ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
11.11.2021 Справа № 905/1737/21
Господарський суд Донецької області у складі судді Устимової А.М.,
за участю секретаря судового засідання Вовк М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю КАРРО ТРАНС
про: стягнення штрафу у розмірі 138775,00грн,
за участю уповноважених представників сторін:
від позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
В С Т А Н О В И В
Стислий зміст і підстави позовних вимог
07.09.2021, шляхом надіслання поштового відправлення Акціонерне товариство Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (далі - АТ Українська залізниця ) звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю КАРРО ТРАНС (далі - ТОВ КАРРО ТРАНС ) про стягнення штрафу у розмірі 138775,00грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на невірне зазначення відповідачем маси відправленого вантажу за накладною №32817843 що підтверджується комерційним актом №450003/258 від 10.04.2021, наслідком чого є нарахування штрафу за невірно зазначену масу вантажу на підставі ст.118 Статуту залізниць України.
Процедура провадження у справі у господарському суді
Згідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.09.2021 для розгляду даної справи визначена суддя Устимова А.М.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 15.09.2021 позовну заяву залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 04.10.2021, у зв`язку із усуненням позивачем недоліків позовної заяви, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 905/1737/21; справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін; судове засідання у справі призначено на 26.10.2021.
Ухвалою суду від 26.10.2021 оголошено перерву в судовому засіданні до 11.11.2021 о 10:00 год.
04.11.2021 електронною поштою до суду від представника позивача надійшла заява, скріплена кваліфікованим електронним підписом, за змістом якої останній просить суд здійснити розгляд справи без участі представника підприємства.
У судове засідання 11.11.2021 представники сторін не з`явились, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені шляхом направлення ухвали суду від 26.10.2021 на електронну адресу позивача .a-secretary@dp.uz.gov.ua , яка зазначена у позовній заяві, та відповідача - carrotrans@ukr.net , що міститься в матеріалах справи та відповідає відомостям в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, з огляду на зупинення розпорядженням керівництва Господарського суду Донецької області №33-р від 30.09.2021, у зв`язку з недостатніми бюджетними призначеннями на 2021 рік та відсутністю знаків поштової оплати, з метою раціонального і цільового використання наявних Господарському суді Донецької області канцелярських товарів, з 01.10.2021 прийняття працівниками відділу документального забезпечення та контролю (канцелярія) документів для відправлення за межі суду, що підтверджується витягом з журналу обліку вихідної електронної пошти від 28.10.21 № 04-19/6167.
Окремо суд зазначає, що 29.10.2021 шляхом направлення поштового відправлення, на адресу суду від позивача надійшли докази направлення відповідачу копій ухвал Господарського суду Донецької області у справі №905/1737/21 від 04.10.2021, 26.10.2021, зокрема: опис вкладення у цінний лист та поштова накладна АТ Укрпошта від 29.10.2021 №6900210301502.
Судом задовольняється клопотання позивача про розгляд справи без участі представника підприємства.
Згідно приписів ч.1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Судом встановлена відсутність підстав для застосування ч.2 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, що передбачає вичерпний перелік випадків, за наслідками настання яких суд повинен відкласти розгляд справи по суті.
Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: 1) неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; (ч.3 ст.202 цього Кодексу).
Приймаючи до уваги, що справа розглядається за правилами прощеного позовного провадження з повідомленням сторін про його хід, без виклику уповноважених представників сторін у судове засідання, неявка представників сторін не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними в ній матеріалами, оскільки їх цілком достатньо для правильної юридичної кваліфікації спірних правовідносин.
Ухвалення рішення суду відбулось у нарадчій кімнаті у порядку ст.ст.219-220 Господарського процесуального кодексу України.
Позиція учасників процесу
АТ Українська залізниця в особі РФ Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця в обґрунтування заявлених вимог посилається на невірне зазначення відповідачем у залізничній накладній №32817843 маси вантажу, що підтверджується комерційним актом №450003/258 від 10.04.2021.
Зокрема, на шляху прямування вантажу на попутній станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми №631 від 10.04.2021 проведено комісійне переважування вагону №62030465, відправленого за накладною №32817843, за результатами якого встановлено, що маса вантажу у вагоні №62030465, вказана відправником в залізничній накладній №32817843 у графі маса вантажу в кг, визначена відправником не відповідає масі вантажу встановленій при проведенні контрольного зважування вантажу.
На підставі викладеного, позивач просить стягнути з відповідача штраф за невірно зазначену масу вантажу в накладній №32817843 у розмірі 138775,00грн.
Також, позивач просить суд відшкодувати за рахунок відповідача понесені при зверненні з позовом до суду витрати зі сплати судового збору в розмірі 2270,00грн.
Заявлені вимоги позивач нормативно обґрунтовує посиланням на норми чинного Господарського процесуального кодексу України, Закону України Про залізничний транспорт , Статуту залізниць України.
На підтвердження зазначених у позові обставин позивач надав суду оригінал комерційного акту № 450003/258 від 10.04.2021, виписку з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах та копії: свідоцтва адвоката ГуборєвоїЯ.А. № 001922 від 04.12.2018, довіреності на Губорєву Я.А., довіреності на представника, який завірив документи, довіреності від 11.06.2021, зареєстровано в реєстрі № 2350, залізничної накладної №32817843, комерційного акту №450003/258/211 від 10.04.2021 із заповненим розділом Є ст.Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, акту загальної форми (Форми ГУ-23) №631 від 10.04.2021 року, телеграми №68, технічного паспорту на ваги №14, з заводським номером №032 ст. Нижньодніпровськ-Вузол. Придніпровської залізниці, наказу №9 від 12.01.2021, робочих/посадових інструкцій працівників станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, статуту Акціонерного товариства Українська залізниця .
ТОВ КАРРО ТРАНС відзиву на позовну заяву до суду не надало, ніяким іншим способом своєї правової позиції за заявленим позовом не висловило, доказів на підтвердження поважності причин не можливості вчинення даних дій не надало, тому у порядку ч.9 ст.165 ГПК України суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Виклад обставин справи, встановлених судом
У квітні 2021 року зі станції Дарниця Південно-Західної залізниці ТОВ КАРРО ТРАНС на підставі залізничної накладної №32817843 у вагоні №62030465 відправило вантаж - брухт чорних металів, не поіменований в алфавіті, вид 3/17 (вкритий листами відповідно до ДСТУ 4121-2002) на станцію Сартана Донецької залізниці на адресу ПрАТ МК Азовсталь .
Під час оформлення залізничної накладної №32817843 у вагоні №62030465 вантажовідправником вказано маса вантажу - 66750кг. Відповідно до розділів 26 та 28 вказаної залізничної накладної маса вантажу визначена вантажовідправником шляхом зважування на вагонних вагах (150 т).
Правильність внесених відомостей до залізничної накладної №32817843 підтвердив своїм підписом представник відправника у розділі 55 відповідної накладної шляхом накладення Електронного цифрового підпису - ОСОБА_1 .
10.04.2021 на попутній станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці складено акт загальної форми №631 від 10.04.2021, відповідно до якого у вагоні №62030465 проведена перевірка маси вантажу. Фактична маса брутто вагона склала 88250 кг, тара вагона з ПД 23500 кг. Маса вантажу нетто за ПД 66750 кг. Фактична маса вантажу нетто 64750 кг, що менше документу на 2000 кг.
В подальшому на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці складений комерційний акт №450003/258 від 10.04.2021, відповідно до розділу Д. Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку якого: 10.04.2021 проводилось контрольне зважування вагону №62030465, що прибув за відправкою, вказаною на звороті цього акту. За документом значиться: вантаж Брухт чорних металів, не пойменований в алфавіті. Вид 3/17 , навалом, марковано по всій довжині вагону, вага брутто - не вказана. Тара - 23500кг, вага нетто - 66750кг. При зважуванні вагону в статичному режимі, з повною зупинкою та розчепленням у присутності ДСЗ Швеця А.О. , АРВ Плітченко, прийомоздавальника Рогозіної, на справник вагонних 150т електронно-тензометричних вагах ст. Нижньодніпровськ-Вузол, заводський №032, що пройшли держповірку 30.09.2020, виявилось: вага брутто - 88250кг, тара за документом - 23500кг, вага нетто - 64750кг, що менше ваги вказаної в документі на 2000кг. Навантаження на рівні бортів, вантаж пакетовано, марковано. Вільних місць немає, маркування не порушене. Вагон бездверний, розвантажувальні люки закриті та укручені. В технічному відношенні вагон справний. При повторному зважуванні вагону вага підтвердилася. Зав. вантажним двором за штатним розкладом немає.
Комерційний акт №450003/258 від 10.04.2021 підписали: ДСЗ Швець А.О., пр-здавальник Рогозіна А.Л., АРВ Плітченко І.П.
На підтвердження повноважень підписантів позивачем надані до суду: наказ від 12.01.2021 №9 Про призначення відповідальних осіб, які мають право підписувати комерційні акти станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці; посадову інструкцію заступника начальника станції Швеця А.О. ; робочу інструкцію прийомоздавальника вантажу та багажу Рогозіної А.Л. ; робочу інструкцію агенту з розшуку вантажів та багажу Плітченко І.П .
Згідно з технічним паспортом засобу ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) №14, заводський №032, вид ЗВВТ тензометричні, модифікація ЗВВТ ВВЕТ-150-ТД.1-ЕП.2-ДП-С, станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, якими здійснено переважування, дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію 26.12.2012, міжпровірочний інтервал ЗВВТ становить 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками 6 місяців, відміткою у паспорті підтверджено, що остання державна повірка ваг здійснена 30.09.2020, огляд-перевірка 30.03.2021.
Позивачем також надано належним чином засвідчені копії: виписку з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах, телеграми №68 від 11.05.2021 із станції Дарниця Південно-Західної залізниці.
Правова оцінка аргументів учасників справи та мотиви рішення суду
Перевіривши доводи, викладені в позовній заяві, та подані заперечення , дослідивши надані сторонами в порядку статті 74 Господарського процесуального кодексу України письмові докази в їх сукупності та взаємозв`язку, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі зважаючи на таке.
Предметом спору в даній справі є матеріально-правова вимога позивача про стягнення штрафу за невірно зазначену масу вантажу вантажовідправником.
Згідно зі статтею 173 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями статті 509 Цивільного кодексу України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
За приписами частини 2 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Статтею 11 Цивільного кодексу України унормовано, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Основними видами господарських зобов`язань є майново-господарські зобов`язання та організаційно-господарські зобов`язання. Господарські зобов`язання можуть виникати: зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (частина 1 статті 174 Господарського кодексу України).
Відповідно до частини 1 статті 909 Цивільного кодексу України та частини 1 статті 307 Господарського кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Як встановлено частина 3 статті 909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Згідно з частиною 5 статті 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
За змістом статті 6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Залізнична накладна №32817843 оформлена у встановленому законом порядку та за своєю правовою природою є двосторонньою письмовою формою угод на перевезення вантажу і підтверджує укладення договору перевезення вантажу залізничним транспортом.
Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Положеннями статті 24 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Судом встановлено, що завантаження вагону №62030465 та визначення маси вантажу за залізничною накладною №32817843 здійснено вантажовідправником, правильність відомостей щодо навантаження вагону підтвердив своїм підписом представник відправника у розділі 55 відповідних накладних шляхом накладення Електронного цифрового підпису - ОСОБА_1 .
Також, згідно телефонограми №68 від 11.05.2021 із станції Дарниця Південно-Західної залізниці, маса вантажу у вагоні №62030465 по відправці №32817843 від 04.04.2021 визначалась відправником без участі працівника станції, контрольне зважування не проводилось.
Таким чином, вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладних.
Відповідно до положень статті 52 Статуту залізниць України, на станціях призначення залізниця зобов`язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі, зокрема, прибуття вантажу у пошкодженому вагоні (контейнері), а також у вагоні (контейнері) з пошкодженими пломбами відправника або пломбами попутних станцій; прибуття вантажу з ознаками недостачі, псування або пошкодження під час перевезення на відкритому рухомому складі або у критих вагонах без пломб, якщо таке перевезення передбачене Правилами; прибуття швидкопсувного вантажу з порушенням граничного терміну його перевезення або з порушенням температурного режиму перевезення в рефрижераторних вагонах (контейнерах); прибуття вантажу, який був завантажений залізницею; видачі з місць загального користування вантажів, вивантажених залізницею; прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача у розмірах, передбачених Правилами.
У зазначених вище випадках тарні і штучні вантажі видаються залізницею з перевіркою кількості і стану вантажу тільки у пошкоджених місцях. У разі виявлення пошкодження тари або інших обставин, що можуть привести до зміни стану вантажу, залізниця зобов`язана перевірити вантаж у пошкоджених місцях за фактурами і рахунками з розкриттям пошкоджених місць.
У решті випадків вантажі, завантажені відправником, і ті, що прибули у справних вагонах, контейнерах із непошкодженими пломбами відправника, а також без ознак недостачі, псування, пошкодження на відкритому рухомому складі або у критих та інших вагонах без пломб, якщо такі перевезення передбачені Правилами, видаються без перевірки їх кількості і стану.
Стаття 24 Статуту залізниць України передбачає саме право залізниці взагалі перевіряти правильність зазначених вантажовідправником у накладній відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Позивач скористався своїм правом на таку перевірку, разом з тим, стаття 52 Статуту залізниць України передбачає обов`язок для залізниці на перевірку таких відомостей у виключних випадках, які в ній визначені.
Відповідно до частини 1 статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Пунктом а частини 2 статті 129 Статуту встановлено, що для засвідчення невідповідності маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу (ч.3 ст.129 Статуту).
Таким чином, підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті.
З метою засвідчення обставин щодо невірного зазначення вантажовідправником маси вантажу за залізничною накладною №32817843 у вагоні №62030465 на станції Нижньодніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці складено комерційний акт №450003/258 від 10.04.2021.
З матеріалів справи вбачається, що контрольне зважування вагону №62030465 на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці проводилось на підставі акту загальної форми загальної форми №631 від 10.04.2021 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, яким у вагоні №62030465 встановлена фактична маса брутто - 88250 кг, тара вагона з ПД - 23500 кг. Маса вантажу нетто за ПД - 66750 кг. Фактична маса вантажу нетто - 64750 кг, що менше документу на 2000 кг.
Згідно до розділу Д. Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку комерційного акту №450003/258 від 10.04.2021: 10.04.2021 проводилось контрольне зважування вагону №62030465, що прибув за відправкою, вказаною на звороті цього акту. За документом значиться: вантаж Брухт чорних металів, не пойменований в алфавіті. Вид 3/17 , навалом, марковано по всій довжині вагону, вага брутто - не вказана. Тара - 23500кг, вага нетто - 66750кг. При зважуванні вагону в статичному режимі, з повною зупинкою та розчепленням у присутності ДСЗ Швеця А.О., АРВ Плітченко, прийомоздавальника Рогозіної, на справник вагонних 150т електронно-тензометричних вагах ст. Нижньодніпровськ-Вузол, заводський №032, що пройшли держповірку 30.09.2020р виявилось: вага брутто - 88250кг, тара за документом - 23500кг, вага нетто - 64750кг, що менше ваги вказаної в документі на 2000кг. Навантаження на рівні бортів, вантаж пакетовано, марковано. Вільних місць немає, маркування не порушене. Вагон бездверний, розвантажувальні люки закриті та укручені. В технічному відношенні вагон справний. При повторному зважуванні вагону вага підтвердилася. Зав. вантажним двором за штатним розкладом немає.
Суд вважає, що зі змісту комерційного акту №450003/258 від 10.04.2021 не вбачається, що маркування вагону №62030465 порушено, протилежного відповідач суду під час розгляду справи не надав.
Статтею 37 Статуту залізниць України встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Тарні і штучні вантажі перевозяться із зазначенням у накладній маси і кількості вантажних місць. Маса цих вантажів визначається до здавання їх для перевезення і зазначається на вантажних місцях. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Перелік вантажів, що можуть перевозитися насипом і наливом, установлюється Правилами. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса окремих вантажів може визначатися розрахунковим методом, за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини, лісоматеріали тощо). Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Таким чином, існує декілька нормативно-вичерпних способів визначення маси вантажів, а саме: шляхом зважування на вагах; підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом; розрахунковим методом; за обміром; умовно.
Порядок та способи визначення маси вантажу наведено у Правилах приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21 листопада 2000 року №644, що за своїм змістом кореспондується зі статтею 37 Статуту залізниць України.
Згідно з п.п. 5, 7 Правил приймання вантажів до перевезення загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній. Усі засоби вимірювальної техніки, які використовуються для визначення маси вантажів, мають бути повірені відповідно до вимог чинного законодавства. Засоби ваговимірювальної техніки повинні бути взяті на облік залізницею та відповідати вимогам Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31 липня 2012 року № 442, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2012 року за № 1716/22028, та інших нормативно-правових актів.
На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці визначення маси вантажу за залізничною накладною №32817843 у вагоні №62030465 здійснено шляхом зважування на 150т. вагонних вагах, станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, остання державна повірка яких здійснена 30.09.2020 згідно з технічним паспортом засобу ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) №032.
Товариство з обмеженою відповідальністю КАРРО ТРАНС визначило вагу вантажу у вагоні №62030465 за накладною №32817843 на вагонних вагах (150 т).
Наведені вище обставини свідчать, що вантажовідправник визначив масу вантажу у вагоні таким же самим способом (шляхом зважування на 150 т вагах), як і залізниця.
Пунктом 10 Правил складання актів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 №334, передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акту можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
Таким чином, у наведеному пункті імперативно визначено суб`єктний склад працівників залізниці, які є уповноваженими особами на підписання комерційних актів, однак зазначена норма не виключає можливості залучення до складання комерційного акту й інших працівників залізниці поряд з особами, підписи яких є обов`язковим реквізитами комерційного акту.
За змістом ч.ч. 1, 3 ст. 64 та ч. 3 ст. 65 Господарського кодексу України підприємство як організаційна форма господарювання, може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо) та самостійно визначає свою організаційну структуру, чисельність працівників та штатний розпис. Керівництво підприємством здійснюється його керівником, який призначається (обирається) власником (власниками) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядову раду такого підприємства (у разі її утворення) та відповідно до статуту є посадовою особою цього підприємства з правом розподілу обов`язків між працівниками підприємства.
Отже, якщо в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), то на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено пунктом 10 Правил складання актів, і такими доказами можуть підтверджуватися повноваження осіб на підписання комерційного акту.
Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною Верховним Судом у складі колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 23.11.2018 у справі №916/2450/15, а також в постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 21.08.2019 у справі №905/2360/18, від 21.05.2018 у справі №916/2001/17, від 23.06.2018 у справі №916/1993/17.
З тексту комерційного акту вбачається, що Зав. вантажним двором за штатним розкладом нема . Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Згідно з п. 9 Правил складання актів особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть встановлену законом відповідальність.
Як вже встановлено судом, наявний в матеріалах справи комерційний акт, в тому числі, підписаний заступником начальника станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці Швець А.О., отже своїм підписом зазначена посадова особа підтвердила викладені у них обставини, зокрема, відсутність за штатним розписом станції посади начальника вантажного району (двору). Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Як свідчать досліджені судом матеріали справи, комерційний акт №450003/258 від 10.04.2021 склали та підписали: ДСЗ Швець А.О., пр-здавальник Рогозіна А.Л., АРВ Плітченко І.П.
Щодо повноважень осіб, які підписали комерційний акт, суд зазначає наступне: ДСЗ (заступник начальника станції) Швець А.О. є підписантом, який має повноваження на підписання комерційних актів в силу прямої вказівки в п.10 Правил складання актів.
Відповідно до наказу від 12.01.2021 №9 Про призначення відповідальних осіб, які мають право підписувати комерційні акти станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, зокрема, прийомоздавальника вантажу та багажу Рогозіну А.Л. призначено відповідальною особою, яка має право підпису комерційних актів замість начальника вантажного району, завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи, а отже вказана особа має право підпису комерційних актів згідно Статуту Залізниць України.
Агент з розшуку вантажів та багажу Плітченко І.П. безпосередньо здійснювала перевірку вантажу у спірному вагоні, що підтверджується випискою з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах від 13.01.2021, у зв`язку з чим агент з розшуку вантажів та багажу Плітченко І.П. має право підпису цих комерційних актів в силу прямої вказівки в п.10 Правил складання актів.
Зважаючи на вищевикладене, суд вважає комерційний акт №450003/258 від 10.04.2021 складеним та підписаним позивачем з додержанням вимоги трьох підписів особами, повноваження яких підтверджені матеріалами справи, суд вважає його таким, що за своєю формою та змістом відповідає п.10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002 та положенням Статуту залізниць України (ст. 129 Статуту), внаслідок чого приймається судом в якості належного доказу на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеної у накладній, фактичній масі вантажу.
З огляду на п.12 Правил складання актів якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі Є комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено . Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається.
При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.
На станції призначення Сартана Донецької залізниці у розділі Є комерційного акту №450003/258 від 10.04.2021, внаслідок не виявлення різниці між даними актів, складених на попутній станції, та фактичною масою вантажу, внесено відмітку: Під час перевірки вантажу різниці проти цього акту не виявлено .
У даному випадку новий комерційний акт складено не було.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу, яка зазначена вантажовідправником (відповідачем) у накладній, засвідчено належними та допустимими доказами - комерційним актом №450003/258 від 10.04.2021, який є підставою для покладання на вантажовідправника відповідальності, передбаченої статтею 122 Статуту залізниць України.
Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
Відповідно до ст. 118 Статуту штраф підлягає стягненню у п`ятикратному розмірі плати за користування вагонами.
При цьому, зазначений штраф, відповідно до пунктів 118, 122 Статуту залізниць України, стягується з вантажовідправника незалежно від наявності збитків та наслідків.
Згідно з п.5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за №644, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Провізна плата за перевезення вантажу відповідно до розділу 31 залізничної накладної №32817843 у вагоні №62030465 складає 27755,00грн.
Згідно з приписами статей 118, 122 Статуту залізниць України, заявлений штраф у п`ятикратному розмірі від провізної плати за залізничною накладною №32817843 становить 138775,00грн.
Перевіривши розрахунок штрафу, заявлений позивачем, суд встановив, що розрахунок суми штрафу є арифметично вірним.
З огляду на викладене, вимога щодо стягнення штрафу у розмірі 138775,00грн за накладною №32817843 є правомірною.
Розподіл судових витрат
Статтею 123 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Судовий збір, відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця до Товариства з обмеженою відповідальністю КАРРО ТРАНС про стягнення штрафу у розмірі 138775,00грн - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю КАРРО ТРАНС (адреса місцезнаходження: 87506, Донецька обл., місто Маріуполь, бульвар Шевченка, будинок 234/147, квартира 78; код ЄДРПОУ: 43463108) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (адреса місцезнаходження: Україна, 03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; код ЄДРПОУ: 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (адреса місцезнаходження: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 108; код ЄДРПОУ: 40081237) штраф у розмірі 138775,00грн, судовий збір у розмірі 2270,00грн.
Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.
Рішення прийняте у нарадчій кімнаті, його вступну та резолютивну частини проголошено у судовому засіданні 11.11.2021 року.
Повний текст рішення складено та підписано 16.11.2021.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя А.М. Устимова
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2021 |
Оприлюднено | 18.11.2021 |
Номер документу | 101174786 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Устимова Аліна Миколаївна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Устимова Аліна Миколаївна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Устимова Аліна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні