волочиської окружної прокуратури, про те, що не взмозі самостійно пред`являти позов щодо внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, у зв`язку із відсутністю можливості залучення до даного процесу професійних адвокатів. З метою забезпечення надходження до бюджету Сатанівської селищної ради належних платежів селищна рада просить Волочиську окружну прокуратуру вжити заходів представницького характеру щодо внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 05.06.2007р.
Листом від 12.07.2021р. №51-1880вих-21 керівник Волочиської окружної прокуратури звернувся до голови Сатанівської об`єднаної територіальної громади з проханням надати до окружної прокуратури інформацію про вжитті Сатанівською селищною радою заходи досудового врегулювання спору, чи вжито на даний час радою заходи щодо звернення до суду з позовною заявою про внесення змін до Договору та у разі невжиття заходів вказати причини та чи будуть вживатись відповідні заходи у майбутньому.
У відповідь, листом від 30.07.2021р. №833/02-33/21 Сатанівська селищна рада просила керівника Волочиської окружної прокуратури вжити заходів представницького характеру щодо внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 05.06.2007р.
Матеріали справи містять лист від 02.08.2021р. №51-2214вих-21 Виконувача обов`язків заступника керівника Волочиської окружної прокуратури, адресований голові Сатанівської об`єднаної територіальної громади, яким повідомив про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі Сатанівської селищної ради шляхом пред`явлення до Господарського суду Хмельницької області позову про внесення змін до Договору оренди землі від 05.06.2007р. без номера, укладеного між Сатанівською селищною радою та ЗАТ "Лада Поділля".
При цьому, Сатанівською селищною радою протягом розумного строку не були вжиті жодні заходи для усунення порушення інтересів держави, зокрема, селищна рада самостійно не звернулась до суду з позовом в інтересах держави, що є достатнім аргументом для підтвердження її бездіяльності та достатньою підставою для звернення прокурора до суду із позовом в інтересах держави в особі вказаного органу.
Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Сатанівської селищної ради, як власника земельної ділянки.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 05.06.2007р. Сатанівська селищна рада передала в строкове платне користування ЗАТ "Лада Поділля" земельну ділянку під автомагазином, яка знаходиться в смт. Сатанів, по вул. Заводська, 15 Городоцького району Хмельницької області.
У пункті 9 Договору, сторони визначили, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 6867грн. 40 копійок (10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).
Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно з п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).
Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19, від 27.01.2021 у справі №924/725/18.
За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону (ст. 21 Закону України "Про оцінку земель").
Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно з Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 02.02.2021р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2000кв.м., кадастровий номер 6821255500:01:043:0002, становить 1064734грн. 36коп.
Однак у п. 5 Договору оренди від 05.06.2007р. зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 68674грн. 00коп.
Як вбачається з матеріалів справи, зі зміною нормативної грошової оцінки землі з 68674грн. 00коп. на 1064734грн. 36коп., відповідно і розмір орендної плати, який є істотною умовою збільшується у сумі 106473грн. 44коп.
Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Пунктом 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно, зокрема, і в інших випадках передбачених законом..
Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Суд зазначає, що, передбачивши умови про перегляд розміру орендної плати в п. 13 договору, сторони тим самим погодили можливість таких змін в розумінні ст.651 ЦК України.
Згідно з п. 36 Договору оренди земельної ділянки від 05.06.2007р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку.
Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін, яка проявляється в тому, що кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. За загальним правилом обов`язок (тягар) доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. За змістом ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Враховуючи п. 13 Договору оренди землі, зміну нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, суд дійшов до висновку про наявність підстав для внесення відповідних змін до п.п. 5, 9 Договору оренди землі від 05.06.2007р. в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру щорічної орендної плати.
Також при прийнятті рішення суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає за необхідне задовольнити позов з огляду на його обґрунтованість.
У зв`язку із задоволенням позову, витрати по оплаті судового збору відповідно до ст. 129ГПК України, покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 12, 20, 24, 73, 74, 75, 129, 221, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Керівника Волочиської окружної прокуратури м. Волочиськ в інтересах держави в особі Сатанівської селищної ради смт. Сатанів Хмельницької області до Приватного акціонерного товариства "Лада-Поділля" м. Хмельницький про внесення змін до Договору оренди землі від 05.06.2007р. задовольнити.
Внести зміни до п.5 Договору оренди землі від 05.06.2007 без номера, укладеного між Сатанівською селищною радою та ЗАТ "Лада Поділля", шляхом викладення в новій редакції "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1064734грн. 36коп.".
Внести зміни до п.9 Договору оренди землі від 05.06.2007 без номера, укладеного між Сатанівською селищною радою та ЗАТ "Лада Поділля", шляхом викладення в новій редакції "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 106473грн. 44коп. за рік, що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована по вул. Заводській, 15 в смт. Сатанів Хмельницької області".
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Лада-Поділля" (м. Хмельницький, вул. Трудова, 6, код ЄДРПОУ 14147592) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 2270грн. 00коп. (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 копійок) витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 28.10.2021р.
Суддя В.О. Кочергіна
Виготовлено 5 примірників:
1-до справи (в паперовому екз.),
2-Волочиська окружна прокуратура (vol_oprok@khmel.gp.gov.ua, в електр.),
3-позивачу Сатанівська селищна рада (satanivgromada@ukr.net, в електр.),
4-відповідачу ПАТ "Лада-Поділля" (29000, м. Хмельницький, вул. Трудова, 6, в паперовому),
5-Хмельницька обласна прокуратура (sekretariat@khmel.gp.gov.ua, в електр.).
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2021 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 100643827 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Кочергіна В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні