РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2021 року справа № 580/6278/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ватутінської міської ради Черкаської області про визнання неправомірними дії та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Ватутінської міської ради Черкаської області, в якому просить:
- визнати незаконними та неправомірними дії Ватутінської міської ради Черкаської області у вигляді неприйняття рішення про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою стосовно земельної ділянки сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 6,3676 га в адміністративних межах Ватутінської міської ради Черкаської області за межами с. Чичиркозівка кадастровий номер 7121288800:02:004:0174;
- зобов`язати Ватутінську міську раду Черкаської області надати дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою стосовно земельної ділянки сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 6.3676 га в адміністративних межах Ватутінської міської ради Черкаської області за межами с. Чичиркозівка кадастровий номер 7121288800:02:004:0174.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 30.08.2021 з врахуванням вимог ст. 122 КАС України прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач вчинив бездіяльність з розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка, оскільки у визначений Земельним кодексом України строк не прийняв відповідного рішення.
Відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити в задоволенні позову, оскільки клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка, згідно з підсумками голосування: за проголосувало - 10, проти - 0, утримались - 9, рішення не прийнято . Таким чином відповідач вважає, що позов не підлягає до задоволення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 13.07.2021 звернувся до Ватутінської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка.
Ватутінська міська рада листом від 03.08.2021 №1892/02-21 повідомила позивача, що розглянувши його клопотання щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, - відповідачем підготовлено проект рішення та 30.07.2021 подано на розгляд Ватутінській міській раді, однак за результатами голосування жодного рішення міською радою не прийнято.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує, що законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
За змістом ч. ч. 2, 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються і не можуть бути скасовані, а держава повинна утримуватись від прийняття будь-яких актів, які б призводили до скасування чи звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод. Відповідно до ст.8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Статтею 64 Конституції України проголошує, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, окрім випадків, передбачених самою Конституцією.
Відповідно до ст. 121 ЗК України кожен громадянин України має право на безоплатне отримання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування № 280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з ч. 1, 5 ст. 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Згідно ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. У разі звернення з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки особи, яка є державним партнером (концесієдавцем) відповідно до законів України Про державно-приватне партнерство , Про концесію та зацікавлена в отриманні в користування земельної ділянки для здійснення державно-приватного партнерства, у тому числі реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, або уповноваженої нею особи до клопотання додається копія рішення про доцільність здійснення державно-приватного партнерства, зокрема у формі концесії. Якщо з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки звертається інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями , або уповноважена ним особа, то до клопотання додається копія укладеного спеціального інвестиційного договору та копія документів, що підтверджують повноваження уповноваженої особи.
Відповідно до ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
Аналіз вищенаведених положень ЗК України та Закону №280/97-ВР свідчить про те, що питання надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або відмова у його наданні належить до компетенції органу місцевого самоврядування, а надання дозволу або відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки оформляється індивідуальним правовим актом - рішенням ради.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень є визнання її протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Абзацом 2 частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Судом встановлено, що відповідач на виконання вказаної норми законодавства виносив на пленарне засідання Ватутінської міської ради питання щодо надання дозволу позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка, однак згідно з підсумками голосування: за проголосувало - 10, проти - 0, утримались - 9, рішення не прийнято .
Таким чином, у заявлених спірних правовідносинах Ватутінською міською радою Черкаської області протиправно не прийнято жодного рішення за результатами розгляду клопотання позивача від 13.07.2021 (вх. №425/02-23 від 13.07.2021), оскільки положення ч ч. 3 ст. 123 ЗК України встановлюють обов`язок розглянути вказане питання у місячний строк і надати дозвіл або вмотивовану відмову.
На підставі вищевикладених обставин суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено, що у спірних правовідносинах він діяв з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених законом, тому суд дійшов висновку, що протиправною є саме бездіяльність відповідача саме щодо неприйняття рішення за клопотання позивача від 13.07.2021 (вх. №425/02-23 від 13.07.2021) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень є визнання її протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Абзацом 2 частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Отже, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача у встановленому законом порядку розглянути на сесії Ватутінської міської ради клопотання позивача від клопотання позивача від 13.07.2021 (вх. №425/02-23 від 13.07.2021) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка та відповідно до вимог Земельного кодексу України прийняти обґрунтоване рішення про його надання чи відмову у наданні, а вимога позивача про зобов`язання відповідача надати йому дозвіл на виготовлення проекту землеустрою є передчасною.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеним позовним вимогам.
Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Ватутінської міської ради Черкаської області з розгляду клопотання ОСОБА_1 від 13.07.2021 (вх. №425/02-23 від 13.07.2021) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка.
Зобов`язати Ватутінську міську раду Черкаської області (20251, Черкаська обл., м.Ватутіне, просп. Дружби, 8, код ЄДРПОУ 33088050) у встановленому законом порядку на сесії розглянути клопотання ОСОБА_1 (20244, Черкаська обл., Звенигородський р-н, с. Чичиркозівка, РНОКПП НОМЕР_1 ) від 13.07.2021 (вх. №425/02-23 від 13.07.2021) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення (пасовища) із земель комунальної власності для сінокосіння і випасання худоби, орієнтованою площею 6,3676 га, кадастровий номер 7121288800:02:004:0174 в адміністративних межах Ватутінської міської ради Звенигородського району Черкаської області за межами населеного пункту с.Чичиркозівка та відповідно до вимог Земельного кодексу України прийняти обґрунтоване рішення про надання чи про відмову у наданні відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ватутінської міської ради Черкаської області (20251, Черкаська обл., м. Ватутіне, просп. Дружби, 8, код ЄДРПОУ 33088050) на користь ОСОБА_1 (20244, Черкаська обл., Звенигородський р-н, с. Чичиркозівка, РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.
Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2021 |
Оприлюднено | 04.11.2021 |
Номер документу | 100786180 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентин ГАРАЩЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні