ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 листопада 2021 року Справа № 280/6456/20 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Максименко Л.Я., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 )
про зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся із позовною заявою до Міністерства соціальної політики України (далі - відповідач 1), в якій позивач просить суд зобов`язати Міністерство соціальної політики України донарахувати та виплатити ОСОБА_1 разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік (з урахуванням вже виплаченої допомоги) в розмірі 8190,00грн
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій та відповідно до частини п`ятоїстатті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»має право на отримання разової грошової допомоги, яка виплачується щорічно до 05 травня, однак ця допомога виплачена у 2020 році у розмірі 1390,00 грн., що відповідає розміру, встановленомупостановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №112. Стверджує, що з прийняттямрішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020чинною є норма частини п`ятоїстатті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», за змістом якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Враховуючи положеннястатті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»,статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», розмір разової грошової допомоги учасникам бойових дій до 5 травня у 2020 році становить 8190,00 грн. З огляду на зазначене, наполягає на задоволенні позовних вимог.
Відповідач 1 позовну заяву не визнав. У відзиві на позовну заяву вх. №52444 від 02.11.2020 вказав, що для визначення розміру грошової допомоги необхідно внести зміни до Закону № 3551. Зазначає, що витрати на виплату грошової допомоги фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету, тому прийняття відповідних змін до Закону можливе за умови забезпечення їх фінансовими ресурсами. Посилається на те, що Постанова КМУ № 112 не скасувана судом, окремі її положення не визнані нечииними чи не конституційними. Зазначає також, що Мінсоцполітики не проводить виплату разової грошової допомоги, органами уповноваженими здійснювати такі виплати є районні органи соціального захисту населення.
Відповідач 2 також подав відзив на позовну заяву вх. №64041 від 30.12.2020, в якому вказав, що в межах повноважень, визначенихКонституцією України, управління не наділене повноваженнями щодо визначення розміру разової грошової допомоги, а лише спрямовує кошти до кінцевого отримувача. Стверджує, відповідно до норм діючого законодавства в Україні на 2020 рік щорічна державна допомога до 5 травня учасникам бойових дій складала 1390,00 грн. Також вказав, що на час формування списків ОСОБА_2 перебував у військовій частині, а військовослужбовцям виплата коштів здійснюється шляхом перерахування коштів органами праці та соціального захисту населення на спеціальні рахунки військових частин за місцем служби.
Відповідач 3 також подав відзив на позовну заяву вх. № 45900 від 11.08.2021, де вказав, що оскільки позивач виключений зі списків особового складу військової частини, то виплата одноразової грошової допомоги до 5 травня повинна здійснюватись Управліннясм соціального захисту населення за місцем реєстрації особи.
Ухвалою суду від 21.09.2020 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/6456/20. Призначено судове засідання на 20 жовтня 2020 року без виклику сторін.
Ухвалою суду від 20.11.2020 залучено до участі у справі в якості співвідповідача Управління соціального захисту населення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області(70101, Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука, буд. 89,код ЄДРПОУ 03193146). Розгляд адміністративний справи №280/6456/20 розпочато спочатку.
Ухвалою суду від 20.12.2020 зупинено провадження в адміністративній справі №280/6456/20 до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі № 440/2722/20 (провадження № Пз/9901/14/20).
Ухвалою суду від 30.07.2021 поновлено провадження в адміністративній справі №280/6456/20.
Ухвалою суду від 30.07.2021 залучено до участі у справі в якості співвідповідача військову частину НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ). Розгляд адміністративний справи №280/6456/20 розпочато спочатку.
Відповідно до ч. 5ст. 262 КАС Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з п. 10 ч.1ст. 4 КАС Україниписьмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.4ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_4 , виданим 16.04.2019 Управлінням персоналу штабу Військової частини НОМЕР_2 .
16.09.2020 позивач звернувся до відповідача 2 із заявою, в якій просив нарахувати та виплатити йому щорічну разову грошову допомогу як учаснику бойових дій.
Листом Управління соціального захисту населення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області від 16.09.2020 №1147/02 повідомлено позивача, що грошової допомоги за 2020 рік у розмірі 1390 грн. позивачем отримано у повному обсязі, питання перерахунку розміру допомоги знаходиться поза межами компетенції Управління.
Не погодившись із розміром отриманої щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно достатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
За приписами пункту 6 частини першоїстатті 92 Конституції Україниоснови соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Відносини з приводу соціального захисту ветеранів війни як особливої окремої категорії громадян врегульовані, насамперед, приписамиЗакону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 №3551-XII(далі - Закон №3551-XII). ЦейЗаконвизначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
Пільги часникам бойових дій встановленістаттею 12 вказаного Закону №3551-XII, відповідно до частини 5 якої (в редакціїЗакону України від 25.12.1998 №367-XIV «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Як визначено статтею 17цього Закону, фінансування витрат, пов`язаних з введенням його в дію, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Підпунктом «б» підпункту 1 пункту 20розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України від 28.12.2007 №107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»(набрав чинності 01.01.2008) частину п`ятустатті 12 Закону №3551-XIIвикладено у новій редакції, за змістом якої разова грошова допомога учасникам бойових дій до 5 травня виплачується щорічно у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008вказані зміни визнані неконституційними.
Протягом 2012-2014 років на підставі законів України про Державний бюджет України на відповідні роки норми і положеннястатті 13 Закону №3551-XIIзастосовувалися у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Поряд із цим, законодавцем правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня були з 01.01.2015 також врегульовані пунктом 26розділу VI Бюджетного кодексу України.
Згідно із підпунктом 5 пункту 63розділу І Закону України від 28.12.2014 №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин»розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу Українидоповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей12,13,14,15та16 Закону №3551-XIIзастосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Тобто, Кабінету Міністрів України були делеговані повноваження встановлювати зокрема розмір разової грошової допомоги до 5 травня.
На реалізацію приписів цієї нормизакону, Кабінетом Міністрів Україникожного бюджетного року приймалися відповідні постанови. Зокрема, Кабінетом Міністрів України прийнятопостанову від 19.02.2020 №112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», де передбачено, що учасникам бойових дій у 2020 році виплата разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», проводиться у розмірі 1390 гривень.
Водночас, Конституційний Суд України рішенням від 27.02.2020 №3-р/2-2020 визнав таким, що не відповідаєКонституції України(є неконституційним), окреме положення пункту 26розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу Україниу частині, яка передбачає, що норми і положення статей12,13,14,15та16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»(Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Конституційний Суд України у пункті 2.2 мотивувальної частини вказаного рішення, посилаючись на положення свого рішення від 22.05.2008 №10-рп/2008, дійшов висновку про те, щоБюджетним кодексом Українине можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.
Частиною другоюстатті 152 Конституції Українивстановлено, що закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Отже, з 27.02.2020 норми і положення, зокрема статей12,13,14,15та16 Закону №3551-XII, не застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України. У даному випадку застосуванню підлягають положеннястатті 12 Закону №3551-XIIв редакції Закону №367-XIV «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», частиною 5 якої встановлено виплату разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
При цьому суд наголошує, що норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі і постанов Кабінету Міністрів України, на які посилається відповідач, не можуть змінювати приписівЗакону №3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу.
При вирішенні даної справи, в силу приписів частини п`ятоїстатті 242 КАС України, суд враховує висновки щодо застосування норм права (а самеЗакону №3551-ХІІу редакціїЗакону №367-ХІVта Постанови №112), викладені у рішенні Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 29.09.2020 та постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.01.2021 у зразковій справі №440/2722/20 за позовом ОСОБА_1 до Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У судових рішеннях Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20 висловлена правова позиція про те, що Мінсоцполітики перераховує кошти регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни, а тому управління соціального захисту населення за місцем проживання особи та центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат є органами, уповноваженими здійснювати виплату вказаної допомоги; відмова відповідача в перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі, визначеномуЗаконом №3551-ХІІ, порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свободправо мирно володіти своїм майном; доки відповідне положення цьогоЗаконує чинним, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в такій виплаті. Тобто, органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі «Кечко проти України», заява №63134/00).
Відповідно до частини першоїстатті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IVмінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Статтею 7 Закону України від 14.11.2019 №294-IX «Про Державний бюджет України на 2020 рік»установлено у 2020 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2020 року - 1638 гривень.
Таким чином, з прийняттямКонституційним Судом України рішення від 27.02.2020 №3-р/2020позивач мав право на отримання одноразової грошової допомоги до 5 травня як учасник бойових дій у 2020 році у розмір 8190,00 грн. (1638,00 грн. х 5).
Органами, уповноваженими здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня, є Управління соціального захисту населення за місцем проживання позивача, на що також посилається і Міністерство соціальної політики України у відзиві на позовну заяву. Крім того, відповідач 3 у своєму відзиві також вказав, що оскільки позивач виключений зі списків особового складу військової частини, то виплата одноразової грошової допомоги до 5 травня повинна здійснюватись Управлінням соціального захисту населення за місцем реєстрації особи.
Тож, в даному випадку, безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги позивачу як учаснику бойових дій за 2020 рік здійснило Управління соціального захисту населення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області в розмірі 1390,00 грн., що саме відповідачем 2 не заперечено.
Однак виплата позивачу разової грошової допомоги не відповідаєстатті 12 Закону №3551-ХІІта свідчить про порушення його прав на отримання такої допомоги у належному розмірі.
З огляду на викладене, суд не приймає до уваги доводи Управління соціального захисту населення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області, про те, що воно є неналежним відповідачем у справі. Тож суд не знаходить підстав для задоволення вимог до Міністерства соціальної політики України та Військової частини НОМЕР_2 .
Відповідно достатті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»суди застосовують при розгляді справКонвенцію про захист прав людини і основоположних свобод1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України та практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини як джерело права.
Разова грошова допомога учасникам бойових дій є доходом та власністю (матеріальним інтересом, захищеним статтею 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод).
Стаття 1 Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, у редакції протоколів №11 та №14 (04.11.1950), визначає, що Високі Договірні Сторони гарантують кожному, хто перебуває під їхньою юрисдикцією, права і свободи, визначені в розділі I цієї Конвенції.
Стаття 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свободвизначає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбаченихзакономі загальними принципами міжнародного права.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Суханов та Ільченко проти України» (Заяви №68385/10 та №71378/10) від 26.06.2014 Європейський суд з прав людини зазначив, що зменшення розміру або припинення виплати належним чином встановленої соціальної допомоги може становити втручання у право власності (параграф 52).
Громадяни мають бути впевненими у своїх законних очікуваннях, а також в тому, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано. Тобто, набуте право не може бути скасоване чи звужене (правові позиції Конституційного Суду України в рішеннях від 22.09.2005 №5-рп/2005, від 29.06.2010 №17-рп/2010, від 22.12.2010 №23-рп/2010, від 11.10.2011 №10-рп/2011).
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, висновків Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог шляхом зобов`язання Управління соціального захисту населення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 05 травня 2020 року як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплаченої суми.
Згідно з частинами першою та другоюстатті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другоїстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню частково.
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина першастатті 143 КАС України).
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставіЗакону України «Про судовий збір»з відповідача судові витрати у відповідності достатті 139 КАС Українине стягуються.
Керуючись статтями9,139,242-246,250,255,295,297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Міністерства соціальної політики України (01601 м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10, код ЄДРПОУ 37567866), Управління соціального захисту населення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області (70101, Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука, буд. 89, код ЄДРПОУ 03193146), Військової частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про зобов`язання вчинити дії, - задовольнити частково.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 05 травня 2020 року як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплаченої суми.
У задоволенні позовних вимог до Міністерства соціальної політики України та Військової частини НОМЕР_2 , - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 03.11.2021.
Суддя Л.Я. Максименко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2021 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 100783236 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні