Рішення
від 02.11.2021 по справі 160/8702/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2021 року Справа № 160/8702/21 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіНіколайчук С.В. при секретарі судового засіданняФедуркіній А.В. за участі: представника позивача представник відповідача представник третьої особи Шаровський С.А., не з`явився (повідомлений належним чином) Стрельник Н.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52433, Дніпропетровська область, с. Світовасилівка, вул. Центральна, 2, код ЄДРПОУ 04337825); третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ) про визнання протиправним рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

31 травня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, у якій позивач просить:

- визнання протиправним та скасувати рішення №99-8/VIII від 21.04.2021 Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Новомар`ївка громадянину ОСОБА_1 " та рішення від 21.04.2021 Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чернігівка Святовасилівської сільської ради громадянці ОСОБА_2 ";

- зобов`язати Святовасилівську сільську раду Дніпровського району Дніпропетровської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, та прийняти відповідне рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області.

В обґрунтування позову зазначено, що 24.03.2021 року позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. До заяви були додані ескіз бажаного місця розташування земельної ділянки, копія паспорту, копія РНОКПП, копія довідки з місця проживання/ реєстрації. Святославська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області 21.04.2021 року прийняла рішення №99-8/ VІІІ, яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу громадянину ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Новомар`ївка Святовасилівської сільської ради площею - 2,0 га з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022, посилаючись на те, що вказана на викопіюванні бажана земельна ділянка сформована та передана Святовасилівській сільській раді, але з 07.02.2017 року знаходиться в оренді ТОВ Мрія-Сервіс . Позивач вважає протиправним рішення відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, у зв`язку з чим звернувся до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 червня 2021 року відкрито в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2021 року судом вирішено подальший розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 09 вересня 2021 року.

В подальшому підготовче засідання перенесено на 05 жовтня 2021 року.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2021 року продовжено строк підготовчого провадження у справі № 160/8702/21 на 30 днів, підготовче засідання призначено на 21.10.2021 року.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.10.2021 року закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 160/8702/21 та розпочато розгляд справи по суті. Розгляд справи призначено по суті у судовому засіданні 02.11.2021 року о 12:00.

03.08.2021 року до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення сесії Святовасилівської сільської ради № 70-8/VІІ від 21.04.2021 р. "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Чернігівка ОСОБА_2 " немотивовані, безпідставні й незаконні, так як, дане рішення прийняте депутатами сільської ради згідно до вимог статей 26, 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" та статей 81, 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, що підтверджується результатами голосування за вказане рішення на сесії. Права ОСОБА_2 гарантовано вимогами Конституції України. Тобто, такі вимоги позивача порушують законні права та інтереси громадянки ОСОБА_2 стосовно реалізації нею її законного права на отримання у птриватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Вимога позивача про скасування рішення ради № 99-8/VІІ від 21.04.2021 р. "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Чернігівка ОСОБА_1 " не підлягає задоволенню, оскільки позивачу, як заявнику про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства з земель комунальної власності Святовасилівської сільської ради площею 2,0 га в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 площею 28,2686 га по результатам розгляду його питання на сесії ради було надано ОСОБА_1 особисто в ЦНАПі виконавчого комітету Святовасилівської сільської ради повідомлення, відповідно до вимог частини 5. Статті 10. ЗУ "Про адміністративні послуги", згідно якої " 5. Адміністративна послуга вважається наданою з моменту отримання її суб`єктом звернення особисто..." вихідний № 706 від 21.05.2021 року про те, що розгляд його заяви внесено до порядку денного 8 сесії Святовасилівської сільської ради за результатами голосування на сесії не прийнято та додано копію поіменного голосування.

Заявнику помилково було оформлено та надано оскаржуване рішення ради № 99-8/VІІ від 21.04.2021 р. "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Новомар`ївка ОСОБА_1 " в якому в пункті 1. вказано: "Відмовити у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Новомар`ївка Святовасилівської сільської ради площею 2,0 га з кадастровим номером 1225084500:02: 002:0022 у зв`язку з тим, що вказана в викопіюванні бажана земельна ділянка сформована та передана Святовасилівській сільській раді, але з 07.02.2017 року знаходиться в оренді ТОВ "МРІЯ-СЕРВІС". Вказана помилка сталася у зв`язку з тим, що при розробці проекту рішення за заявою ОСОБА_1 було помилково взято кадастровий номер земельної ділянки, що знаходиться в оренді в ТОВ "МРІЯ-СЕРВІС", так як, зі кадастрові номери практично ідентичні та різняться лише однією цифрою: 1225084500:02: 002:0022 - площею 28,2686 га - заява ОСОБА_1 ; 1225084500:01: 002:0022 - площею 10,0 га - оренда ТОВ "МРІЯ-СЕРВІС".

На засіданні земельної комісії цю помилку було виявлено та внесено зміни в проект рішення по заяві Порослого та включено до порядку денного 8 сесії ради під № 99 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Чернігівка ОСОБА_1 ".

При цьому в новому проекті рішення було виправлено назву населеного пункту, біля якого розташована спірна земельна ділянка з назви "с.Новомар`ївка" на назву "с.Чернігівка" та сам проект викладено в новій редакції в, якій заявнику надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, про що зазначено в пункті 2. нового виправленого проекту рішення.

Але під час голосування по вказаному виправленому проекту рішення депутати проголосували більшістю голосів "проти". Тому, рішення про надання дозволу ОСОБА_1 не було прийняте.

При цьому, 27.05.2021 р. ОСОБА_1 надано помилково оформлене рішення, на підставі першого проекту рішення, який депутати в порядок денний не вносили, на сесії його не обговорювали й не голосували за нього взагалі, що підтверджується копією протоколу засідання 8 сесії про розгляд питання під № 99.

Вказана помилка має істотне значення при вирішенні даного спору.

Таким чином, оспорюване позивачем рішення сесії Святовасилівської сільської ради № 99-8/VІІ від 21.04.2021 р. "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Новомар`ївка ОСОБА_1 " не є чинним, так як не відповідає вимогам статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Вимоги позивача про зобов`язання Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га з кадастровим номером 1225084500:02: 002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області не підлягають задоволенню, оскільки повноваження відповідача Святовасилівської сільської ради щодо надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є дискреційними повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Враховуючи наведене, відповідач просив відмовити у задоволенні позову.

23.09.2021 року від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій підтримано позицію, викладену у позовній заяві.

02.11.2021 року від третьої особи надійшли письмові пояснення, у яких зазначено, що громадянка ОСОБА_2 (третя особа) звернулася з клопотанням до Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про надання їй дозволу па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 площею 28,2686 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чергігівка Святовасилівської сільської ради.

Рішенням сесії Святовасилівської сільської ради № 70-8/У1ІІ від 21.04.2021 року "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чергігівка Святовасилівської сільської ради громадянці ОСОБА_2 " було надано згоду на поділ земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 1225084500:02:002:0022. яка розташована на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та надано дозвіл громадянці ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 площею 28,2686 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чергігівка Святовасилівської сільської ради з подальшою передачею у власність.

На підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок була здійснена державна реєстрація земельної ділянки та присвоєно кадастровий номер земельній ділянці 1225084500:02:002:0059

07 жовтня 2021 року ОСОБА_2 була подана заява до Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про затвердження проекту землеустрою та про передачу ОСОБА_2 земельної ділянки площею 2,0 га, кадастровий номер 1225084500:02:002:0059 у приватну власність.

Отже, третя особа вважає, що а ні з боку відповідача, а ні з боку третьої особи не було зроблено ніяких порушень закону, тому позивач безпідставно та незаконно намагається визнати протиправним рішення сесії Святовасилівської сільської ради № 70-8/VІІ від 21.04.2021 року "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чергігівка Святовасилівської сільської ради громадянці ОСОБА_2 ". А визнання цього рішення протиправним та його скасування навпаки порушить її право, яке гарантовано їй Конституцією України.

Таким чином, третя особа просила відмовити у задоволенні позову в частині, що стосується позовних вимог до ОСОБА_2 .

Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив, пояснення, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.

24.03.2021 року ОСОБА_1 було подано до Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області з наданням ескізу бажаного місця розташування земельної ділянки, копією паспорту, копією РНОКПП, копією довідки з місця проживання/реєстрації.

21.04.2021 року за результатом розгляду даної заяви на засіданні 8 сесії VIII скликання Святославська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області прийняла рішення №99-8/VІІІ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Новомар`ївка громадянину ОСОБА_1 .

Згідно з пунктом 1 вищевказаного рішення №99-8/УІІІ від 21.04.2021 було відмовлено у наданні дозволу громадянину ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Новомар`ївка Святовасилівської сільської ради площею - 2,0 га з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 у зв`язку з тим, що вказана на викопіюванні бажана земельна ділянка сформована та передана Святовасилівській сільській раді, але з 07.02.2017 року знаходиться в оренді ТОВ Мрія-Сервіс .

Вважаючи рішення відповідача про відмову у наданні дозволу на складання проекту землеустрою протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, та доводам третьої особи, викладеним у письмових поясненнях суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їм джерела права.

Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно із ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності (п. "б", ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України).

Згідно частини першої статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до пункту б) частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Частиною першою статті 121 ЗК України встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Стаття 116 ЗК України передбачає, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Повноваження відповідних органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 118, 122, 123 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з положеннями частини сьомої наведеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.

Відповідно до статті 118 ЗК України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:

- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;

- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;

- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Отже, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок. При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду України від 13 грудня 2016 року в справі № 815/5987/14 та постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі № 545/808/17.

Згідно з ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 №3613-VІ відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. №1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру. Згідно пп.16 п.24 Порядку до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про земельні ділянки, зокрема, інформація про власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Суд зазначає, що на момент звернення позивача з клопотанням у Державному земельному кадастрі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 була відсутня будь-яка інформація щодо реєстрації за третіми особами права власності чи права користування.

Слід також звернути увагу, що відповідач не долучив до оскаржуваного рішення документи, які б належним чином посвідчували права користування третіх осіб саме земельною ділянкою, на яку претендує позивач.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, на дану земельну ділянку розміром 2,00 га також претендувала у березні 2021 громадянка ОСОБА_2 , яка мешкає за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідно до рішення від 21.04.2021 8 сесії VIII скликання Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області надано згоду на поділ земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 та надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 площею 28,2686 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту Святовасилівка.

Таким чином, Святовасилівська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області на підставі однакових заяв від ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земельної ділянки площею 28,2686 га з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 прийняла два різні рішення. Водночас у рішенні щодо ОСОБА_1 зазначено невірну інформацію, а саме інформацію вказано у цьому рішенні без відповідної перевірки та з порушенням відповідної процедури про прийняття такого рішення, з мотивів, не передбачених статтею 118 Земельного кодексу України, яка містить вичерпний перелік підстав відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Відсутність належного мотивування підстав для відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою свідчить про невідповідність спірного рішення вимогам частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

За таких обставин, зважаючи на те, що відповідач належним чином не мотивував рішення про відмову у наданні ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, суд робить висновок про безпідставність та необґрунтованість спірного рішення, а тому його належить визнати протиправним та скасувати.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення від 21.04.2021 Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чернігівка Святовасилівської сільської ради громадянці ОСОБА_2 ", суд зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи третя особа ОСОБА_2 звернулася з клопотанням до Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про надання їй дозволу па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 площею 28,2686 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чергігівка Святовасилівської сільської ради.

Відповідно до ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Наведені норми права дають підстави для висновку про те, що за наслідками розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов`язаний прийняти одне із таких рішень: або надати такий дозвіл або відмовити у його наданні.

Тобто, за наслідками розгляду такого питання уповноважений орган приймає відповідний розпорядчий документ, який є правовим актом індивідуальної дії.

Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Рішенням сесії Святовасилівської сільської ради № 70-8/VІІІ від 21.04.2021 року "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чергігівка Святовасилівської сільської ради громадянці ОСОБА_2 " було надано згоду на поділ земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 1225084500:02:002:0022, яка розташована на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області та надано дозвіл громадянці ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 1225084500:02:002:0022 площею 28,2686 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чергігівка Святовасилівської сільської ради з подальшою передачею у власність.

З наведеного не вбачається, що чимось порушено право позивача, оскільки відповідач не обмежений у прийнятті таких рішень щодо кількості осіб. А захисту підлягає лише порушене право.

Адміністративне судочинство спрямоване захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що в зв`язку прийняттям рішення чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.

Вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), а також встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення). Тобто, порушення або оспорювання прав та інтересів особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов`язковими.

Таким чином, підставами для визнання протиправними дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень є невідповідність їх вимогам чинного законодавства. При цьому, обов`язковою умовою для визнання таких і/бездіяльності протиправними є також наявність факту порушення прав чи охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

При цьому, визнання даного спірного рішення протиправним та його скасування порушить право ОСОБА_2 , яке гарантовано їй Конституцією України.

Враховуючи наведене, позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення від 21.04.2021 Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Чернігівка Святовасилівської сільської ради громадянці ОСОБА_2 " задоволенню не підлягає.

Вирішуючи позовну вимогу про зобов`язання відповідача прийняти відповідне рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, суд зазначає наступне.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного вирішення судом справ.

Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.

Отже, вищевказана позовна вимога є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому не підлягає задоволенню.

Належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області з прийняттям відповідного рішення.

Згідно зі ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, за сукупністю наведених обставин, суд робить висновок, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України відповідно до задоволених вимог позивача.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52433, Дніпропетровська область, с. Світовасилівка, вул. Центральна, 2, код ЄДРПОУ 04337825); третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ) про визнання протиправним рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задоволити частково.

Визнання протиправним та скасувати рішення № 99-8/VIII від 21.04.2021 Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Новомар`ївка громадянину ОСОБА_1 .

Зобов`язати Святовасилівську сільську раду Дніпровського району Дніпропетровської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 1225084500:02:002:0022 на території Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області з прийняттям відповідного рішення.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52433, Дніпропетровська область, Дніпровський район, с. Світовасилівка, вул. Центральна, 2, код ЄДРПОУ 04337825) сплачені позивачем судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 908,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 12 листопада 2021 року.

Суддя С.В. Ніколайчук

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2021
Оприлюднено16.11.2021
Номер документу101066246
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8702/21

Постанова від 01.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 01.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 02.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Рішення від 02.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні