ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 жовтня 2021 року Справа № 160/12956/21 Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Дєєв М.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області
до Першотравенського міського відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області
про стягнення суми платежів, -
ВСТАНОВИВ :
30.07.2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області до Першотравенського міського відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, в якому позивач просить:
- стягнути з Першотравенського міського відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України суму платежів, що підлягає капіталізації в розмірі 63913,45 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у відділенні Фонду отримують страхові виплати фізичні особи внаслідок нещасного випадку на виробництві, який стався під час роботи в Установі. Після отримання відомостей стосовно припинення юридичної особи (Установи) в результаті ліквідації, Фонд надіслав на адресу відповідача заяву з вимогами сплатити у межах ліквідаційної процедури капіталізовані платежі у розмірі 63913,45 грн. а також документи, що підтверджують обов`язок сплати цих платежів. При цьому, за результатами заяви відповідачем надана відповідь, яка на думку позивача не узгоджується з приписами законодавства України, що і стало підставою для звернення до суду із цим позовом, враховуючи обов`язок останнього провести капіталізацію страхових внесків як страхувальника, який ліквідується. З огляду на вказане позивач просив задовольнити позовні вимоги.
03.08.2021 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін.
07.09.2021 року від Першотравенського міського відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказано, що відповідач не згоден з розрахунками позивача щодо капіталізації платежів у розмірі 63 913,45 грн. З огляду на вказане просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
24.09.2021 року від Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої вказано, що позивач заперечує доводи відповідача наведені у відзиві на позовну заяву, оскільки такі доводи необґрунтовані та не відповідають вимогам чинного законодавства.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що Першотравенський міський відділ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області є юридичною особою та перебував на обліку у відділенні Фонду як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відділення Фонду щомісячно здійснює страхові виплати трьом потерпілим особам внаслідок отриманням ними трудового каліцтва під час роботи на Установі, на підтвердження чого матеріали справи містять відповідні акти про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, акти розслідування нещасного випадку (аварії), виписки з акту огляду МСЕК про результати визначення ступеню втрати професійної працездатності у відсотках, постанови про призначення потерпілій перерахованої щомісячної страхової виплати стосовно кожної потерпілої особи.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб та громадських формувань Першотравенський міський відділ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області перебуває у стані припинення.
Відповідно до отриманої таблиці смертності та середньої очікуваності тривалості життя чоловіків та жінок в Україні у 2019 році позивач провів капіталізацію платежів для продовження страхових виплат відповідно до довідки МСЕК 3 потерпілим особам. Загальна сума потреби в розрахунку з потерпілим склала 63 913,45 грн.
17.06.2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області звернулось із заявою №08-07/4338 до Першотравенського міського відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області про визнання кредиторських вимог та сплату 63913,45 грн. капіталізованих платежів, що виникли із зобов`язань щодо відшкодування шкоди, заподіяної життю і здоров`ю потерпілій особі.
Першотравенський міський відділ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області листом від 14.07.2021 року №49.3-4822 відмовив у визнанні таких вимог.
Позивач вказав, що відповідачем не сплачено в добровільному порядку суму платежів, що підлягає капіталізації в розмірі 63913,45 грн., що і стало підставою для звернення з даною позовною заявою до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Відповідно до ч. 3ст. 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Статтею 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV.
Згідно з частинами першою та другою статті 4 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування Фонд є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Основними принципами страхування від нещасного випадку, зокрема, є: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов`язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян-суб`єктів підприємницької діяльності.
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві здійснюється за рахунок, зокрема, капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 986 від 04.12.2019 затверджено Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, яким скасовано порядок. У зв`язку із прийняттям вказаної постанови втратила чинність Постанова Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 765 Про реалізацію статей 45 і 92 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .
Так, відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.
Пункт 2 вказаного порядку містить визначення терміну капіталізація платежів , який означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
Капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством (пункт 3).
Відповідно до пункту 4 Порядку, капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином: 1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності; 2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.
За приписами пункту 8 Порядку, у кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.
Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.
Отже, наведеними нормами законодавства передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їхнього життя.
Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів, коли страхувальник припинить свою діяльність та не буде сплачувати страхові внески, при цьому, визначено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (і у разі визнання останнього банкрутом, і за власним рішенням).
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10 січня 2019 року в справі №812/862/17 (адміністративне провадження №К/9901/45677/18).
На дату розгляду справи, сума заявлених капіталізованих платежів відповідачем не сплачена, доказів протилежного суду не надано.
При цьому, судом встановлено, що позивачем для визначення періоду, на який розраховувалася капіталізація платежів щодо осіб, яким безстроково встановлений відсоток втрати працездатності та призначені страхові виплати використано дані Таблиці смертності та середньої очікуваної тривалості життя на 2019 рік, надані Державною служби статистики України, а сам обрахунок стосовно кожної потерпілої особи здійснений Фондом у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Згідно з розрахунком, який наявний у матеріалах справи, загальна потреба в капіталізації коштів по Першотравенському міському відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області для розрахунку з потерпілим на виробництві складає 63913,45 грн.
Розмір щомісячної виплати х 12 місяців х на середню тривалість життя (жінки) = 506,03 грн. х 12 х 5,47 = 33215,81 грн. Сума капіталізованих платежів по забезпеченню витрат на лікарські засоби та вироби медичного призначення = середня сума витрат на 1 особу за 2020 рік по відділенню 206,00 грн. х середню очікувану тривалість життя (жінки) 5,47 = 1126,82 грн. Сума капіталізованих платежів по забезпеченню витрат на лікування потерпілих та їх медичну реабілітацію = середня сума витрат на 1 особу за 2020 рік по відділенню 5406,00 грн. х середню очікувану тривалість життя (жінки) 5,47 = 29570,82 грн.
Розрахунок здійснено з урахуванням таблиці смертності та середньої очікуваності тривалості життя в Україні за 2019 рік.
Суд зазначає, що розрахунок потреби в капіталізації коштів складений позивачем, з урахуванням вимог Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986, розрахунок витрат на лікування, виконаний позивачем на підставі середніх показників таких витрат, не суперечить законодавству України і є належним.
Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно з частиною 3 статті 110 ЦК України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Частиною 2 статті 1205 ЦК України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Тобто, суд вкотре наголошує, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.
Велика Палата Верховного Суду, аналізуючи поняття публічно-правового спору в постанові від 30.05.2018 року у справі № 822/1472/17, зазначила, що за змістом п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелом формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Судом встановлено, що на дату розгляду даної справи, сума заявлених капіталізованих платежів відповідачем не сплачена, доказів протилежного суду не надано.
З огляду на наведене, враховуючи, що Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування покладено на відповідача, як страхувальника, обов`язок зі плати капіталізованих платежів, що виникли із зобов`язань відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, у випадку його ліквідації, враховуючи відсутність в матеріалах справи будь-яких доказів, які б спростовували доводи позивача щодо наявності у відповідача заборгованості зі сплати капіталізованих платежів, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Згідно із статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області (49000, м.Дніпро, вул.Дмитра Яворницького, буд.93, код ЄДРПОУ 41323962) до Першотравенського міського відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області (52800, Дніпропетровська область, м.Першотравенськ, вул.Октябрська, буд.33, код ЄДРПОУ 08678977) про стягнення суми платежів - задовольнити.
Стягнути з Першотравенського міського відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України суму платежів, що підлягає капіталізації в розмірі 63913,45грн. (шістдесят три тисячі дев`ятсот тринадцять гривень сорок п`ять копійок.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Дєєв
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2021 |
Оприлюднено | 05.11.2021 |
Номер документу | 100781403 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні