Рішення
від 10.09.2021 по справі 160/11360/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2021 року Справа № 160/11360/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Захарчук-Борисенко Н. В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним рішення та зобов`язати вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

12.07.2021 ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якій просить:

- визнати протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про відмову у проведенні перерахунку пенсії від 10 червня 2021 року, №046150006071, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №399, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №400, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг"; архівної довідки №Б-1685 від 20.08.2020 року, яка видана архівним відділом виконкому Криворізької міської ради;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням та застосувавши для розрахунку пенсії довідку про заробітну плату від 21.05.2021 року №399, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", довідку про заробітну плату від 21.05.2021 року №400, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг"; архівну довідку №Б-1685 від 20.08.2020 року, яка видана архівним відділом виконкому Криворізької міської ради, здійснивши перерахунок пенсії з моменту призначення пенсії, тобто з 03.12.2020 року, та виплативши недоотриману пенсію після перерахунку.

Позивачем в обґрунтування позовних вимог зазначено, що він бажав вийти на пенсію за віком на пільгових умовах та 03.12.2020 року звернувся до відділу призначення пенсій управління пенсійного забезпечення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою про призначення пенсії, долучивши необхідні підтверджуючі документи. Через наявний пільгових стаж, позивач мав право на достроковий вихід на пенсію за віком на пільгових умовах зі зменшенням пенсійного віку (у 59 років), встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Листом від 10.12.2020 року позивачу відмовлено у призначенні пенсії за статтею 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" через відсутність необхідного стажу та не зараховано до загального страхового стажу період роботи позивача з 03.09.1994 року по 10.05.1998 рік (порядковий номер в трудовій книжці №№ НОМЕР_1 , ТОВ "АГРОПИРГАСАП", ЄДРПОУ 13444951) у зв`язку з тим, що неможливо ідентифікувати печатку підприємства. Відповідач зазначив, що станом на 03.12.2020 року страховий стаж позивача становить 27 років 04 місяці 28 днів, з чим він не погодився та звернувся до суду.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року, справа №160/17462/20, позов було задоволено частково; вирішено визнати протиправним та скасувати рішення відділу призначення пенсій управління пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області "Про відмову в призначенні пенсії" від 10.12.2020 року №0400-010303-8/118433; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду у Дніпропетровській області зарахувати позивачу до загального страхового стажу період роботи з 03.09.1994 року по 10.05.1998 року; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву позивача від 03.12.2020 про призначення пенсії та провести розрахунок стажу позивача для призначення пенсії, з урахуванням правової позиції, викладеної в цьому рішенні.

Після рішення суду пенсію позивачу було призначено, але її розмір не відповідає вимогам закону, так як стаж роботи з березня 1984 року по червень 1986 рік, з червня 1986 року по червень 1991 рік, з березня 1992 року по червень 1994 рік, враховано, але при визначенні розміру пенсії заробітну плату за зазначений період відповідач не врахував.

Позивач звернувся з цього приводу до відповідача та просив здійснити перерахунок розміру пенсії з моменту призначення з урахуванням довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №399, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №400, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг"; архівної довідки №Б-1685 від 20.08.2020 року, яка видана архівним відділом виконкому Криворізької міської ради, тобто за вказані періоди роботи, за різницею тих сум, які були виплачені. Відповідач пояснив, що стаж був врахований, але заробітну плату враховувати відмовляється.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.07.2021 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

17.08.2021 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області надійшов відзив на адміністративний позов, відповідно до якого відповідач просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають повному задоволенню, виходячи з таких підстав.

Судом встановлено, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року, справа №160/17462/20, позов позивача до відповідача було задоволено частково; вирішено визнати протиправним та скасувати рішення відділу призначення пенсій управління пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області "Про відмову в призначенні пенсії" від 10.12.2020 року №0400-010303-8/118433; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду у Дніпропетровській області зарахувати позивачу до загального страхового стажу період роботи з 03.09.1994 року по 10.05.1998 року; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву позивача від 03.12.2020 про призначення пенсії та провести розрахунок стажу позивача для призначення пенсії, з урахуванням правової позиції, викладеної в цьому рішенні.

Пенсію позивачу було призначено та враховано його стаж роботи з березня 1984 року по червень 1986 рік, з червня 1986 року по червень 1991 рік, з березня 1992 року по червень 1994 рік, але не врахована заробітна плата за вказані періоди.

Позивач звернувся до відповідача з заявою та просив здійснити перерахунок розміру пенсії з моменту призначення з урахуванням довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №399, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №400, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг"; архівної довідки №Б-1685 від 20.08.2020 року, яка видана архівним відділом виконкому Криворізької міської ради, які є в матеріалах пенсійної справи.

Відповідач відмовив, посилаючись на відсутність первинних документів або актів перевірки.

Не погодившись з рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-ІV (далі - Закон №1058-ІV), який набрав законної сили з 01.01.2004 року.

Згідно до статті 62 Закону №1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту першого "Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній", затвердженого постановою Кабінету міністрів України №637 від 12.08.1993 (далі Порядок №637) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно із пунктом 2 Порядку №637 у разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Статтею 65 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що середньомісячний заробіток для обчислення пенсій береться за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд протягом усієї трудової діяльності незалежно від перерв у роботі та за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року до моменту звернення за пенсією. Заробіток за період роботи до 1 липня 2003 року враховується на підставі документів про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), виданих у встановленому законодавством порядку, а за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року - за даними персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. У разі відсутності відомостей про заробітну плату (виплати, дохід) у системі персоніфікованого обліку подаються документи про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), видані в установленому законодавством порядку.

Згідно з пунктом 2.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників від 29.07.1993 №58 (далі - Інструкція) до трудової книжки вносяться:

відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження;

відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення;

відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України;

відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди.

Відповідно до ст. 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058-IV заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до п. 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, (зі змінами внесеними постановою правління Пенсійного фонду України №13-1 від 07 липня 2014 року) довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.

Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Системний аналіз зазначених норм свідчить про те, що за загальним правилом підставою для проведення розрахунку/перерахунку пенсії на підставі заробітної плати є первинні документи про нарахування такої заробітної плати.

Видача довідок про заробітну плату проводиться підприємством, відповідно до первинних документів за нормативними документами, які дійсні на момент видачі довідки.

При цьому перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні позивачу пенсії.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 21.02.2020 у справі №291/99/17.

Крім того, суд зазначає, що соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей. Позивач наділена правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних підстав.

Однак, відповідачем не здійснено жодних дій, спрямованих на отримання відомостей, додаткових документів, на підставі яких можна було б зробити висновки, викладені у рішенні.

Також, в наданих матеріалах пенсійної справи наявні подані позивачем довідка про заробітну плату від 21.05.2021 № 339, яка видана ПАТ АрселорМітал Кривий Ріг , довідку про заробітну плату від 21.05.2021 року № 400, яка видана ПАТ АрселорМіттал Кривий Ріг , архівну довідку №Б -1685 від 20.08.2020 року, яка видана архівним відділом виконкому Криворізької міської ради, що підтверджує викладені у позові обставини.

Щодо зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом №475/97-ВР від 17.07.1997 року кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Відповідно до пункту 2 розділу 4 Указу Президента України "Про Концепцію вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів" від 10.05.2006 року №361/2006 адміністративне судочинство спрямоване на захист прав особи у публічно-правових відносинах від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 ст. 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з ч. 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Згідно з ч. 2 ст.73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовної заяви.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, сплачений позивачем судовий збір за подання позовної заяви до суду в сумі 908,00 грн., відповідно до платіжного доручення № 0.0. 2186556739.1 від 07.07.2021, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. 2, 5-8, 10, 72-90, 139, 242-246, 250, 255, 257-262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 26, код ЄДРПОУ 21910427) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про відмову у проведенні перерахунку пенсії від 10 червня 2021 року, №046150006071, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №399, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", довідки про заробітну плату від 21.05.2021 року №400, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг"; архівної довідки №Б-1685 від 20.08.2020 року, яка видана архівним відділом виконкому Криворізької міської ради.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням та застосувавши для розрахунку пенсії довідку про заробітну плату від 21.05.2021 року №399, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", довідку про заробітну плату від 21.05.2021 року №400, яка видана ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг"; архівну довідку №Б-1685 від 20.08.2020 року, яка видана архівним відділом виконкому Криворізької міської ради, здійснивши перерахунок пенсії з моменту призначення пенсії, тобто з 03.12.2020 року, та виплативши недоотриману пенсію після перерахунку.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати з оплати судового збору у розмірі 908,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2021
Оприлюднено08.11.2021
Номер документу100847321
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11360/21

Постанова від 04.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 31.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 10.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні