ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/5000/21 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Олешківської міської ради Олешківського району Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення від 28.05.2021 р. № 278 про відмову у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач 1), ОСОБА_2 (далі - позивач 2), ОСОБА_3 (далі - позивач 3) звернулися до суду із адміністративним позовом до Олешківської міської ради Олешківського району Херсонської області (далі - відповідач) , у якому просять:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 28.05.2021 №278 про відмову у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою;
- зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (безоплатно), орієнтованою площею 5,85 га для ведення особистого селянського господарства, що входить до складу земельної ділянки , площею 20 га кадастровий номер 6525083500:03:001:0220, розташованої за межами населених пунктів с.Раденск, с.Челбурда Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017";
- зобов`язати відповідача надати ОСОБА_2 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (безоплатно), орієнтованою площею 5,85 га для ведення особистого селянського господарства, що входить до складу земельної ділянки , площею 20 га кадастровий номер 6525083500:03:001:0220, розташованої за межами населених пунктів с.Раденск, с.Челбурда Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017";
- зобов`язати відповідача надати ОСОБА_3 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (безоплатно), орієнтованою площею 5,85 га для ведення особистого селянського господарства, що входить до складу земельної ділянки , площею 20 га кадастровий номер 6525083500:03:001:0220, розташованої за межами населених пунктів с.Раденск, с.Челбурда Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017".
Ухвалою від 06.09.2021 відкрите спрощене провадження без виклику сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачі є членами фермерського господарства Корнійчук - 2017 16 квітня 2021 року позивачі, звернулися до відповідача із заявою про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельних ділянок орієнтовною площею 5,85 га кожна, що входять до складу земельної ділянки площею 20 га, розташованої на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017", для ведення особистого селянського господарства, та надали всі необхідні документи.
Рішенням Відповідача від 28.05.2021 р. за № 278 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 5,85 га, розташованої за межами населених пунктів с. Раденська, с. Челбурда для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з невідповідністю норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, згідно зі статтею 121 Земельного кодексу України.
Позивачі вважають рішення відповідача про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки протиправним та таким, що підлягає скасуванню із підстав, викладених у позові.
Відповідач надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що 18 квітня 2021 року позивачі звернулися до Олешківської міської ради із заявою про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою, щодо відведення земельних ділянок у власність, орієнтованими площами 5,85 га, що входять до складу земельної ділянки, площею 20 га, кадастровий номер 652508350003001:0220 за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства Корнійчук-2107 . Так, зазначені земельні ділянки, які позивачі мають намір відвести у власність, входять до складу сформованої земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 652508350003001:0220 та передана в оренду гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, відповідно до договору оренди від 31 травня 2016 року, в зв`язку з чим її формування пов`язане з поділом раніше сформованої земельної ділянки. Пунктом б частини першої статті 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 га. Такий самий розмір земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара визначений і у Законі України Про особисте селянське господарство , який є спеціальним по відношенню до Земельного кодексу України. Керуючись статтями 118, 120, 122 Земельного кодексу України, рішенням Олешківської міської ради від 28 травня 2021 №278 Про відмову клопотань позивачам відмовлено у дозволі на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею по 5, 85 00 га, за межами населених пунктів с.Раденськ, с.Челбурда для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з невідповідністю нормам безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, згідно з статтею 121 Земельного кодексу Країни (пункти 2, 3, 4 рішення).
Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив наступне.
Між Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області та ОСОБА_1 укладено та зареєстровано у встановленому законодавством порядку 31 травня 2016 року договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220.
17 березня 2017 зареєстровано фермерське господарство "Корнійчук-2017", членами якого, згідно Статуту, є ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .
17.12.2018 члени фермерського господарства "Корнійчук-2017" прийняли рішення про проведення розпаювання земель ФГ.
Відповідно до Указу Президента України від 15.10.2020 р. № 449 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин та постанови КМУ від 16.11.2020 р. № 1113 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 08.12.2020 р. № 30 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , вказану земельну ділянку з кадастровим номером 6525083500:03:001:0220 передано до комунальної власності Олешківської міської ради.
19 квітня 2021 року позивачі, звернулися до відповідача із заявою про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельних ділянок орієнтовною площею 5,85 га кожна, що входять до складу земельної ділянки площею 20 га, розташованої на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017", для ведення особистого селянського господарства.
Рішенням Відповідача від 28.05.2021 р. за № 278 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 5,85 га, розташованої за межами населених пунктів с. Раденська, с. Челбурда для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з невідповідністю норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, згідно зі статтею 121 Земельного кодексу України.
Не погодившись із цим рішенням, позивачі звернулись до суду.
Відносини у сфері передачі у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства регулюються наступними нормативно- правовими актами: Земельним кодексом України від № 2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року, Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) № 899-ІУ від 05 червня 2003 року, Законом України Про особисте селянське господарство № 742-ІУ від 15 травня 2003 року.
Згідно пунктом в) ч. 1 ст. 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Згідно ч. 2 даної статті громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до ст. 32 Земельного кодексу України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Стаття 81 Земельного кодексу України визначає, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Приписами ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної, або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади, або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Згідно з ч. 2, 3 ст. 116 ЗК України, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Згідно зі ст. 121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство (п. "а" ч.І ст.121 ЗК України).
Стаття 13 Закону України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 № 973-УІ, також встановлює, що члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Частинами 6, 7 ст.118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства... у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається ...органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Суд погоджується із позивачами, що єдиним способом приватизації земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, що перебуває в оренді чи користуванні фермерського господарства, є її поділ (при потребі) та приватизація фізичними особами - членами фермерського господарства.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, або надає мотивовану відмову у його наданні.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 02.11.2020 р. у справі № 540/2493/20, яке набрало законної сили, визнані протиправними та скасовані накази ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 12.06.2020 р., якими позивачам відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки та зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надати дозволи на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .
Однак у зв`язку з передачею земельної ділянки до комунальної власності Олешківської міської ради, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області втратив повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою.
Суд зауважує, що позивачі у позовній заяві відстоюють своє право на отримання у власність земельної ділянки у розмірі частки (паю) як члени фермерського господарства для ведення фермерського господарства.
Суд погоджується із наявністю у них такого права, зазначене підтверджене і рішенням суду у справі № 540/2493/20.
Визначаючи площу земельної ділянки 5,85 га для відведення у власність, позивачі керувались Розпорядженням Цюрупинської райдержадміністрації № 518 від 08.07.2004 р. Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 25.09.2003 р. № 425 Про затвердження розміру земельної частки (паю), яку мають право на одержання безоплатно у власність громадяни - члени фермерських господарств .
Так, відповідно до п. 1.6 Розпорядження визначено розмір земельної частки (паю), яку мають право одержати безоплатно у власність громадяни - члени фермерських господарств - 5,85 в умовних кадастрових гектарах.
Відтак вказаний розмір земельної ділянки (5,85 га) для відведення у власність відповідає вимогам статей 32, 121 Земельного кодексу України, статті 13 Закону України Про фермерське господарство , Указу Президента України Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям від 08.08.1995 р. № 720/95.
Разом із тим суд відмічає, що позивачі у заяві до Олешківської міської ради про надання дозволу на розробку проекту відведення помилково вказали цільове призначення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства замість для ведення фермерського господарства .
Пунктом б частини першої статті 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 га. Такий самий розмір земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара визначений і у Законі України Про особисте селянське господарство .
Відтак відмова Олешківської міської ради є правомірною, а позовні вимоги - безпідставними.
Суд зауважує, що позивачі, наявне у них право на отримання земельної частки (паю) у розмірі 5,85 га мають реалізувати шляхом звернення до Олешківської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки із зазначенням цільового призначення для ведення фермерського господарства .
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
При вирішенні спорів щодо правомірності рішень/дій/бездіяльності суб`єкта владних повноважень, необхідно враховувати, що відповідно до вимог ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень.
Разом із тим у разі надання контролюючим органом доказів, які свідчать, що спірне рішення/дія/бездіяльність є правомірними, позивач має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення та ст. 9 КАС України, якою визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін.
Враховуючи наведене, суд прийшов до висновку, що відповідач обґрунтував та довів доказами правомірність спірного рішення, разом із тим, як доводи позивача про незаконність спірного рішення були спростовані відповідачем та не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, у зв`язку із чим у задоволенні позову належить відмовити.
За правилами статті 139 КАС України, у разі відмови позивачу у задоволенні позову, судові витрати на його користь стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Г.М. Морська
кат. 109040000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2021 |
Оприлюднено | 12.11.2021 |
Номер документу | 100999587 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Морська Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні