Рішення
від 01.11.2021 по справі 520/15984/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2021 р. Справа № 520/15984/21

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Оскільської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1 , з адміністративним позовом до Оскільської сільської ради, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення XI сесії VIII скликання Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області від 09 липня 2021 року №140 "Про дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки";

- зобов`язати Оскільську сільську раду Ізюмського району Харківської області на найближчій сесії повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 , подане від 16.04.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6322887500:04:000:0447 у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею до 2,0000 га із земель комунальної власності Оскільської сільської ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно прийнято рішення XI сесії VIII скликання Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області від 09 липня 2021 року №140, яким відмовлено позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» , яке підлягає скасуванню.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Проте, відзиву на позов у встановлений судом строк до канцелярії суду не надходило, причин поважності його неподання відповідачем не повідомлено.

Згідно положень ч.4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що позивач звернувся до Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області із заявою від 16.06.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0000 га, із земель комунальної власності, яка знаходиться на території місцевої ради.

До вказаної заяви були долучені усі визначені чинним законодавством документи, зокрема:

- копія паспорта та РНОКПП;

- графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;

- інші документи (посвідчення УБД).

Рішенням XI сесії VIII скликання Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області від 09 липня 2021 року №140 "Про дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", відмовлено позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (для подальшої передачі у власність), площею до 2,0000 га, за рахунок земельної сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6322887500:04:000:0447), розташованої за межами населених пунктів на території Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області, для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка не належить до комунальної власності.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

По суті спірних правовідносин, слід зазначити наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

У відповідності до частини 1 статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Частиною 6 статті 118 ЗК України також передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно із частиною 7 вказаної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 18.10.2018 у справі №806/1316/18 зазначив, що перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, який визначений частиною 7 статті 118 ЗК України, є вичерпним. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, відповідачем протиправно винесено оскаржуване рішення, яким позивачу відмовлено позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (для подальшої передачі у власність), площею до 2,0000 га, за рахунок земельної сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6322887500:04:000:0447), розташованої за межами населених пунктів на території Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області, для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка не належить до комунальної власності, що не передбачено частиною 7 статті 118 ЗК України.

Твердження відповідача стосовно того, що земельна ділянка не належить до комунальної власності, не відповідають дійсності, оскільки відповідно до відомостей, що міститься у Публічній кадастровій карті України (https://map.land.gov.ua), земельна ділянка (кадастровий номер 6322887500:04:000:0447), є ділянкою комунальної власності з цільовим призначенням 16:00 - Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) Землі запасу площа 11.2529 га.

Суд звертає увагу, що разом із заявою від 16.06.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства позивач надавав графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, яке роздруковані з публічної кадастрової карти України (кадастровий номер 6322887500:04:000:0447), до яких у відповідача відсутні зауваження.

Враховуючи викладене вище, оскаржуване рішення, яким відмовлено позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є протиправним та таким, що підлягає скасуванню в судовому порядку.

З приводу позовної вимоги про зобов`язання Оскільську сільську раду Ізюмського району Харківської області на найближчій сесії повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 , подане від 16.04.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6322887500:04:000:0447 у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею до 2,0000 га із земель комунальної власності Оскільської сільської ради, слід зазначити наступне.

Пунктом «а» частини 1 статті 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

Згідно статті 26 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97 ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (Закон № 280/97-ВР), виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин.

Оскільки клопотання позивача від 16.06.2021 року відповідачем в порядку, визначеному ЗК України та Законом №280/97-ВР не розглянуто, отже відповідач в цій частині діяв не на підставі, поза межами повноважень та у спосіб, що суперечить Конституції та законам України.

Відтак, позовні вимоги в цій частині також обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Вказане повністю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 27 березня 2018 року по справі №463/3375/15-а (адміністративне провадження №К/9901/15205/18), що враховується при вирішенні даної справи відповідно до частини 5 статті 242 КАС України.

Таким чином, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється, оскільки позивача звільнений від сплати судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) до Оскільської сільської ради (код ЭДРПОУ 04399766, адреса: вул. Слобідська, буд. 1,с. Оскіл,Ізюмський район, Харківська область,64340) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення XI сесії VIII скликання Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області від 09 липня 2021 року №140 "Про дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", яким відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Зобов`язати Оскільську сільську раду Ізюмського району Харківської області на найближчій сесії повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 16.04.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6322887500:04:000:0447 у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею до 2,0000 га із земель комунальної власності Оскільської сільської ради.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Шевченко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2021
Оприлюднено04.11.2021
Номер документу100785630
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/15984/21

Рішення від 01.11.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні