ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/6131/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Костенко Г.В., розглянувши у письмову проваджені справу за адміністративним позовом Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Батьківщина" до Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
27.10.2020 Сільськогосподарський виробничий кооператив "Батьківщина" (надалі - СВК "Батьківщина", позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області (надалі - відповідач), в якій /з урахуванням уточненої позовної заяви/ просить визнати протиправним та скасувати рішення тридцять восьмої сесії Батьківської сільської ради сьомого скликання "Про прийняття в комунальну власність і віднесення до земель запасу земельних ділянок колишньої колективної власності КСП ім. Карла Маркса" від 23.10.2019, а саме пункт 1 рішення, в якому посвідчено право комунальної власності на земельну ділянку площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, земельну ділянку площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, земельну ділянку площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100.
Позов обґрунтований тим, що 27.02.2007 між позивачем та Зіньківською районною радою укладено три договори оренди земельних ділянок площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100. В 2017 укладено три додаткові угоди до договорів оренди землі та внесення змін до них від 27.02.2007, якими вказані земельні ділянки передані в оренду СВК "Батьківщина" на 7 років. В 2019 році позивач дізнався, що рішенням тридцять восьмої сесії Батьківської сільської ради сьомого скликання "Про прийняття в комунальну власність і віднесення до земель запасу земельних ділянок колишньої колективної власності КСП ім. Карла Маркса" від 23.10.2019 земельні ділянки площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100 прийнято в комунальну власність та віднесено до земель запасу. Позивач вважає, що при передачі земельних ділянок з державної до комунальної власності не дотримано процедуру передачі, наслідком чого спірне рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
08.12.2020 на електрону адресу суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с.123-125 т.1) в якому зазначено, що рішення тридцять восьмої сесії Батьківської сільської ради сьомого скликання "Про прийняття в комунальну власність і віднесення до земель запасу земельних ділянок колишньої колективної власності КСП ім. Карла Маркса" від 23.10.2019 є законним та обґрунтованим. Твердження позивача про те, що землі колективної власності автоматично переходять у державну власність вважає помилковим.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2021 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.03.2021 позовну заяву Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Батьківщина" до Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії залишено без розгляду.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 30.06.2021 ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 25.03.2021 у справі №440/6131/20 скасовано. Справу направлено до Полтавського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.08.2021 справу №440/6131/20 прийнято до провадження.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.08.2021 витребувано додаткові докази у справі.
У судове засідання 12.10.2021 сторони не з`явились, про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином. Представник позивача надав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с.6 т.2).
Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, а також зважаючи на неприбуття осіб, які беруть участь у справі, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, та відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд вирішив розглядати справу в порядку письмового провадження.
Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З огляду на зазначене, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
27.02.2007 між СВК "Батьківщина" та Зіньківською районною радою укладено три договори оренди земельних ділянок площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100.
Відповідно до інформації наявної у витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05.07.2016 №НВ-5304240972016, №НВ-5304241132016, №НВ-5304241292016 формою власності вказаних земельних ділянок є державна власність (а.с.43-58 т.1).
04.10.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та СВК "Батьківщина" укладено три додаткові угоди до договорів оренди землі та внесення змін до них від 27.02.2007, якими земельні ділянки площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100 передано в оренду СВК "Батьківщина" на 7 років (а.с.15-31 т.1).
Рішенням тридцять восьмої сесії Батьківської сільської ради сьомого скликання "Про прийняття в комунальну власність і віднесення до земель запасу земельних ділянок колишньої колективної власності КСП ім. Карла Маркса" від 23.10.2019 прийнято в комунальну власність та віднесено до земель запасу земельні ділянки бувшої колективної власності КСП ім.Карла Маркса, зокрема, земельні ділянки: площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100 (а.с.13-14, 149 т.1).
Відповідно до інформації наявної у витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від10.09.2019 №180398430, №180383677, №180395362 формою власності вказаних земельних ділянок є комунальна (а.с.141-143 т.1).
Вважаючи протиправним рішення тридцять восьмої сесії Батьківської сільської ради сьомого скликання "Про прийняття в комунальну власність і віднесення до земель запасу земельних ділянок колишньої колективної власності КСП ім. Карла Маркса" від 23.10.2019, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку позовним вимога позивача, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частинами 1-3 статті 78 ЗК України визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частиною 4 статті 122 ЗК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) відповідно до Положення про нього, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15.
Відтак, у силу статті 122 Земельного кодексу України Держземагентство України та його територіальні органи наділено повноваженнями передавати у власність або у користування для всіх потреб земельні ділянки сільськогосподарського призначення лише державної власності.
Підпунктом 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333, визначено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.
Предметом судового розгляду є рішення тридцять восьмої сесії Батьківської сільської ради сьомого скликання "Про прийняття в комунальну власність і віднесення до земель запасу земельних ділянок колишньої колективної власності КСП ім. Карла Маркса" від 23.10.2019, яким прийнято в комунальну власність та віднесено до земель запасу земельні ділянки бувшої колективної власності КСП ім.Карла Маркса, зокрема, земельні ділянки: площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100 (а.с.13-14, 149 т.1).
На переконання СВК "Батьківщина" при передачі земельних ділянок площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100 не дотримано вимоги статті 117 ЗК України.
Статтею 117 ЗК України визначено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.
Суд погоджується з позивачам, що діючим законодавством встановлено чіткий порядок передачі земельних ділянок з державної власності у комунальну.
Разом з тим, суд звертає увагу на наступні обставини справи.
В спірному рішенні, в якості підстави для прийняття, міститься посилання на Закон України №2498-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" та Державний акт на право колективної власності на землю, що виданий Колективному сільськогосподарському підприємству ім.Карла Маркса серія ПЛ №15 від 29.01.1996.
У матеріалах справи відсутні докази визнання протиправним (недійсним) або скасування вказаного Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ №15 від 29.01.1996 (а.с.39-41 т.1).
Пунктом 1 Указу Президента України № 720/95 від 08.08.1995 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" установлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства.
Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Відповідно до пункту 2 вказаного Указу № 720/95 право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.
З огляду на викладені обставини, якщо землі колективної власності не були повернуті до земель державної чи комунальної власності і право власності на них підтверджується державним актом на право колективної власності на землю, розпорядження такими землями не належало до компетенції жодного органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, визначеного статтею 122 Земельного кодексу України, а землі залишалися у колективній власності.
Погоджуючись із доводами позивача, що відповідно до діючої редакції статті 78 Земельного кодексу України серед форм власності на землю не існує такої форми власності, як колективна, суд зазначає наступне.
З прийняттям Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ, законодавець виключив із форм власності на землю окремі форми, режим яких встановлювався раніше діючим Земельним кодексом України від 18.12.1990 № 561-ХІІ, таких як колективна власність.
При цьому, у процесі реформування земельного законодавства законодавцем не було передбачено ніяких перехідних положень щодо права колективної власності осіб, які набули таке право до набрання чинності ЗКУ від 25.10.2001 № 2768-ІІІ, а саме - не урегульовано питання процесу припинення права колективної власності на земельну ділянку та її подальший перехід у державну чи комунальну власність, не встановлений орган, уповноважений приймати рішення про передачу земельної ділянки у приватну власність тощо.
Відсутність будь-якого законодавчого врегулювання цього питання не дозволяє дійти висновку, що землі колективної власності автоматично переходять у державну власність, як на тому наполягає позивач.
Водночас відсутність регулювання та визначеності на законодавчому рівні не може бути перешкодою для реалізації права власності на підставі чинного державного акта.
10.07.2018 Верховною Радою України було прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" №2498-VIII (далі - Закон №2498) (що набрав чинності з 01 січня 2019 року), яким внесено зміни до ряду законодавчих актів у сфері земельних правовідносин.
Так, зокрема, Законом №2498 було внесено зміни до ЗК України, якими розділі X "Перехідні положення" доповнено п. 21 наступного змісту: "Установити, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності".
Судом встановлено та не заперечується позивачем, що земельні ділянки площею 2,0063 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0101, площею 22,5529 га кадастровий номер 5321380700:00:011:0100, площею 52,5814 га кадастровий номер 5321380700:00:010:0100, які перебувають у користуванні СВК "Батьківщина", відповідно до державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ №15 від 29.01.1996 (а.с.39-41 т.1), належали Сільськогосподарському підприємству ім.Карла Маркса.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку, що рішення тридцять восьмої сесії Батьківської сільської ради сьомого скликання "Про прийняття в комунальну власність і віднесення до земель запасу земельних ділянок колишньої колективної власності КСП ім. Карла Маркса" від 23.10.2019 прийнято на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України, та обґрунтовано.
Таким чином, позовні вимоги СВК "Батьківщина" необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволені позовних вимог Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Батьківщина" до Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2021 |
Оприлюднено | 10.11.2021 |
Номер документу | 100892534 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні