ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2021 року м. Київ № 640/11004/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Донця В.А. розглянув у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рональд" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Рональд" звернулось до суду з позовом про:
- визнання протиправними та скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ТОВ "Рональд" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості;
- зобов`язання Головного управління ДФС у м. Києві виключити ТОВ "Рональд" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Ухвалами суду від: 25.06.2019 - прийнято справу до провадження, постановлено здійснювати розгляд справи в спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін; 16.03.2020 - замінено відповідача-Головне управління ДФС у м. Києва на правонаступника - Головне управління ДПС у м. Києві.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що вважає оскаржуване рішення необґрунтованим, оскільки винесене контролюючим органом без належної мотивації та доказів.
Представником Головного управління ДПС у м. Києві подано відзив, відповідно до якого представник просить відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначивши про те, що ТОВ "Рональд" відповідає вимогам п. 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку та віднесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Судом відмовлено в задоволенні клопотання представника ГУ ДПС у м. Києві про розгляд справи в судовому засіданні за участю сторін у зв`язку з його очевидною необґрунтованістю на підставі частини шостої статті 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено.
Позивачем складено податкові накладні від 28.02.2018 №2 на загальну суму 6175,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1029,17 грн.), від 31.02.2018 №2 на загальну суму 13750,00 грн. (у т.ч. ПДВ 2291,67 грн.), від 30.04.2018 №7 на загальну суму 5550,00 грн. (у т.ч. ПДВ 925,00 грн.), від 30.06.2018 №11 на загальну суму 13750,00 грн. (у т.ч. ПДВ 2291,67 грн.), від 31.03.2018 №33 на загальну суму 3000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 500,00 грн.), від 03.05.2019 №1 на загальну суму 99716,16 грн. (у т.ч. ПДВ 16619,31 грн.), від 10.05.2019 №9 на загальну суму 99251,26 грн. (у т.ч. ПДВ 16541,88 грн.), від 13.05.2019 №15 на загальну суму 98760,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16460,00 грн.), від 11.05.2019 №14 на загальну суму 98683,20 грн. (у т.ч. ПДВ 16447,20 грн.), від 17.05.2019 №17 на загальну суму 98 346,60 грн. (у т.ч. ПДВ 16 391,10 грн.), від 08.05.2019 №2 на загальну суму 98227,20 грн. (у т.ч. ПДВ 16371,20 грн.), від 02.05.2019 №6 на загальну суму 98226,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16371,00 грн.), від 07.05.2019 №13 на загальну суму 97713,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16 285,50 грн.), від 15.05.2019 №4 на загальну суму 97 713,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16285,50 грн.), від 17.05.2019 №11 на загальну суму 97713,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16285,50 грн.), від 15.05.2019 №16 на загальну суму 97200,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16200,00 грн.), від 16.05.2019 №5 на загальну суму 97 200,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16 200,00 грн.), від 06.05.2019 №7 на загальну суму 97154,64 грн. (у т.ч. ПДВ 16192,44 грн.), від 14.05.2019 №10 на загальну суму 96681,00 грн. (у т.ч. ПДВ 16113,50 грн.), від 07.05.2019 №8 на загальну суму 81000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 13 500,00 грн.), від 02.05.2019 №12 на загальну суму 80530,20 грн. (у т.ч. ПДВ 13421,70 грн.), від 13.05.2019 №3 на загальну суму 66930,00 грн. (у т.ч. ПДВ 11155,00 грн.), від 23.05.2019 №19 на загальну суму 500,00 грн. (у т.ч. ПДВ 83,33 грн.), від 29.12.2018 №31 на загальну суму 967849,32 грн. (у т.ч. ПДВ 161308,22 грн.), від 29.12.2018 №32 на загальну суму 375000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 62500,00 грн.) та подано їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як вбачається з позовної заяви, згідно квитанції №1 вищевказані податкові накладні прийняті контролюючим органом, але їх реєстрація зупинена на підставі відповідності критеріям ризиковості платника податку, визначених пп.1.6 п.1 листа ДФС від 21.03.2018 №959-99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку".
Крім того, як вказує позивач, зі змісту зазначених квитанцій вбачається, що Комісією ГУ ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, стосовно ТОВ "Рональд" прийнято рішення про внесення до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Позивач звернувся до відповідача з листом від 14.12.2018 №14-3/12/18, в якому просив надати копію рішення комісії Головного управління ДФС у м. Києві, яким віднесено позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Листом від 20.06.2019 №117623/10/26-15-41-05-14 Головне управління ДФС у м. Києві повідомило позивача про те, що на момент внесення позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості Порядком роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 не передбачена форма рішення про внесення платників податків до переліку ризикових. Водночас, зазначив, що інформація про відповідність платника податків критеріям ризиковості відображається в особистому кабінеті із зазначенням пункту таких критеріїв, а також дати внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи спір, суд виходить з такого.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.1 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов`язки її членів.
Згідно з п.2 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Як зазначено у п.3 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" затверджено "Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
На виконання п.10 цього Порядку Державна фіскальна служба України наказом від 21.03.2018 №144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Порядок №144).
У вказаному Порядку №144 зазначено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України.
Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п.1.6 Критеріїв.
Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом.
До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються:
- перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п.1.6 Критеріїв;
- матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку;
- інша інформація, що розглядається Комісією.
За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості.
У разі відповідності платника податків показникам, що визначені пп.1.1-1.5 Критеріїв, таких платників податків включають до переліку ризикових платників податків відповідальні особи, яких включено до складу Комісії, протягом робочого дня на підставі даних Облікової картки (додаток 1) та згідно з Алгоритмом дій співробітників оперативних підрозділів при формуванні Облікової картки та внесенні інформації до переліку ризикових платників податків (додаток 2).
У разі відповідності платника податків показнику оцінки ступеня ризиків, визначеному п.1.6 Критеріїв, - включення до переліку здійснюється за рішенням Комісій.
Якщо суб`єкт господарювання, якого включено до переліку ризикових платників податків, у подальшому здійснює фінансово-господарську діяльність без ознак ризиковості, передбачених пп.1.1-1.5 Критеріїв, такого платника податків за поданням структурних підрозділів ГУ ДФС виключають з переліку ризикових платників податків, а у разі невідповідності показникам оцінки ступеня ризиків, визначеним п.1.6 Критеріїв, - після прийняття рішення Комісії.
Введення інформації щодо включення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків за результатами засідання Комісії здійснюється в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" з використанням ЕЦП голови Комісії.
Голова Комісії під персональну відповідальність забезпечує своєчасне введення інформації у перелік ризикових платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" згідно з п.1.6 Критеріїв.
Відповідно до п. 1.6 листа Державної фіскальної служби України №4065/99-99-07-05-04-18 від 05.11.2018 "Критерії ризиковості платника податку", платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:
платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";
платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;
платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
При цьому, суд зауважує, що пунктом 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, встановлено, що Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Як вбачається з матеріалів справи, листом від 20.06.2019 відповідач повідомив позивача про те, що за результатами моніторингу ТОВ "Рональд" віднесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання у зв`язку з наявністю податкової інформації, яка свідчить про здійснення ризикових операцій.
Тобто позивача включено до Критеріїв ризиковості у зв`язку з наявністю податкової інформації, яка свідчить про здійснення ризикових операцій.
При цьому, відповідне протокольне рішення та податкова інформація, на підставі якої воно прийняте, відсутні у матеріалах справи.
Більш того, як вже зазначено судом, на запит позивача від 14.12.2018 №14-3/12/18 відповідачем надано відповідь листом від 20.06.2019 №117623/10/26-15-41-05-14, якою підтверджено неприйняття рішення про включення позивача до категорії ризикових суб`єктів господарювання.
Таким чином, беручи до уваги викладене вище, відповідачем рішення про внесення ТОВ "Рональд" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості не приймалося.
Суд звертає увагу, що позивачем інших вимог, окрім скасування рішення про внесення товариства до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості та зобов`язання на підставі цього рішення виключити його з даного переліку, не заявлялося.
В контексті викладеного, суд зазначає, що листом від 20.06.2019 №117623/10/26-15-41-05-14 відповідач повідомив позивачу, що інформація про відповідність платника критеріям ризиковості (у разі їх наявності) відображається у особистому кабінеті із зазначенням пункту таких критеріїв, а також дата внесення/виключення платника податків до/з такого переліку.
Така категорія справ була предметом неодноразового розгляду Верховним Судом, в результаті чого склалася стала практика застосування норм права до аналогічних правовідносин (зокрема постанови Верховного Суду: від 20.11.2019 у справі №480/4006/18, від 03.03.2020 року у справі № 240/3665/19, від 5 серпня 2020 року у справі № 520/5692/19, від 21 серпня 2020 року у справі №520/6051/19, від 21 серпня 2020 року у справі №520/6051/19).
За висновком Верховного Суду (постанова від 05.10.2021 справа №240/3908/19) першочерговим у такій категорії справ є питання можливості оскарження платником податків протокольного рішення контролюючого органу про віднесення до ризикових платників, яке прийняте відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду дійшов висновку, що використання контролюючим органом податкової інформації, наявної в інформаційних системах ДФС, або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певний спосіб, зокрема, віднесення позивача до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань. Безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, не порушує права та інтереси позивача. Віднесення Комісією контролюючого органу позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростована платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку відповідних письмових пояснень та запитуваних копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування є підставою для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи таке рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом своїх прав. У межах цього спору підставами позову, серед іншого, можуть бути доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу по віднесенню до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Враховуючи таку суду практику Верховного Суду, відсутні підстави для задоволення позову.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3842,00 грн. (платіжне доручення від 18.06.2019 №467).
Оскільки в задоволенні позову відмовлено, відповідачем не надано доказів понесення судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати присудженню не підлягають.
Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Рональд" (ідентифікаційний код 41474359, місцезнаходження: 03057, місто Київ, проспект Перемоги, будинок 45).
Відповідач - Головне управління ДПС у м. Києві (ідентифікаційний код 43141267; 04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19).
Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя В.А. Донець
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2021 |
Оприлюднено | 04.11.2021 |
Номер документу | 100742518 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Донець В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні