Рішення
від 15.11.2021 по справі 120/9494/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2021 р. Справа № 120/9494/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Сала Павла Ігоровича, розглянувши в місті Вінниця в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

13.08.2021 поштою до суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, в якій позивачка просить:

- визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови у перерахунку позивачці пенсії по стажу та заробітній платі, яка викладена у листі Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області від 25.05.2021 за № 4936-4575/К02/8-0200/21;

- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок пенсії на підставі заяви від 22.04.2021 з урахуванням стажу та заробітної плати позивачки.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 22.04.2021 позивачка звернулася до відповідача з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням її стажу та заробітної плати, додавши ряд архівних довідок. Однак листом від 25.05.2021 за № 4936-4575/К02/8-0200/21 відповідач відмовив у цьому, посилаючись на неможливість врахування поданих довідок. Так, відповідач зазначив, що в архівній довідці № 01-19/24 від 26.01.2021 вказано прізвище " ОСОБА_1 ", ім`я "ОСОБА_1." та по батькові "ОСОБА_1", що не відповідає паспортним даним позивачки. Крім того, пенсійний орган зазначив, що відповідно до довідки Головного управління ДПС у Вінницькій області від 09.10.2020 за № 22881/К/02-32-53 позивачці було присвоєно два ідентифікаційних коди: НОМЕР_1 та НОМЕР_2, а тому до розрахунку пенсії позивачки було враховано дані, що містяться за відповідними ідентифікаційними кодами. Також відповідач зауважив, що в період роботи позивачки в ТОВ "Агрофірма Удицький цукровий завод", ТОВ "Удич-Цукор", ТОВ "Агрофірма Удич", Удицька філія ТОВ "ТД "Агроінвест", філія "Удицький цукровий завод ТОВ "Аграрний цукровий альянс" протягом 2004-2011 років страхувальниками при подачі звітності було внесено невірний ідентифікаційний код, а саме 2232120710, тому такі періоди стажу та суми заробітної плати не враховані під час розрахунку пенсії позивачки.

Позивачка з оскаржуваними діями відповідача не погоджується, а тому за захистом своїх прав та інтересів звертається до суду.

Ухвалою суду від 18.08.2021 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Крім того, цією ж ухвалою вирішено витребувати у відповідача матеріали пенсійної справи позивачки.

14.09.2021 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Відповідач зазначає, що відповідно до п. 26 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637, якщо ім`я, по батькові та прізвище, які зазначені в документі, що підтверджує трудовий стаж, не збігаються з ім`ям, по батькові або прізвищем особи за паспортом або свідоцтвом про народження, факт приналежності цього документа даній особі може бути встановлено у судовому порядку. Позивачка надала архівну довідку від 26.01.2021 за № 01-19/24, однак її неможливо врахувати при обчисленні страхового стажу з огляду на наявність скорочення в написанні прізвища, ім`я та по батькові, що не відповідає паспортним даним заявника.

Крім того, відповідач вказує на те, що позивачці ОСОБА_1 було присвоєно два ідентифікаційні коди: НОМЕР_1 та НОМЕР_2 , що підтверджується довідкою Головного управління ДПС у Вінницькій області від 09.10.2020 за № 22881/К/02-32/53. Тому до розрахунку пенсії позивачки було враховано дані, що містяться за відповідними ідентифікаційними кодами. При цьому відповідач зауважує, що при розрахунку пенсії позивачки неможливо врахувати періоди її роботи в ТОВ "Агрофірма Удицький цукровий завод" ТОВ "Улич-Цукор", ТОВ "Агрофірма Удич", Удицька філія ТОВ "ТД "Агроінвест"", філія "Удицький цукровий завод ТОВ "Аграрний цукровий альянс", оскільки протягом 2004-2011 років страхувальниками при подачі звітності було внесено невірний ідентифікаційний код, а саме 2232120710. Відтак відповідач звернув увагу позивачки, що дані періоди роботи та суми заробітної плати можливо врахувати до страхового стажу позивачки лише після внесення змін до реєстру застрахованих осіб страхувальником, його правонаступником або за рішенням суду.

На виконання вимог ухвали суду від 18.08.2021 разом з відзивом відповідач також надав копії матеріалів пенсійної справи позивачки.

24.09.2021 до суду надійшла відповідь на відзив. Однак в силу положень ч. 3 ст. 263 КАС України у справах цієї категорії заявами по суті є позов та відзив. Тому під час ухвалення рішення по суті суд не бере до уваги відповідь позивачки на відзив.

13.10.2021 до суду надійшло клопотання позивачки про долучення до адміністративної справи копії рішення Теплицького районного суду Вінницької області від 15.07.2021 у цивільній справі № 144/963/21 за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту належності правовстановлюючого документу.

Вказані письмові докази суд приймає до розгляду з метою виконання принципу офіційності та для забезпечення повного та всебічного з`ясування всіх обставин у справі і постановлення законного та обґрунтованого рішення по суті спору.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи на підтримку своїх вимог та заперечень, суд встановив, що з 20.08.2020 позивачка ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію за віком, обчислену відповідно до Закону України від 09.07.2003 № 1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

22.04.2021 позивачка звернулась до відповідача з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням її стажу роботи та заробітної плати. До заяви позивачка додала копії наступних документів:

1) рішення Теплицького районного суду Вінницької області від 12.03.2021 у цивільній справі № 144/317/21 за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту належності архівних довідок № 01-19/418 від 06.11.2019, № 01-19-392 від 22.10.2018, № 01-19/394 від 22.10.2018, № 01-13/393 від 22.10.2018, № 01-19/358 від 10.09.2020, № 01-19/356 від 10.09.2020, виданих Комунальною установою "Трудовий Архів" Теплицької районної ради Теплицького району Вінницької області, архівних довідок № 572/09-11 від 27.12.2019 про заробітну плату та № 572/09-11 від 27.12.2019 про трудодні, виданих Рахівською районною державною адміністрацією (Архівний відділ);

2) архівну довідку від 06.11.2019 № 01-19/418 про заробітну плату, видану комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради;

3) архівну довідку від 26.01.2021 № 01-19/24 про заробітну плату, видану комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради;

4) архівну довідку від 22.10.2018 № 01-19/392 про заробітну плату, видану комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради;

5) архівну довідку від 22.10.2018 № 01-19/393 про заробітну плату, видану комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради;

6) архівної довідки від 22.10.2018 № 01-19/394 про заробітну плату, видану комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради;

7) архівну довідку від 27.12.2019 № 572/09-11 про кількість відпрацьованих трудоднів, видану архівним відділом Рахівської районної державної адміністрації;

8) архівну довідку від 10.09.2020 № 01-19/358 про заробітну плату, видану комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради;

9) архівну довідку від 10.09.2020 № 01-19/356 про заробітну плату, видану комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради.

Листом від 25.05.2021 за № 4936-4575/К-02/8-0200/21 відповідач відмовив позивачці у перерахунку пенсії, посилаючись на неможливість врахування довідок. Так, відповідач зазначив, що в архівній довідці № 01-19/24 від 26.01.2021 зазначено прізвище " ОСОБА_1 ", ім`я "ОСОБА_1." та по батькові "ОСОБА_1", що не відповідає паспортним даним позивачки. Крім того, відповідно до довідки Головного управління ДПС у Вінницькій області від 09.10.2020 за № 22881/К/02-32-53 позивачці присвоєно два ідентифікаційних коди: НОМЕР_1 та НОМЕР_2, а тому до розрахунку пенсії враховано дані, що містяться за відповідними ідентифікаційними кодами. Також відповідач зауважив, що в період роботи позивачки в ТОВ "Агрофірма Удицький цукровий завод", ТОВ "Удич-Цукор", ТОВ "Агрофірма Удич", Удицька філія ТОВ "ТД "Агроінвест", філія "Удицький цукровий завод ТОВ "Аграрний цукровий альянс" протягом 2004-2011 років страхувальниками при подачі звітності було внесено невірний ідентифікаційний код, а саме 2232120710, тому такі періоди стажу та суми заробітної плати не враховані під час розрахунку пенсії позивачки.

Рішенням Теплицького районного суду Вінницької області від 15.07.2021 у цивільній справі № 144/963/21 встановлено факт належності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , архівної довідки № 01-19/24 від 26.01.2021, виданої комунальною установою Теплицької селищної ради "Трудовий архів" Теплицького району Вінницької області.

Позивачка вважає дії пенсійного органу щодо відмови у перерахунку їй пенсії по стажу та заробітній платі протиправними, а тому звернулася до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується такими мотивами.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

За змістом ст. 22 Конституції України права і свободи людини та громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються й не можуть бути скасовані. Під час прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів не допускається звуження змісту й обсягу наявних прав і свобод.

Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України. Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією України та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України та Міністра.

Отже, відповідач має діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законодавчими нормами.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

З 01.01.2004 набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), який, згідно з преамбулою, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом. Зміна умов і норм загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

Отже, з 01.01.2004 Закон № 1058-IV є основним законом, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду.

Відповідно до ст. 1 Закону № 1058-IV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (ч. 4 ст. 24 Закону № 1058-IV).

Частиною першою статті 40 Закону № 1058-IV передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. Додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до пунктів 7, 8, 9, і 14 статті 11 цього Закону. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим, ніж 60 календарних місяців.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 43 Закону № 1058-IV перерахунок пенсій за віком, по інвалідності, в разі втрати годувальника, за вислугу років, призначених до набрання чинності цим Законом, здійснюється за нормами цього Закону на підставі документів про вік, страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час перерахунку в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло раніше, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Для перерахунку пенсій, призначених до набрання чинності цим Законом, враховується заробітна плата (дохід), з якої було раніше обчислено пенсію, за документами, наявними в пенсійній справі, або за вибором пенсіонера - заробітна плата (дохід) за період, передбачений абзацом першим частини першої статті 40 цього Закону. При цьому заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається відповідно до частини другої статті 40 цього Закону із застосуванням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2002 рік.

Заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (ч. 1 ст. 44 Закону № 1058-IV).

Відповідно до ч. 2 ст. 44 Закону № 1058-IV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 № 13-1 (далі - Порядок № 22-1).

Підпунктом 3 пункту 2.1 Порядку № 22-1 визначено, що для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 1, 3 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назви первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Таким чином, обов`язковою умовою врахування для обчислення пенсії заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Відповідно до пункту 4.1 Порядку № 22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Судом встановлено, що 22.04.2021 позивачка звернулась до відповідача з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням її стажу та заробітної плати. До заяви позивачка додала необхідні для цього документи.

Листом від 25.05.2021 за № 4936-4575/К-02/8-0200/21 відповідач відмовив позивачці у перерахунку пенсії, посилаючись на неможливість врахування наданих довідок.

Втім, суд зауважує, що відповідно до пункту 4.2 Порядку № 22-1 при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж.

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Згідно з нормами пункту 4.7 Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

За правилами абзаців 1-3 підпункту 3 пункту 2.1 Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 1, 3 до Положення). За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам. У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року.

Відповідно до пункту 2.10 Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Отже, підставою для проведення розрахунку/перерахунку пенсії є довідки про заробітну плату (дохід), видані підприємствами, установами чи організаціями на основі первинних документів про нарахування такої заробітної плати.

З матеріалів справи вбачається, що для перерахунку пенсії на підтвердження стажу та заробітної плати позивачка надала пенсійному органу копії таких документів: 1) рішення Теплицького районного суду Вінницької області від 12.03.2021 у цивільній справі № 144/317/21 за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту належності архівних довідок № 01-19/418 від 06.11.2019, № 01-19-392 від 22.10.2018, № 01-19/394 від 22.10.2018, № 01-13/393 від 22.10.2018, № 01-19/358 від 10.09.2020, № 01-19/356 від 10.09.2020, виданих Комунальною установою "Трудовий Архів" Теплицької районної ради Теплицького району Вінницької області, архівних довідок № 572/09-11 від 27.12.2019 про заробітну плату та № 572/09-11 від 27.12.2019 про трудодні, виданих Рахівською районною державною адміністрацією (Архівний відділ); 2) архівної довідки від 06.11.2019 № 01-19/418 про заробітну плату, виданої комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради; 3) архівної довідки від 26.01.2021 № 01-19/24 про заробітну плату, виданої комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради; 4) архівної довідки від 22.10.2018 № 01-19/392 про заробітну плату, виданої комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради; 5) архівної довідки від 22.10.2018 № 01-19/393 про заробітну плату, виданої комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради; 6) архівної довідки від 22.10.2018 № 01-19/394 про заробітну плату, виданої комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради; 7) архівної довідки від 27.12.2019 № 572/09-11 про кількість відпрацьованих трудоднів, виданої архівним відділом Рахівської районної державної адміністрації; 8) архівної довідки від 10.09.2020 № 01-19/358 про заробітну плату, виданої комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради; 9) архівної довідки від 10.09.2020 № 01-19/356 про заробітну плату, виданої комунальною установою "Трудовий архів" Теплицької районної ради.

В оскаржуваному рішенні відповідач посилається на те, що в архівній довідці № 01-19/24 від 26.01.2021 зазначено прізвище " ОСОБА_1 ", ім`я "ОСОБА_1." та по батькові "ОСОБА_1", що не відповідає паспортним даним позивачки.

Проте суд зауважує, що рішенням Теплицького районного суду Вінницької області від 15.07.2021 у цивільній справі № 144/963/21 встановлено факт належності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , архівної довідки № 01-19/24 від 26.01.2021, виданої комунальною установою Теплицької селищної ради "Трудовий архів" Теплицького району Вінницької області.

Крім того, суд додатково зазначає, що згідно з наказом Головного архівного управління при Кабінеті Міністрів України від 20.08.1998 № 41 "Про затвердження переліку типових документів", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України від 17.09.1998 № 576/3016, та наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2012 за № 578/5 на підприємство покладається обов`язок зберігання архівних документів, які можуть бути використані для підтвердження законних прав громадян, зокрема на нарахування пенсій, різних видів матеріальної допомоги та компенсацій, інших виплат і пільг терміном у 75 років.

Отже, протягом вказаного періоду працівник вправі отримати відповідні архівні документи, тоді як окремі неточності в цих документах або неповнота відображеної у них інформації не може бути перешкодою для реалізації особою своїх законних прав, в даному випадку - права на перерахунок пенсії.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постановах від 25.04.2019 в справі № 593/283/17 та від 30.09.2019 в справі № 638/18467/15-а, формальні неточності у документах, за загальним правилом, не можуть бути підставою для обмеження органами пенсійного фонду в реалізації особою конституційного права на соціальний захист та призначення пенсії.

З огляду на викладене суд приходить до переконання, що відповідач обрав упереджений та надміру формалізований підхід при наданні оцінки архівних довідок, поданих позивачкою.

Відтак, на думку суду, обґрунтованих сумнівів щодо офіційного характеру таких довідок немає.

Ще однією підставою для відмови у врахуванні періодів стажу та сум заробітної плати під час перерахунку пенсії позивачки є те, що в період роботи позивачки в ТОВ "Агрофірма Удицький цукровий завод", ТОВ "Удич-Цукор", ТОВ "Агрофірма Удич", Удицька філія ТОВ "ТД "Агроінвест", філія "Удицький цукровий завод ТОВ "Аграрний цукровий альянс" протягом 2004-2011 років страхувальниками при подачі звітності було внесено невірний ідентифікаційний код, а саме 2232120710.

В цьому контексті суд враховує, що постановою правління Пенсійного Фонду України від 05.11.2009 № 26-1 затверджено Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України (далі - Порядок № 26-1).

Постановою правління Пенсійного фонду України від 08.10.2010 за № 22-2 "Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визнано такою, що втратила чинність, постанову правління Пенсійного фонду України від 05.11.2019 № 26-1.

Водночас за змістом абзацу першого пункту 3 вказаної Постанови № 22-2 облік застрахованих осіб, звіти щодо сум нарахованих внесків та сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за періоди до 01.01.2011 ведуться відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 10.06.2004 № 7-6 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05.11.2009 № 26-1.

03.12.2013 правлінням Пенсійного фонду України прийнято постанову № 25-2 "Про визнання такою, що втратила чинність, постанови правління Пенсійного фонду України від 08 жовтня 2010 року № 22-2" та визнано такою, що втратила чинність постанову Пенсійного фонду України від 08.10.2010 № 22-2.

Пунктом 2 цієї постанови установлено, що облік застрахованих осіб, звіти щодо сум нарахованих внесків та сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за періоди до 01.01.2011 ведуться відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 10.06.2004 № 7-6 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05.11.2009 № 26-1; відомості про застрахованих осіб та звіти щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України за період до 01.01.2011 подаються лише за результатами перевірки, здійсненої за заявою платника.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1.3 статті 1 Постанови правління Пенсійного фонду України від 10.06.2004 № 7-6 "Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування" (яка втратила чинність на підставі Постанови Пенсійного фонду № 26-1 від 05.11.2009) визначено, що у разі виявлення недостовірних відомостей, які подані та/або накопичені в електронних базах даних персоніфікованого обліку, страхувальник подає до відповідного територіального органу Пенсійного фонду необхідні коригуючі або скасовуючі документи щодо виявлених недостовірних звітів про застраховану особу. На підставі поданого документа з позначкою "коригуюча" у системі персоніфікованого обліку відбувається технологічна заміна попередньо накопичених відомостей в обліковій картці особи на актуальні відомості, що подані страхувальником у документі з позначкою "коригуюча". На підставі поданого документа з позначкою "скасовуюча" недостовірні відомості облікової картки вилучаються із переліку актуальних для використання, але залишаються у електронному архіві для збереження історії звітування. Скасування відомостей здійснюється, якщо некоректними виявились такі ключові реквізити первинного звіту, як код страхувальника, звітний рік, номер облікової картки застрахованої особи, код категорії застрахованої особи, код підстави для спеціального стажу. Коригування або скасовування відомостей облікової картки застрахованої особи здійснюється за будь-які роки функціонування системи персоніфікованого обліку тільки на підставі наданих у встановленому порядку документів страхувальника.

Відповідно до пункту 2.17 Порядку № 26-1, яка втратила чинність на підставі Постанови Пенсійного фонду № 22-2 від 08.10.2010, коригуючі (коригуючий або скасовуючий документ) дані до системи персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб надаються також у таких випадках: якщо страхувальником було допущено помилку в прізвищі, імені або по батькові застрахованої особи, подаються коригуючі відомості, зазначені в таблиці 5 додатка 4 до цього Порядку, з позначкою "коригуюча", які є підставою для заміни значень реквізитів відповідної таблиці, що попередньо була подана до органів Пенсійного фонду. На підставі поданої таблиці 5 додатка 4 до цього Порядку з позначкою "коригуюча" проводиться технологічна заміна попередньо накопичених даних в обліковій картці особи на актуальні дані, що подані страхувальником у таблиці з позначкою "коригуюча".

Якщо страхувальником було допущено помилку в коді страхувальника, звітному місяці, номері облікової картки застрахованої особи (ідентифікаційний номер за довідкою ДПА або серія та номер свідоцтва про загальнообов`язкове державне соціальне страхування), коді підстави для обчислення стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (спеціальний стаж), подаються: таблиці 5, 6, 7 або 8 додатка 4 до цього Порядку з позначкою "скасовуюча" за ті звітні періоди, в яких дані були подані з невірними вищезазначеними реквізитами; таблиці 5, 6, 7 або 8 додатка 4 до цього Порядку з позначкою "початкова" з правильними вищезазначеними реквізитами за ті звітні періоди, у даних яких було допущено помилку. Зміни в сумах нарахованого заробітку, грошового забезпечення або доходу та сумах страхових внесків за звітний місяць при формуванні та поданні такої звітності не допускаються.

На підставі поданих документів з позначкою "скасовуюча" недостовірні дані облікової картки вилучаються із переліку чинних для використання, але залишаються в електронному архіві для збереження звітування.

Пунктом 2 частини першої статті 14-1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що Пенсійний фонд та його територіальні органи зобов`язані забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру та здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру.

Відповідно до статті 16 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Державний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб.

Ведення реєстру страхувальників Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до пунктів 3, 4 розділу IV Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 (далі - Положення № 10-1), відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.

У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

Як видно з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ "ТД "Агроінвест"" (код ЄДРПОУ 37039761), ТОВ "Удич-Цукор" (код ЄДРПОУ 33048903), ТОВ "Агрофірма Удич" (код ЄДРПОУ 34704744), ТОВ "Агрофірма "Удицький цукровий завод" (код ЄДРПОУ 30555503) припинені шляхом ліквідації юридичної особи на підставі судових рішень без зазначення правонаступників.

Відтак, враховуючи факт ліквідації вказаних підприємств без визначення правонаступників, є всі підстави для внесення змін до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування шляхом внесення всіх індивідуальних відомостей щодо позивачки за період з 2004 по 2011 роки, визначених пунктом 4 розділу IV Положення № 10-1.

З огляду на викладене суд доходить до висновку, що разом із заявою від 22.04.2021 позивачка надала пенсійному органу належні та достатні документи про стаж роботи та заробітну плату для проведення перерахунку розміру її пенсії з 22.04.2021 відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Тому відмову у перерахунку позивачці пенсії по стажу та заробітній платі, яка викладена у листі від 25.05.2021 за № 4936-4575/К02/8-0200/21, суд визнає протиправною.

У зв`язку з цим належним та ефективним способом захисту прав та законних інтересів позивачки є зобов`язання відповідача здійснити перерахунок її пенсії за віком на підставі заяви від 22.04.2021 з урахуванням стажу та заробітної плати позивачки.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч. 2 ст. 2 КАС України).

Частинами першою статті 6 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

В силу приписів ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши доводи сторін, оцінивши наявні у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений позов належить задовольнити.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до абз. 3 п. 4 розділу IV Положення № 10-1 внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

Отже, на думку суду, періоди роботи та суми заробітної плати позивачки в ТОВ "ТД "Агроінвест"", ТОВ "Удич-Цукор", ТОВ "Агрофірма Удич", ТОВ "Агрофірма "Удицький цукровий завод" протягом 2004-2011 років можливо врахувати до страхового стажу після внесення змін до реєстру застрахованих осіб за рішенням суду.

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як роз`яснив Верховний Суд України у пункті 3 постанови Пленуму № 14 від 18 грудня 2009 року "Про судове рішення", вихід за межі позовних вимог - це вирішення незаявленої вимоги, задоволення вимоги позивача у більшому розмірі, ніж було заявлено.

Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. З цього випливає, що вихід за межі позовних вимог можливий за наступних умов:

- лише у справах за позовами до суб`єктів владних повноважень, оскільки лише в цьому випадку відбувається захист прав та інтересів позивача;

- повний захист прав позивач неможливий у спосіб, про який просить позивач; повнота захисту полягає в ефективності відновлення його прав;

- вихід за межі позовних вимог повинен бути пов`язаний із захистом саме тих прав, щодо яких подана позовна заява.

Враховуючи наведене, суд вважає можливим вийти за межі пред`явлених позовних вимог з метою ефективного захисту прав позивачки у спірних публічно-правових відносинах.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа

Таким чином, у зв`язку із задоволенням позову, судові витрати позивачки на сплату судового збору в розмірі 908,00 грн належить стягнути на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 72, 77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області у перерахунку ОСОБА_1 пенсії за віком по стажу та заробітній платі, яка викладена у листі від 25.05.2021 за № 4936-4575/К02/8-0200/21.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницький області внести зміни до відомостей Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування шляхом внесення відомостей про ідентифікаційний код ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за період з 2004 по 2011 рр., облікова картка застрахованої особи № 1182433756.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу період роботи з 2004 по 2011 рр. та здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за віком з урахуванням архівних довідок від 06.11.2019 № 01-19/418, від 26.01.2021 № 01-19/24, від 22.10.2018 № 01-19/392, від 22.10.2018 № 01-19/393, від 22.10.2018 № 01-19/394, від 10.09.2020 № 01-19/358, від 10.09.2020 № 01-19/356 про заробітну плату та архівної довідки від 27.12.2019 № 572/09-11 про кількість відпрацьованих трудоднів, починаючи з 22.04.2021.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 908,00 грн (дев`ятсот вісім гривень нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

1) позивачка: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 );

2) відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 13322403, місцезнаходження: вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100).

Повне судове рішення складено 15.11.2021.

Суддя Сало Павло Ігорович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2021
Оприлюднено19.11.2021
Номер документу101180017
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/9494/21-а

Рішення від 15.11.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні