ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,
тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2021 рокуСправа № 912/2345/21 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., за участі секретаря судового засідання Лупенко А.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали справи №912/2345/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України", вул. Шевченка, 5б, м. Кропивницький, 25006
до відповідача Петрівської селищної ради, вул. Святкова, буд. 7, смт Петрове, Петрівський район, Кіровоградська область, 28300
про визнання недійсним рішення
Представники:
від позивача - Галковська О.І. адвокат, ордер серії КР № 75698 від 05.03.2018, посвідчення № 248 видане 05.03.2018;
від відповідача - участі не брали;
У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" до Петрівської селищної ради про визнання недійсним рішення відповідача від 06.05.2021 року №679/8 про припинення права користування та вилучення у ТОВ "Агросила" земельних ділянок розташованих на території Новостародубської сільської ради, Петрівський район, Кіровоградська область (за межами населеного пункту) площею 13,0526 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1501, площею 38,038 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1502, площею 11,3138 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1503, площею 42,5224 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1504 та площею 2,8564 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1505, з покладенням на відповідача судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Колективним підприємством "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" на підставі державних актів отримано у постійне користування спірні земельні ділянки. В подальшому колективне підприємство перетворено в товариство. Позивач, із посиланням на ч. 1 ст. 92 та ст. 141 Земельного кодексу України зазначив, що оспорюваним рішенням Рада порушує його право на земельні ділянки як землекористувача.
Ухвалою від 11.08.2021 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду за правилами загального позовного провадження, відкрив провадження у справі № 912/2345/21, призначив підготовче засідання на 08.09.2021 та встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.
30.08.2021 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Відповідач у відзиві зазначає, що "Кіровоградська обласна організація інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України", хоча і є формальним засновником Позивача, однак має всі ознаки юридичної особи приватного права, оскільки в повному обсязі підпорядковане одному бенефіціарному власнику Подорожньому Сергію Михайловичу, який одноособово здійснює діяльність.
Відповідач стверджує, що оскаржуване рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області № 679/8 від 06.05.2021 "Про припинення права постійного користування земельними ділянками Колективного підприємства "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" та вилучення земельних ділянок до земель запасу Петрівської селищної територіальної громади ґрунтувалось на тому, що позивач змінив організаційно - правову форму господарювання, яка не може бути набувачем права постійного користування земельними ділянками, та найголовніше тим, що позивачем допущено систематичну несплату земельного податку, що відповідно до п. "д" статті 141 ЗК України є підставою для припинення права постійного користування земельними ділянками.
Щодо відсутності повідомлення позивача відповідачем про прийняте рішення, відповідач наголошує, що Колективне підприємство "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України", було зареєстроване за адресою: 28310, Кіровоградська область Петрівський район село Новий Стародуб, вулиця Дзержинського, 3, однак як встановлено в Ухвалі Кропивницького апеляційного суду від 05.08.2021 року по справі № 405/4194/21 (провадження №11-сс/4809/302/21) у кримінальному провадженні № 32021120010000018 від 01.03.2021 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України, за вище вказаною адресою знаходиться зруйнована будівля, в якій реально не знаходилось підприємство, натомість лише 12.07.2021 року було змінено юридичну адресу підприємства на: 25006, Кіровоградська область м. Кропивницький вул. Шевченка, будинок 5Б, а тому реальної можливості повідомити землекористувача не вбачалось можливим.
Крім того, твердження позивача, що відповідно до наданих витягів, право постійного користування на спірні земельні ділянки було належним чином зареєстроване за КП "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України", як зазначає відповідач, не відповідають дійсності оскільки, згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, інше речове право зареєстроване 26.07.2019 року за правокористувачем Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України", в той час коли вказане підприємство згідно наданого витягу з ЄДР було лише зареєстроване 24.12.2019 року, а тому вказані обставини підлягають окремого з`ясування, оскільки містять ознаки шахрайства.
07.09.2021 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив у якій позивач зазначає про необґрунтованість тверджень відповідача викладених у відзиві на позов.
Позивач є підприємством громадської організації осіб з інвалідністю, якій належить 100% частки у статутному капіталі позивача.
Позивач із посиланням на ст. 92 та 116 ЗК України заперечив про відсутність у нього права мати в постійному користуванні земельні ділянки товарного с/г виробництва. Крім того, останній створений шляхом перетворення з Колективного підприємства "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" та є правонаступником всіх прав та обов`язків колективного підприємства, за наслідками чого до нього перейшло право постійного користування на спірні земельні ділянки згідно Передавального акта від 19.11.2019р.
Відповідач безпідставно посилається на норму п.6. розділ XX Перехідних положень Земельного кодексу України, оскільки право постійного користування за Колективного підприємства "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" було оформлено в 2010 році.
Позивач стверджує, що в силу ст. 141 ЗК України зміна організаційно-правової форми користувача земельної ділянки, не є підставою для припинення права користування земельною ділянкою. В листі ГУ ДПС у Кіровоградській області від 27.08.2021 року не міститься інформації про систематичну несплату позивачем земельного податку.
На спростування твердження відповідача, що за колективним підприємством не було зареєстроване право постійного користування, позивачем надано відповідні Витяги.
Відповідач не спростував твердження позивача що спірне Рішення, та його проект (як проект регуляторного акту), не оприлюднювались в порядку встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та не доведено до відома осіб, прав та інтересів яких воно стосується.
В підготовчому засіданні 08.09.2021 оголошено перерву на 30.09.2021 о 09:00 год.
14.09.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" подано суду клопотання про забезпечення позову від 14.09.2021.
Ухвалою від 15.09.2021 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" (і.к. 31140815) про забезпечення позову задоволено частково.
Ухвалою від 30.09.2021 продовжено строк підготовчого провадження у справі №912/2368/21 на тридцять днів. Закрито підготовче провадження у справі №912/2368/21 та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.11.2021 о 14:00 год.
У судовому засіданні 08.11.2021 був присутній представник від позивача. Відповідач не скористався правом на участь повноважного представника, повідомлений належним чином про призначене засідання суду, що підтверджується повідомленням про направлення ухвали на електронну адресу відповідача та рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
З огляду на викладене та враховуючи відсутність підстав для відкладення розгляду справи, господарський суд розглядає справу по суті в судовому засіданні 08.11.2021 за відсутності представників сторін.
В судовому засіданні 08.11.2021 досліджено докази у справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
15 січня 2001 року було зареєстровано юридичну особу Колективне підприємство "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" (код ЄДРПОУ 31140815) засновником (власником) якого була громадська організація Кіровоградська обласна організація інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" (код ЄДРПОУ 23904678). (а.с. 7 - 11)
22 травня 2010 року Колективне підприємство "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" отримало у постійне користування, на підставі державних актів, земельні ділянки розташовані на території Новостародубської сільської ради, Петрівського району, Кіровоградська область (за межами населеного пункту) площею:
13,0500 га (кадастровий номер - 3524983700:03:000:1501, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ№159064 від 27.05.2010 року) (а.с. 14),
38,0400 га (кадастровий номер - 3524983700:03:000:1502, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ№159065 від 27.05.2010 року) (а.с. 12),
11,3100 га (кадастровий номер - 3524983700:03:000:1503, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ№159066 від 27.05.2010 року) (а.с. 16),
42,5200 га (кадастровий номер - 3524983700:03:000:1504, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ№ 159067 від 27.05.2010 року) (а.с. 15),
2,8600 га (кадастровий номер - 3524983700:03:000:1505, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ№ 159068 від 27.05.2010 року) (а.с. 13).
Відповідно до Витягів з держаного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 25.02.2021 року право постійного користування щодо вказаних вище земельних ділянок зареєстровано 26.07.2019 за Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" на підставі передавального акту, серія та номер 607,608,609 виданого 13.12.2019. (а.с. 17 - 21)
24 грудня 2019 року внесено запис про державну реєстрацію юридичної особи в результаті перетворення Колективного підприємства "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" у товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" (код ЄДРПОУ 31140815) (а.с. 7 - 11).
Згідно Передавального акту № 607, 608, 609 від 19.11.2019 року позивачу поряд з іншим, перейшло і право постійного користування на спірні земельні ділянки (Активи на відповідальному зберіганні (Земельні ділянки у постійному користуванні), 5 шт., 107,78 га). (а.с. 23)
Разом з цим, за твердженнями позивача 04 серпня 2021 року йому стало відомо, що 06 травня 2021 року Петрівською селищною радою проведена сьома сесія восьмого скликання, під час якої було прийнято рішення №679/8 "Про припинення права користування та вилучення у ТОВ "Агросила" земельних ділянок".
Позивач стверджує, що внаслідок правонаступництва, набув права постійного користування на зазначені вище земельні ділянки - тож користується ними на законних підставах. Позивач не надавав ні письмової, ні усної згоди на вилучення земельних ділянок, які перебувають у нього в постійному користуванні. Більше того, йому не відомо про існування будь-яких фактів для припинення права користування земельним ділянками з підстав встановлених ст. 141 ЗК України.
Позивач вважає, що таке рішення відповідача є незаконними та підлягає скасуванню, адже прийняте поза межами підстав, визначених у статті 141 ЗК України та є таким, що порушує право користування земельними ділянками позивача.
Розглядаючи спір по суті, господарський враховує наступні норми права.
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування", місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
За ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, а саме: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Положеннями ст. 12 Земельного кодексу України визначено, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відтак, Петрівська селищна рада в силу законодавчих положень наділена повноваженнями щодо вирішення питань з приводу користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення, які перебувають у комунальній власності для всіх потреб, зокрема і для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
27.10.2010 Колективному підприємству "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" було надано на праві постійного користування земельні ділянки згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ№159065 від 27.05.2010 року площею 38,0400 га, серія ЯЯ№159066 від 27.05.2010 року площею 11,3100 га, серія ЯЯ№ 159067 від 27.05.2010 року площею 42,5200 га, серія ЯЯ№ 159068 від 27.05.2010 року площею 2,8600 га, розташованих на території Новостародубської сільської ради, Петрівського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту) з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Приписами ст. 92 Земельного кодексу України (у редакції, що діяла станом на момент надання земельних ділянок) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації.
З інформації наведеної у Витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 07.10.2021 вбачається, що 15.01.2001 Кіровоградською обласною організацією інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" розмір внеску до статутного фонду 100,00 грн, кінцевим бенефіціарним власником якого є Кіровоградська обласна організація інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України", створено Колективне підприємство "Агросила".
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1 Закону України "Про підприємства в Україні" (у редакції від 29.11.2000 чинній станом на день утворення колективного підприємства) підприємство - основна організаційна ланка народного господарства України. Підприємство - самостійний господарюючий статутний суб`єкт, який має права юридичної особи та здійснює виробничу, науково-дослідницьку і комерційну діяльність з метою одержання відповідного прибутку (доходу). Підприємство має самостійний баланс, розрахункові (поточні) та інші рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням, а також знак для товарів і послуг. Підприємство не має у своєму складі інших юридичних осіб.
Підприємство здійснює будь-які види господарської діяльності, якщо вони не заборонені законодавством України і відповідають цілям, передбаченим статутом підприємства.
Враховуючи наведені положення законодавства Колективне підприємство "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України", правомірно мало на праві постійного користування спірні земельні ділянки, які зареєстровані за ним у встановленому законодавством порядку 26.07.2019, що підтверджується наявними у матеріалах справи Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права. (а.с. 83 - 87)
У подальшому відповідно до інформації наведеної у Витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 07.10.2021 вбачається, що 24.12.2019 внесено запис 2 за яким зареєстровано юридичну особу шляхом перетворення від Колективного підприємства "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" у Товариство з обмеженою відповідальністю "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України". Вказані відомості містяться у графі "дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа".
За ст. 104 Цивільного кодексу України (у редакції на момент внесення запису про перетворення юридичної особи) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно ст. 108 Цивільного кодексу України перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов`язки попередньої юридичної особи.
Відповідно до ч. 2 та 3 ст. 107 Цивільного кодексу України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Наявний у матеріалах справи Передавальний акт № 607, 608, 609 від 19.11.2019 року, посвідчений приватним нотаріусом підтверджує перехід у порядку правонаступництва від Колективного підприємства "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" поряд з іншим, права постійного користування на спірні земельні ділянки (Активи на відповідальному зберіганні (Земельні ділянки у постійному користуванні), 5 шт., 107,78 га).
Отже, позивачу у встановленому законодавством порядку, як правонаступнику, передано спірні земельні ділянки на праві постійного користування.
Крім того, суд зазначає, що згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 07.10.2021 зазначено про відсутність фізичних осіб, які відповідають статусу кінцевого бенефеціарного власника юридичної особи; єдиним власником є громадська організація у якому відсутній КБВ.
Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 22.09.2005 № 5-рп/2005 вказав, що стаття 92 Земельного кодексу України не обмежує і не скасовує чинне право постійного користування земельними ділянками, набуте громадянами в установлених законодавством випадках. Раніше видані державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними та підлягають заміні у разі добровільного звернення осіб.
Таким чином, право постійного користування земельною ділянкою, набуте особою у встановленому законодавством порядку, відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не підлягає обов`язковій заміні.
Так, статтею 141 Земельного кодексу України (у редакції на момент прийняття оспорюваного наказу) передбачено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини; ж) передача приватному партнеру, концесіонеру нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, що перебуває в користуванні державного або комунального підприємства та є об`єктом державно-приватного партнерства або об`єктом концесії.
За приписами статті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Отже, право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним. Дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб`єкта права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у статті 141 названого Кодексу, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.
Вирішуючи спори про припинення права власності на земельну ділянку чи права користування нею, суди ураховують, що орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування має право прийняти рішення про це лише в порядку, з підстав і за умов, передбачених статтями 140 - 149 Земельного кодексу України.
Дії органів державної влади, спрямовані на припинення права користування земельною ділянкою поза межами підстав, закріплених у земельному законодавстві, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.
Громадяни та юридичні особи не можуть втрачати раніше наданого їм в установлених законодавством випадках права користування земельною ділянкою за відсутності підстав, встановлених законом. Така позиція відповідає висновку, викладеному у вищенаведеному рішенні Конституційного Суду України від 22.09.2005 № 5-рп/2005.
Наведений правовий висновок викладено Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 05.11.2019 у справі № 906/392/18, від 23.06.2020 у справі № 922/989/18.
З моменту створення колективного підприємства виникають відповідні правомочності та юридичні обов`язки щодо використання ним земельних ділянок. Такі правомочності набувають сталого юридичного зв`язку саме з колективним підприємством, стають частиною його майна, яке внаслідок перетворення останнього у товариство з обмеженою відповідальністю перейшло до нього.
Аналізуючи рішення Петрівської селищної ради №679/8 від 06.05.2021 "Про припинення права постійного користування земельними ділянками Колективного підприємства "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" та вилучення земельних ділянок до земель запасу Петрівської селищної територіальної громади" вбачається, що його було видано із посиланням на пропозицію Петрівського селищного голови С. Тилик від 06.05.2021 року № 01-17/1307/1, проект рішення селищної ради "Про припинення права постійного користування земельними ділянками Колективного підприємства "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" та вилучення земельних ділянок до земель запасу Петрівської селищної територіальної громади", оприлюднений 12.04.2021 року, ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 12, 122, 141 Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, лист від Кіровоградської обласної прокуратури від 30.03.2021 року № 10/1-848-21, на підставі висновків та рекомендацій постійної комісії селищної ради від 05.05.2021 року № 511.
Оцінюючи наведені підстави для прийняття спірного рішення №679/8 від 06.05.2021 Петрівською селищною радою, господарський суд зазначає, що останнім не надано до матеріалів справи документи на які посилається відповідач при прийнятті такого рішення, а саме пропозицію Петрівського селищного голови С. Тилик від 06.05.2021 року № 01-17/1307/1, проект рішення селищної ради оприлюднений 12.04.2021 року, лист від Кіровоградської обласної прокуратури від 30.03.2021 року № 10/1-848-21, а також висновки та рекомендації постійної комісії селищної ради від 05.05.2021 року № 511. Тож, у суду відсутня можливість встановити зміст останніх і як наслідок вважати їх достатніми підставами для ухвалення спірного рішення.
Крім того, положення статей 12, 122 та 141 Земельного кодексу України містять норми регуляторного характеру та визначають повноваження селищної ради у галузі земельних відносин щодо надання у власність або у користування земельних ділянок, а також містять загальний перелік усіх підстав припинення права постійного користування земельною ділянкою.
При цьому відповідачем не обґрунтовано у рішенні №679/8 від 06.05.2021 яка саме із наведених у ст. 141 Земельного кодексу України обставин стала підставою для прийняття рішення про припинення права постійного користування земельними ділянками.
У відзиві на позов відповідач посилається на положення п. "д" статті 141 Земельного кодексу України зазначаючи, що однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.
На підтвердження викладеного надає довідку Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 5704/5/11-28-04-05-15 від 27.08.2021 за якою стверджує, що позивачем за період із 2010 року по 2017 рік включно не сплачувався земельний податок. (а.с. 70)
Разом з тим, господарський суд враховує, що Колективне підприємство "Агросила" Кіровоградської організації інвалідів "Союзу організації інвалідів України" у період із 2010 по 2017 не здійснювало діяльність, оскільки було припинено згідно постанови у справі № 2а-2926/10/1170 Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.09.2010, однак у подальшому постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.11.2018 по справі № 1140/2703/18 було скасовано відповідний запис про його припинення.
Спірні земельні ділянки перейшли у власність відповідача із 09.03.2021 року.
При цьому із довідки Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 5704/5/11-28-04-05-15 від 27.08.2021 вбачається, що позивач сплачував земельний податок починаючи із 2018 року по 2021 рік, окрім 2020 року за який внесено було суму земельного податку у 2021 році із наявною станом на 27.08.2021 року переплатою у сумі 9 993,00 грн.
Проте, Петрівською селищною радою у прийнятому рішенні №679/8 від 06.05.2021 не наведено посилання саме на п. "д" статті 141 Земельного кодексу України, що унеможливлює визнання законним припинення права постійного користування земельними ділянками із подальшим їх вилученням у позивача саме із вказаної обставини та відповідно її дослідження та оцінки судом.
Конституція України закріплює, що громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону (частина третя статті 41 Конституції України).
Поняття "майно" в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації певного блага у внутрішньому праві країни. Згідно з Конвенцією, інші права та інтереси є активами, тому можуть вважатися "правом власності", а відтак і "майном".
Звідси право користування земельною ділянкою, отриманою Колективним підприємством "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, є майном у розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції, право на яке підпадає під її захист.
Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) стаття 1 Першого протоколу до Конвенції закріплює три правила: 1) у першому реченні першого абзацу - загальне правило, що фіксує принцип мирного володіння майном; 2) друге речення того ж абзацу охоплює питання позбавлення майна й обумовлює таке позбавлення певними критеріями; 3) другий абзац визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна в загальних інтересах. Друге та третє правила, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, мають тлумачитися у світлі загального принципу, закладеного у першому правилі (див. mutatis mutandis рішення ЄСПЛ у справі East/West Alliance Limited проти України від 23 січня 2014 року (East/West Alliance Limited v. Ukraine, заява № 19336/04), пункти 166-168).
Критеріями сумісності заходу втручання у право на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції є те, чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі, чи переслідувало легітимну мету, що випливає зі змісту вказаної статті, а також, чи є відповідний захід пропорційним легітимній меті втручання у право.
ЄСПЛ у рішенні "Щокін проти України" від 14 жовтня 2010 року (Shtokin v. Ukraine, заяви № 23759/03 та № 37943/06, пункти 50 та 51) зазначив, що позбавлення власності можливе тільки при виконанні певних вимог. Суд вказує у своєму рішенні, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним. Так, друге речення першого пункту передбачає, що позбавлення власності можливе тільки "на умовах, передбачених законом", а другий пункт визнає, що держави мають право здійснювати контроль за використанням майна шляхом введення "законів". Говорячи про "закон", стаття 1 Першого протоколу до Конвенції посилається на ту саму концепцію, що міститься в інших положеннях Конвенції. Ця концепція вимагає, перш за все, щоб такі заходи мали підстави в національному законодавстві. Вона також відсилає до якості такого закону, вимагаючи, щоб він був доступним для зацікавлених осіб, чітким та передбачуваним у своєму застосуванні.
За таких обставин, оспорюване рішення не може вважатися таким, що прийняте на підставі закону, оскільки діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросила" Кіровоградської обласної організації інвалідів Всеукраїнської організації інвалідів "Союз організації інвалідів України" на момент прийняття спірного рішення не припинилася. Інші законодавчо встановлені підстави припинення права постійного користування земельною ділянкою також не доведені.
Відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Отже, оскаржуване рішення прийняте з порушенням вище наведених положень Земельного кодексу України та з порушенням прав позивача, оскільки безпідставне припинення права постійного користування земельною ділянкою є втручанням у право позивача на мирне володіння своїм майном та порушенням статті 1 Першого протоколу до Конвенції, що є підставою для визнання його недійсним.
Аналогічних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у справі № 922/989/18 викладені у постанові від 23.06.2020.
Судовий збір відповідно до положень ст. 129 ГПК України покладається на відповідача, оскільки спір виник з його вини.
Згідно з частиною 7 ст. 145 Господарського процесуального кодексу України заходи забезпечення позову, які вжито у даній справі згідно ухвали господарського суду від 15.09.2021, продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання даним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.
Керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати недійсним рішення Петрівської селищної ради від 06.05.2021 року №679/8 "Про припинення права користування та вилучення у Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросила" земельних ділянок розташованих на території Новостародубської сільської ради, Петрівський район, Кіровоградська область (за межами населеного пункту) площею 13,0526 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1501, площею 38,038 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1502, площею 11,3138 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1503, площею 42,5224 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1504 та площею 2,8564 га - кадастровий номер 3524983700:03:000:1505.
Стягнути з Петрівської селищної ради (вул. Святкова, буд. 7, смт Петрове, Петрівський район, Кіровоградська область, 28300, ідентифікаційний код 04364199) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСИЛА" Кіровоградської обласної організації інвалідів "Союз організацій інвалідів України" (вул. Шевченка, 5б, м. Кропивницький, 25006, ідентифікаційний код 31140815) 2 270,00 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Примірники рішення направити позивачу (на електронну пошту: koi.soiy@gmail.com) та відповідачу (на електронну пошту: sel.rada.petrovo@ukr.net).
Повне рішення складено 12.11.2021.
Суддя В.Г. Кабакова
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2021 |
Оприлюднено | 15.11.2021 |
Номер документу | 101026763 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Кабакова В.Г.
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні