ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 листопада 2021 року Чернігів Справа № 620/11245/21
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Слов`яни про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Слов`яни , в якому просить зобов`язати відповідача, в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво) експлуатацію КТП (комплектна трансформаторна підстанція)-10/0,4 кВ №712, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м.Чернігів, вул.Робоча, 6.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що під час проведення перевірки були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей позивач звернувся до суду.
Суд ухвалою від 17.09.2021 відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Також встановлено відповідачу 15-дений строк з дня вручення вказаної ухвали для надання відзиву на позов.
У встановлений судом строк, відповідач подав відзив на позов, в якому зазначає, що предмет позову сформульований незрозуміло та алогічно, що, в свою чергу, позбавляє сторону відповідача належним чином захистити своє право в суді першої інстанції, обравши належний спосіб такого захисту. Крім того вказує, що позивач, мало того, що не конкретизує предмет заявленого позову щодо конкретних дій які, у випадку задоволення адміністративного позову, повинен вчинити відповідач, але й не вказує на те, що такі дії повинні бути вчинені саме за наслідками застосування реагування у сфері державного нагляду, що вкотре свічдить про правову невизначені предмету заявленого адміністративного позову, а також про правову невизначені підстав заявленого позову, що, як наслідок, повинно потягнути за собою відмову у задоволенні заявленого позову у повному обсязі, що може призвести до нез`ясування судами належним чином змісту позовних вимог та головне - предмету спору, внаслідок обрання позивачем неправильного способу захисту. Звертає увагу суду, що у приписі №05-02/673 від 16.08.2021 вказано, що перевірку було проведено не у ТОВ Слов`яни , а в ТОВ Березянський , що вже саме по собі свідчить про протиправність та недійсність припису, так як наслідок - відсутність і передчасність заявленого даного адміністративного позову про вжиття заходів реагування державного контролю. В даному випадку, позивач, звертаючись з даним позовом до суду, взагалі, навіть не вказує чи були виявлені порушення усунуті чи вони залишились не усунутими, що порушення, які залишились не усуненими відповідачем, створюють загрозу життю і здоров`ю працівників, що вкотре свідчить про необгрунтованість як предмету, так і підстав заявленого позову. Вирішуючи спір, сторона відповідача просить суд першої інстанції відмітити, що з позову вбачається лише констатація позиції контролюючого органу про наявність загрози спричинення шкоди життю чи здоров`ю працюючих, при цьому позивач не наводить жодних доводів власної правової позиції та не надає доказів реальності загрози для життя чи здоров`я працюючих, ймовірної можливості настання негативних наслідків та необхідності вжиття судом заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій останній звертає увагу суду, що наявність порушень, зазначених у рядках №№ 14, 15 акту від 16.08.2021 №05-02/673, не спростовується відповідачем, що свідчить про існування реальної загрози життю та здоров`ю людей.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
Відповідно до направлення на проведення перевірки від 06.08.2021 №673, на підставі наказу від 06.08.2021 №1279-Н, Управлінням Держпраці у Чернігівській області у період з 10.08.2021 по 16.08.2021 проведено планову перевірку щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з промислової безпеки, охорони праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та гігієни праці Товариства з обмеженою відповідальністю СЛОВ`ЯНИ , код ЄДРПОУ 14230560, Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Робоча, буд. 6.
Під час перевірки згідно розділу Опис виявлених порушень вимог законодавства акту від 16.08.2021 №05-02/673 виявлено 32 порушення нормативно-правових актів з охорони праці, з яких зазначені у рядках №№14-20 порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- відсутній дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки напругою понад 1000 В, а саме: КТП-10/0,4 кВ № 712 - ст.21 Закону України Про охорону праці , постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ;
- відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти - ст.21 Закону України Про охорону праці , постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки .
- недостатня кількість електротехнічних працівників - ст.13 Закону України Про охорону праці , п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533).
- на підприємстві не організовано обслуговування обладнання і мереж. Відсутній графік планово-попереджувальних робіт - ст.13 Закону України Про охорону праці , п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533);
- не надані підтверджуючі документи про проведені періодичні випробування та вимірювання електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ) - ст.13 Закону України Про охорону праці , п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21- 98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533);
- не надані акти опосвідчення стану безпеки електроустановок - ст.13 Закону України Про охорону праці , п. 8.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533);
- підприємство не укомплектовано випробуваними електрозахисними засобами, згідно з вимогами нормативних актів (додаток 2 НПАОП 40.1-1.07- 01) - ст.8 Закону України Про охорону праці , п. .2.5 НПАОП 40.1-1.07-01 Правила експлуатації електрозахисних засобів (затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 05.06.2001 №253).
Перелічені порушення стали підставою звернення до суду.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.
За змістом ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Крім того, ст.4 Закону України від 14.10.1992 №2694 Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, (далі - Держпраці), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно п.7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Держпраці може покладати виконання завдань на утворені територіальні органи за міжрегіональним принципом. наказом Держпраці від 03.08.2018 №84, затверджено Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, згідно п.1 якого, Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до вимог ст.38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Так, спірні правовідносини регулюються Законом України від 05.04.2007 №877 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , де ст.1 передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно пп.16 п.4 Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, Управління відповідно до покладених на нього завдань:
здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:
забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;
монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;
виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;
організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
При цьому ч.7 ст.7 Закону України від 05.04.2007 №877 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877) визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (п.5 ст.4 Закону №877).
Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей, які застосовуються виключно за рішенням суду.
Позивач вважає, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення перевірки, створюють загрозу життю і здоров`ю людей.
Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, виявлені порушення, що стали підставою для звернення до суду, в повному обсязі не усунуті. А саме, не отримано дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки: КТП-10/0,4 кВ №712 - устаткування напругою понад 1000 В, що підтверджується і листом самого відповідача від 20.09.2021 №20/09 (а.с.68).
Щодо посилань відповідача на недоліки при оформленні припису від 16.08.2021 №05-02/673, останні не спростовують факту існування порушень, зокрема, і відсутності відповідного дозволу, так і того факту, що перевірялося саме Товариство з обмеженою відповідальністю Слов`яни , оскільки з доданих відповідачем копій документів, вбачається що останнім вчинялися відповідні дії на усунення вказаних у приписі порушень.
Згідно з ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку про задоволення позовних вимог щодо зобов`язання відповідача, в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво) експлуатацію КТП (комплектна трансформаторна підстанція)-10/0,4 кВ №712, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Робоча, 6.
В силу ст.139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 132, 134,139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Слов`яни про зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Слов`яни , в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво) експлуатацію КТП (комплектна трансформаторна підстанція)-10/0,4 кВ №712, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Робоча, 6.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня отримання його копії. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Позивач - Управління Держпраці у Чернігівській області (вул.П`ятницька, 39, м.Чернігів, Чернігівська область, 14000, код 39779238).
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю Слов`яни (вул.Робоча, 6, м.Чернігів, 14001, код ЄДРПОУ 14230560).
Повне рішення суду складено 16.11.2021.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2021 |
Оприлюднено | 18.11.2021 |
Номер документу | 101116620 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні