СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
03 листопада 2021 року Справа № 480/6893/21
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
судді - Прилипчука О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Липоводолинської селищної ради
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
27.07.2021 до Сумського окружного адміністративного суду через свого представника Макієвського В.В. звернулись ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 з позовною заявою до Липоводолинської селищної ради, в якому позивачі просять:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення третьої сесії Липоводолинської селищної ради від 03.06.2021 року «Про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок» в частині відмови у затвердженні ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області.
2. Зобов`язати Липоводолинську селищу раду затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_1 у власність земельні ділянки площею по 2.0000 га, кадастрові номера 5923287400:01:004:0421, 5923287400:01:004:0422, 5923287400:01:004:0423 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області.
Ухвалою суду від 29.07.2021 позовні вимоги ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_1 до Липоводолинської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії роз`єднано та виділено у самостійні провадження позовні вимоги ОСОБА_2 до Липоводолинської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення третьої сесії Липоводолинської селищної ради від 03.06.2021 року «Про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок» в частині відмови у затвердженні ОСОБА_2 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області; зобов`язання Липоводолинської селищної ради затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 у власність земельної ділянки площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області та виділено у самостійне провадження позовні вимоги ОСОБА_1 до Липоводолинської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення третьої сесії Липоводолинської селищної ради від 03.06.2021 року «Про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок» в частині відмови у затвердженні ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області; зобов`язання Липоводолинської селищної ради затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею по 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області.
Ухвалою суду від 29.07.2021 справу № 480/6893/21 прийнято до провадження та залишено без руху.
Ухвалою суду від 06.08.2021 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
06.09.2021 представник відповідача надав відзив на позовну заяву, в якому, зокрема, просить закрити провадження у даній справі. Клопотання мотивоване тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 01.02.2020 року ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів па території Яснопільщинської сільської ради. Рішенням сесії Липоводолинської селищної ради від 28.01.2020 року погоджено надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (які на той час перебували у державній власності) загальною площею 209.7647 для ведення особистого селянського господарства, які знаходяться за межами населених пунктів, у тому числі і ОСОБА_1 . За наслідками отриманого дозволу у квітні 2020 року ОСОБА_1 замовила виготовлення проекту землеустрою та в подальшому звернулась до селищної ради із заявою про його затвердження. Під час виготовлення проекту землеустрою позивачем Головне управлінням Держгеокадастру у Сумській області видало наказ від 26.01.2021 року та цього ж числа, згідно акту приймання-передачі, передало із державної у комунальну власність ряд земельних ділянок, у числі яких знаходиться і земельна ділянка з кадастровим № 5923287400:01:004:0423. В подальшому 15.04.2021 року Липоводолинською селищною радою було зареєстровано право комунальної власності на вищевказану земельну ділянку.
Відповідач вважає, що позивач взагалі не мала права за власним розсудом змінювати розпорядника бажаною для отримання у приватну власність земельною ділянкою, а тому як наслідок, не має права оскаржувати прийняте Липоводолинською селищною радою рішення, адже орган місцевого самоврядування не уповноважений затверджувати проекти землеустрою виготовлені за дозволом органів державної влади на земельні форми державної форми власності. Крім цього, відповідач вважає, що рішення про передачу земельної ділянки у власність фізичній особі (як наслідок затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки) стосується цивільного права - спір щодо такого належить до цивільної юрисдикції, а тому просить закрити провадження у даній справі.
Дослідивши доводи клопотання, суд дійшов наступного висновку.
Нормами Земельного кодексу України встановлено підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та визначені органи, уповноважені розглядати ці питання.
Згідно частин 8-10 статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно із ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Справою адміністративної юрисдикції в розумінні пункту 1 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Згідно п.1 ч.1 ст.19 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження .
Ужитий у цій процесуальній нормі термін суб`єкт владних повноважень означає орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 ч.1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України).
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Отже, справою адміністративної юрисдикції може бути переданий на розгляд до адміністративного суду спір, який виник між конкретними суб`єктами відносно їх прав та обов`язків в конкретних публічно-правових відносинах, в яких один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою інших суб`єктів.
Водночас приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
В обґрунтування клопотання про закриття провадження у справі, представник відповідача зазначив, що цей спір не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, а стосується права на земельну ділянку.
З таким висновком відповідача суд не погоджується, виходячи із наступного.
Предметом спору в цій справі є рішення Липоводолинської селищної ради про в частині відмови у затвердженні ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області.
Питання, пов`язаного з визнанням права власності на земельну ділянку та оспорюванням права власності інших осіб, у позивачів не виникало.
Якщо ж особа звертається до відповідного органу із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за результатами розгляду якого цей орган приймає відповідне рішення, то в цих правовідносинах відповідач реалізує свої контрольні функції у сфері управління діяльністю.
З огляду на те, що у третіх осіб в результаті реалізації рішення суб`єкта владних повноважень не виникло речового права на землю, а Липоводолинській селищній раді під час ухвалення спірного рішення про відмову позивачу у затвердженні ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих на території Яснопільщинського старостинського округу Роменського району Сумської області, а тому Липоводолинська селищна рада здійснювала владні управлінські функції, суд доходить висновку, що у цих правовідносинах відповідач реалізує свої контрольні функції у сфері управління діяльністю, що підпадає під юрисдикцію адміністративного суду.
Аналогічна правова позиція, висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 30 травня 2018 року у справі № 826/5737/16, від 23 січня 2019 року у справі № 308/10112/16-а, та Верховним Судом у постанові від 06 серпня 2020 року у справі № 340/1999/19.
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що клопотання представника Липоводолинської селищної ради про закриття провадження по справі не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження по справі № 480/6893/21 за позовом ОСОБА_1 до Липоводолинської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею і оскарженню не підлягає.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2021 |
Оприлюднено | 04.11.2021 |
Номер документу | 100785222 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.А. Прилипчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні