Ухвала
від 23.10.2021 по справі 753/21267/21
ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ДАРНИЦЬКИЙРАЙОННИЙ СУДМ.КИЄВА

справа № 753/21267/21

провадження № 1-кс/753/4173/21

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" жовтня 2021 р. м. Київ

Дарницький районний суд м. Києва у складі слідчого судді ОСОБА_1 ,

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

захисника ОСОБА_4 ,

підозрюваного ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого, погоджене прокурором, у кримінальному провадженні №12018100000000725 від 01.08.2018

про застосування заходу забезпечення у виді відсторонення від посади

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, одруженого, який має на утриманні двох неповнолітніх дітей, працює на посаді директора Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло сервіс», зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 ,

підозрюваного у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України,

УСТАНОВИВ:

22.10.2021 до Дарницького районного суду м. Києва надійшло клопотання слідчого СВ Дарницького УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_6 , погоджене прокурором Дарницької окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_7 , у кримінальному провадженні №12018100000000725 від 01.08.2018 про застосування заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення від посади до ОСОБА_5 , підозрюваного у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.

Виклад фактичних обставин, суть і правова кваліфікація злочину, обґрунтування клопотання.

Слідчий у клопотанні зазначає, що ОСОБА_5 , обіймаючи посаду, пов`язану з виконання організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, а саме директора Комунального підприємства з експлуатації і ремонту «Житло-Сервіс» (код ЄДРПОУ 31025659), юридична адреса: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б) (надалі Житло-Сервіс), будучи службовою особою комунального підприємства, відповідно до Наказу Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 68к від 23 червня 2015 року про призначення виконуючого обов`язки директора, ОСОБА_5 внаслідок неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, вчинив службову недбалість, що спричинило тяжкі наслідки, завдавши шкоди державі в розмірі, що в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.

Так, ОСОБА_5 , будучи директором КП з експлуатації і ремонту «Житло-Сервіс», відповідно до вимог п. 4.1 Статуту КП з експлуатації і ремонту «Житло-Сервіс», затвердженого Розпорядженням Київської міської державної адміністрації 19 липня 2000 року №1205 (у редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації від 10.01.2018 №20) здійснює управління Підприємством. Відповідно до п. 4.4. Статуту організовує виконання поточних і перспективних програм діяльності Підприємства. Відповідно до п. 4.5 Статуту несе персональну відповідальність за виконання фінансових планів, дотримання фінансової дисципліни, виконання норм охорони праці, ефективного використання та охорони майна, переданого підприємству в господарське відання, дотримання законодавства України. Так, ОСОБА_5 , обіймаючи в КП з експлуатації і ремонту «Житло-Сервіс» з 23.06.2015 постійно посаду директора, пов`язану з виконання організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, а також виконуючи інші повноваження, передбачені діючим законодавством і підзаконними актами, відповідно до п. 1 примітки до ст. 364 КПК України є службою особою, яка виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції. Будучи службовою особою, виконуючи свої організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські повноваження директора КП з експлуатації і ремонту «Житло-Сервіс», маючи вищу освіту достовірно був обізнаний, що Підприємство створювалось з метою задоволення потреб фізичних і юридичних осіб щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту житлових і нежитлових приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил, отримання прибутку від своєї діяльності, замовлення нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту. Досудовим розслідуванням встановлено, що Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» у період часу з 16 березня 2017 року по 01 лютого 2018 року здійснено оголошення про проведення закупівель послуг з охорони паркінгів UA-2017-03-16-000625-a. Відповідно до інформації офіційного вебсайту «Прозорро» https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-03-16-000625-a Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» 16 березня 2017 року оприлюднено оголошення про проведення публічної закупівлі за процедурою «відкриті торги», предмет закупівлі: «7971 Охорона паркінгів (14 постів)». Відповідно до положень ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. У цей же час, статтею 31 вказаного Закону, Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону. Відповідно до ст. 22 вказаного Закону, тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Документацією конкурсних торгів Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» передбачено, що пропозиція конкурсних торгів, яка подається учасником повинна містити інформацію та документи, що містяться у додатку №3 та №4 тендерної документації. Відповідно до Додатку №3 тендерної документації до учасника закупівлі висунуто критерій: «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», а саме: Довідка про наявність працівників суб`єкта охоронної діяльності, які досягли 18-річного віку, перебувають у штаті на посадах, безпосередньо пов`язаних з організацією та здійсненням охорони (ПІБ, кваліфікація, стаж роботи у сфері охорони зазначити на кожного працівника) - не менше 20-ти охоронників. Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_8 , діючи умисно, реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, будучи службовою особою ТОВ «Гарант Безпеки Юей» подав тендерну пропозицію для участі у закупівлі. Реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення бюджетних коштів шляхом зловживання службовою особою своїми службовим становищем в особливо великих розмірах, ОСОБА_8 подав у складі тендерних пропозицій відомості про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, достовірно знаючи, що на його підприємстві відсутні необхідні трудові ресурси для перемоги у закупівлі та належного виконання умов вказаних договорів. У результаті проведеного, у невстановлений досудовим розслідуванням час, достовірно знаючи про відсутність необхідної кількості працівників ТОВ «Гарант Безпеки Юей» для виконання умов договору та Додатків до нього, з використанням документів, відомості яких не відповідають реальному стану роботи ТОВ «Гарант Безпеки Юей», перебуваючи у приміщенні Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» (код ЄДРПОУ 31025659) за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б, підписав Договір з надання охоронних послуг №987-17 від 24.04.2017 року між Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» та ТОВ «Гарант Безпеки Юей». Так, згідно з умовами Договору № 987-17 від 24.04.2017 КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» (надалі-Замовник), в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту, з однієї сторони та ТОВ «Гарант Безпеки ЮЕЙ» (надалі - Виконавець), в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту з іншої сторони, разом - Сторони уклали договір, згідно з яким Виконавець зобов`язується з 01 травня 2017 до 31 грудня 2017 надати Замовникові Послуги, зазначені в п. 1.2. цього Договору, а Замовник - прийняти і оплатити такі Послуги. Найменування Послуг: за ДК 021:2015 код 79710000-4 Охоронні послуги (охорона паркінгів). (надалі - Послуги) номер закупівлі UA-2017-03-06-000625-а.

Відповідно до п. 1.3. кількість послуг: послуги надаються силами 14 цілодобових постів. Відповідно до п. 3.1. Договору, ціна Договору становить 1 622 880,00 грн без ПДВ. Строк (термін) надання послуг: з 01 травня 2017 року по 31 грудня 2017 включно. Відповідно до Додатку № 1 до Договору від 24.04.2017 за № 987-17 визначено об`єктів надання послуг та кількість постів охорони, а саме:

м. Київ, вул. Мініна, 9 - 1 пост;

м. Київ, бульвар Верховної ради 21-а,б - 1 пост;

АДРЕСА_3 1 пост;

м. Київ, Дніпровська Набережна, 25а - 1 пост;

м. Київ, Дніпровська Набережна, 236 - 1 пост;

м. Київ, вул. Панаса Мирного, 17-1 пост;

м. Київ, вул. Пушиної, 21 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 18/30 - 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 20 - 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 22 - 1 пост;

м. Київ, Кадетський Гай, 6 м. - 2 пости;

м. Київ, вул. Забіли, 5 - 1 пост;

м. Київ, вул. Велика Китаївська, 53-1 пост.

Всього за вищевказаними адресами - 14 постів.

Згідно з висновками почеркознавчої експертизи №8-4/282 від 19.03.2019 встановлено, що підписи в договорі № 987-17 від 24.04.2017 з додатками та Актах надання послуг виконано ОСОБА_5 та ОСОБА_8 . У подальшому, реалізуючи злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, шляхом зловживання службовим становищем, ОСОБА_8 передав на затвердження директору КП «Житло-сервіс» Акти надання послуг на підставі Договору №987-17 від 24.04.2017 року «Надання послуг охорони» на загальну суму 1 622 880,00 грн., розуміючи, що фактично роботи по вказаному договору не були виконані належним чином, який у подальшому затвердив їх своїм підписом. Відповідно до умов Договору №987-17 від 24.04.2017 року та додаткових угод до нього ТОВ «Гарант Безпеки Юей» надало послуги з охорони паркінгів після чого невстановленими особами невстановленими особами вказаного товариства складено акти надання послуг форми КБ-2В на загальну суму 1 622 880 грн. згідно з яких, послуги набито були надані у повному обсязі, які у подальшому передані для перевірки та підпису директору КП «Житло-сервіс», які ним у подальшому було затверджено. Згідно з Актами приймання наданих послуг, сторонами затверджено факт виконання наданих послуг без будь-яких заперечень та зауважень, що стало підставою для перерахування коштів КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» бюджетних коштів на рахунок ТОВ «Гарант Безпеки Юей» у повному обсязі. Відповідно до п. 1, 8 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Таким чином, ОСОБА_5 у період часу з травня 2017 по грудень 2017 року, знаходячись у своєму службовому кабінеті, який розташований за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б, неналежно виконуючи свої службові обов`язки директора КП «Житло-сервіс» через несумлінне ставлення до них, Статуту Підприємства та вимог законодавства, що регулює бухгалтерську звітність, не передбачаючи можливості настання суспільно-небезпечних наслідків своїх дій, хоча повинен був і міг їх передбачити, не перевіривши та не проконтролювавши фактичне виконання послуг з охорони паркінгів, передбачених Договором №987-17 від 24.04.2017 року підписав Акти надання послуг без жодних заперечень і зауважень, які містили завідомо неправдиві відомості щодо факту, обсягів і вартості надаваних послуг з охорони паркінгів.

Згідно з висновком спеціаліста, за результатами проведення економічного дослідження 12.08.2021 року № 12/08-1 встановлено, що загальна кількість відпрацьованих люд/год застрахованими особами, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Бзпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) за період травень 2017р. грудень 2018р. становить 50 993 люд/год, кількість люд/год необхідних для виконання умов договору 240 000 люд/год. У зв`язку із цим, ТОВ «Гарант Безпеки Юей» жодним чином не могла забезпечити належне, повне та якісне виконання умов договорів про надання послуг з охорони паркінгів. Внаслідок здійснених розрахунків, встановлено, що різниця між вартістю наданих послуг, згідно умов Договорів та вартістю наданих послуг з розрахунку застрахованих осіб, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Безпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) складає 1 195 220,21 грн. Проведеною судово-економічною експертизою №1-31/08/2021-се у кримінальному проваджені №12018100000000725 від 31.08.2021 документально підтверджено розмір збитку, завданого КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» внаслідок завищення кількості відпрацьованих годин працівниками ТОВ «Гарант Безпеки Юей». В результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків ОСОБА_5 з міського бюджету було зайво сплачено на рахунки ТОВ «Гарант Безпеки Юей» грошові кошти у розмірі 1 195 220,21 грн. за фактично невиконані послуги з охорони паркінгів, що заподіяло матеріальної шкоди на загальну суму 1 195 220,21 грн. охоронюваним законом інтересам держави, що в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, що відповідно до примітки №4 ст. 364 є тяжкими наслідками.

Крім того, Досудовим розслідуванням встановлено, що Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» у період часу з 16 березня 2017 року по 01 лютого 2018 року здійснено оголошення про проведення закупівель послуг з охорони паркінгів UA-2017-06-14-000580-c. Відповідно до інформації офіційного вебсайту «Прозорро» https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-06-14-000580-c Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» 14 червня 2017 року оприлюднено оголошення про проведення публічної закупівлі за процедурою «відкриті торги», предмет закупівлі: «7971 Охорона паркінгів (6 постів)». Відповідно до положень ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. У цей же час, статтею 31 вказаного Закону, Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону. Відповідно до ст. 22 вказаного Закону, тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Документацією конкурсних торгів Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» передбачено, що пропозиція конкурсних торгів, яка подається учасником повинна містити інформацію та документи, що містяться у додатку №3 та №4 тендерної документації. Відповідно до Додатку №3 тендерної документації до учасника закупівлі висунуто критерій: «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», а саме: Довідка про наявність працівників суб`єкта охоронної діяльності, які досягли 18-річного віку, перебувають у штаті на посадах, безпосередньо пов`язаних з організацією та здійсненням охорони (ПІБ, кваліфікація, стаж роботи у сфері охорони зазначити на кожного працівника) - не менше 12-ти охоронників. Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_8 , діючи умисно, реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, будучи службовою особою ТОВ «Гарант Безпеки Юей» подав тендерну пропозицію для участі у закупівлі. Реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення бюджетних коштів шляхом зловживання службовою особою своїми службовим становищем в особливо великих розмірах, ОСОБА_8 подав у складі тендерних пропозицій відомості про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, достовірно знаючи, що на його підприємстві відсутні необхідні трудові ресурси для перемоги у закупівлі та належного виконання умов вказаних договорів. У результаті проведеного, у невстановлений досудовим розслідуванням час, достовірно знаючи про відсутність необхідної кількості працівників ТОВ «Гарант Безпеки Юей» для виконання умов договору та Додатків до нього, з використанням документів, відомості яких не відповідають реальному стану роботи ТОВ «Гарант Безпеки Юей», перебуваючи у приміщенні Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» (код ЄДРПОУ 31025659) за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б, підписав Договір з надання охоронних послуг №1423-17 від 24.07.2017 між Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» та ТОВ «Гарант Безпеки Юей». Так, згідно з умовами Договору №1423-17 від 24.07.2017 КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» (надалі-Замовник), в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту, з однієї сторони та ТОВ «Гарант Безпеки ЮЕЙ» (надалі - Виконавець), в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту з іншої сторони, разом - Сторони уклали договір згідно з яким Виконавець зобов`язується з 01 серпня 2017 до 31 грудня 2017 надати Замовникові Послуги, зазначені в п. 1.2. цього Договору, а Замовник - прийняти і оплатити такі Послуги. Найменування Послуг: за ДК 021:2015 код 79710000-4 Охоронні послуги (охорона паркінгів). (надалі - Послуги) номер закупівлі UA-2017-06-14-000580-c. Відповідно до п. 1.3. кількість послуг: послуги надаються силами 6 цілодобових постів. Відповідно до п. 3.1. Договору, ціна Договору становить 434 691,30 грн без ПДВ. Строк (термін) надання послуг: з 01 серпня 2017 року по 31 грудня 2017 включно. Відповідно до Додатку № 1 до Договору 24.07.2017 за № 1423-17 в якому зазначені адреса об`єктів надання послуг та кількість постів охорони, а саме:

м. Київ, вул. Васильченка, 3 - 1 пост;

м. Київ, бульвар Верховної Ради, 21-а - 1 пост;

м. Київ, вул. Гарматна, 20 - 1 пост;

м. Київ, вул. Коперника, 3 - 1 пост;

м. Київ, вул. Підвисоцького, 4-в - 2 поста,

Всього кількість постів - 6 постів.

Згідно з висновками почеркознавчої експертизи №8-4/282 від 19.03.2019 встановлено, що підписи в договорі № 987-17 від 24.04.2017 з додатками та Актах надання послуг виконано ОСОБА_5 та ОСОБА_8 . У подальшому, реалізуючи злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, шляхом зловживання службовим становищем, ОСОБА_8 передав на затвердження директору КП «Житло-сервіс» Акти надання послуг на підставі Договору №1423-17 від 24.07.2017 року «Надання послуг охорони» на загальну суму 434 691,30 грн., розуміючи, що фактично роботи по вказаному договору не були виконані належним чином. Відповідно до умов Договору №1423-17 від 24.07.2017 та додаткових угод до нього ТОВ «Гарант Безпеки Юей» надало послуги з охорони паркінгів після чого невстановленими особами невстановленими особами вказаного товариства складено акти надання послуг форми КБ-2В на загальну суму 434 691,30 грн. згідно з яких, послуги набито були надані у повному обсязі, які у подальшому передані для перевірки та підпису директору КП «Житло-сервіс», які ним у подальшому було затверджено. Згідно з Актами приймання наданих послуг, сторонами затверджено факт виконання наданих послуг без будь-яких заперечень та зауважень, що стало підставою для перерахування коштів КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» бюджетних коштів на рахунок ТОВ «Гарант Безпеки Юей» у повному обсязі. Відповідно до п. 1, 8 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Таким чином, ОСОБА_5 у період часу з серпня 2017 по грудень 2017 року, знаходячись у своєму службовому кабінеті, який розташований за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б, неналежно виконуючи свої службові обов`язки директора КП «Житло-сервіс» через несумлінне ставлення до них, Статуту Підприємства та вимог законодавства, що регулює бухгалтерську звітність, не передбачаючи можливості настання суспільно-небезпечних наслідків своїх дій, хоча повинен був і міг їх передбачити, не перевіривши та не проконтролювавши фактичне виконання послуг з охорони паркінгів, передбачених Договором №1423-17 від 24.07.2017 року підписав Акти надання послуг без жодних заперечень і зауважень, які містили завідомо неправдиві відомості щодо факту, обсягів і вартості надаваних послуг з охорони паркінгів.

Згідно з висновком спеціаліста, за результатами проведення економічного дослідження 12.08.2021 року № 12/08-1 встановлено, що загальна кількість відпрацьованих люд/год застрахованими особами, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Бзпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) за період травень 2017р. грудень 2018р. становить 50 993 люд/год, кількість люд/год необхідних для виконання умов договору 240 000 люд/год. У зв`язку із цим, ТОВ «Гарант Безпеки Юей» жодним чином не могла забезпечити належне, повне та якісне виконання умов договорів про надання послуг з охорони паркінгів. Внаслідок здійснених розрахунків, встановлено, що різниця між вартістю наданих послуг, згідно умов Договорів та вартістю наданих послуг з розрахунку застрахованих осіб, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Безпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) складає 343 791,60 грн. Проведеною судово-економічною експертизою №1-31/08/2021-се у кримінальному проваджені №12018100000000725 від 31.08.2021 документально підтверджено розмір збитку, завданого КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» внаслідок завищення кількості відпрацьованих годин працівниками ТОВ «Гарант Безпеки Юей». В результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків ОСОБА_5 з міського бюджету було зайво сплачено на рахунки ТОВ «Гарант Безпеки Юей» грошові кошти у розмірі 343 791,60 грн. за фактично не виконані послуги з охорони паркінгів, що заподіяло матеріальної шкоди на загальну суму 343 791,60 грн. охоронюваним законом інтересам держави, що в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, що відповідно до примітки №4 ст. 364 є тяжкими наслідками.

Крім того, досудовим розслідуванням встановлено, що КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» у період часу з 16 березня 2017 року по 01 лютого 2018 року здійснено оголошення про проведення закупівель послуг з охорони паркінгів UA-2017-10-02-001823-b. Відповідно до інформації офіційного вебсайту «Прозорро» https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-10-02-001823-b Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» 02 жовтня 2017 року оприлюднено оголошення про проведення публічної закупівлі за процедурою «відкриті торги», предмет закупівлі: «7971 Охорона паркінгів (20 постів)». Відповідно до положень ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. У цей же час, статтею 31 вказаного Закону, Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону. Відповідно до ст. 22 вказаного Закону, тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Документацією конкурсних торгів Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» передбачено, що пропозиція конкурсних торгів, яка подається учасником повинна містити інформацію та документи, що містяться у додатку №3 та №4 тендерної документації. Відповідно до Додатку №3 тендерної документації до учасника закупівлі висунуто критерій: «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», а саме: Довідка про наявність працівників суб`єкта охоронної діяльності, які досягли 18-річного віку, перебувають у штаті на посадах, безпосередньо пов`язаних з організацією та здійсненням охорони (ПІБ, кваліфікація, стаж роботи у сфері охорони зазначити на кожного працівника) - не менше 30-ти охоронників. Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_8 , діючи умисно, реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, будучи службовою особою ТОВ «Гарант Безпеки Юей» подав тендерну пропозицію для участі у закупівлі. Реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення бюджетних коштів шляхом зловживання службовою особою своїми службовим становищем у великих розмірах, ОСОБА_8 подав у складі тендерних пропозицій відомості про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, достовірно знаючи, що на його підприємстві відсутні необхідні трудові ресурси для перемоги у закупівлі та належного виконання умов вказаних договорів. У результаті проведеного, у невстановлений досудовим розслідуванням час, достовірно знаючи про відсутність необхідної кількості працівників ТОВ «Гарант Безпеки Юей» для виконання умов договору та Додатків до нього, з використанням документів, відомості яких не відповідають реальному стану роботи ТОВ «Гарант Безпеки Юей», перебуваючи у приміщенні Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» (код ЄДРПОУ 31025659) за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б, підписав Договір з надання охоронних послуг №1872-17 від 06.11.2017 року між Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» та ТОВ «Гарант Безпеки Юей». Так, згідно з умовами Договору №1872-17 від 06.11.2017 року КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» (надалі-Замовник), в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту, з однієї сторони та ТОВ «Гарант Безпеки ЮЕЙ» (надалі - Виконавець), в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту з іншої сторони, разом - Сторони уклали договір згідно з яким Виконавець зобов`язується з 01 січня 2018 до 31 грудня 2018 надати Замовникові Послуги, зазначені в п. 1.2. цього Договору, а Замовник - прийняти і оплатити такі Послуги. Найменування Послуг: за ДК 021:2015 код 79710000-4 Охоронні послуги (охорона паркінгів). (надалі - Послуги) номер закупівлі UA-2017-10-02-001823-b. Відповідно до п. 1.3. кількість послуг: послуги надаються силами 20 цілодобових постів. Відповідно до п. 3.1. Договору, ціна Договору становить 4 076 904,00 грн без ПДВ. Строк (термін) надання послуг: з 01 січня 2018 року по 31 грудня 2018 включно. Відповідно до Додатку № 1 до Договору №1872-17 від 06.11.2017р. в якому зазначені адреса об`єктів надання послуг. кількість постів охорони, середньомісячна вартість охорони та вартість охорони за рік, а саме:

м. Київ, вул. Мініна, 9 - 1 пост;

м. Київ, бульвар Верховної ради 21-а - 1 пост;

м. Київ, бульвар Верховної ради 21-б - 1 пост;

м. Київ, вул. Р. Окіпної, 46 - 1 пост;

м. Київ, Дніпровська Набережна, 25а - 1 пост;

АДРЕСА_4 ;

м. Київ, вул. Панаса Мирного,17 -1 пост;

м. Київ, вул. Пушиної, 21 - 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 18/30 - 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 20 - 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 22 -1 пост;

м. Київ, Кадетський Гай, 6 - 2 поста;

м. Київ, вул. Забіли, 5-1 пост;

м. Київ, вул. Велика Китаївська, 53 - 1 пост;

м. Київ, Васильченка, 3 - 1 пост;

м. Київ, Гарматна, 20 - 1 пост;

м. Київ, вул. Коперніка, 3 - 1 пост.

Всього за вищевказаними адресами - 18 постів.

Згідно з висновками почеркознавчої експертизи №8-4/282 від 19.03.2019 встановлено, що підписи в договорі № 987-17 від 24.04.2017 з додатками та Актах надання послуг виконано ОСОБА_5 та ОСОБА_8 . У подальшому, реалізуючи злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, шляхом зловживання службовим становищем, ОСОБА_8 передав на затвердження директору КП «Житло-сервіс» Акти надання послуг на підставі Договору №1872-17 від 06.11.2017 року «Надання послуг охорони» на загальну суму 611 535,60 грн., розуміючи, що фактично роботи по вказаному договору не були виконані належним чином. Відповідно до умов Договору №1872-17 від 06.11.2017 року та додаткових угод до нього ТОВ «Гарант Безпеки Юей» надало послуги з охорони паркінгів після чого невстановленими особами невстановленими особами вказаного товариства складено акти надання послуг форми КБ-2В на загальну суму 611 535,60 грн, згідно з яких, послуги набито були надані у повному обсязі, які у подальшому передані для перевірки та підпису директору КП «Житло-сервіс», які ним у подальшому було затверджено. Згідно з Актами приймання наданих послуг, сторонами затверджено факт виконання наданих послуг без будь-яких заперечень та зауважень, що стало підставою для перерахування коштів КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» бюджетних коштів на рахунок ТОВ «Гарант Безпеки Юей» у повному обсязі. Відповідно до п. 1, 8 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Таким чином, ОСОБА_5 у період часу з січня 2018 по лютий 2018 року, знаходячись у своєму службовому кабінеті, який розташований за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б, неналежно виконуючи свої службові обов`язки директора КП «Житло-сервіс» через несумлінне ставлення до них, Статуту Підприємства та вимог законодавства, що регулює бухгалтерську звітність, не передбачаючи можливості настання суспільно-небезпечних наслідків своїх дій, хоча повинен був і міг їх передбачити, не перевіривши та не проконтролювавши фактичне виконання послуг з охорони паркінгів, передбачених Договором №1872-17 від 06.11.2017 року підписав Акти надання послуг без жодних заперечень і зауважень, які містили завідомо неправдиві відомості щодо факту, обсягів і вартості надаваних послуг з охорони паркінгів.

Згідно з висновком спеціаліста, за результатами проведення економічного дослідження 12.08.2021 року № 12/08-1 встановлено, що загальна кількість відпрацьованих люд/год застрахованими особами, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Бзпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) за період травень 2017р. грудень 2018р. становить 50 993 люд/год, кількість люд/год необхідних для виконання умов договору 240 000 люд/год. У зв`язку із цим, ТОВ «Гарант Безпеки Юей» жодним чином не могла забезпечити належне, повне та якісне виконання умов договорів про надання послуг з охорони паркінгів. Внаслідок здійснених розрахунків, встановлено, що різниця між вартістю наданих послуг, згідно умов Договорів та вартістю наданих послуг з розрахунку застрахованих осіб, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Безпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) складає 478 058,88 грн. Проведеною судово-економічною експертизою №1-31/08/2021-се у кримінальному проваджені №12018100000000725 від 31.08.2021 документально підтверджено розмір збитку, завданого КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» внаслідок завищення кількості відпрацьованих годин працівниками ТОВ «Гарант Безпеки Юей». В результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків ОСОБА_5 з міського бюджету було зайво сплачено на рахунки ТОВ «Гарант Безпеки Юей» грошові кошти у розмірі 478 058,88 грн. за фактично не виконані послуги з охорони паркінгів, що заподіяло матеріальної шкоди на загальну суму 478 058,88 грн. охоронюваним законом інтересам держави, що в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, що відповідно до примітки №4 ст. 364 є тяжкими наслідками.

Крім того, досудовим розслідуванням встановлено, що Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» у період часу з 16 березня 2017 року по 01 лютого 2018 року здійснено оголошення про проведення закупівель послуг з охорони паркінгів UA-2018-02-01-002778-c. Відповідно до інформації офіційного вебсайту «Прозорро» https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-02-01-002778-c Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» 01 лютого 2018 року оприлюднено оголошення про проведення публічної закупівлі за процедурою «відкриті торги», предмет закупівлі: «7971 Охорона паркінгів (15 постів)». Відповідно до положень ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. У цей же час, статтею 31 вказаного Закону, Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону. Відповідно до ст. 22 вказаного Закону, тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.Документацією конкурсних торгів Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» передбачено, що пропозиція конкурсних торгів, яка подається учасником повинна містити інформацію та документи, що містяться у додатку №3 та №4 тендерної документації. Відповідно до Додатку №3 тендерної документації до учасника закупівлі висунуто критерій: «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», а саме: Довідка про наявність працівників суб`єкта охоронної діяльності, які досягли 18-річного віку, перебувають у штаті на посадах, безпосередньо пов`язаних з організацією та здійсненням охорони (ПІБ, кваліфікація, стаж роботи у сфері охорони зазначити на кожного працівника) - не менше 30-ти охоронників. Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_8 , діючи умисно, реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, будучи службовою особою ТОВ «Гарант Безпеки Юей» подав тендерну пропозицію для участі у закупівлі. Реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на привласнення бюджетних коштів шляхом зловживання службовою особою своїми службовим становищем в особливо великих розмірах, ОСОБА_8 подав у складі тендерних пропозицій відомості про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, достовірно знаючи, що на його підприємстві відсутні необхідні трудові ресурси для перемоги у закупівлі та належного виконання умов вказаних договорів. У результаті проведеного, у невстановлений досудовим розслідуванням час, достовірно знаючи про відсутність необхідної кількості працівників ТОВ «Гарант Безпеки Юей» для виконання умов договору та Додатків до нього, з використанням документів, відомості яких не відповідають реальному стану роботи ТОВ «Гарант Безпеки Юей», перебуваючи у приміщенні Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» (код ЄДРПОУ 31025659) за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна,25-б, підписав Договір з надання охоронних послуг №178-18 від 02.03.2018 року між Комунальним підприємством з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» та ТОВ «Гарант Безпеки Юей». Так, згідно з умовами Договору №178-18 від 02.03.2018 року Комунальне підприємство з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-сервіс» (надалі-Замовник), в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту, з однієї сторони та ТОВ «Гарант Безпеки ЮЕЙ» (надалі - Виконавець), в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту з іншої сторони, разом - Сторони уклали договір згідно з яким 1.1. Виконавець зобов`язується надати Замовникові Послуги, зазначені в п. 1.2. цього Договору, а Замовник - прийняти і оплатити такі Послуги. Найменування Послуг: за ДК 021:2015 код 79710000-4 Охоронні послуги (охорона паркінгів). (надалі - Послуги) номер закупівлі UA-2018-02-01-002778-c.

Відповідно до п. 1.3. кількість послуг: послуги надаються силами 15 цілодобових постів. Відповідно до п. 3.1. Договору, ціна Договору становить 2 937 967,20 грн без ПДВ. Строк (термін) надання послуг: з 01 березня 2018 року по 31 грудня 2018 включно. Відповідно до Додатку № 1 до Договору № 178-18 від 02.03.2018р.), в якому зазначено 14 об`єктів охорони, а саме:

м. Київ, вул. Мініна, 9-1 пост;

м. Київ, бульвар Верховної ради 21-а - 1 пост;

АДРЕСА_5 ;

м. Київ, Дніпровська Набережна, 25 а - 1 пост;

АДРЕСА_4 ;

м. Київ, вул. Панаса Мирного,17 -1 пост;

м. Київ, вул. Пушиної, 21 -1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 18/30 - 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 20 - 1 пост;

м. Київ, пр. Палладіна, 22 - 1 пост;

м. Київ, Кадетський Гай, 6 - 2 поста;

м. Київ, вул. Забіли, 5 - 1 пост;

м. Київ, вул. Велика Китаївська, 53 - 1 пост;

м. Київ, Васильченка, 3 - 1 пост.

Всього за вищевказаними адресами - 15 постів.

Згідно з висновками почеркознавчої експертизи №8-4/282 від 19.03.2019 встановлено, що підписи в договорі №178-18 від 02.03.2018 з додатками та Актах надання послуг виконано ОСОБА_5 та ОСОБА_8 . У подальшому, реалізуючи злочинний умисел, направлений на привласнення чужого майна, шляхом зловживання службовим становищем, ОСОБА_8 передав на затвердження директору КП «Житло-сервіс» Акти надання послуг на підставі Договору №178-18 від 02.03.2018 року «Надання послуг охорони» на загальну суму 2 937 967,20 грн., розуміючи, що фактично роботи по вказаному договору не були виконані належним чином. Відповідно до умов Договору №178-18 від 02.03.2018 року та додаткових угод до нього ТОВ «Гарант Безпеки Юей» надало послуги з охорони паркінгів після чого невстановленими особами невстановленими особами вказаного товариства складено акти надання послуг форми КБ-2В на загальну суму 2 937 967,20 згідно з яких, послуги набито були надані у повному обсязі, які у подальшому передані для перевірки та підпису директору КП «Житло-сервіс», які ним у подальшому було затверджено. Згідно з Актами приймання наданих послуг, сторонами затверджено факт виконання наданих послуг без будь-яких заперечень та зауважень, що стало підставою для перерахування коштів КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» бюджетних коштів на рахунок ТОВ «Гарант Безпеки Юей» у повному обсязі. Відповідно до п. 1, 8 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Таким чином, ОСОБА_5 у період часу з березня 2018 по грудень 2018 року, знаходячись у своєму службовому кабінеті, який розташований за адресою: 02081, м. Київ, вул. Дніпровська набережна, 25-б, неналежно виконуючи свої службові обов`язки директора КП «Житло-сервіс» через несумлінне ставлення до них, Статуту Підприємства та вимог законодавства, що регулює бухгалтерську звітність, не передбачаючи можливості настання суспільно-небезпечних наслідків своїх дій, хоча повинен був і міг їх передбачити, не перевіривши та не проконтролювавши фактичне виконання послуг з охорони паркінгів, передбачених Договором №178-18 від 02.03.2018 року підписав Акти надання послуг без жодних заперечень і зауважень, які містили завідомо неправдиві відомості щодо факту, обсягів і вартості надаваних послуг з охорони паркінгів.

Згідно з висновком спеціаліста, за результатами проведення економічного дослідження 12.08.2021 року № 12/08-1 встановлено, що загальна кількість відпрацьованих люд/год застрахованими особами, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Бзпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) за період травень 2017р. грудень 2018р. становить 50 993 люд/год, кількість люд/год необхідних для виконання умов договору 240 000 люд/год. У зв`язку із цим, ТОВ «Гарант Безпеки Юей» жодним чином не могла забезпечити належне, повне та якісне виконання умов договорів про надання послуг з охорони паркінгів. Внаслідок здійснених розрахунків, встановлено, що різниця між вартістю наданих послуг, згідно умов Договорів та вартістю наданих послуг з розрахунку застрахованих осіб, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Безпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) складає 2 308 288,50 грн. Проведеною судово-економічною експертизою №1-31/08/2021-се у кримінальному проваджені №12018100000000725 від 31.08.2021 документально підтверджено розмір збитку, завданого КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» внаслідок завищення кількості відпрацьованих годин працівниками ТОВ «Гарант Безпеки Юей». В результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків ОСОБА_5 з міського бюджету було зайво сплачено на рахунки ТОВ «Гарант Безпеки Юей» грошові кошти у розмірі 2 308 288,50 грн за фактично невиконані послуги з охорони паркінгів, що заподіяло матеріальної шкоди на загальну суму 2 308 288,50 грн охоронюваним законом інтересам держави, що в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, що відповідно до примітки №4 ст. 364 КК України є тяжкими наслідками.

Таким чином, ОСОБА_5 , на думку сторони обвинувачення, обґрунтовано підозрюється у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, а саме - у вчиненні службової недбалості, що спричинило тяжкі наслідки.

У клопотанні зазначено, що підозра підтверджується усіма доказами у сукупності, а саме - висновком спеціаліста, за результатами проведення економічного дослідження 12.08.2021 № 12/08-1, з якого слідством встановлено, що загальна кількість відпрацьованих люд/год застрахованими особами, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Бзпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) за період травень 2017 р. грудень 2018 р. становить 50 993 люд/год, кількість люд/год необхідних для виконання умов договору 240 000 люд/год., а різниця між вартістю наданих послуг, згідно умов Договорів та вартістю наданих послуг з розрахунку застрахованих осіб, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Безпеки Юей» (код ЄДРПОУ 39646860) складає 1 195 220,21 грн; висновком судово-економічної експертизи №1-31/08/2021-се, якою документально підтверджено розмір збитку, завданого КП з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс» внаслідок завищення кількості відпрацьованих годин працівниками ТОВ «Гарант Безпеки Юей» на загальну суму 1 195 220,21 грн; висновком почеркознавчої експертизи №8-4/282 від 19.03.2019, згідно з яким підписи в договорі №178-18 від 02.03.2018 з додатками та Актах надання послуг виконано ОСОБА_5 та ОСОБА_8 . Також на обґрунтування доводів клопотання слідчий додала копії протоколів допиту як свідків таких осіб: ОСОБА_9 - від 07.12.2021, ОСОБА_5 від 08.05.2018, ОСОБА_10 від 08.05.2018, ОСОБА_11 від 08.05.2018, ОСОБА_8 від 06.02.2019, ОСОБА_12 - від 21.02.2019, ОСОБА_13 - від 22.02.2019, ОСОБА_14 - від 22.02.2019, ОСОБА_15 - від 25.02.2019, ОСОБА_16 - від 24.01.2019, ОСОБА_17 - від 24.01.2019.

Слідчий переконаний, що перебування ОСОБА_5 на посаді директора Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло сервіс» несе у собі ризики того, що він, використовуючи можливість знаходження на своєму робочому місці:

1) може знищити чи підробити документи, приховати речі чи інші документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, оскільки він, як особа, яка наділена правом повного управління діяльністю підприємства має доступ до усіх документів, які складаються та зберігаються на підприємстві;

2) з метою уникнення відповідальності може здійснити дії, чи, використовуючи свої владні повноваження, впливати на інших підлеглих працівників з метою приховання чи викривлення відомостей, які містяться в документації підприємства, впливати на підлеглих працівників, які у своїй сукупності надавали у ході досудового розслідування обвинувальні покази, а також іншими незаконними засобами впливатиме чи протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню, оскільки у ході досудового розслідування встановлено, що працівники КП «Житло-Сервіс» використовувались ТОВ «Гарант Безпеки Юей» як спосіб штучного збільшення штату працівників, а також дозволяли посадовим особам КП «Житло-Сервіс» належним чином забезпечувати виконання своїх функціональних обов`язків, які покладені на підприємство Київською міською радою, як органом, що створив вказане підприємство так і Статутом самого підприємства. Вказані відомості підтверджують рядом допитів самих працівників КП «Житло-Сервіс», які у своїй сукупності надали обвинувальні показання. Разом із цим встановлено, що після 2018 року вказані працівники фактично повернуто до штату працівників КП «Житло-Сервіс», що дозволяє ОСОБА_5 мати прямий і безпосередній вплив на вказаних працівників. Вказані працівники знаходяться у прямому підпорядкуванні у ОСОБА_5 , який, перебуваючи на своїй посаді із використанням своїх повноважень, визначених статутом підприємства, обирає форми та системи оплати праці, встановлює працівникам розміри тарифних ставок, посадових окладів, премій, винагород надбавок і доплат; приймає рішення щодо звільнення працівників, таким чином здатен у повній мірі, використовуючи свої службові повноваження чинити тиск на працівників. Наявність повноважень щодо впливу на матеріальну складову життєдіяльності підлеглих працівників, а також можливість вирішувати питання щодо їх подальших трудових відносин з підприємством несе у собі високий та вірогідний ризик того, що з метою уникнення відповідальності за вчинене кримінальне правопорушення, ОСОБА_5 може чинити тиск на вказаних працівників з метою зміни їх показів вже у ході судового розгляду, у разі скерування обвинувального акту щодо ОСОБА_5 до суду, що дасть можливість уникнути відповідальності за вчинене кримінальне правопорушення.

Отже, слідчий вважає, що з урахуванням повідомлення ОСОБА_5 про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, а саме - у вчиненні службової недбалості, що спричинило тяжкі наслідки, з метою досягнення дієвості вказаного кримінального провадження, запобігання спробам приховання відомостей, що підтверджують винуватість у вчиненні кримінального правопорушення, можливості через використання владних повноважень чинити тиск на підлеглих працівників з метою уникнення відповідальності або протиправному перешкоджанню кримінальному провадженню іншим чином, на даний час існує об`єктивна необхідність у застосуванні до підозрюваного заходу забезпечення у вигляді відсторонення його від посади директора Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло сервіс».

Доводи сторін.

Прокурор підтримав клопотання, просив його задовольнити. У своєму виступі він вказав на ключові аспекти клопотання, а саме - на доведеність обґрунтованості підозри та ризики.

Захисник просив відмовити у задоволенні клопотання. Він переконаний, що підозра є необґрунтованою, а ризики відсутні. Вважає, що припущення сторони обвинувачення, що послуги з охорони не надавались на всіх паркінгах відповідно до умов укладених договорів, не підтверджується жодними допустимими доказами, доданими до клопотання. Зауважив, що ОСОБА_5 як директор КП «Житло-сервіс» не несе відповідальність за порушення керівництвом ТОВ «Гарант Безпеки Юей» трудового законодавства в частині можливого допуску до роботи працівників без оформлення трудових відносин. Відсутні докази на підтвердження заподіяної майнової шкоди як обов`язкового елементу складу кримінального правопорушення, передбаченого ст. 367 КК України. Так, для підтвердження факту ненадання послуг з охорони у повному обсязі та заподіяння шкоди ухвалою слідчого судді Голосіївського районного суду м.Києва від 31.09.2019 р. призначено судово-економічну експертизу, для вирішення, між іншим, питань: Чи підтверджується документально отримання коштів ЮВ «Гарант Безпеки Юей» по договорам про надання послуг з охорони і в якій сумі? (питання 1); Чи підтверджується документально надання послуг охорони і на яку суму? (питання 10); Чи завдані матеріальні збитки КП «Житло-сервіс» у зв`язку із неналежним (фіктивним) виконанням договорів про надання послуг з охорони і в якому розмірі? (питання 6,7,8,9). Висновок експерта НДЕКЦ МВС України від 21.02.2019 р. №13-2/12, долучений до клопотання, у якому експерт у відповідь на питання 1, 10 зазначив, що документально підтверджується отримання коштів ТОВ «Гарант Безпеки Юей» від КП «Житло-сервіс» на суму 5 019 480,66 грн; документально підтверджується виконання робіт, а саме - надання охоронних послуг працівниками ТОВ «Гарант Безпеки Юей» на постах охорони на суму 5 607 067,10 грн. Тобто, ТОВ «Гарант Безпеки Юей» надало послуг з охорони на суму більше, ніж отримало коштів від КП «Житло-сервіс». У відповідь на питання 6,7,8,9 експерт зазначив, що специфічність економічної експертизи полягає в дослідженні виявлених ревізією (перевіркою, аудитом) негативних явищ, які мають документальне підтвердження у бухгалтерському обліку підприємства і які стають у подальшому предметом експертного дослідження. Тому вирішення цих питань є можливим при наявності в матеріалах справи висновку ревізії (перевірки, аудиту) щодо нанесених реальних збитків КП «Житло-сервіс» внаслідок неналежного виконання ТОВ «Гарант Безпеки Юей» своїх зобов`язань. В наданій на дослідження Довідці бухгалтерського дослідження (ревізії) від 09.01.2019р. питання щодо нанесення матеріальних збитків КП «Житло-сервіс» не розглядалось, тому підтвердити чи спростувати нанесення матеріальних збитків не видається за можливе, оскільки самостійне проведення ревізійних дій не належить до завдань економічної експертизи. Надалі, намагаючись довести подію злочину, слідчий залучив не експерта, а спеціаліста, висновок якого від 12.08.2021р. №12/08-1 став основою для пред`явлення підозри та подання даного клопотання. По тексту підозри та клопотання постійно зазначається, що згідно з висновком спеціаліста від 12.08.2021р. №12/08-1 встановлено, що загальна кількість відпрацьованих люд/тд застрахованими особами, які перебували в трудових відносинах із ТОВ «Гарант Безпеки Юей», за період травень 2017 р.-грудень 2018 р. становить 50 993 люд/год, а кількість люд/год необхідних для виконання умов договорів про надання послуг з охорони - 240 000 люд/год, а тому ТОВ «Гарант Безпеки Юей» не могла надавати послуги з охорони офіційними працівниками у повному обсязі, і у відношенні пропорції від кількості офіційних та необхідних працівників до загальної суми вартості охоронних послуг спеціалістом розраховано суму завданих збитків у розмірі 2 308 288,50 грн. У подальшому, для надання законності факту підміні висновка експерта висновком спеціаліста постановою прокурора призначено судово-економічну експертизу, проведення якої доручено приватній експертній установі ТОВ «Дослідницький інформаційно-консультаційний центр», і на вирішення якої поставлено єдине питання - чи підтверджується документально висновок спеціаліста від 12.08.2021р. №12/08-1 щодо розміру заподіяної шкоди. При цьому, із висновку спеціаліста від 12.08.2021р. №12/08-1 лише вбачається, яка кількість офіційно працевлаштованих працівників необхідна була для надання послуг охорони, і яка фактична кількість працівників була офіційно працевлаштована охоронниками в ТОВ «Гарант Безпеки Юей». У той же час, спеціаліст обходить той факт, що послуги охорони могли надаватись працівниками ТОВ «Гарант Безпеки Юей» на підставі цивільно-правових договорів або на іншій підставі без оформлення трудових відносин. При цьому, за розрахунками бухгалтерії КП «Житло-ссрвіс» (що відображено у довідці), як би послуги охорони паркінгів за період травень 2017р.-грудень 2018 р. надавались працівниками КП «Житло-сервіс», то витрати на оплату праці і ЄСВ склали б майже 7 млн. грн., в той час як витрати на послуги охорони ТОВ «Гарант Безпеки Юей» склали майже 6,0 млн. грн., що свідчить про економію коштів, а не збитки. Просить не брати до уваги вказані висновки як спеціаліста, так і експерта, оскільки вони є недопустимими доказами.

Окрім того, захисник зазначив, що слідчий та прокурор не довели існування обставин на підтвердження мети відсторонення від посади, оскільки:

1) договори про надання послуг охорони розірвані за ініціативою ТОВ «Гарант Безпеки Юей» на підставі додаткової угоди, а тому необхідності припинення кримінального правопорушення немає;

2) досудове розслідування у справі триває з 01.08.2018, кримінальне провадження перебувало у НАБУ, СУ ГУ НП у м. Києві і зараз у Дарницькому УП ГУ НП у м. Києві. Протягом цього часу під час обшуків та виїмок вилучені не тільки всі документи і речі, що мають суттєве значення, але й всі інші документи і речі, що мають будь-яке опосередковане значення. Вказані обставини підтверджуються протоколами відповідних слідчих дій. Тому ОСОБА_5 не має об`єктивної можливості будь-що знищити або підробити;

3) усіх свідків було допитано упродовж травня 2018 та січня-лютого 2019 років. При цьому 4 осіб із допитаних свідків, які зараз є підлеглими підозрюваного, станом на час проведення допитів у лютому 2019 року також були підлеглими ОСОБА_5 . Після лютого 2019 року допити більше не проводилися. Зазначає, що ОСОБА_5 не має об`єктивних підстав для тиску на свідків, оскільки показання охоронців ОСОБА_13 , ОСОБА_12 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , протоколи допиту яких долучені до клопотання, лише підтверджують показання ОСОБА_5 про те, що вони працювали охоронцями в КІІ «Житло-сервіс», у 2017 році звільнились, але продовжили працювати в тих же паркінгах, але вже в якості працівників ТОВ «Гарант Безпеки Юей». Зазначає також, що показання цих свідків спростовують показання старшого оперуповноваженого УЗЕ у м.Києві ДЗЕ НП України ОСОБА_9 , протокол допиту якого як свідка долучений до клопотання, де він зазначає, що в результаті проведених розвідувальних бесід встановлено, що з моменту вводу будинків в експлуатацію і по теперешній час чергування на постах охорони цілодобово здійснювалось працівниками КП «Житло-сервіс». Також допитані як свідки ОСОБА_10 та ОСОБА_11 , протоколи допиту яких долучені до клопотання, і які є працівниками відділу з автостоянок і паркінгів КП «Житло-сервіс», підтвердили, що регулярно робили об`їзд паркінгів для перевірки надання послуг охорони, що спростовує припущення сторони обвинувачення про те, що ОСОБА_5 не проконтролював надання послуг охорони у повному обсязі. При цьому, сторона обвинувачення ані у підозрі, ані у клопотанні, не зазначає, як саме директор КП «Житло-сервіс» повинен був контролювати надання послуг ТОВ «Гарант Безпеки Юей».

Також захисник просить врахувати наслідки відсторонення від посади для інших осіб, а саме що ОСОБА_5 одружений, має трьох неповнолітніх дітей на утриманні. Дружина не працює, оскільки доглядає дитину ІНФОРМАЦІЯ_2 . Тому, відсторонення від посади, і як наслідок, зменшення розміру заробітної плати, поставить сім`ю ОСОБА_5 у скрутне матеріальне становище.

Підозрюваний ОСОБА_5 заперечив проти задоволення клопотання. Він зазначив про безпідставність підозри щодо нього, просив не відсторонювати його від посади, оскільки це негативно відобразиться на його діловій репутації, а також з огляду на те, що його заробітна плата є основним джерелом доходу у сім`ї.

Заслухавши прокурора, захисника та підозрюваного, дослідивши матеріали кримінального провадження, слідчий суддя установив такі обставини та дійшов наступних висновків.

Відсторонення від посади є заходом забезпечення кримінального провадження, який застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.

Відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину ( ч. 1 ст. 154 КПК України).

ОСОБА_5 призначено на посаду в.о. директора Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло сервіс» згідно з наказом Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 68к від 23 червня 2015 року. Цю посаду він обіймає і станом на час розгляду клопотання.

СВ Дарницького УП ГУНП у м. Києві здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №12018100000000725 від 01.08.2018, за фактами вчинення злочинів, передбачених ч. 4, 5 ст. 191, ч. 2 ст. 367 КК України.

19.10.2021 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, а саме - службової недбалості, тобто неналежному виконанні своїх службових повноважень через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки.

21.10.2021 слідчий суддя Дарницького районного суду м. Києва постановив ухвалу про залишення без задоволення клопотання слідчого, погодженого прокурором, про застосування запобіжного заходу у цьому кримінальному провадженні до ОСОБА_5 у виді застави.

Отже, підозрюваний ОСОБА_5 має можливість перебувати на своєму робочому місці та виконувати обов`язки і повноваження директора Комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло сервіс».

Відповідно до ч. 2 ст. 157 КПК України при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини:

1) правову підставу для відсторонення від посади;

2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення;

3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.

З огляду на мету цього заходу забезпечення кримінального провадження, зазначену слідчим у клопотанні, слідчий суддя також враховує наступні обставини:

1) наявність достатніх підстав вважати, що необхідно припинити або запобігти протиправній поведінці підозрюваного, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування;

2) наявність достатніх підстав вважати, що підозрюваний може незаконними засобами впливати на свідків кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Дослідження обставин, зазначених у пунктах вище, доцільно здійснювати в межах окремих питань, для яких ці обставини мають значення.

Дослідження загальних обставин, що мають значення для відсторонення від посади.

Сторона обвинувачення зазначає, що правовою підставою для відсторонення є те, що ОСОБА_5 зараз має статус підозрюваного у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, а саме - службової недбалості,тобто неналежному виконанні своїх службових повноважень через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки. Адвокат вважає, що підозра є необґрунтованою, цієї ж думки дотримується і сам підозрюваний.

Щодо обґрунтованості підозри у вчиненні ОСОБА_5 злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, слідчий суддя виходить з такого.

У п. 32 справи «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» (Fox, Campbell and Hartley v. the United Kingdom, Series А, № 182) від 30.08.1990 зазначено, що обґрунтована підозра - це коли існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення.

Слідчий суддя вважає, що на даному етапі розслідування, за обставин, викладених у клопотанні, сукупність зібраних органом досудового розслідування доказів доводять наявність обґрунтованої підозри щодо причетності ОСОБА_5 до інкримінованого йому злочину. Такі докази, зокрема, містяться у висновку спеціаліста, за результатами проведення економічного дослідження 12.08.2021 № 12/08-1; висновку судово-економічної експертизи №1-31/08/2021-се; висновку почеркознавчої експертизи №8-4/282 від 19.03.2019, протоколах допитів свідків.

Слідчий суддя відхиляє доводи захисника про недопустимість висновку спеціаліста та висновку експерта, оскільки на даному етапі провадження він не вирішує питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, оцінювати докази на відповідність критеріям достатності і допустимості для визнання особи винуватою чи невинуватою у вчиненні злочину. Слідчий суддя на підставі розумної оцінки сукупності триманих доказів повинен визначити лише чи є причетність особи до вчинення злочину вірогідною та достатньою для застосування щодо неї обмежувальних заходів.

Обставини, які інкримінуються підозрюваному, відбувалися у період часу з травня 2017 по грудень 2018 року, тобто станом на зараз кримінальне правопорушення може вважатися закінченим. Таким чином, слідчий суддя доходить висновку, що немає необхідності припинення кримінального правопорушення.

Щодо оцінки зазначеного стороною обвинувачення ризику про можливість підозрюваного знищити чи підробити документи, приховати речі чи інші документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, слідчий суддя виходить з такого. Досудове розслідування у справі триває з 01.08.2018. Під час його здійснення стороною обвинувачення проведено низку слідчих дій, зокрема, 24.02.2019 проведено обшук у приміщенні КП «Житло-Сервіс» у службовому кабінеті ОСОБА_5 , ОСОБА_10 та ОСОБА_11 , в результаті якого вилучено документи і речі, що мають значення для кримінального провадження. ОСОБА_5 весь цей час знав про кримінальне провадження, 08.05.2018 був допитаний з приводу обставин у цьому провадженні як свідок, продовжував працювати на посаді, від якої його просить відсторонити сторона обвинувачення, та у зв`язку з цим весь цей період мав доступ до усієї документації підприємства, тому достатніх підстав вважати, що існує ризик, що, ОСОБА_5 саме зараз матиме об`єктивну можливість їх знищити або підробити, перебуваючи на цій самій посаді, немає. У судовому засіданні стороною обвинувачення не зазначено, які саме речі та документи, що мають значення для досудового розслідування, підозрюваний може знищити чи підробити. Оскільки орган досудового розслідування вже провів обшук за адресою місця роботи підозрюваного, слідчий суддя вважає, що за існуючих обставин ризик знищення, підроблення речей та документів не доведено.

Щодо ризику незаконного впливу на свідків кримінального провадження, слідчий суддя вважає, що сторона обвинувачення його також не довела, з таких мотивів: свідків у кримінальному провадженні допитано упродовж травня 2018 та січня-лютого 2019 років. При цьому 4 осіб із допитаних свідків, які зараз є підлеглими підозрюваного, станом на час надання ними свідчень у лютому 2019 року також були підлеглими ОСОБА_5 , після лютого 2019 року допити більше не проводилися.

Як саме ОСОБА_5 може протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, сторона обвинувачення не зазначила у клопотанні, та не навела доводів у судовому засіданні.

Слідчий суддя не оцінює наслідки відсторонення від посади для інших осіб, а саме для родини підозрюваного, оскільки в судовому засіданні не доведено достатніх підстав вважати, що такий захід забезпечення кримінального провадження як відсторонення від посади ОСОБА_5 необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, що відповідно до норми ч. 1 ст. 157 КПК України має наслідком відмову у задоволенні клопотання про відсторонення від посади.

Керуючись нормами ст. 131, 132, 154, 155, 156, 157, п. 11 ч. 1 ст. 309, ст. 392, ч. 1, 2 ст. 532 КПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Відмовити у задоволенні клопотання слідчого, погодженого прокурором, про застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження №12018100000000725 від 01.08.2018 як відсторонення від посади ОСОБА_5 , підозрюваного у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.

На ухвалу може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Повний текст ухвали оголошено 28.10.2021 о 14.30 год.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудДарницький районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.10.2021
Оприлюднено02.02.2023
Номер документу100653964
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади

Судовий реєстр по справі —753/21267/21

Ухвала від 23.10.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Курічова В. М.

Ухвала від 23.10.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Курічова В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні