Рішення
від 03.11.2021 по справі 454/3439/21
СОКАЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 454/3439/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 листопада 2021 року Сокальський районний суд Львівської області у складі:

головуючого - судді Струс Т. В. ,

за участю секретаря Синевської Г.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Сокаль цивільну справу за позовом керівника Червоноградської окружної прокуратури до Белзької міської ради Львівської області та ОСОБА_1 , з участю третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання недійсним рішення та його скасування,

в с т а н о в и в:

Керівник Червоноградської окружної прокуратури звернувся у суд з даним позовом до відповідачів Белзької міської ради Львівської області та ОСОБА_1 , свої вимоги мотивує тим, що за результатами вивчення стану законності у сфері додержання вимог земельного законодавства, окружною прокуратурою встановлені порушення норм земельного законодавства Белзькою міською радою при розпорядженні землями сільськогосподарського призначення. Встановлено, що рішенням Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність земельної ділянки із кадастровим номером 4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га - ОСОБА_1 . Встановлено, що Белзька міська рада зазначеним рішенням розпорядилась земельною ділянкою, яка на час прийняття рішення, належала до державної форми власності. Зокрема, згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.32-2395/2-21 від 27.04.2021 проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки розроблявся у відповідності до прийнятого Головним управлінням наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності. Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області розглянуте клопотання та видано відповідний наказ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, а саме, 02.01.2020 видано наказ №13-28/16-20-СГ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_1 . Згідно з інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.32-4588/2-21 від 30.07.2021 на час прийняття вищезазначеного наказу, розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності відносилось до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Львівській області. В подальшому ОСОБА_1 не звертався до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у власність на території Львівської області, про що свідчать інформації №10-13-0.32-2395/2-21 від 27.04.2021, №10-13-0.4-807/90-21 від 30.07.2021. Відповідно, Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області не видавався наказ про затвердження документації із землеустрою та надання у власність земельної ділянки ОСОБА_1 , крім цього, не приймалися накази про передачу згаданої земельної ділянки у комунальну власність Белзькій міській раді. Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області не здійснювались перевірки та не вживалися заходи щодо скасування в частині рішення Белзької міської ради №74 від 23.02.2021. Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №62-ОТГ від 22.12.2020 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність та акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2020, який є підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Белзької міської ради, вищезазначена земельна ділянка кадастровий номер №4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га у комунальну власність Белзької міської ради не передавалася. Водночас, ОСОБА_1 у лютому 2021 року звернувся у Белзьку міську раду із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, хоча Белзька міська рада на вказаний період часу не була розпорядником спірних земельних ділянок. Відтак, рішення Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність земельної ділянки кадастровий номер 4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га ОСОБА_1 є недійсним. Недійсність рішення зумовлена тим, що Белзькою міською радою здійснено розпорядження землями державної форми власності поза її компетенцією та повноваженнями, оскільки на момент прийняття рішення №74 від 23.02.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність спірна земельна ділянка належала до державної форми власності. Вказане також підтверджується і інформацією самої ж Белзької міської ради №471/02-09 від 09.04.2021, згідно якої земельна ділянки з вищезазначеними кадастровим номером належить до державної форми власності, та наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у комунальну власність Белзької міської ради не передавалася. Просить суд визнати недійсним рішення Белзької міської ради №74 від 23.02.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га - ОСОБА_1 , а також вирішити питання судових витрат.

Прокурор Проць О.Б. в судове засідання не прибула, надала суду клопотання у якому просила розгляд справи проводити у її відсутності, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити.

Представник відповідача Белзької міської ради Львівської області та відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не прибули, надали суду заяви у яких зазначили, що визнають позовні вимоги, розгляд справи просять проводити у їх відсутності.

Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Львівській області в судове засідання не прибув та не повідомив суд про причину неявки.

Оскільки сторони в судове засідання не прибули, відповідно до ч.2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши докази в справі суд приходить до наступного висновку.

Як встановлено в ході розгляду справи у лютому місяці 2021 року ОСОБА_1 звернувся у Белзьку міську раду із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність земельної ділянки із кадастровим номером 4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га - ОСОБА_1 .

Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.32-2395/2-21 від 27.04.2021 проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки розроблявся у відповідності до прийнятого Головним управлінням наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності.

Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області було розглянуте клопотання та видано відповідний наказ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, а саме, 02.01.2020 видано наказ №13-28/16-20-СГ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_1 .

Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.32-4588/2-21 від 30.07.2021 на час прийняття вищезазначеного наказу, розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності відносилось до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.

Також встановлено, що ОСОБА_1 не звертався до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у власність на території Львівської області, про що свідчать інформації №10-13-0.32-2395/2-21 від 27.04.2021, №10-13-0.4-807/90-21 від 30.07.2021.

Відповідно, Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області не видавався наказ про затвердження документації із землеустрою та надання у власність земельної ділянки ОСОБА_1 , а також не приймалися накази про передачу згаданої земельної ділянки у комунальну власність Белзькій міській раді.

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №62-ОТГ від 22.12.2020 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність та акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2020, який є підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Белзької міської ради, земельна ділянка кадастровий номер №4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га у комунальну власність Белзької міської ради не передавалася.

Відповідно до ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, яке перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст.78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Згідно ст. 80 Земельного кодексу України встановлено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно приписів ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В свою чергу, відповідно до ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України (в ред. чинній на час виникнення спірних правовідносин), землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно ч.5 ст.83 Земельного кодексу України, територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі передачі їм земель державної власності; виникнення інших підстав, передбачених законом.

Таким чином, відповідачем Белзькою міською радою Львівської області здійснено розпорядження землями державної форми власності поза її компетенцією та повноваженнями, оскільки на момент прийняття рішення №74 від 23.02.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність спірна земельна ділянка належала до державної форми власності.

Згідно з ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частинами 1 та 2 ст. 152 Земельного кодексу України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Частиною 3 ст.152 Земельного кодексу України встановлено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 393 ЦК України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Таким чином, встановлено, що Белзька міська рада Львівської області здійснила розпорядження земельною ділянкою з порушенням закону, шляхом прийняття спірного рішення, незаконність якого встановлена в ході розгляду справи, відповідно позовні вимоги щодо визнання недійсним рішення Белзької міської ради №74 від 23.02.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність в частині затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га. є підставними та підлягають до задоволення в повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 76 - 81, 223, 258, 259, 264 - 265, 268, 354, 355 ЦПК України, суд -

в и р і ш и в:

Позов - задовольнити.

Визнати недійсним рішення Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021р. Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 4624882100:08:000:0099 площа 2,00 га - ОСОБА_1 .

Стягнути з Белзької міської ради Львівської області та ОСОБА_1 в рівних частках в користь Львівської обласної прокуратури 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. сплаченого судового збору.

Рішення може бути оскаржене учасниками розгляду шляхом подання в 30-денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги в апеляційному порядку безпосередньо до Львівського апеляційного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи через Сокальський районний суд Львівської області.

Позивач: Червоноградська окружна прокуратура, місце знаходження: м. Сокаль, вул. Шептицького, 157, Львівської області.

Відповідач: Белзька міська рада Львівської області, ЄДРПОУ: 04056144, місце знаходження: м.Белз, вул. Савенка, 1, Львівської області.

Відповідач: ОСОБА_1 , проживає: с.Заболоття, Львівської області.

Третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, місце знаходження: м.Львів, вул. В.Чорновола, 4.

Головуючий: Т. В. Струс

СудСокальський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення03.11.2021
Оприлюднено03.11.2021
Номер документу100780682
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —454/3439/21

Рішення від 03.11.2021

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Струс Т. В.

Ухвала від 16.09.2021

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Струс Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні