Рішення
від 03.11.2021 по справі 600/3642/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/3642/21-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Описова частина

Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

В поданому до суду адміністративному позові позивач просить суд винести рішення, яким:

- визнати протиправною відмову Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради у погодженні місця розташування тимчасової споруди та видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Південно-Кільцева, 37, викладену у формі листа від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623;

- зобов`язати Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради надати Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" висновок про відповідність намірів щодо місця розташування тимчасової споруди містобудівній документації, будівельним нормам та видати Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Південно-Кільцева 37, відповідно до поданої позивачем заяви від 16.06.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що маючи намір отримати паспорт прив`язки ТС для розміщення ТС та провадження господарської діяльності за адресою: м. Чернівці, вулиця Південно-Кільцева, 37, позивач 16.06.2021р. звернувся до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради із заявою про надання висновку щодо надання паспорта прив`язки та розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності та користування окремими елементами благоустрою. У заяві від 16.06.2021р. позивач просив відповідача надати висновок стосовно надання паспорту прив`язки та розміщення групи тимчасових споруд (ТС) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією ПЗП за адресою: 58000, м. Чернівці, вул. Південно - Кільцева, 37 та користування окремими прилеглими елементами благоустрою; площа основи ТС-22,40 м2. До заяви від 16.06.2021р. позивачем було додано ескізний проект (3 примірники); виписку ТОВ СТАРТ ДАР ПЛЮС ; договір оренди; витяг про реєстрацію іншого речового права.

У відповідь на заяву позивача від 16.06.2021р. Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради листом від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 повідомив, що оформити паспорт прив`язки для здійснення підприємницької діяльності (з експлуатації П3П) за вказаною адресою не представляється можливим. Позивач вважає, що відмова відповідача, викладена у формі листа від 30.06.2021р. №04/01- 08/1-2623 є незаконною та протиправною.

Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (далі - відповідач) подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити. У відзиві відповідач вказує, що із змісту поданої позивачем заяви від 16.06.2021 року відповідач вважав, що ТОВ СТАРТ ДАР ПЛЮС звернулося із проханням про надання висновку щодо порядку надання паспорту прив`язки на розміщення ТС за адресою м. Чернівці, вул. Південно - Кільцева, 37, тобто про можливість розміщення ТС за вказаною адресою. На зазначену заяву, листом № 04/01-08/1-2629 від 30.06.2021 року Департамент надав інформаційний висновок на запитувану заявником інформацію. Надання відповіді про можливість чи відсутність можливості розміщення ТС за адресою м. Чернівці, вул. Південно - Кільцева, 37 не може вважатись відмовою у наданні паспорту прив`язки, адже вирішення питання про надання чи відмову у наданні паспорту прив`язки у відповідності до положень наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року № 244 можливе лише за результатами розгляду заяви щодо оформлення паспорта прив`язки ТС.

Рух справи у суді

Ухвалою суду від 06.08.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи та без проведення судового засідання.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

Товариство з обмеженою відповідальністю СТАРТ ДАР ПЛЮС (далі - позивач) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (дата запису: 05.04.2019; номер запису: 10381020000012042). (а. с. 14).

На підставі Договору оренди земельної ділянки від 19.09.2019 р. укладеним між ТОВ СТАРТ ДАР ПЛЮС та гр. ОСОБА_1 , та Додаткового договору №1 від 19.03.2020р. про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, позивач орендує земельну ділянку площею 0,0777 га; кадастровий номер 7310136600:38:001:0047; за адресою: АДРЕСА_1 ; цільове призначення - 1.11.6; вид використання - іншої комерційної діяльності; категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Строк оренди - до 18.09.2026 з правом пролонгації. Вказане підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (індексний номер 210520818 від 28.05.2020). (а. с. 15-17, 20).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (номер витягу НВ-7305517172020 від 18.05.2020) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки площею 0,0777 га, кадастровий номер 7310136600:38:001:0047, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, не зареєстровані. (а. с. 23).

16.06.2021 року позивач звернувся до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради із заявою про надання висновку стосовно надання паспорту прив`язки та розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності та користування окремими елементами благоустрою. У заяві від 16.06.2021р. позивач просив відповідача надати висновок стосовно надання паспорту прив`язки та розміщення групи тимчасових споруд (ТС) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією ПЗП за адресою: 58000, м. Чернівці, вул. Південно - Кільцева, 37 та користування окремими прилеглими елементами благоустрою; площа основи ТС-22,40 м2. (а. с. 29).

До заяви від 16.06.2021р. позивачем було додано: ескізний проект (3 примірники) (а. с. 30-34); виписку ТОВ СТАРТ ДАР ПЛЮС ; договір оренди (а. с. 15-17, 20); витяг про реєстрацію іншого речового права. (а. с. 23).

У відповідь на заяву позивача від 16.06.2021р. Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради листом від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 повідомив, що оформити паспорт прив`язки для здійснення підприємницької діяльності (з експлуатації П3П) за вказаною адресою не представляється можливим. (а. с. 35-36).

Мотивувальна частина

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначаються Законом України Про регулювання містобудівної діяльності від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI).

Згідно ст. 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначає Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 № 244 (далі - Порядок №244).

Згідно п. 1.3. Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Відповідно до п. 2.1. Порядку №244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. (п. 2.2. Порядку №244).

Згідно п. 2.3. Порядку №244 до заяви додаються:

графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості;

реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.

Цей перелік документів є вичерпним.

Для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

У разі відсутності у складі відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради органу з питань містобудування та архітектури відповідність намірів щодо місця розташування ТС на території сільської, селищної, міської ради визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідної районної державної адміністрації за територіальною належністю. (п. 2.4. Порядку №244).

Згідно п. 2.5. Порядку №244 про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.

Для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає:

схему розміщення ТС (додаток 1);

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1);

технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно. (п. 2.6. Порядку №244).

Відповідно п. 2.7. Порядку №244 паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Пунктом 2.9. Порядку №244 визначено, що для підготовки паспорта прив`язки ТС містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не надаються.

Згідно п. 2.10. Порядку №244 паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.

Відповідно п. 2.13. Порядку №244 при оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком.

Згідно п. 2.14. Порядку №244 паспорт прив`язки ТС не надається за умов:

- подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку;

- подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку.

Ненадання паспорта прив`язки ТС з інших підстав не допускається.

Паспорт прив`язки ТС видається на безоплатній основі. (п. 2.15. Порядку №244).

Судом встановлено, 16.06.2021 року позивач звернувся до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради із заявою про надання висновку стосовно надання паспорту прив`язки та розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності та користування окремими елементами благоустрою.

У заяві від 16.06.2021р. позивач просив відповідача надати висновок стосовно надання паспорту прив`язки та розміщення групи тимчасових споруд (ТС) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією ПЗП за адресою: 58000, м. Чернівці, вул. Південно - Кільцева, 37 та користування окремими прилеглими елементами благоустрою; площа основи ТС-22,40 м2. (а. с. 29).

До заяви від 16.06.2021р. позивачем було додано: ескізний проект (3 примірники) (а. с. 30-34); виписку ТОВ СТАРТ ДАР ПЛЮС ; договір оренди (а. с. 15-17, 20); витяг про реєстрацію іншого речового права, як визначено п. 2.3. Порядку №244. (а. с. 23).

У відповідь на заяву позивача від 16.06.2021р. Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради листом від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 повідомив, що оформити паспорт прив`язки для здійснення підприємницької діяльності (з експлуатації П3П) за вказаною адресою не представляється можливим. (а. с. 35-36).

Таким чином, позивач у відповідності до Порядку №244 звернувся до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради про розміщення ТС, додавши всі належні документи до заяви.

У вказаній відмові відповідачем процитовано норми Положення про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення літніх торгових майданчиків і тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Чернівців, затвердженого рішенням ЧМР від 04.02.2016р. №95 (зі змінами), рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 23.02.2016 року №116/4, Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки та постанови КМУ Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткованим підвищеної небезпеки від 26.10.2011р. №1107.

Будь-яких мотивів щодо невідповідності намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам або порушення розміщенням тимчасової споруди наявних планувальних обмежень, передбачених будівельними нормами, відповідачем наведено не було (лист від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623). Лише зазначено, що оформити паспорт прив`язки для здійснення підприємницької діяльності (з експлуатації ПЗП) за вказаною адресою не представляється можливим.

Разом із тим, у відзиві на позовну заяву відповідач посилається вже на нові обставини, які не зазначались у листі- відмові як на підставу для відмови у оформленні паспорта прив`язки для здійснення підприємницької діяльності.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Суд звертає увагу, що приймаючи оскаржувану відмову відповідач не посилався як на підставу для такої на те, що характеристики об`єкту, який має намір розмістити позивач ТС - ємність з паливо-мастильними матеріалами суперечить нормам ДБН, пожежної безпеки; на те, що не ідентифіковано вид ТС, яку має намір розмістити позивач; на невідповідність комплексній схемі розміщення ТС, а тому, враховуючи приписи ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідач не може посилатись на нові обставини та докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення. З огляду на зазначене посилання відповідача на ці обставини у відзиві на позов є новими підставами, які не були підставою для відмови позивачу у реалізації намірів розміщення ТС оформити паспорт прив`язки для здійснення підприємницької діяльності (з експлуатації П3П).

Статтею 73 КАС України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Предметом доказування у даній справі є правомірність чи протиправність відмови Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради у погодженні місця розташування тимчасової споруди та видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Південно-Кільцева, 37, викладену у формі листа від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623.

При цьому, суд не може брати до уваги доводи відповідача викладені у відзиві, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення- відмови.

Суд зазначає, що позивачем оскаржується відмова відповідача, оформлена листом від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623, яка в розумінні КАС України є рішенням суб`єкта владних повноважень.

Відповідач стверджує, що лист Департаменту від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 не є відмовою відповідача у наданні паспорту прив`язки, а є інформаційним висновком на запитувану заявником інформацію. З цією позицією відповідача погодитись не можна з огляду на таке.

Позивачем до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради надано всі необхідні документи, необхідність подачі яких передбачена Порядком № 244, у зв`язку з чим, у відповідача були відсутні підстави для відмови позивачу у задоволенні його заяви щодо погодження місця розташування тимчасової споруди та видачі позивачу паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою. Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Південно - Кільцева, 37. Будь-яких належних та допустимих доказів щодо невідповідності поданих позивачем документів вимогам Порядку №244, відповідачем надано не було, та у листі-відмові від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 не зазначено.

Таким чином, лист Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 за своїй змістом та юридичною суттю фактично є відмовою відповідача у погодженні місця розташування тимчасової споруди та видачі позивачу паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: АДРЕСА_1 .

У відзиві відповідач наводить ряд тверджень та аргументів, спростування яких є необхідним для правильного вирішення справи.

Так, у своєму відзиві відповідач вказує на те, що рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 23.02.2016р. №116/4 затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд на території міста Чернівців. Згідно з цією Комплексною схемою, можливості розміщення ТС по вул. Південно-Кільцевій, 37 не передбачено.

У зв`язку з цим, відповідач вважає, що наміри розміщення ТС по вказаній адресі не відповідають прийнятим рішенням Чернівецької міської ради та її виконавчого комітету. З цією позицією відповідача погодитись не можна з огляду на таке.

Чинна редакція Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - Порядок №244), не містить посилання на обов`язковість врахування комплексної схеми розміщення ТС при визначенні відповідності намірів щодо місця розташування ТС.

Так, попередньою редакцією Порядку №244 (яка була чинною до 08.02.2021) передбачалося, що замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності). будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом трьох робочих днів з дня такого визначення відповідності намірів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС (пункти 2.2, 2.4, 2.5 Порядку №244 у редакції до 08.02.2021).

На виконання положення наказу Міністерства розвитку громад та територій від 23.11.2020 р. №284 Про затвердження змін до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності , який набрав чинності 09.02.2021 р., внесено зміни до Порядку №244, а саме:

- виключено абзац третій пункту 1.4 Порядку №244 (визначення поняття комплексна схема розміщення ТС );

- виключено пункти 1.5-1.6 Порядку №244 (що стосувалися Комплексної схеми розміщення ТС в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту);

- пункти 2.4, 2.5 викладено в новій редакції (виключено посилання на обов`язковість врахування комплексної схеми розміщення ТС при визначенні відповідності намірів щодо місця розташування ТС).

Як вбачається з преамбули наказу Міністерства розвитку громад та територій від 23.11.2020р. №284, зміни до Порядку №244 вносяться з метою запровадження єдиного механізму розміщення тимчасових споруд.

Таким чином, на законодавчому рівні не закріплено обов`язковості врахування комплексної схеми розміщення ТС при визначенні відповідності намірів щодо місця розташування ТС. У зв`язку цим, є необґрунтованими посилання відповідача на Комплексну схему розміщення тимчасових споруд на території міста Чернівців.

Судом встановлено, що земельна ділянка, орендарем якої є позивач, не належить до земель державної чи комунальної власності, а є приватною власністю фізичної особи гр. ОСОБА_1 з видом використання - іншої комерційної діяльності.

Відповідно до ст.ст. 316, 317 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно) яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Статтею 25 Закону України Про оренду землі орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі.

На підставі Договору оренди земельної ділянки від 19.09.2019р., укладеним між ТОВ Старт Дар Плюс та гр. ОСОБА_2 , та Додаткового договору №1 від 19.03.2020р. про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, позивач орендує земельну ділянку площею 0,0777 га; кадастровий номер 7310136600:38:001:0047; за адресою: АДРЕСА_1 ; цільове призначення - 1.11.6; вид використання - іншої комерційної діяльності; категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Строк оренди - до 18.09.2026 з правом пролонгації. Вказане підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (індексний номер 210520818 від 28.05.2020).

Крім цього, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (номер витягу НВ-7305517172020 від 18.05.2020) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки площею 0,0777 га, кадастровий номер 7310136600:38:001:0047, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 №1051, не зареєстровані.

Суд зазначає, що відсутність серед можливих адрес для розміщення ТС адреси земельної ділянки, якою користується позивач, не вказує на неможливість розміщення ТС на цій території, оскільки в даному випадку не йдеться про забудову земельної ділянки.

Відповідно до листа Державного підприємства Державний інститут проектування міст МІСТОПРОЕКТ №603/12-1 від 22.09.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 7310136600:38:001:0047 відповідає намірам про її освоєння, а саме - АЗС, максимальний розмір СЗЗ (санітарно-захисної зони, - прим.) якої складає 50 м.

Слід відмітити, що лист відповідача від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 не містив посилання на невідповідність намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації та Комплексній схемі розміщення тимчасових споруд на території міста Чернівців.

Щодо посилання відповідача у відзиві на необхідність отримання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на порушення ДБН при розміщенні ТС, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктом 1.3 Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Порядком №244 не диференційовано розміщення ТС в залежності від форми власності, права користування земельною ділянкою, чи видів цільового призначення земельних ділянок, чи видів ТС (підвищеної чи непідвищеної небезпеки).

Безпідставними є посилання відповідача на постанову КМУ Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки від 26.10.2011р. №1107. Норми Порядку №244 не містять юридичних приписів щодо попереднього набуття суб`єктами господарювання будь-яких дозволів органів Держпраці для встановлення ТС для здійснення підприємницької діяльності. Отримання дозволу на підставі постанови КМУ Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки від 26.10.2011р. №1107 є окремою законодавчо визначеною процедурою, відмінною від отримання паспорту прив`язки ТС, а тому правовідносини з отримання дозволу не підлягають застосуванню до правовідносин з отримання паспорту прив`язки ТС.

Відповідач у відзиві стверджує, що намір встановлення ємності з паливо-мастильними матеріалами в ТС суперечить нормам ДБН щодо безпеки та безпосередньо можливості встановлення автоматичних протипожежних засобів, з цією позицією відповідача погодитись не можна з огляду на таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 21 Закону України Про охорону праці роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.

На виконання вимог статті 21 Закону України Про охорону праці постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 затверджено Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - Порядок №1107).

Відповідно до п. 1 Порядку №1107 цей Порядок визначає процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради не є уповноваженим законом органом влади, до відання якого відповідно до закону віднесені питання здійснення державного нагляду та контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки.

Тобто, контроль за безпечною експлуатацією ємності з паливо-мастильними матеріалами в ТС не належить до компетенції відповідача, а до Держпраці та її територіальних органів.

Окрім цього, при аналізі змісту листа відповідача від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 про відмову у погодженні місця розташування ТС та видачі паспорту прив`язки ТС, вбачається, що у ньому відсутні будь-які посилання відповідача на порушення ДБН при розміщенні ТС, як на підставу для відмови

Щодо посилання відповідача у відзиві на те, що позивачем не ідентифіковано вид ТС, яку має намір розмістити позивач, суд зазначає наступне.

До заяви від 16.06.2021р. позивачем було додано ескізний проект (3 примірники). Ескізний проект (Схема розміщення, схема благоустрою, ескіз фасадів групи тимчасових споруд (ТС) для провадження підприємницької діяльності, пов`язаної з експлуатацією ПЗП за адресою: вул. Південно-Кільцева, 37 в м. Чернівці) виготовлений на замовлення позивача Товариством з обмеженою відповідальністю Проектно-вишукувальний інститут ЧЕРНІВЦІАГРОПРОЕКТ (ліцензія АВ №555343, ліцензія АВ №548369, сертифікат серія АР №005887).

У Ескізному проекті, містяться графічні матеріали, що визначають тип, зовнішній вигляд, конструктивно-технічні характеристики та місце розташування тимчасової споруди, ескізи фасадів щодо ТС. Так, зокрема, найменування ТС згідно з Ескізним проектом: Стаціонарна тимчасова споруда (для розміщення ємності ПЗП) .

Таким чином, безпідставними є твердження відповідача, що позивачем не ідентифіковано вид ТС, яку він має намір розмістити. Окрім цього, при аналізі змісту листа відповідача від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 про відмову у погодженні місця розташування ТС та видачі паспорта прив`язки ТС, вбачається, що у ньому відсутні посилання відповідача на те, що позивачем не ідентифіковано вид ТС, яку має намір розмістити позивач.

Будь-яких мотивів щодо невідповідності намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, комплексній схемі, будівельним нормам або порушення розміщенням ТС наявних планувальних обмежень, передбачених будівельними нормами, відповідачем у листі-відмові від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623 наведено не було.

Інші доводи, наведені відповідачем у відзиві на адміністративний позов, не спростовують протиправності оскаржуваної відмови.

Висновки за результатами розгляду справи

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Згідно ч.2 ст.5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Беручи до уваги вищезазначене, суд приходить до висновку, що відмова Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради у погодженні місця розташування тимчасової споруди та видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Південно-Кільцева, 37, викладену у формі листа від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623, є протиправною та підлягає скасуванню, а позов задоволенню.

У відповідності до ч.1 ст. 7 та ч.2 ст.6 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Відповідно до ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, яка є міжнародним договором і ратифікована Україною 17.07.1997, визначає: кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Зокрема, Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі "Пантелеєнко проти України" (заява №11901/02) зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом (п.77).

У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Доран проти Ірландії" ("Doran v. Ireland", заява №50389/99) Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту.

Оскільки суд дійшов висновку, що відмова у погодженні місця розташування тимчасової споруди є протиправною, а інші альтернативні варіанти для прийняття рішення у відповідача відсутні, то суд вважає, що зобов`язання відповідача надати позивачу висновок про відповідність намірів місця розташування тимчасової споруди в комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності) та паспорт прив`язки тимчасової споруди є ефективним способом захисту порушених прав позивача.

Таким чином, з метою ефективного захисту порушеного права у цій справі, обираючи належний спосіб захисту порушеного права, суд вважає за необхідне зобов`язати Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради надати Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" висновок про відповідність намірів щодо місця розташування тимчасової споруди містобудівній документації, будівельним нормам та видати Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірність оскаржуваного рішення, обставини на які він посилався у відзиві не були покладені в основу оскаржуваного рішення, а тому вимоги позивача правомірні, обґрунтовані і підлягають до задоволення.

За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає до задоволення з підстав викладених у його мотивувальній частині рішення.

Судові витрати

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суд стягує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 2270,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України ,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати відмову Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради у погодженні місця розташування тимчасової споруди та видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Південно-Кільцева, 37, викладену у формі листа від 30.06.2021р. №04/01-08/1-2623

3. Зобов`язати Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради надати Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" висновок про відповідність намірів щодо місця розташування тимчасової споруди містобудівній документації, будівельним нормам та видати Товариству з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Південно-Кільцева 37, відповідно до поданої позивачем заяви від 16.06.2021 року.

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради сплачений судовий збір у сумі 2270,00 грн згідно квитанції від 28.07.2021 року.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання). Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Найменування учасників справи:

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "СТАРТ ДАР ПЛЮС" (вул. Чернівецька, 35, с. Остриця, Новоселицький район, Чернівецька область, 60315, код ЄДРПОУ 42932261).

відповідач: Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (вул. Богдана Хмельницького, 64 А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58002, код ЄДРПОУ 44158575).

Суддя Т.М. Брезіна

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.11.2021
Оприлюднено04.11.2021
Номер документу100786227
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/3642/21-а

Рішення від 03.11.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 06.08.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні