Рішення
від 03.11.2021 по справі 908/1910/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 5/84/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.11.2021 Справа № 908/1910/21

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі: судді Проскурякова К.В., при секретарі судового засідання Шельбуховій В.О., розглянувши матеріали позовної заяви

За позовом: Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (70005, Запорізька область, Вільнянський район, с. Павлівське, вул. Залізнична, буд. 28; код ЄДРПОУ 04353285)

До відповідача: Запорізької районної ради Запорізької області (69089, м. Запоріжжя, вул. Розенталь, буд. 3-А; код ЄДРПОУ 20487228);

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1) Вільнянська міська рада Запорізької області (70002, Запорізька область, м. Вільнянськ, вул. Бочарова, буд. 4; код ЄДРПОУ 25486771);

2) Вільнянська районна рада Запорізької області (70002, Запорізька область, м. Вільнянськ, вул. Бочарова, буд. 12; код ЄДРПОУ 20514445)

3) Комунальна установа «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» Вільнянської міської ради (70002, Запорізька область, м. Вільнянськ, вул. Перемоги, буд. 39; код ЄДРПОУ 38508436);

4) Комунальне підприємство «Друкарня» Вільнянської міської ради (70002, Запорізька область, м. Вільнянськ, пров. Поліграфічний, буд. 10; код ЄДРПОУ 02466791)

про визнання протиправними та скасування рішень,

За участю представників сторін:

від позивача: Лишенко С.С., посвідчення №884 від 23.06.2011, ордер АР 1014228 від 25.06.2021

від відповідача: Решетньова О.Н., посвідчення № б/н, від 19.07.2018, розпорядження № 28-К від 18.07.2018;

від третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Гапанюк Д.В., довіреність № 02-02-12/23 від 12.01.2021, начальник юридичного відділу;

від третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: не з`явився ;

від третьої особи-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , рішення № 28 від 24.02.2017; виписка 462598711482 від 24.02.2021, керівник;

від третьої особи-4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , рішення № 25 від 24.02.2017; виписка 191683153234 від 16.02.2021, керівник;

СУТНІСТЬ СПОРУ:

05.07.2021 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області № б/н від 25.06.2021 (вх. № 2047/08-07/21 від 05.07.2021) до Вільнянської районної ради Запорізької області про визнання протиправними та скасування Рішення сорок четвертої (позачергової) сесії сьомого скликання Вільнянської районної ради Запорізької області № 9 від 18.11.2020 року «Про передачу Комунальної установи «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» Вільнянської районної ради до комунальної власності Вільнянської міської ради» та Рішення сорок четвертої (позачергової) сесії сьомого скликання Вільнянської районної ради Запорізької області № 11 від 18.11.2020 року «Про передачу Вільнянського районного комунального підприємства «Друкарня» до комунальної власності Вільнянської міської ради» .

05.07.2021 автоматизованою системою документообігу Господарського суду Запорізької області здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, справу № 908/1910/21 розподілено судді Проскурякову К.В.

Ухвалою суду від 06.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/1910/21 в порядку загального позовного провадження, присвоєно справі номер провадження - 5/84/21. Залучено до участі у справі в якості третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Вільнянську міську раду Запорізької області, в якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Запорізьку районну раду Запорізької області, в якості третьої особи-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальну установу «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» Вільнянської міської ради, в якості третьої особи-4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство «Друкарня» Вільнянської міської ради. Підготовче засідання призначено на 03.08.2021 о 10 год. 30 хв. з повідомленням (викликом) сторін. Явку представників сторін визнати обов`язковою.

Ухвалою від 07.07.2021 витребувано у Вільнянської районної ради Запорізької області належним чином завірені копії Рішення Вільнянської районної ради Запорізької області № 9 від 18.11.2020 року «Про передачу Комунальної установи «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» Вільнянської районної ради до комунальної власності Вільнянської міської ради» та Рішення Вільнянської районної ради Запорізької області № 11 від 18.11.2020 року «Про передачу Вільнянського районного комунального підприємства «Друкарня» до комунальної власності Вільнянської міської ради» з додатками до них.

Ухвалою від 03.08.2021 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів до 04.10.2021, розгляд справи у підготовчому засіданні відкладено на 20.09.2021 о 10 год. 30 хв. з повідомленням (викликом) сторін. Явка представників сторін у судове засідання визнана обов`язковою.

Ухвалою від 20.09.2021 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті та перше судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 04.10.2021 о 14 год. 30 хв. з повідомленням (викликом) сторін. Явка представників сторін у судове засідання визнана обов`язковою.

Ухвалою від 20.09.2021 замінено Вільнянську районну раду Запорізької області на правонаступника - Запорізьку районну раду Запорізької області, виключено з числа третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Запорізьку районну раду Запорізької області та залучено до участі у справі в якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Вільнянську районну раду Запорізької області.

В судовому засіданні 04.10.2021 оголошено перерву до 01.11.2021 об 11 год. 00 хв.

Ухвалою від 01.11.2021 оголошено перерву в судовому засіданні до 03.11.2021 о 12 год. 00 хв. з повідомленням (викликом) сторін.

В судовому засіданні 03.11.2021 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, судове засідання 03.11.2021 здійснювалось із застосуванням технічних засобів фіксації судового процесу на комплексі Акорд .

Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, пояснивши, що 28.04.2021 Павлівська сільська рада Вільнянського району Запорізької області звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративними позовами про визнання протиправними та скасування рішень Вільнянської районної ради Запорізької області № 9 від 18.11.2020 Про передачу Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради до Комунальної власності Вільнянської міської ради та № 11 від 18.11.2020 Про передачу Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради . 30.04.2021 ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі № 280/3479/21 за позовною заявою про визнання протиправним та скасування рішення Вільнянської районної ради Запорізької області 9 від 18.11.2020. 05 травня 2021 року ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі № 280/3492/21 за позовною заявою про визнання протиправним та скасування рішення Вільнянської районної ради Запорізької області №11 від 18.11.2020. У вищевказаних ухвалах Запорізький окружний адміністративний суд зазначив, що спір про визнання протиправними та скасування рішень Вільнянської районної ради № 9 та № 11 від 18.11.2020 не є публічно-правовим спором в розумінні КАС України та має вирішуватися в порядку господарського судочинства.

Позивач в обґрунтування того, що рішення Вільнянської районної ради № 9 та № 11 від 18.11.2020 прийняті з порушенням чинного законодавства України зазначає, що питання щодо спільної сумісної власності територіальної громади повинні вирішуватися за загальними принципами спільної сумісної власності, які прописані у ЦК України. Розпорядження майном, що належить учасникам, у тому числі й громаді, на праві спільної сумісної власності здійснюється за спільною згодою всіх співвласників. Вважає, що необхідно врахувати територіальне (географічне) розташування міста Вільнянськ та села Павлівське - ці населені пункти є суміжними. При цьому, громадська та житлова забудова розташована таким чином, що чітких меж населених пунктів не помітно, їх розділяє лише залізнична колія, тобто по одну сторону колії - знаходиться м. Вільнянськ, по іншу - с.Павлівське. Достатньо лише перетнути залізничне полотно, щоб опинитися в одному з зазначених населених пунктів. Така територіальна близькість розташування цих двох населених пунктів дозволяла жителям с. Павлівське постійно користуватись послугами комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня та задовольняти свої соціальні потреби. Крім того, комунальне підприємство Друкарня друкувало газету районного значення. З наведено вбачається, що Комунальна установа Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня задовольняли потреби з соціального обслуговування (надання соціальних послуг) як Вільнянської міської громади, так і Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади. Відповідно до абз. З п. 10 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні ради можуть приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби ВИКЛЮЧНО цих територіальних громад.

Таким чином, Вільнянською районною радою не дотримано обов`язкової умови - задоволення колективних потреб лише цієї територіальної громади за рахунок об`єкту спільної власності територіальних громад. Навпаки, існує факт задоволення колективних потреб декількох територіальних громад. Отже, покладення в основу рішень Вільнянської районної ради № 9 від 18.11.2020 та № 11 від 18.11.2020 р. тільки територіальне розташуванням комунальної установи та комунального підприємства є протиправним. Тому, передаючи Комунальну установу Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради, Вільнянська районна рада порушує права Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади, як співвласника комунального майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району.

Крім того, Вільнянська районна рада рішеннями № 9 та № 11 від 18.11.2020 року ослаблює економічні основи місцевого самоврядування, значно зменшує обсяг і погіршує умови надання послуг населенню. В той час як, ч. 7 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню. Таким чином, позивач вбачає порушення прав Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади в наслідках, які спричинені рішеннями Вільнянської районної ради, які є неправомірними та полягають в позбавленні мешканців с. Павлівське можливості користуватись послугами комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня , та в порушенні речових прав даної громади. На підставі викладеного, посилаючись на ст.ст. 15, 16, 21, 169, 172, 173, 327, 355, 356, 368-371 Цивільного кодексу України, просить суд визнати протиправними та скасувати Рішення сорок четвертої (позачергової) сесії сьомого скликання Вільнянської районної ради Запорізької області № 9 від 18.11.2020 «Про передачу Комунальної установи «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» Вільнянської районної ради до комунальної власності Вільнянської міської ради» та Рішення сорок четвертої (позачергової) сесії сьомого скликання Вільнянської районної ради Запорізької області № 11 від 18.11.2020 «Про передачу Вільнянського районного комунального підприємства «Друкарня» до комунальної власності Вільнянської міської ради» .

Представник Запорізької районної ради Запорізької області підтримав доводи, викладені у письмових поясненнях від 02.08.2021 за вих. №01-21/372, пояснивши, що повноваження щодо передачі об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району Запорізької області на момент прийняття спірних рішень мала Вільнянська районна рада на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності . Крім того, оскаржувані рішення на момент подання позову є фактично виконаними. Твердження позивача про розповсюдження положень Цивільного кодексу України щодо прав спільної сумісної власності на майно, що перебуває у спільній власності територіальних громад є помилковим, оскільки майно, яке є об`єктами передачі за оскаржуваними рішеннями районної ради ніколи не належали до комунальної власності позивача і відповідно ніколи не передавалось (не делегувались повноваження) щодо управління об`єктами від позивача. Також вважає, що твердження позивача, що у разі утворення в межах району декількох об`єднаних територіальних громад, розподіл майна спільної власності територіальних громад можливий лише за згоди інших територіальних громад не має законодавчого підтвердження ані в Законі України Про добровільне об`єднання територіальних громад , ані в Законі України Про місцеве самоврядування в Україні . Відповідач зазначає, що зобов`язання щодо передачі за територіальним розташуванням та бюджетним фінансуванням в імперативному порядку закріплено законом, а отже у Запорізької районної ради Запорізької області не буде альтернативного вибору діяти на власний розсуд. З урахуванням викладеного, відповідач просить суд в задоволенні позову відмовити.

Представник Вільнянської міської ради Запорізької області підтримав письмові пояснення від 17.08.2021 за вих. №02-02-12/886, зазначивши, що при опрацюванні питання щодо прийняття до комунальної власності Вільнянської міської територіальної громади об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району, Вільнянською міською радою 21.12.2020 року було направлено звернення до Запорізької районної ради - правонаступника Вільнянської районної ради щодо своєї позиції з приводу прийнятих Вільнянською районною радою рішень. Дії Вільнянської районної ради Запорізькою районною радою погоджено. Рішеннями Вільнянської міської ради від 24.12.2020 № 6 та 24.12.2020 № 8, комунальна установа Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради і Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня прийняті із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району до комунальної власності Вільнянської міської територіальної громади. Приймання-передача майна проведено у відповідності до вимог Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності та Постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 №1482 Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності . Акти приймання-передачі затверджено, процедуру завершено. При цьому, даними нормативно-правовими актами встановлено, що право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі. Право власності на майно зареєстроване за Вільнянською міською територіальною громадою належним чином, правовстановлюючі документи на підприємство та установу приведені у відповідність до вимог чинного законодавства у зв`язку зі зміною власника та засновника. Вільнянська міська територіальна громада в особі Вільнянської міської ради, законним способом набула право власності на майно та права засновника комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради і Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня , а тому скасування рішень Вільнянської районної ради Запорізької області від 18.11.2020 року № 9, від 18.11.2020 року № 11 є прямим порушенням Конституції та Законів України. З урахуванням викладеного, просить суд в задоволенні позову відмовити.

Позивач підтримав письмові заперечення від 27.08.2021 на пояснення Вільнянської міської ради Запорізької області, зазначивши, що підставою для звернення до суду з даним позовом є саме ігнорування з боку відповідача обов`язкової умови передачі до комунальної власності територіальних громад окремих об`єктів спільної власності територіальних громад - задоволення колективних потреб виключно територіальної громади у власність якої передається таке майно. Крім того, відсутність зауважень та заперечень в момент прийняття оскаржуваних рішень з боку депутатів, які представляли інтереси Павлівської територіальної громади не може слугувати свідченням правомірності цих рішень. Оскільки, депутати не є професійними управлінцями, правознавцями, економістами, могли бути недостатньо поінформовані та могли не розуміти наслідків цих рішень для своєї громади. Майно передане у комунальну власність Вільнянської міської ради перебувало у спільній власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району. Тому, Відповідач перш ніж передавати у комунальну власність Вільнянської міської ради спірне майно, повинен був погодити питання передачі майна спільній власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району з усіма співвласниками зазначеного майка, тобто з відповідними органами місцевого самоврядування територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району. Відсутність згоди співвласника майна спільної власності територіальних громад - Павлівської сільської ради на передачу його до комунальної власності Вільнянської міської ради, знехтування факту задоволення колективних потреб декількох територіальної громади за рахунок даного майна, зменшення обсягу та погіршення умов надання послуг населенню, свідчить про порушення прав Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади.

Представник Комунальної установи «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» Вільнянської міської ради відповідно до письмових пояснень від 26.07.2021 за вих. №245 зазначив, що не вбачає порушення прав Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади в наслідках, які спричинені рішенням Вільнянської районної ради, які є неправомірними і в чому і полягають позбавлення мешканців можливості користуватися і якими послугами комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської міської ради, та в чому порушені речові права даної громади. Пояснив, що головою Павлівської сільської ради укладено договір №17 від 20.02.2018 Про надання інших субвенцій з місцевого бюджету у 2018 році . Договір між Павлівською сільською радою та Вільнянською районною державною адміністрацією діяв з січня по березень 2018 року з метою отримання якісних соціальних послуг жителями, які зареєстровані на території Павлівської сільської ради. З квітня 2018 року комунальною установою Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної (міської) ради мешканцям Павлівської сільської ради соціальні послуги не надавалися. Відповідних звернень та пропозицій від Павлівської сільської ради, щодо надання соціальних послуг до КУ Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської міської ради не надходило. У разі необхідності КУ Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської міської ради може надавати такі послуги на підставі відповідного договору.

Позивач підтримав письмові заперечення від 12.08.2021 на пояснення КУ «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» Вільнянської міської ради пояснивши, що оскаржуваними рішеннями Вільнянської районної ради порушено право позивача на отримання своєї частки із майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району на виділ якої та на отримання доходу від її використання Павлівська ОТГ має право як співвласник. Отже, Павлівська сільська рада має повноваження представляє інтереси Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади, тому і зазначає про позбавлення можливості користуватися послугами комунальної установи мешканцями даної територіальної громади. Повноваженнями представляти інтереси мешканців інших населених пунктів наділені інші відповідні органи місцевого самоврядування. В своєму пояснені Третя особа-3 зазначає, що соціальні послуг нею не надавалися мешканцям Павлівської сільської ради з квітня 2018 року. Ненадання соціальних послуг мешканцям Павлівської сільської ради не є підставою для передачі комунального майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району у власність лише однієї територіальної громади колишнього Вільнянського району - Вільнянської міської громади. Користування мешканцями Павлівської ОТГ та Павлівською сільською радою послугами Третіх осіб-3, 4, чи ні, не може слугувати підставою для позбавлення права власності на частку із майна спільної власності територіальних громад, а саме передачі її у власність однієї територіальної громади - Вільнянської міської громади. Крім того, Павлівська сільська рада брала участь в утриманні Третьої особи-3. В тому числі надавала субвенції з місцевого бюджету Павлівської сільської ради, про що свідчить і наданий Третьою особою Договір № 17 від 20.02.2018 р. Про надання інших субвенцій з місцевого бюджету у 2018 році , за яким було перераховано на утримання комунальної установи 22050,00 грн. Отже, за рахунок об`єкту спільної власності територіальних громад - Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради задовольнялись колективні потреби не виключно Вільнянської міської громади, а всіх громад колишнього Вільнянського району, в тому числі і потреб Павлівської ОТГ.

Представник Комунального підприємства «Друкарня» Вільнянської міської ради підтримала доводи, викладені у письмових поясненнях від 29.07.2021, пояснивши, що за весь період існування підприємства Друкарня кошти районного бюджету не отримувалися, лише тільки в 2016 році Вільнянською районною радою підприємству було надано фінансову підтримку в розмірі 160 000,00грн. для придбання різографа АЗ, і ця сума включена в статутний капітал. Щодо територіальної близькості розташування м. Вільнянськ та с. Павлівське й користування мешканцями с. Павлівське послугами Комунального підприємства Друкарня Вільнянської міської ради зазначає, що ніяких обмежень в наданні та задоволенні потреб мешканців Павлівської ОТГ як і інших громад колишнього Вільнянського району не існує. Всі громади продовжують користуватися послугами друкарні на договірних відносинах без будь-яких обмежень територіально. Щодо Павлівської сільської ради, то з 2015 року через незрозумілі причини керівництво громади відмовилось від послуг друкарні. Хоча самостійно, індивідуально мешканці громади послугами підприємства користуються. Так, 24.06.2021, за зверненням адміністрації КП Павлівський СКГ КП Друкарня ВМР було виконано замовлення по виготовленню 1000 шт. абонентських книжок. Адміністрація КП Друкарня ВМР зацікавлена в збільшені кількості замовників, послугами підприємства користуються й громади колишнього Новомиколаївського району, м. Запоріжжя. Згідно Статуту підприємства метою діяльності Підприємства є виробнича та комерційна діяльність, спрямована на отримання прибутку, виконання завдань, спрямованих на задоволення потреб замовників: підприємств, установ, організацій, органів місцевого самоврядування та фізичних осіб у виготовленні друкованої продукції на високому поліграфічному рівні. Районна газета Дніпровські вогні через відсутність технічних можливостей з 2000року Вільнянською друкарнею не друкується. На підставі вищевикладеного, просить відмовити в задоволенні позовних вимог Павлівської сільської ради до Вільнянської районної ради в повному обсязі.

Позивач підтримав письмові заперечення від 10.08.2021 на пояснення КП «Друкарня» Вільнянської міської ради та пояснив, що питання щодо спільної сумісної власності територіальної громади повинні вирішуватися за загальними принципами спільної сумісної власності, які прописані у ЦК України. Розпорядження майном, що належить учасникам, у тому числі й громаді, на праві спільної сумісної власності здійснюється за спільною згодою всіх співвласників. Таким чином, розподіл майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району, в межах якого утворено декілька ОТГ, здійснено протиправно, оскільки такий розподіл майна був можливий лише за згоди всіх територіальних громад району, а така згода територіальними громадами району на передачу Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради не надавалась. Отже, позивач має всі права співвласника вищезазначеного майна, а саме володіти і користуватися ним спільно з іншими співвласниками. Розпорядження спірним майном, що є у спільній сумісній власності може бути здійснене за згодою всіх співвласників, в тому числі і за згодою позивача. В тому числі, Павлівська сільська об`єднана територіальна громада, як співвласник має право отримувати дохід від використання зазначеного майна, а не бути лише споживачем послуг, як це зазначає в своєму поясненні Третя особа-4. Крім того, надання Вільнянською районною радою третій особі-4 фінансової підтримки в 2016 році у розмірі 160000 грн. здійснене за рахунок коштів районного бюджету, які також є спільною власністю територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району. За кошти районного бюджету комунальне підприємство змогло придбати нове обладнання - різограф АЗ, в результаті чого відбулось покращення якості надання послуг підприємством, збільшився їх об`єм, а тому збільшився і прибуток Третьої рсрби-4. Щодо твердження Третьою особою-4 про можливість користування послугами друкарні без будь-яких обмежень територіально, зазначив, що даний спір полягає не в територіальному обмеженні можливості користування послугами друкарні громадами сіл, селища, міста Вільнянського району, а в порушенні права Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади, як співвласника комунального майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району. Порушення прав позивача відбулось в тому числі і в результаті недотримання при передачі спірного майна обов`язкової умови - знаходження на території громади та задоволення колективних потреб виключно цієї територіальної громади за рахунок об`єкту спільної власності територіальних громад, яка передбачена абз. 3 п. 10 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Вільнянською районною радою не дотримано зазначеної обов`язкової умови задоволення колективних потреб виключно цієї територіальної громади, тобто виключно Вільнянської міської громади за рахунок об`єкту спільної власності територіальних громад, оскільки фактично за рахунок Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня задовольнялись колективні потреби всіх громад колишнього Вільнянського району, в тому числі і потреб Павлівської ОТГ. Отже, передаючи Комунальну установу Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради, Вільнянська районна рада порушила права Павлівської сільської обєднаної територіальної громади, як співвласника комунального майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району.

Представник Вільнянської районної ради Запорізької області у судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив. Про дату, час та місце призначеного судового засідання був повідомлений належним чином шляхом направлення на його адресу відповідної ухвали суду.

Наявні матеріали дозволяють розглянути справу по суті.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши представників позивача, відповідача та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на пермте спору на стороні відповідача - 1, 3, 4, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Вільнянська районна рада Запорізької області Рішенням сорок четвертої (позачергової) сесії сьомого скликання № 9 від 18.11.2020 року Про передачу Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради до комунальної власності Вільнянської міської ради вирішила:

1. Передати безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району до комунальної власності Вільнянської міської ради комунальну установу Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради (м. Вільнянськ, вул. Перемоги, буд. 39, код ЄДРПОУ 38508436), індивідуально визначене рухоме майно, основні засоби, інші товарно-матеріальні цінності, які знаходяться на балансі та пов`язані із обслуговуванням установи, земельну ділянку (кадастровий номер 2321510100:08:002:0014) та нерухоме майно:

1.1. Цілісний майновий комплекс - будинок комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради (м. Вільнянськ, вул. Перемоги, буд. 39);

1.2. Окреме нерухоме майно - два гаражних блоки комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради (м. Вільнянськ, вул. Перемоги, буд. 39);

За умови взяття міською радою зобов`язання використовувати за цільовим призначенням, не відчужувати в приватну власність та здійснити передачу згідно з чинним законодавством.

2. Рекомендувати Вільнянській міській раді створити комісію по передачі комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради до комунальної власності Вільнянської міської ради.

3. Вивести із складу засновників комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради, Вільнянську районну раду Запорізької області з 01.01.2021 року.

Вільнянська районна рада Запорізької області Рішенням сорок четвертої (позачергової) сесії сьомого скликання № 11 від 18.11.2020 року Про передачу Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради вирішила:

1. Передати безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району до комунальної власності Вільнянської міської ради Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня (м. Вільнянськ, пров. Поліграфічний, буд. 10, код ЄДРПОУ 02466791), індивідуально визначене рухоме майно, основні засоби, інші товарно-матеріальні цінності, які знаходяться на балансі та пов`язані із обслуговуванням підприємства та відповідно нерухоме майно: частина цілісного майнового комплексу - Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня (м. Вільнянськ, пров. Поліграфічний, буд. 10), за умови взяття міською радою зобов`язання використовувати за цільовим призначенням, не відчужувати в приватну власність та здійснити передачу згідно з чинним законодавством.

2. Рекомендувати Вільнянській міській раді створити комісію по передачі Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради.

3. Вивести із складу засновників Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня , Вільнянську районну раду Запорізької області з 01.01.2021 року.

Позивач вважає, що зазначені рішення прийняті з порушенням чинного законодавства України та в обґрунтування чого посилається на те, що у зв`язку з відсутністю згоди співвласника майна спільної власності територіальних громад - Павлівської сільської ради на передачу його до комунальної власності Вільнянської міської ради, знехтування факту задоволення колективних потреб декількох територіальної громади за рахунок даного майна, зменшення обсягу та погіршення умов надання послуг населенню, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав Павлівської сільської об`єднаної територіальної громади шляхом визнання протиправними та скасування вказаних вище рішень Вільнянської районної ради № 9 від 18.11.2020 року та № 11 від 18.11.2020 року.

Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання сільської громади жителів кількох сіл, селищ та міст самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах конституції і законів України.

Згідно з ч. 4 ст. 140 Конституції України та абз. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органами місцевого самоврядування (ОМС), що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Відповідно до абз. 5, 6 п. 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , правовий режим майна спільної власності територіальних громад визначається законом. Кабінет Міністрів України разом з Фондом державного майна України у двомісячний строк з дня набрання чинності цим Законом подають на розгляд Верховної Ради України проект закону про комунальну власність.

Наразі, окремий Закон який би регулював правовий режим комунального майна, в тому числі правовий режим майна спільної власності територіальних громад - відсутній.

Таким чином, правовий режим майна спільної власності територіальних громад регулюється Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

Згідно з абз. 2 п. 10 Розділу V Прикінцеві та Перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ч. 2 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до пункту 32 частини першої статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання надання згоди на передачу об`єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.

Відповідно до п. 20 ст. 43 Закону до повноважень районних і обласних рад, які вирішуються районними і обласними радами виключно на їх пленарних засіданнях, відносяться, зокрема, питання щодо управління об`єктами спільної власності тери торіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Згідно ч. 2 ст. 43 цього Закону районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.

Таким чином, питання управління та розпорядження майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району належить до повноважень відповідної районної ради.

Питання щодо передачі об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають в управлінні районних, обласних рад регулюються положеннями Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності , якщо інше не передбачено законом або рішеннями відповідних місцевих рад (ст. 1 цього Закону).

Відповідно до ст. 3 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності , ініціатива щодо передачі об`єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, Національної академії наук, інших аналогічних самоврядних організацій, яким передано в користування державне майно (далі - самоврядні організації), місцевих органів виконавчої влади, відповідних органів місцевого самоврядування.

Ініціатива щодо передачі спірних об`єктів висловлена в рішенні Вільнянської районної ради від 02.10.2020 № 5 Про звернення до Вільнянської міської ради щодо передачі об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району .

У відповідності до положень ст. 5 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності передача об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, що перебувають в управлінні районних рад здійснюється за рішенням районних рад за наявності згоди на прийняття відповідної сільської, селищної, міської ради.

Рішенням Вільнянської міської ради Запорізької області від 08.10.2020 № 13 Про розгляд звернення Вільнянської районної ради про прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Вільнянська прав засновника та об`єктів права спільної власності територіальних громад СІЛ, селища, міста Вільнянського району надана згода на прийняття прав засновника комунальних підприємств, установ, організацій разом з майном що обліковується на їхніх балансах та використовується для обслуговування відповідних юридичних осіб.

Зазначене рішення було враховано при прийнятті рішень № 9 та № 18 від 18.11.2020, законність яких є предметом даного спору.

З урахуванням викладеного, судом встановлено, що повноваження щодо передачі об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району Запорізької області на момент прийняття спірних рішень мала Вільнянська районна рада на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності .

Відповідно до ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування від 15 жовтня 1985 року, ратифікованої Законом України № 452/97-ВР від 15.07.1997 органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Щодо КП «Друкарня» Вільнянської міської ради судом встановлено, що рішенням №6 від 26.03.1999 сьомої сесії Запорізької обласної ради двадцять третього скликання Про передачу об`єктів спільної власності територіальних громад області , цілісний майновий комплекс Вільнянської районної друкарні, який належав до об`єктів спільної власності територіальних громад області та перебував в управлінні обласної ради, передано до спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району в особі Вільнянської районної ради.

18.11.2020 рішенням Вільнянської районної ради № 11 Про передачу Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради , Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня було передано безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Вільнянського району до комунальної власності Вільнянської міської територіальної громади. Вказане рішення прийнято депутатами, представниками всієї районної громади одноголосно.

24.12.2020 на підставі рішення Вільнянської міської ради № 8 Про безоплатне прийняття із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району до комунальної власності Вільнянської міської територіальної громади Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня , прав засновника, нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного рухомого майна було прийнято безоплатно з 01.01.2021 до комунальної власності Вільнянської міської територіальної громади - Вільнянське районне комунальне підприємство Друкарня , індивідуально визначене рухоме майно, основні засоби, інші товарно-матеріальні цінності, які знаходяться на балансі та пов`язані із обслуговуванням підприємства та відповідно нерухоме майно частину цілісного майнового комплексу Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня (м. Вільнянськ, провулок Поліграфічний, буд. 10) та встановлено, що сформована Вільнянська міська територіальна громада в особі Вільнянської міської ради є правонаступником всього майна, прав та обов`язків юридичної особи та приймає на себе права засновника.

Рішенням п`ятої (позачергової) сесії Вільнянської міської ради восьмого скликання №20 від 28.01.2021 Про перейменування Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня та затвердження нової редакції Статуту підприємство перейменовано у Комунальне підприємство Друкарня Вільнянської міської ради та затверджено нову редакцію Статуту.

Розпорядженням Вільнянського міського голови № 33 від 16.02.2021 була створена комісія з приймання-передачі нерухомого, затверджено її склад та передано майно на підставі Акту приймання-передачі, затвердженого рішенням виконавчого комітету Вільнянської міської ради від 08.04.2021 № 71.

Комунальним підприємством Друкарня Вільнянської міської ради здійснено державну реєстрацію юридичної особи, реєстраційний номер справи 1083000000021952.

Щодо КУ ТЦСО Вільнянської районної ради судом встановлено, що зазначена КУ була створена рішенням Вільнянської районної ради від 16.11.2012 року № 21 Про створення комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради.

Рішенням Вільнянської районної ради від 18.11.2020 року № 9 Про передачу комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради до комунальної власності Вільнянської міської ради , КУ ТЦСО Вільнянської районної ради була передана безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Вільнянського району до комунальної власності Вільнянської територіальної громади та виведено зі складу засновників Вільнянську районну раду Запорізької області з 01.01.2021 року.

На підставі рішення Вільнянської міської ради від 24.12.2020 року № 6 Про безоплатне прийняття із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Вільнянського району до комунальної власності Вільнянської міської територіальної громади комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради, прав засновника, нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного рухомого майна було прийнято безоплатно з 01.01.2021 року до комунальної власності Вільнянської міської територіальної громади - КУ ТЦСО Вільнянської районної ради, індивідуально визначене рухоме майно, основні засоби, інші товарно-матеріальні цінності, які знаходились на балансі та пов`язані із обслуговуванням установи, земельна ділянка (кадастровий номер 2321510100:08:002:0014) та встановлено, що сформована Вільнянська міська територіальна громада в особі Вільнянської міської ради є правонаступником всього майна, прав та обов`язків юридичної особи та приймає на себе права засновника.

Рішенням Вільнянської міської ради від 28.01.2021 року №18 Про перейменування комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради, затвердження нової редакції Статуту, структури та чисельності , здійснено державну перереєстрацію юридичної особи, Статуту та перереєстровано право власності на земельну ділянку та будівлю, що підтверджується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, де зазначено цільове призначення земель для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги.

Розпорядженням Вільнянського міського голови від 16.02.2021 року № 31 було створено комісію з приймання-передачі нерухомого, затверджено її склад та передано майно на підставі Акту приймання-передачі, затвердженого рішенням виконавчого комітету Вільнянської міської ради від 08.04.2021 №75.

З урахуванням викладеного, суд зазначає, що оскаржувані рішення Вільнянської районної ради № 9 від 18.11.2020 Про передачу комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради до комунальної власності Вільнянської міської ради та № 11 від 18.11.2020 Про передачу Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня до комунальної власності Вільнянської міської ради на момент подання позову є фактично виконаними, засновником вищезазначених юридичних осіб згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є Вільнянська міська рада.

Крім того, нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно передано відповідно до актів приймання-передачі, які затверджені рішеннями Виконавчого комітету Вільнянської міської ради від 08.04.2021 № 75 Про затвердження акту приймання-передачі нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного рухомого майна комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської районної ради та від 08.04.2021 № 71 Про затвердження акту приймання-передачі нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного рухомого майна Вільнянського районного комунального підприємства Друкарня .

Згідно рішення Конституційного суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання.

Згідно зі статтею 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 355 Цивільного кодексу України майно, що є у власності двох або більше осіб (співвласників), належить їм на праві спільної власності (спільне майно). Майно може належати особам на праві спільної часткової або на праві спільної сумісної власності.

Відповідно до ст. 356 та ст. 368 ЦК України власність двох чи більше осіб із визначенням часток кожного з них у праві власності є спільною частковою власністю. Спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права як спільної часткової власності так і спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, держава, територіальні громади.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 369 Цивільного кодексу України співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними. Розпоряджання майном, що є у спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до п. 39 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України.

Згідно з ч. 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визнає, і відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 60 Закон України Про місцеве самоврядування в Україні територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.

Пунктом 3 частини 9 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено право сільських, селищних, міських, районних в містах (у разі їх створення) рад мати у комунальній власності об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Згідно абз. 2, 3 п. 10 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

Відповідно до ст. 370 ЦК України співвласники мають право на виділ у натурі частки із майна, що є у спільній сумісній власності, крім випадків, установлених законом.

Згідно ст. 372 ЦК України майно, що є у спільній сумісній власності, може бути поділене між співвласниками за домовленістю між ними, крім випадків, установлених законом.

У разі виділу частки із майна або поділу майна, що є у спільній сумісній власності, вважається, що частки кожного із співвласників у праві спільної сумісної власності є рівними, якщо інше не встановлено домовленістю між ними, законом або рішенням суду.

Відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад у разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Суд зазначає, що посилання позивача на порушення прав та законних інтересів Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, як співвласника спільної власності територіальних громад Запорізького району Запорізької області, у зв`язку з неотриманням згоди на відчуження їх майна та порушення вимог ч. 2 ст. 369 Цивільного кодексу України є безпідставним, оскільки твердження позивача про розповсюдження положень Цивільного кодексу України щодо прав спільної сумісної власності на майно, що перебуває у спільній власності територіальних громад є помилковим з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, майно, яке є об`єктами передачі за оскаржуваними рішеннями районної ради не належали до комунальної власності позивача і відповідно не передавалось (не делегувались повноваження) щодо управління об`єктами від позивача. Доказів зворотного позивачем не надано (зокрема, витягів з реєстру прав власності на нерухоме майно).

Зі змісту ч. 4 ст. 355 Цивільного кодексу України вбачається, що спільна сумісна власність на майно повинна встановлюватись договором або законом. В іншому випадку спільна власність вважається частковою.

Разом з тим спільною частковою власністю згідно з ч. 1 ст. 366 є власність двох чи більше осіб із визначенням часток кожного з них у праві власності.

Тобто, до об`єктів передачі за оскаржуваними рішеннями не підходить ані режим спільної часткової власності (оскільки частки не визначені), ані режим спільної сумісної власності (законом чи договором спільна сумісна власність на майно спільної власності територіальних громад не встановлено).

Отже, ототожнення позивачем поняття спільної власності територіальних громад та спільної сумісної власності є неправильним, оскільки вони за своїм змістом є відмінними.

Згідно положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні управління майном спільної власності територіальних громад здійснюють районні й обласні ради або уповноважені ними органи.

Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до повноважень районних, обласних рад віднесено вирішення виключно на пленарних засіданнях в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад

Згідно п. 32 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні надання згоди на передачу об`єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.

Таким чином, при прийнятті спірних рішень, окрім Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , як вже зазначалось вище, було враховано також Закон України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності статтею 1 якого встановлено, що вказаний закон також може регулювати відносини передачі у державну або комунальну власність об`єктів права інших форм власності, якщо інше не передбачено законом або рішеннями відповідних місцевих рад.

Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 5 зазначеного Закону, встановлено, що передача об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад здійснюється за рішенням районних, обласних рад.

Твердження позивача, що у разі утворення в межах району декількох об`єднаних територіальних громад, розподіл майна спільної власності територіальних громад можливий лише за згоди інших територіальних громад не має законодавчого підтвердження ані в Законі України Про добровільне об`єднання територіальних громад , ані в Законі України Про місцеве самоврядування в Україні .

Згідно з п. 8 ст. 1, п. 8 ст. 3 Постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів у Запорізькій області ліквідовано Запорізький район, та утворено Запорізький район (з адміністративним центром у місті Запоріжжя) у складі територій Біленьківської сільської, Вільнянської міської, Долинської сільської, Запорізької міської, Комишуваської селищної, Кушугумської селищної, Матвіївської сільської, Михайлівської сільської, Михайло-Лукашівської сільської, Новомиколаївської селищної, Новоолександрівської сільської, Павлівської сільської, Петро-Михайлівської сільської, Степненської сільської, Таврійської сільської, Тернуватської селищної, Широківської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.п. 3 п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом.

Відповідно з Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій № 1009-ІХ від 17.11.2020 пункт 10 Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні доповнено абзацем 4, згідно з яким правонаступника районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язано передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Пунктом 39 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України встановлено, що районні ради здійснюють передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.

Враховуючи вказане, законодавством встановлено обов`язковість для районної ради здійснювати передачу майна із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у комунальну власність територіальних громад при наявності двох неодмінних умов: знаходження майна на території територіальної громади та відповідно розмежування видатків (тобто фінансування об`єкту тією територіальною громадою, на території якої знаходиться певний об`єкт).

Зважаючи на те, що місцезнаходження майна, яке є об`єктом передачі за спірними рішеннями знаходиться на території Вільнянської міської територіальної громади, а також з 01.01.2021 фінансування здійснюється з бюджету цієї громади, у Запорізької районної ради Запорізької області не буде альтернативного вибору діяти на власний розсуд, оскільки зобов`язання щодо передачі за територіальним розташуванням та бюджетним фінансуванням в імперативному порядку закріплено законом.

Крім того, на даний час Комунальна установа Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вільнянської міської ради і Комунальне підприємство Друкарня Вільнянської міської ради мають всі можливості повноцінно надавати свої послуги мешканцям Павлівської територіальної громади на договірних засадах, однак, як пояснили представники третіх осіб - 3, 4 з вказаного приводу Павлівська сільська рада до вищевказаної установи та підприємства не зверталась.

Позивачем також не надано належних та допустимих доказів на підтвердження фактів порушення прав мешканців Павлівської територіальної громади, а отже порушення прав саме позивача у зв`язку з прийняттям Вільнянською районною радою Запорізької області оспорюваних рішень.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що Вільнянська районна рада Запорізької області при прийнятті рішень № 9 та № 11 від 18.11.2020 року діяла відповідно до норм Закону України Про місцеве самоврядування в України та Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності , а тому суд не вбачає підстав для задоволення заявлених позовних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до стаття 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Статтею 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно із ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 р.).

Також у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини в вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

З огляду на викладене, враховуючи предмет та визначені позивачем підстави позову, принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 76 - 79, 86, 129, 233, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити.

Повне рішення складено: 15.11.2021

Суддя К.В. Проскуряков

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення03.11.2021
Оприлюднено18.11.2021
Номер документу101175027
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1910/21

Ухвала від 10.05.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 07.02.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 28.12.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 03.11.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 01.11.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 03.08.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 07.07.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 06.07.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні