Постанова
від 01.11.2021 по справі 908/2030/20
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.11.2021 року м.Дніпро Справа № 908/2030/20

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Верхогляд Т.А. (доповідач)

суддів: Білецької Л.М., Кощеєва І.М.,

при секретарі судового засідання: Колесник Д.А.

за участю представників сторін:

від позивача: Неткал Олександр Олександрович, ордер серії АР №1063573 від 01.11.2021 р., адвокат;

від відповідача: Сосновська Наталія Вікторівна, довіреність №Др-19-0121 від 25.01.2021 р., адвокат;

розглянувши матеріали апеляційної скарги Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» на рішення господарського суду Запорізької області від 11.05.2021 року (повний текст рішення складено 25.06.2021 року) у справі № 908/2030/20 (суддя Азізбекян Т.А.)

за первісним позовом Приватного підприємства «Шлях-2000» , м. Запоріжжя,

до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» , м. Запоріжжя,

про скасування рішення,-

за зустрічним позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» , м. Запоріжжя

до Приватного підприємства «Шлях-2000» , м. Запоріжжя

про стягнення 43 683,76 грн,-

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Запорізької області від 11.05.2021 року у справі №908/2030/20 первісний позов задоволено.

Скасовано рішення Комісії з розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» про задоволення акта про порушення від 18.05.2020 року №000101 та нарахування Приватному підприємству «Шлях-2000» вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу у розмірі 43 683,76 грн., оформленого протоколом засідання комісії від 26.05.2020 року б/н.

Стягнуто з Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» , (вул. Заводська, б. 7, м. Запоріжжя, 69057, ідентифікаційний код 03345716) на користь Приватного підприємства «Шлях-2000» (вул. Перемоги, б.96, м. Запоріжжя, 69057, ідентифікаційний код 31166421) - 2102.00 грн. судового збору.

В задоволенні зустрічного позову відмовлено.

Рішення мотивовано тим, що в діях ПП «Шлях-2000» відсутня будь-яка вина щодо недотримання ним строку періодичної повірки лічильника природного газу типу Metrix Q-10 заводський номер 001479.

Суд зазначив, що:

- на вказаному лічильнику газу, який проходив періодичну повірку у 2012 році, містився відповідний відбиток повірочного тавра із зазначенням наступного терміну його повірки - 1 кв. 2020 року;

- згідно п.4 Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08.02.2016 року № 193, періодичній повірці підлягають ЗВТ, визначені в Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року № 374 (п. 14 розділу ІІ Порядку);

- значеннями міжповірочного інтервалу є квартал, півроку, один рік, два, три роки тощо; в даному випадку наступна періодична повірка лічильнику природного газу Metrix Q-10 заводський номер 001479 мала відбутися до кінця першого кварталу 2020 року - до 31.03.2020 року;

- внаслідок об`єктивних причин, що були в березні 2020 року (карантин), ПП «Шлях-2000» направило АТ «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» заяву на розпломбування вузла обліку природного газу для зняття ЗВТ на планову повірку 02.04.2020 року.

Суд вважав, що вина первісного позивача в порушенні термінів повірки лічильника відсутня, а застосування Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» до Приватного підприємства «Шлях-2000» оперативно - господарської санкції у вигляді нарахування вартості необлікованого (донарахованого) об`єкту (обсягу) природного газу у розмірі 43683,76 грн., що оформлено протоколом засідання комісії від 26.05.2020 року, є неправомірним.

Також судом зазначено на протиправне позбавлення представника Приватного підприємства «Шлях-2000» бути присутнім на засіданні комісіі з розгляду спірного акту про порушення від 18.05.2020 року.

Не погодившись з рішенням суду, Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» подано апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі апелянт зазначає на порушення судом стандарту доказування.

Щодо цього вказує, що суд взяв до уваги твердження позивача за первісним позовом, що 26.05.2020 року засідання комісії Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» не відбулося, однак відповідними доказами такі доводи не підтверджені.

Також апелянт викладає в апеляційній скарзі норми права, що регулюють спірні правовідносини і спростовує висновок, що на акті про порушення відсутній підпис Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» .

Просить скасувати оскаржуване рішення, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні первісного позову, зустрічний позов задовольнити.

Відзив на апеляційну скаргу позивач за первісним позовом не надав.

У судовому засіданні 01.11.2021 року представник Приватного підприємства «Шлях-2000» проти задоволення апеляційної скарги заперечував.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав:

Відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" ПАТ "Запоріжгаз", як Оператор ГРМ, здійснює виключно діяльність з розподілу природного газу на підставі ліцензії АЕ № 642479 від 29.04.2015 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України "Про ринок природного газу" розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

З матеріалів справи вбачається і сторонами не оспорюється, що Приватне підприємство «Шлях-2000» (Споживач) шляхом підписання заяви-приєднання №09420V4МВРАР016 від 01.01.2016 року, приєднався до умов Договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2498, що є типовим, та отримало доступ до газорозподільної мережі для споживання (постачання) природного газу за умов та на підставі цього Договору.

Відповідно до персоніфікованих даних заяви-приєднання, Споживачеві, як суб`єкту ринку природного газу було присвоєно персональний ЕІС-код № 56ХО0000VМВР00А, а облік постачання (розподілу) природного газу на об`єкт Споживача було забезпечено наступним чином: за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 96, комерційний вузол обліку газу - Меtгіх типорозміру G-10, 2007 року випуску.

Відповідно до п. 2.1. Договору розподілу, за цим договором Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.

Згідно п. п. 5.1, 5.2 Договору розподілу облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем. Визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим договором.

Підпунктом 4 п. 7.2. Договору розподілу передбачено право Оператора ГРМ перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем.

30.09.2015 року постановою Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 затверджено Кодекс газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС), який визначає взаємовідносини оператора ГРМ із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні основи функціонування газорозподільних систем, зокрема, умови забезпечення, тощо.

Згідно п. 1 глави 6 Розділу X Кодексу ГРС власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ). Технічне обслуговування елементів комерційного ВОГ, зокрема здійснення ревізії запірних пристроїв та фільтрів, повірки та ремонту ЗВТ, проводить власник цього комерційного ВОГ або суб`єкти господарювання, що здійснюють його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, згідно з експлуатаційними документами в спеціалізованих сервісних центрах.

Відповідно до п. 2 глави 6 Розділу X Кодексу ГРС протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії:

- контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу);

- перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку;

- монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.

Умовами п. 5 глави 6 Розділу X Кодексу ГРС визначено, що засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.

Відповідно до п. 1 глави 7 розділу X Кодексу ГРС власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку встановлення міжповірочних інтервалів для законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки за категоріями» від 16.12.2015 року (надалі - Порядок) та паспорту на лічильник газу об`ємний мембранний заводський №001479 (Меtгіх Q-10, 2007 р.в.) періодичність повірки даного лічильника становить 8 років.

На підставі ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» , законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.

Згідно Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08.02.2016 року № 193, періодичній повірці підлягають ЗВТ, визначені в Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 374 (п. 14 розділу ІІ Порядку).

Відповідно до п. 15 розділу II вказаного Порядку, заявники зобов`язані подавати ЗВГ -на періодичну повірку з дотриманням міжповірочних інтервалів, установлених наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження міжповірочних інтервалів законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, за категоріями» від 13.10.2016 року № 1747, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.11.2016 року за № 1417/29547.

Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.10.2016 року №1747 затверджено Міжповірочні інтервали законодавчо врегульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації за категоріями, а саме: міжповірочний інтервал для лічильників газу та пристрої перетворення об`єму становить 2-8 років.

Порядок встановлення міжповірочних інтервалів визначається Кабінетом Міністрів України від 16.12.2015 року № 1195.

Відповідно до п. 2 Порядку, міжповірочний інтервал для законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки - це проміжок часу або напрацювання між двома послідовними повірками законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, протягом якого метрологічні характеристики такого засобу повинні відповідати встановленим вимогам.

На підставі п. 4 Порядку, значеннями міжповірочного інтервалу є квартал, півроку, один рік, два, три роки тощо.

Облік природного газу по Договору № 09420V4МВРАР016 від 01.01.2016 року здійснювався по лічильнику природного газу типу Меtrіх Q-10, заводський номер 001479. 2007 року випуску.

З матеріалів справи вбачається, що 26.03.2012 року відповідачем за первісним позовом було складено акт №1479 на встановлення вищевказаного побутового лічильника газу після виконання повірки, ремонту за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 96.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що враховуючи дані паспорту лічильника та акту його встановлення, наступна періодична повірка лічильника природного газу типу Меtгіх Q-10, заводський номер 001479 мала відбутися до кінця першого кварталу 2020 року, тобто 31.03.2020 року.

Скаржник не заперечував, що на вказаному лічильнику газу містився відповідний відбиток повірочного тавра із зазначенням наступного терміну його повірки - І кв. 2020 року. Однак, його доводи про те, що Споживачу була відома конкретна дата - 12.03.2020 року, до якої потрібно провести повірку лічильника і ця дата зафіксована в акті обстеження/контрольного огляду вузла обліку від 24.01.2020 року, відхиляються колегією суддів, оскільки в даному випадку необхідно виходити з законодавчо встановленого періоду повірки, а не дати, зазначеної в акті обстеження.

Крім того, апелянтом не враховано наступне:

Відповідно до пп. 1 п. 2 глави 7 розділу X Кодексу ГРМ, для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен завчасно (до дати проcтрочення періодичної повірки) направити Оператору РМ письмове повідомлення (зразок якого Оператор ГРМ має опублікувати на своєму веб-сайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ.

Встановлено, що 02.04.2020 року ПП «Шлях-2000» на адресу АТ «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» направлено заяву на розпломбування вузла обліку природного газу для знаття ЗВТ на планову повірку.

Дійсно, дата направлення вказаної заяви знаходиться поза межами строку - кінець 1 кв.2020 року.

Однак суд першої інстанції вірно встановив, що вказаний строк пропущено не з вини позивача за первісним позовом, а в силу об`єктивних причин, що від Споживача не залежали.

Так, апелянтом не спростовано доводи суду про те, що Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2» на всій території України встановлено карантин з 12 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року.

Внаслідок цього вказаною Постановою №211 (зі змінами) було заборонено: з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 року до 3 квітня 2020 року роботу суб`єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім роздрібної торгівлі продуктами харчування, пальним, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, засобами зв`язку, провадження банківської та страхової діяльності, а також: торговельної діяльності і діяльності з надання послуг з громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту.

Враховуючи, що життя людини, її здоров`я є найголовнішою соціальною цінністю, з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням і боротьби з ними, а саме, нової коронавірусної інфекції (СОVID -19), та введення додаткових обмежувальних заходів на території м. Запоріжжя, Рішенням комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій в м. Запоріжжі Запорізької міської ради від 16.03.2020 року №07 під головуванням міського голови м. Запоріжжя - Буряк В.В., про додаткові заходи щодо попередження розповсюдження нової коронавірусної інфекції (СОVID-19), були введені обмежувальні заходи на території міста Запоріжжя.

Згідно вказаного Рішення з 17.03.2020 року з 00.00 тимчасово (до скасування обмежувальних заходів) зупинено роботу об`єктів загального користування, незалежно від форми власності та підпорядкування, розташованих у м. Запоріжжі.

Відповідно до установчих документів Приватного підприємства «Шлях-2000» , основним видом діяльності підприємства - є «Технічні випробування та дослідження» (КВЕД- 71.20), що безпосередньо пов`язано із прийманням відвідувачів.

17.03.2020 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)» .

Згідно з цим Законом, зокрема, порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених зокрема законом «Про захист населення від інфекційних хвороб» , а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними захворюваннями тягне за собою накладення штрафу на громадян у сумі від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 тис. до 34 тис. грн), на посадових осіб - у розмірі від двох до десяти тисяч НМДГ (від 34 тис. до 170 тис. грн).

На виконання вказаного рішення та з метою попередження розповсюдження нової коронавірусної інфекції (СОVID-19), керівництвом позивача за первісним позовом вирішено з 17.03.2020 року діяльність ПП «Шлях-2000» зупинити, приміщення зачинити.

З даного приводу підприємством видано розпорядчі документи, а саме наказ про оголошення простою ПП «Шлях-2000» від 16.03.2020 року №1-к та наказ про запровадження дистанційної роботи в ПП «Шлях-2000» від 16.03.2020 року №2-к.

Отже, саме ці поважні причини, наявність яких не спростовано апелянтом, унеможливили своєчасне ( до 31.03.2020 року) подання позивачем за первісним позовом заяви на розпломбування вузла обліку природного газу для знаття ЗВТ на планову повірку у відповідності до вимог розділу X гл.7 Кодексу газорозподільних систем, затверджений Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494.

Матеріали справи свідчать, що вказана заява отримана відповідачем за первісним позовом в день її надходження - 02.04.2020 року, що підтверджується відповідним вхідним номером АТ «Запоріжгаз» № СЛ-2514-69003-0420 на вказаній вище заяві.

Лише 18.05.2020 року представниками АТ «Запоріжгаз» за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 96, було демонтовано лічильник газу Меtгіх СЮ, заводський номер 001479, про що складено Акт демонтаж/монтаж побутового вузла обліку газу №000101.

Цього ж дня представниками АТ «Запоріжгаз» складено Акт про порушення № 000101 яким встановлено: «порушення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим» .

Призначено дату проведення розгляду Акту про порушення на 26.05.2020 року за адресою: м. Запоріжжя, вул. Заводська, 7, каб. 309.

За фактом виявленого порушення (порушення строку повірки лічильника) комісією ПАТ "Запоріжгаз" з розгляду актів про порушення без участі Споживача - ПП «Шлях-2000» було прийнято рішення про задоволення повністю акта про порушення від 18.05.2020 року №000101.

Вказане рішення комісії оформлено протоколом засідання комісії по розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем від 26.05.2020 року.

У відповідності до абзацу 2 п. 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ та внаслідок задоволення акту про порушення, був складений акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу і його вартості та рахунок на оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

Відповідачем за первісним позовом розрахована вартість не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період березень - квітень, яка склала - 43 683,76 грн.

Не погоджуючись з даним порушенням та порядком нарахування не облікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу і його вартості, Споживачем на адресу відповідача за первісним позовом направлено лист від 18.06.2020 року №3, в якому порушено питання про скасування акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу і його вартості (без зазначення дати складання), який складений АТ «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» відносно ПП «Шлях-2000» на суму 43 683,76 грн. у зв`язку з його безпідставністю.

Листом від 24.06.2020 року № 69003.1-Сл-4712-0620 АТ «Запоріжгаз» вимоги Споживача про скасування вказаного вище акту залишено без задоволення.

За результатом повірки, проведеної 05.06.2020 року, ПП «Шлях-2000» встановлено - лічильник природного газу типу Меtгіх Q-10, заводський номер 001479 придатний для подальшого використання в роботі та який не містить зауважень щодо правильності роботи. Факт виконаних робіт підтверджується Актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №70008785, який був підписаний сторонами 30.06.2020 року.

16.06.2020 року представниками відповідача (за первісним позовом) здійснено виїзд та монтаж лічильника природного газу типу Меtгіх Q-10, заводський номер 001479, про що складено відповідний Акт демонтажу/монтажу побутового вузла обліку газу.

З матеріалів справи вбачається, що 30.06.2020 року представником АТ «Запоріжгаз» складено Акт про припинення (обмеження) газопостачання та пломбування вхідної засувної арматури газопроводу або газорозподільного пункту (за його наявності), яким у зв`язку із відсутністю оплати за не облікований (донарахований) об`єм природного газу, припинено (обмежено) газопостачання ПП «Шлях-2000» на об`єкті за адресою: м. Запоріжжя вул. Перемоги, 96.

Враховуючи встановлені та не спростовані апелянтом обставини справи щодо неможливості Споживачу вчинити необхідні дії з подання заяви на проведення повірки лічильника в строк до 31.03.2020 року, колегія суддів поділяє висновок оскаржуваного рішення про наявність підстав для висновку про неправомірність дій відповідача за первісним позовом і в межах доводів апеляційної скарги зазначає наступне:

Згідно п.1-2 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення, складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Апелянт, зазначаючи на необґрунтованість висновку суду про відсутність на акті про порушення підпису його представника, не звернув увагу на те, що позивач за первісним позовом надав суду свій екземпляр акту про порушення від 18.05.2020 року№ 000101 (том 1 а.с.30). На вказаному примірнику, який був залишений у Споживача (ПП «Шлях-2000» ), всупереч вказаним вище нормам Кодексу ГРС, не міститься жодного підпису представника АТ «Запоріжгаз» .

Отже, ці доводи скаржника також безпідставі і відхиляються колегією суддів.

Згідно п. 8, 9 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:

1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;

2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;

3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії). До складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ.

Відповідно до п. 10 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС, Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.

За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.

У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

З огляду на зміст п. 8 Акту про порушення від 18.05.2020 № 000101, комісія Оператора ГРМ з розгляду цього Акту буде проводити засідання 26.05.2020 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Заводська 7, каб. № 309.

Позивач за первісним позовом стверджував, що засідання комісії 26.05.2020 року не відбулося, про що представника ПП «Шлях-2000» було повідомлено.

Надаючи суду першої інстанції відзив на позовну заяву, представник відповідача за первісним позовом зазначав на те, що з 12.03.2020 року на підприємстві у зв`язку з карантинними заходами на всій території України, також запроваджено карантинні обмеження. Щодо вказаної обставини представник надав суду відповідні докази, що підтверджують, що станом на 26.05.2020 року на підприємстві були карантинні обмеження, в тому числі щодо доступу відвідувачів до приміщення АТ «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» .

Між тим, в період дії карантину, згідно протоколу засідання комісії з розгляду акта про порушення від 26.05.2020 року, за відсутності представника ПП «Шлях-2000» , без письмової згоди на проведення засідання без представника Споживача, було проведено розгляд акту про порушення та нараховано Споживачу не облікований (донарахований) об`єм (обсяг) природного газу та його вартість.

Суд обґрунтовано зазначив, а апелянт вказане не спростував, що представниками відповідача за первісним позовом, в порушення норм п. 10 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС, протиправно позбавлено права представника ПП «Шлях-2000» бути присутнім на комісії з розгляду спірного акту про порушення від 18.05.2020 року, що вказує на порушення порядку розгляду акту про порушення, регламентованого Кодексом ГРС.

Відповідно до ч.2 ст. 20 Господарського кодексу України кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.

Згідно з ч. 1 ст. 12, ст. 15, ч. ст. 20 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд. Право на захист особа здійснює на свій розсуд.

Приписами ч. 2 ст. 237 цього Кодексу встановлено, що у разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

Відповідно до змісту абзацу 2 пункту 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ передбачено можливість оскарження споживачем об`єму та/або вартості необлікованого (донарахованого) природного газу у судовому порядку.

Отже, вимога про скасування рішення засідання комісії з розгляду актів про порушення Кодексу ГРМ (про задоволення відповідного акту), на підставі якого проведено розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості є способом захисту прав та інтересів, який встановленим законом, оскільки таке рішення комісії, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення, безпосередньо впливає на права та обов`язки відповідного суб`єкта господарювання в контексті його відносин з Оператором ГРМ, встановлює обсяг і вартість необлікованого (донарахованого) об`єму газу та створює загрозу припинення газопостачання відповідного споживача.

Згідно п.п. 9 п. 5.1 розділу 5 Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам передбачено, що споживач має право оскаржувати будь-які несанкціоновані, неправомірні чи інші дії Постачальника, що порушують права Споживача, та брати участь у розгляді цих скарг на умовах, визначених чинними нормативно-правовими актами та цим Договором.

Статтею 58 Закону України «Про ринок природного газу» передбачена можливість оскарження рішення комісії з розгляду актів про порушення.

У разі недосягнення між споживачем та постачальником згоди спірні питання вирішуються у порядку, встановленому чинним законодавством, у тому числі в судовому порядку (Пункт 9 розділу VI Правил постачання природного газу).

На думку колегії суддів, скаржник не спростував доводи оскаржуваного ним судового рішення. Між тим, положення ст. ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України передбачають, що правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Враховуючи, що рішення суду щодо задоволення первісних позовних вимог є законним та обгрунтованим, відсутні підстави для задоволення зустрічного позову, оскільки ці вимоги взаємовиключні.

На підставі вищевикладеного колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги.

В силу ст.129 Господарського процессуального кодексу України судові витрати за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 281 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 11.05.2021 року у справі №908/2030/21 залишити без змін.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» .

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови підписано 15.11.2021 року.

Головуючий суддя Т.А. Верхогляд

Суддя Л.М. Білецька

Суддя І.М. Кощеєв

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.11.2021
Оприлюднено16.11.2021
Номер документу101062329
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2030/20

Постанова від 19.07.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 17.07.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 29.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 15.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 25.01.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 29.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Судовий наказ від 17.12.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Постанова від 01.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 12.08.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні