Рішення
від 04.11.2021 по справі 120/11632/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

04 листопада 2021 р. Справа № 120/11632/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Пахольчак С.С.

представника позивача: Українець Л.І.

відповідача: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Агробуд-Сервіс"

до: Державної служби геології та надр України

про: визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агробуд-Сервіс" (далі - ТОВ "Агробуд-Сервіс", товариство, позивач) звернулось в суд з позовною заявою до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач), в якій просило суд:

- визнати протиправною бездіяльність, яка полягає у неприйнятті рішення за зверненням ТОВ "Агробуд-Сервіс" про скасування п. 59 Додатку 3 до наказу від 11.01.2017 №5 в частині зупинення спеціального дозволу від 13.07.2006 №3958 внаслідок порушення п.25 Положення №865 та зобов`язати скасувати в цій частині п. 59 Додатку 3 до наказу №5 від 11.01.2017;

- визнати протиправною бездіяльність щодо не поновлення дії спеціального дозволу після вжиття ТОВ "Агробуд-Сервіс" заходів на виконання припису від 09.10.2020 №100-14/06 та зобов`язати поновити дію спеціального дозволу від 13.07.2006 №3958, зупиненого у зв`язку з невиконанням вимог припису від 09.10.2020 №1000-14/06;

- визнати протиправними дії щодо встановлення додаткових порушень, які перешкоджають поновленню дії дозволу, не зазначених у приписі від 02.10.2020 №1000-14/06.

Обґрунтовуючи заявлені вимоги, представник позивача зазначив, що ТОВ "Агробуд-Сервіс" отримало спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.07.2006 №3958. Пунктом 59 додатку 3 до наказу Державної служби геології та надр України від 11.01.2017 №5 дію дозволу №3958 зупинено з 01.03.2017 за порушення п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин від 22.12.1994 №865.

В подальшому, термін зупинення дії дозволу №3958 неодноразово відтерміновувався Державною службою геології та надр України, востаннє - наказом від 24.04.2018 №132 - до 01.02.2019.

09.10.2020 на підставі акту №06-02/26/2020-31/у (78) від 02.10.2020 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України винесено припис № 1000-14/06.

28.12.2020 наказом Державної служби геології та надр України № 616 внесено зміни до пункту 59 додатка 3 до наказу від 11.01.2017 № 5 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу № 3958 у зв`язку з невиконанням вимог припису від 09.10.2020 № 1000-14/06. Внаслідок чого підставою зупинення дії дозволу визначено підпункти 1, 3 пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 № 615. Підприємству надано термін на усунення порушень до 01.03.2021.

22.04.2021 листом № 4 ТОВ "Агробуд-Сервіс" повідомило відповідача про виконання вимог припису від 09.10.2020 № 1000-14/06, та просило про поновлення дії спеціального дозволу № 3958.

15.07.2021 ТОВ "Агробуд-Сервіс" звернулось до Державної служби геології та надр України з листом № 6 у якому просило скасувати пункт 59 Додатку 3 до наказу від 11.01.2017 № 5 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3958.

30.07.2021 Державна служба геології та надр України листом №12729/01/02-21 повідомила, що не може поновити дію дозволу, зупиненого за невиконання припису, оскільки не усунуті причин, що стали підставою для зупинення дії дозволу.

13.08.2021 Державна служба геології та надр України листом №14454/01/02-21 відмовила у скасуванні пункту 59 Додатку 3 до наказу від 11.01.2017 № 5 в частині порушення пункту 25 Положення № 865.

Не погоджуючись із такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою від 24.09.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження в порядку визначеному статтею 262 КАС України. Призначено судове засідання у справі на 19.10.2021.

19.10.2021 судове засідання відкладено на 04.11.2021.

23.10.2021 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив щодо задоволення позовних вимог ТОВ "Агробуд-Сервіс" та вказав про наступне.

ТОВ відповідальністю "Агробуд - Сервіс" надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.07.2006 № 3258 (надалі - Дозвіл), з метою видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли керамічної марки "100".

Особливою умовою № 4 Спеціального дозволу № 3258 від 13.07.2006 передбачено, що надрокористувач зобов`язаний подавати щорічну звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Наказом Держгеонадр від 23.12.2015 № 438 "Щодо проведення систематичного аналізу Державного балансу запасів корисних копалин", яким ДНВП "Геоінформ України" було наказано спільно з ДКЗ провести аналіз Державного балансу запасів корисних копалин України щодо подання на повторну державну експертизу матеріалів геолого-економічної оцінки відповідних родовищ корисних копалин в частині діючих, в тому числі зупинених, спеціальних дозволів на користування надрами та надати Держтеонадрам відомості у термін до 15.01.2016.

Листом від 13.01.2016 вих. № 02/302-0021 ДНВП "Геоінформ України" та листом від 15.02.2016 вих. № 87/07-1 ДКЗ надали відомості щодо затвердження запасів родовищ корисних копалин, на розробку яких надані спеціальні дозволи на користування надрами. Серед надрокористувачів, які не дотримали даної вимоги наявний відповідач.

Наказом Держгеонадр від 11.01.2017 № 5 було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 13.07.2006 № 3258 з 01 березня 2017 року та надано надрокористувачу термін для усунення порушень.

Надалі, Наказом Держгеонадр від 09.09.2020 № 394 було доручено Департаменту провести позапланові перевірки діяльності суб`єктів господарювання, яким надані спеціальні дозволи на користування надрами.

За результатами перевірки позивача було складено від 02.10.2020 Акт № 06-02/26/2020-31/у (78), яким було встановлено порушення надрокористувачем вимог абзацу другого ст. 11 ЗУ №877, а саме, суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством. Пояснень, зауважень чи заперечень надрокористувачем не надавалося.

На підставі Акту було складено припис від 09.10.2020 № 1000-14/06, яким позивачу надано строк на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування до 10.11.2020.

У встановлений строк, позивач не усунув порушення. Зазначених в приписі вимог не виконав. Припис позивачем не оскаржувався.

Наказом Держгеонадр від 28.12.2020 № 616 внесені зміни до п. 59 додатку № 3 Наказу Держгеонадр від 11.01.2017 №5 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу та надано надрокористувачу термін на усунення порушень до 01.03.2021. Про даний факт надрокористувача було повідомлено листом Держгеонадр від 06.01.2021 № 181/01/07-21, який надрокористувачем отримано 09.02.2021 що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

У строки, встановлені відповідачем, ТОВ "Агробуд-Сервіс" не усунуло порушення законодавства в сфері надрокористування. Зазначених в наказі вимог не виконав.

Всі накази також оприлюднені на офіційному сайті Держгеонадр. Таким чином, Надрокористувачем порушено законодавство у сфері надрокористування.

Посилаючись на норми ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" відповідач наголошує, що надрокористувач наділений не правом, а обов`язком вчасно усунути виявлені порушення. Не усунення у встановлений строк порушень є виключною виною відповідача, при тому що Держгеонадра України надали значний термін для здійснення дій направлених на усунення порушень.

Враховуючи те, що ТОВ "Агробуд-Сервіс" не усунуло порушення законодавства у сфері надрокористування, які були підставою для доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу, Держгеонадра звернулося до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу від 13.07.2006 № 3958. Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 13.01.2021 відкрито провадження у справі № 120/9042/21-а, при цьому предметом позову у цій справі не є визнання протиправним та скасування припису або наказу про зупинку спеціального дозволу на користування надрами, наданого ТОВ "Агробуд-Сервіс". Тобто, факт незаконності ні припису, ні наказу в судовому порядку ніколи не встановлювався.

Відтак, Наказ Держгеонадр від 28.12.2020 № 616 є законним та чинним і підлягає виконанню, даним наказом позивача було зобов`язано усунути порушення у сфері надрокористування.

Відповідач вважає, що даним позовом ТОВ "Агробуд-Сервіс", яке не оскаржувало в суді ні припис, ні наказ Держгеонадр про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами та пропустило всі можливі строки на оскарження, намагається штучно їх поновити.

04.11.2021 на адресу суду надійшло клопотання представника відповідача про розгляд справи за його відсутності.

У судовому засіданні 04.11.2021 судом поставлено на розгляд питання щодо можливості розгляду справи за відсутності представника відповідача.

Представник позивача не заперечила щодо можливості розгляду справи за даної явки сторін.

Суд враховуючи клопотання представника відповідача, заслухавши думку представника позивача, керуючись положеннями статті 205 КАС України, визнав за можливе провести розгляд справи за відсутності представника відповідача.

У судовому засіданні 04.11.2021 представник позивача надала пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви, пояснила суду, що ні наказ про зупинення дії спеціального дозволу, ні припис про усунення виявлених порушень у судовому порядку позивачем не оскаржувався. Разом з тим, товариство після зміни повноважного представника почало вчиняти активні дії задля поновлення спеціального дозволу на користування надрами та виконання вимог припису від 09.10.2020 № 1000-14/06су. Позовні вимоги просила задовольнити повністю.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали адміністративної справи, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ТОВ "Агробуд - Сервіс" надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.07.2006 №3958 (далі - Дозвіл №3958). Термін дії якого вказано 20 (двадцять) років. Особливими умовами дозволу визначено: 1) виконання умов Держуправління екоресурсів у Вінницькій області (екологічна картка від 03.10.2003 №ВПЛ-67/03); 2) щорічний радіаційний контроль за породами в кар`єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ -97; 3) своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; 4) щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" згідно з формою 5-гр. (а.с.20-21).

Наказом Державної служби геології та надр України від 11.01.2017 №5 відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 №615, п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою КМУ від 22.12.1994 №865 та, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 13.07.2006 № 3258 з 01.03.2017 та надано надрокористувачу термін для усунення порушень.

Листом від 27.01.2017 №1914/13/14-17 відповідач повідомив надрокористувача, що наказом Державної служби геології та надр України від 01.09.2016 №287 останньому надано термін для проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин відповідно до п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою КМУ від 22.12.1994 №865. Наказом від 11.01.2017 №5 прийнято рішення зупинити дію дозволу з 01.03.2017 (а.с.26).

Листом від 23.02.2017 №4073/13/14-17 відповідач повідомив товариство, що наказом від 01.02.2017 №50 надрокористувачу продовжено терміни для проведення експертизи і відтерміновано зупинення дії дозволу з 01.05.2017 (а.с.23). Вказано про строк для проведення експертизи до 01.05.2017.

Листом від 18.05.2017 №11206/13/1417 Держнадра України повідомили, що наказом від 19.04.2017 №172 надрокористувачу продовжено терміни проведення експертизи і відтерміновано зупинення дії дозволу з 01.02.2018.

Листом від 06.09.2017 №20099/03/14-17 повідомлено позивача про зупинення дії дозволу з 01.02.2018 у разі ненадання інформації щодо проведення експертизи.

Наказом Державної служби геології та надр України від 24.04.2018 №132 відтерміновано дату зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами згідно з Додатком 2.

У зв`язку з порушенням надрокористувачем Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу в частині подання щорічної звітності щодо стану виконання Програми робіт, наказом Державної служби геології та надр України від 17.10.2017 №446 товариству позивача надано 10 календарних днів на усунення порушень.

Листом від 02.10.2017 №10 ТОВ "Агробуд-Сервіс" повідомив, що в укладеній ними Угоді про умови користування надрами від 12.07.2006 відсутня програма робіт, але умови користування надрами виконуються.

Листом від 10.05.2018 №8078/03/14-18 повідомлено про відтермінування дати зупинення спеціального дозволу до 01.02.2019 згідно наказу від 24.04.2018 №132.

Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 №394 вирішено провести позапланові перевірки суб`єктів господарювання, яким надано спеціальні дозволи на користування надрами.

За результатами перевірки складено акт від 02.10.2020 №06-02/26/2020-31/у(78), яким було встановлено порушення надрокористувачем вимог абз.2 ст.11 ЗУ №877, а саме субєкт господарювання не допустив посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю).

На підставі акту, складено припис від 09.10.2020 №100-14/06, яким зобов`язано надрокористувача у строк до 10.11.2020 усунути зазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали згідно з додатком №1, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.70-73).

ТОВ "Агробуд-Сервіс" листом від 04.11.2021 на виконання вимог припису від 09.10.2020 №100-14/06 надіслав відповідачу матеріали щодо усунення вказаних порушень. Просив вирішити питання щодо відновлення дії спеціального дозволу (а.с.74).

Листом від 11.12.2020 №1326-14/06 Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю повідомив про не усунення порушень надрокористувачем станом на 11.12.2020 (а.с. 75).

Наказом Державної служби геології та надр України від 28.12.2020 № 616 частково змінено підстави для зупинення дії спеціального дозволу ТОВ, згідно з додатком 4 до наказу, зокрема внесені зміни до п.59 додатку №3 наказу Держгеонадр від 11.01.2017 №5 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу та надано надрокористувачу термін на усунення порушень до 01.03.2021, про що позивача повідомлено листом від 06.01.2021 №181/01/07-21.

Листом від 16.02.2021 позивач подав копію звіту про виконання програми робіт до угоди про умови користування надрами за 2019 рік та звіт за 2020 рік (а.с.80).

В свою чергу, Держгеонадра листом від 01.03.2021 №256-14/06 повідомили, що станом на 01.03.2021 залишаються не усунутими порушення вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с.83).

06.04.2021 листом №5187/01/07-21 відповідач запропонував товариству у 15-денний строк надати до Держгеонадр власну позицію щодо згоди/незгоди на припинення права користування надрами.

Листами від 22.04.2021 №3 та №4 ТОВ "Агробуд-Сервіс" направило на адресу відповідача матеріали щодо усунення порушень на виконання вимог припису від 09.10.2020 та просило поновити дію спецдозволу від 13.07.2006 №3958.

В подальшому, 15.07.2021 представником позивача направлено до відповідача адвокатський запит з метою отримання інформації щодо розгляду матеріалів про усунення порушень, результати розгляду листа від 22.04.2021, про поточний стан спеціального дозволу, щодо наявних не усунутих порушень.

У відповідь на адвокатський запит від 15.07.2021, Держгеонадра листом від 30.07.2021 №12729/01/02-21 повідомили, що станом на 29.07.2021 товариством не усунуто певні порушення законодавства у сфері надрокористування та перелічено порушення, у зв`язку з чим Державна служба геології та надр України не має правових підстав для поновлення дії спеціального дозволу. Вказано, що з метою усунення причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу необхідно надати копії документів, які підтверджують факт усунення порушень.

Крім того, 15.07.2021 представником позивача направлено до відповідача лист щодо необхідності скасування п.59 Додатку 3 до наказу №5 від 11.01.2017, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 16.07.2006 №3958 у зв`язку з наявністю правового висновку ВС від 21.08.2018 у справі №807/1332/17.

Листом Держгеонадр від 22.07.2021 №12101/01/07-21 на запити про отримання публічної інформації, серед іншого, повідомлено про прийняття рішення щодо необхідності анулювання спеціального дозволу у судовому порядку.

Листом Держгеонадр від 13.08.2021 №14454/01/02-21, повідомлено ТОВ "Агробуд-Сервіс", що станом на 13.08.2021 товариством не усунуто певні порушення законодавства у сфері надрокористування (перелічено порушення) у зв`язку з чим Державна служба геології та надр України не має правових підстав для поновлення дії спеціального дозволу. Вказано, що з метою усунення причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу необхідно надати копії документів, які підтверджують факт усунення порушень.

Не погоджуючись з бездіяльністю Держнеонадр, яка полягає у неприйнятті рішення за зверненням ТОВ "Агробуд-Сервіс" від 15.07.2017 про скасування п. 59 Додатку 3 до наказу від 11.01.2017 №5 в частині зупинення спеціального дозволу від 13.07.2006 №3958; з бездіяльністю відповідача щодо не поновлення дії спеціального дозволу після вжиття ТОВ "Агробуд-Сервіс" заходів на виконання припису від 09.10.2020 №100-14/06 та з діями щодо встановлення додаткових порушень, які перешкоджають поновленню дії дозволу, не зазначених у приписі від 02.10.2020 №1000-14/06, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених вимог, в контексті даної спірної ситуації, суд керується та виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відносини щодо забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян, регулюються Кодексом України про надра.

Згідно ст. 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді (стаття 15 Кодексу України про надра).

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (далі - Положення №1174) центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується на реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр є Держгеонадра України, який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені у встановленому порядку територіальні органи.

Серед іншого до повноважень Держгеонадра України віднесено здійснення регулятивної та контролюючих функцій, зокрема, відповідно до статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

ТОВ "Агробуд - Сервіс" надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.07.2006 №3958 (далі - Дозвіл №3958). Термін дії якого вказано 20 (двадцять) років. Особливими умовами дозволу визначено: 1) виконання умов Держуправління екоресурсів у Вінницькій області (екологічна картка від 03.10.2003 №ВПЛ-67/03); 2) щорічний радіаційний контроль за породами в кар`єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ -97; 3) своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; 4) щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" згідно з формою 5-гр. (а.с.20-21).

Статтею 19 Кодексу України про надра, встановлено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі - Порядок № 615).

Тобто, з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком №615.

Пункт 22 Порядку № 615 в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначав, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС, зокрема у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

У разі визнання судом незаконним зупинення дозволу строк дії дозволу вважається таким, що автоматично продовжений на строк незаконного зупинення.

Так, судом встановлено, що наказом Державної служби геології та надр України від 11.01.2017 №5 відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 №615, п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою КМУ від 22.12.1994 №865 та, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 13.07.2006 № 3258 з 01.03.2017 та надано надрокористувачу термін для усунення порушень.

Після прийняття вказаного наказу термін зупинення дії дозволу неодноразово відтерміновувався Держгеонадрами України.

Разом з тим, вказаний наказ від 11.01.2017 №5 позивачем не оспорювався.

Надалі, наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 №394 вирішено провести позапланові перевірки суб`єктів господарювання, яким надано спеціальні дозволи на користування надрами у зв`язку з неподання ними документів обов`язкової звітності передбачених наказом Держгеонадр від 22.08.2013 №433 за два звітні періоди без поважних причин.

За результатами перевірки складено акт від 02.10.2020 №06-02/26/2020-31/у(78), яким було встановлено порушення надрокористувачем вимог абз.2 ст.11 ЗУ №877, а саме суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю).

На підставі акту, складено припис від 09.10.2020 №100-14/06, яким зобов`язано надрокористувача у строк до 10.11.2020 усунути зазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали згідно з додатком №1, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.70-73).

ТОВ "Агробуд-Сервіс" листом від 04.11.2021 на виконання вимог припису від 09.10.2020 №100-14/06 надіслав відповідачу матеріали щодо усунення вказаних порушень. Просив вирішити питання щодо відновлення дії спеціального дозволу (а.с.74).

Листом від 11.12.2020 №1326-14/06 Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю повідомив про не усунення порушень надрокористувачем станом на 11.12.2020 (а.с. 75).

Разом з тим, представником позивача під час розгляду справи не спростовувався факт не усунення порушень зазначених у приписі від 09.10.2020 повною мірою та не оскарження його вимог у судовому порядку.

Наказом Державної служби геології та надр України від 28.12.2020 № 616 частково змінено підстави для зупинення дії спеціального дозволу ТОВ, згідно з додатком 4 до наказу, зокрема внесені зміни до п.59 додатку №3 наказу Держгеонадр від 11.01.2017 №5 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу та надано надрокористувачу термін на усунення порушень до 01.03.2021, про що позивача повідомлено листом від 06.01.2021 №181/01/07-21.

Листом від 16.02.2021 позивач подав копію звіту про виконання програми робіт до угоди про умови користування надрами за 2019 рік та звіт за 2020 рік (а.с.80).

В свою чергу, Держгеонадра листом від 01.03.2021 №256-14/06 повідомили, що станом на 01.03.2021 залишаються не усунутими порушення вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с.83).

Листами від 22.04.2021 №3 та №4 ТОВ "Агробуд-Сервіс" направило на адресу відповідача матеріали щодо усунення порушень на виконання вимог припису від 09.10.2020 та просило поновити дію спецдозволу від 13.07.2006 №3958.

В подальшому, 15.07.2021 представником позивача направлено до відповідача адвокатський запит з метою отримання інформації щодо розгляду матеріалів про усунення порушень, результати розгляду листа від 22.04.2021, про поточний стан спеціального дозволу, щодо наявних не усунутих порушень.

У відповідь на адвокатський запит від 15.07.2021, Держгеонадра листом від 30.07.2021 №12729/01/02-21 повідомили, що станом на 29.07.2021 товариством не усунуто певні порушення законодавства у сфері надрокористування..

Крім того, 15.07.2021 представником позивача направлено до відповідача лист щодо необхідності скасування п.59 Додатку 3 до наказу №5 від 11.01.2017, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 16.07.2006 №3958 у зв`язку з наявністю правового висновку ВС від 21.08.2018 у справі №807/1332/17.

Листом Держгеонадр від 13.08.2021 №14454/01/02-21, повідомлено ТОВ "Агробуд-Сервіс", що станом на 13.08.2021 товариством не усунуто певні порушення законодавства у сфері надрокористування (перелічено порушення) у зв`язку з чим Державна служба геології та надр України не має правових підстав для поновлення дії спеціального дозволу. Вказано, що з метою усунення причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу необхідно надати копії документів, які підтверджують факт усунення порушень.

Зі змісту наведених правових норм п. 22 Порядку № 615 вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра.

Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (надалі - Закон України №877-V).

Згідно зі ст.1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до ч.ч. 7, 8 ст.7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Суд зауважує в межах даного спору позивачем не оспорюється ні правомірність прийняття наказу від 11.01.2017 №5 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, ні припису від 09.10.2020, ні наказу від 28.12.2020 №616 щодо внесення змін до п.59 додатку №3 наказу Держгеонадр від 11.01.2017 №5 в частині підстав зупинення дії спеціального дозволу та надання надрокористувачу терміну на усунення порушень.

Не спростовується представником позивача і факт неповного виконання вимог припису від 09.10.2020.

Крім того, визначаючись щодо заявлених позовних вимог та обраного позивачем способу захисту своїх прав в межах цього спору, суд зауважує про наступне.

Як встановлено судом, 15.07.2021 представником позивача направлено до відповідача лист №6 щодо необхідності скасування п.59 Додатку 3 до наказу №5 від 11.01.2017, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 16.07.2006 №3958 у зв`язку з наявністю правового висновку ВС від 21.08.2018 у справі №807/1332/17.

Листом Держгеонадр від 13.08.2021 №14454/01/02-21 на лист ТОВ "Агробуд-Сервіс" від 15.07.2021 , повідомлено заявника, що станом на 13.08.2021 товариством не усунуто певні порушення законодавства у сфері надрокористування (перелічено порушення) у зв`язку з чим Державна служба геології та надр України не має правових підстав для поновлення дії спеціального дозволу. Вказано, що з метою усунення причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу необхідно надати копії документів, які підтверджують факт усунення порушень.

В силу п. 21 Порядку № 615 дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) зупинення дії та/або анулювання дозволу строк дії дозволу та відповідно строк користування надрами продовжується органом з питань надання дозволу на строк такого зупинення та/або анулювання.

Разом з тим, надрокористувачем не надано доказів усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

Крім того, в контексті встановлених обставин, варто наголосити, що Наказом Державної служби геології та надр України від 28.12.2020 № 616 частково змінено підстави для зупинення дії спеціального дозволу ТОВ, згідно з додатком 4 до наказу, зокрема внесені зміни до п.59 додатку №3 наказу Держгеонадр від 11.01.2017 №5 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу та надано надрокористувачу термін на усунення порушень до 01.03.2021, про що позивача повідомлено листом від 06.01.2021 №181/01/07-21.

В свою чергу, предметом доказування у цій справі не є порушення чи спростування порушень позивачем законодавства у сфері надрокористування.

Разом з тим, судом встановлено, що в провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа №120/9042/21-а за позовом Державної служби геології та надр України до ТОВ "Агробуд-Сервіс" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Крім того, визначаючись щодо заявлених вимог про визнання протиправною бездіяльності щодо не поновлення дії спеціального дозволу після вжиття ТОВ "Агробуд-Сервіс" заходів на виконання припису від 09.10.2020 №100-14/06, зобов`язання поновити дію спеціального дозволу від 13.07.2006 №3958, зупиненого у зв`язку з невиконанням вимог припису від 09.10.2020 №1000-14/06, визнання протиправними дій щодо встановлення додаткових порушень, які перешкоджають поновленню дії дозволу, не зазначених у приписі від 02.10.2020 №1000-14/06, суд вказує про наступне.

Як зазначалось вище, відповідач повідомив листом від 13.08.2021 №14454/01/02-21, що станом на 13.08.2021 товариством не усунуто певні порушення законодавства у сфері надрокористування (перелічено порушення) у зв`язку з чим Державна служба геології та надр України не має правових підстав для поновлення дії спеціального дозволу.

Наголошуючи на правовій позиції ВС висловленій у постановах від 10.10.2018 у справі №П/811/436/17, від 11.06.2019 у справі №802/793/16-а, від 27.02.2020 у справі №816/1600/17, від 30.09.2020 у справі №817/61/16, від 26.01.2021 у справі №805/1468/18-а, представник позивача зауважує, що такий припис не може бути підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, оскільки вимоги такого припису направлені на усунення порушень у сфері надрокористування та припис не може замінювати таку форму контролю як проведення перевірки, та за його допомогою не можуть витребовуватися необхідні документи, що мають оглядатися та досліджуватися при перевірці.

Суд відхиляє посилання позивача на вищевказані рішення ВС, адже в межах цих справ предметом позову був безпосередньо припис Державної служби геології та надр України, тоді як у цій справі останній не оспорюється та є чинним.

Також, посилання представника позивача на те, що позивачу були незрозумілий спосіб усунення вказаних у приписі порушень, оцінюються критично, адже останні фактично свідчать про незгоду із вимогами наказу та припису від 09.10.2020, який не є предметом оскарження в межах даної справи.

Таким чином, враховуючи ту обставину, що позивачем не оспорюється ні правомірність прийняття наказу від 11.01.2017 №5 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, ні припису від 09.10.2020, ні наказу від 28.12.2020 №616 щодо внесення змін до п.59 додатку №3 наказу Держгеонадр від 11.01.2017 №5 в частині підстав зупинення дії спеціального дозволу та надання надрокористувачу терміну на усунення порушень, суд дійшов висновку, що обраний позивачем спосіб захисту у даній справі, не призведе до бажаних для позивача наслідків.

Разом оцінюючи дії відповідача, вчинені в межах даної спірної ситуації, суд зауважує, що останній діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

За приписами вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в рядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази надані суб`єктом владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини не підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

З урахуванням положень ст. 139 КАС України підстави для відшкодування витрат зі сплати судового збору відсутні.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Агробуд-Сервіс" (вул. М. Леонтовича, 45, м. Тульчин, Вінницька область, 23600, код ЄДРПОУ 32298260)

Відповідач: Державна служба геології та надр України (вул. А. Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031)

Повний текст рішення складено та підписано суддею 11.11.2021

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2021
Оприлюднено15.11.2021
Номер документу100994522
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/11632/21-а

Постанова від 14.02.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 23.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 23.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 04.11.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 24.09.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні